I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Musikindustrin som såg till att rap fyllde upp privata fängelser -LÄS!

Utländsk Hiphop - Allmänt

2013-04-10 09:36

Musikindustrin som såg till att rap fyllde upp privata fängelser -LÄS!

http://worldtruth.tv/the-secret-meeting-that-changed-rap-music-and-destroyed-a-generation/

Jag länkar ut några bitar ut texten:

At this point, my industry colleague who had first opened the meeting took the floor again and answered our questions. He told us that since our employers had become silent investors in this prison business, it was now in their interest to make sure that these prisons remained filled. Our job would be to help make this happen by marketing music which promotes criminal behavior, rap being the music of choice.

As the months passed, rap music had definitely changed direction. I was never a fan of it but even I could tell the difference. Rap acts that talked about politics or harmless fun were quickly fading away as gangster rap started dominating the airwaves. Only a few months had passed since the meeting but I suspect that the ideas presented that day had been successfully implemented.

Now that I have a greater understanding of how private prisons operate, things make much more sense than they ever have. I see how the criminalization of rap music played a big part in promoting racial stereotypes and misguided so many impressionable young minds into adopting these glorified criminal behaviors which often lead to incarceration. Twenty years of guilt is a heavy load to carry but the least I can do now is to share my story, hoping that fans of rap music realize how they’ve been used for the past 2 decades.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2013-04-10 09:43
Snubben blev alltså kallad till ett hemligt möte i början på 90-talet, för att bli tillsagd att börja promota kriminellt beteende genom rap. Detta skulle fylla upp de privata fängelserna, eftersom musikbolagen tjänade pengar ju mer fyllda fängelserna var.

HELT GALET!!!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2013-04-10 10:18
Snart kommer mitt avslöjande om hur vi fick in porren i vanliga filmer och allt för att öka försäljningen hos Victorias secret.

2013-04-10 10:21
tönt. Jag tror faktiskt detta är sant. Vad skulle snubben ha för anledningar att berätta en sån här sak för? Knappast pengar, knappast fame ( eftersom han valde att vara anonym ).
Manager

2013-04-10 10:22
Man ska inte tro på allt man läser på internetz.

Fattigdom, utanförskap och crack är anledningen till att många unga, svarta män blir slavar i USAs fängelser, inte rapmusik.

Kolla ett par avsnitt av Gangland, det visar ganska klart och tydligt varför det är så fucked i USA.
Redline!
Manager

2013-04-10 10:23
Vad skulle snubben ha för anledningar att berätta en sån här sak för?

Hört talas om internet-troll? Det finns folk som tycker det är kul att lura andra bara för lurandets skull.
Redline!

2013-04-10 10:24
SofiaBayo

Haha... Skämt o sido nu. Så fort jag ser nått klipp med "illuminati" börjar jag vädra foliehatten... Det finns självklart företag som vill tjäna pengar på sex våld och annat men crack-epidemin tex, orsakades inte av rap-musik.

2013-04-10 10:27
octagon

Det handlar väl om vad man väljer att tro på. Du sitter hökad framför gangland och tycker dom är häftiga, jag sitter hökad framför sånt här och tycker det är mer vettigt. Musikindustrin har alltid handlat om makt och pengar, och båda dessa saker får människor att göra absurda saker.

2013-04-10 10:31
VRGNHNS skrev:
SofiaBayo

Haha... Skämt o sido nu. Så fort jag ser nått klipp med "illuminati" börjar jag vädra foliehatten... Det finns självklart företag som vill tjäna pengar på sex våld och annat men crack-epidemin tex, orsakades inte av rap-musik.

Jag med. Är egentligen sjukt skeptisk till illuminati. Men jag ser fortfarande inte någon anledning till vad man skulle tjäna på att berätta en sån här sak. Det är klart att det finns andra anledningar till varför folk blir kriminella, men vi blir påverkade av vad vi ser i media. Det finns en anledning till varför unga tjejer blir anorektiker och opererar brösten också. Det finns en business som tjänar på att folk är missnöjda med sina kroppar.
Manager

2013-04-10 10:31
Jaha, jag sitter hökad framför gangland för att jag tycker att de är häftiga. Berätta gärna mer saker om mig som jag inte känner till.

Men för att hålla det seriöst, jag ser på Gangland för att förstå varför folk håller på som de gör. Jag har lärt mig att det i alla fall inte beror på rapmusik, utan ett gäng andra mer verklighetsförankrade faktorer. Men fortsätt tro att vi människor är så lättpåverkade att vi börjar döda folk för att musik säger åt oss att göra det om du vill.

Redline!

2013-04-10 10:35

Förlåt. Du är bara så rolig när du blir provocerad och blir arg på mig. Jag ska sluta med det, försöka iallafall! :P

2013-04-10 10:37
SofiaBayo

Fast, det mest logiska för skiv-branchen är ju just att få skivor sålda, det vet vi att de gör helt utan skrupler men inte alla bolag.

Hiphopen har ju reflekterat problem etc. problem med just våld osv, men att företag prompt skulle pressa på artister att förhärliga våld, inte för att just sälja skivor utan för att fylla fängelser känns lite långsökt. Samma logik skulle då kunna appliceras på filmindustrin.

Allas kreativa processer påverkas av influenser och inom hiphop har macho-grejen varit närvarande så gott som från the get go, även om det mer handlat om skryt än att säga hur våldsam man är. Att den sedan tog en annan vändning är väl för att de ville berätta sin historia hur det såg ut där de bodde.

Jag betvivlar inte alls att skivbolag drar sig för att uppmuntra sin artist att spela gangster och våldsam, men för att sälja skivor, inte för att fylla fängelser i första hand.

Halft relaterat vill jag länka Lord Jamars reflektioner kring hiphop-mode och att "fjolligheten" är ett indirekt resultat av att blidka en vit publik:

Manager

2013-04-10 10:41
Jag är inte arg. Men det är frustrerande att diskutera med en person som lägger in egna sanningar i det man säger istället för att faktiskt läsa det man säger.

På 80-talet var det hårdrock och videofilmer som var anledningen till att folk gjorde elaka saker mot varandra, nu är det gangsterrap och TV-spel. Var det jazz och stumfilmer som gjorde att folk dödade varandra på 30-talet? Och innan det fanns inspelad musik, vad gjorde folk våldsamma då? Fågelkvitter?

Det finns konkreta faktorer som förklarar varför vanliga människor blir våldsamma, att peka på fantasier gör att man tappar fokus på de verkliga problemen och dessutom förminskar och förlöjligar alla som har de problemen genom att man pekar på t.ex. rapmusik.

Btw, det finns en video länkad med David Icke som ska förstärka texten du precis länkade. C'mon son...
Redline!

2013-04-10 10:44
Att en klänning på en hiphop-kille ska ha att göra med arrogans och ego? Känns snarare som att han försöker hålla macho-kulturen på plats och att det han säger handlar om arrogans och ego.

2013-04-10 10:47
Dr.Octagon

Personligen kan jag säga att musik influerar mig enormt, lika så filmer... Men framförallt har samhällets överhängande normer influerat mig och ännu mer min umgängeskrets.

Foliehattarna är långt ute på isen med sina entiteter och symboler men sanningen är att vi ofta är mer lättpåverkade än vi tror och med ett lättillgängligt informationsflöde kan man lätt köpa rätt "konstiga" sanningar, vilket paradoxalt nog Foliehattarna själva är praktexempel på. Det "djuriska" kommer alltid sälja, betvivlar att det bara är musiken som ger Nicki Minaj sina views...

2013-04-10 10:47
Jag är inte arg. Men det är frustrerande att diskutera med en person som lägger in egna sanningar i det man säger istället för att faktiskt läsa det man säger

Haha jag vet.... men hallå jag känner dig. Jag vet att du är intellektuell. Väldigt intellektuell till och med. Jag driver med dig! Kanske inte så roligt dock....

På 80-talet var det hårdrock och videofilmer som var anledningen till att folk gjorde elaka saker mot varandra, nu är det gangsterrap och TV-spel. Var det jazz och stumfilmer som gjorde att folk dödade varandra på 30-talet? Och innan det fanns inspelad musik, vad gjorde folk våldsamma då? Fågelkvitter?

Det finns konkreta faktorer som förklarar varför vanliga människor blir våldsamma, att peka på fantasier gör att man tappar fokus på de verkliga problemen och dessutom förminskar och förlöjligar alla som har de problemen genom att man pekar på t.ex. rapmusik.

Btw, det finns en video länkad med David Icke som ska förstärka texten du precis länkade. C'mon son...

Jaja... då kanske det är jag som är för naiv. Jag önskar det kom ut mer information om det här. Jag vill så gärna att det ska vara sant.
Manager

2013-04-10 10:54
VRGNHNS: Givetvis influeras vi av allt och det finns mycket lättpåverkade personer därute, men musiken är en väldigt liten del av allt. Dessutom formas musiken efter omgivningen minst lika mycket, kycklingen och ägget och allt det där. Men det jag försökte komma fram till är att vi alltid har varit hemska mot varandra, oavsett vad vi lyssnat på.
Redline!
Manager

2013-04-10 10:56
Haha jag vet.... men hallå jag känner dig. Jag vet att du är intellektuell. Väldigt intellektuell till och med. Jag driver med dig! Kanske inte så roligt dock....

Jaja... då kanske det är jag som är för naiv. Jag önskar det kom ut mer information om det här. Jag vill så gärna att det ska vara sant.

Ok. Kul. Men istället för att driva med mig så hade du kunnat följa mitt råd, lärt dig något nytt och slutat önska på såna här dumheter.
Redline!

2013-04-10 11:00
Att en klänning på en hiphop-kille ska ha att göra med arrogans och ego? Känns snarare som att han försöker hålla macho-kulturen på plats och att det han säger handlar om arrogans och ego.

Jo, absolut, han ser väl kilten ungefär som 50-talister ser på ett par baggy-pants... Bara som en form av arrogans och modenyck för att uppröra de som kom före.

Men det är på slutet hans poäng kommer, att folk säljer ut sin
maskulinitet
för att följa den modevåg han menar är ett resultat av att blidka en vit publik.

Vi är ändå lättpåverkade och det värsta för företag är egentligen att "utvecklingen" stannar upp, att nya produkter inte kan säljas. Det är också en längtan människor själva alltid har efter förändring som nöjesindustrin kommer förse oss med... Ena dagen säger dom hur du ska få Kardashians kurvor nästa dag säger dom att hon är fet.

Nu menar väl Jamar att nästa steg är att säga att det är ok att rocka en tub-topp och en dildo i röven och att hiphopen kommer följa detta för att blidka publiken. Visst hans homofobi lyser igenom, likaså macho-grejen men, egentligen, det är väl också någonting som han har rätt att uttrycka? Den här intervjun är lite hans "I just to love her" om hiphop-modet.

Nu gled vi iväg sorry

2013-04-10 11:02
Dr.Octagon

Jo helt med dig... Den största påverkan på ens omdöme är i slutändan även alkohol(i sverige, men annars fattigdom osv osv), men ey vi pekar på rap-musiken.

2013-04-10 11:15
Ok. Kul. Men istället för att driva med mig så hade du kunnat följa mitt råd, lärt dig något nytt och slutat önska på såna här dumheter.

Okej jag ska vara allvarlig. Jag är inte okritisk. Om någon ber mig granska något så gör jag det. Jag önskar du kunde ta till dig lite mer av det jag sa till dig i andra trådar också, istället för att utgå ifrån att jag sitter och dömer dig. Därav att jag bara börjat tycka du är rolig att driva med, eftersom du hela tiden tar de personligt och utgår ifrån att jag sitter och tänker det värsta om dig. Sluta med det! :P

VRGNHNS

Nu menar väl Jamar att nästa steg är att säga att det är ok att rocka en tub-topp och en dildo i röven och att hiphopen kommer följa detta för att blidka publiken. Visst hans homofobi lyser igenom, likaså macho-grejen men, egentligen, det är väl också någonting som han har rätt att uttrycka? Den här intervjun är lite hans "I just to love her" om hiphop-modet.

Hans homofobi lyser verkligen igenom. Jag vet inte, jag tycker han är rätt löjlig. Att en snubbe har på sig en klänning är inget som skadar någon eller fördärvar ett samhälle ( mer än hans moraliska syn på vad killar och tjejer bör ha på sig ). Att en snubbe glorifierar kriminalitet och droger är däremot något som faktiskt skadar.
Manager

2013-04-10 11:19
Okej jag ska vara allvarlig. Jag är inte okritisk. Om någon ber mig granska något så gör jag det. Jag önskar du kunde ta till dig lite mer av det jag sa till dig i andra trådar också, istället för att utgå ifrån att jag sitter och dömer dig. Därav att jag bara börjat tycka du är rolig att driva med, eftersom du hela tiden tar de personligt och utgår ifrån att jag sitter och tänker det värsta om dig. Sluta med det! :P

Ah, jag ska läsa dina tankar istället för det du skriver. Då vet jag.
Redline!

2013-04-10 11:25
Ah, jag ska läsa dina tankar istället för det du skriver. Då vet jag.

Nu gör du det igen :P nej du ska inte läsa mina tankar, men istället för att tänka att jag tror det värsta om dig så tänk att jag tror det bästa om dig, så är du lite mer verklighetsförankrad i vad jag faktiskt tänker om dig.
Manager

2013-04-10 11:34
Men jag skiter i vad du tänker om mig, jag går efter det som står skrivet.

Men fortsätt driva om du vill, det är ungefär lika charmigt som att mobba rullstolsbundna för att de inte kan gå.
Redline!

2013-04-10 11:34
Hans homofobi lyser verkligen igenom. Jag vet inte, jag tycker han är rätt löjlig. Att en snubbe har på sig en klänning är inget som skadar någon eller fördärvar ett samhälle ( mer än hans moraliska syn på vad killar och tjejer bör ha på sig ). Att en snubbe glorifierar kriminalitet och droger är däremot något som faktiskt skadar.

Nej, tror jag länkade klippet mest för att beskriva hur mkt folk tror olika saker påverkar. Att han ser "feminiseringen" av den svarta mannen som någonting negativt är en annan historia. Ibland drar vi väldigt höga växlar på saker, samtidigt som saker ibland influerar mer än vad man tror.
DJ

2013-04-10 11:36
Som vanligt gör konspirationsteoretiker allting aaalldeles för komplicerat för sig. Om folk bara kunde läsa lite Marx och fatta lite grundläggande ekonomiska, materiella förhållanden innan de började irra om konspirationer, illuminati, aliens o.s.v. Gärna även lite poskolonial och antirasistisk teori, då mycket av dessa förstås även är färgat av rasistiska strukturer i samverkan med de kapitalistiska.

Applicera lite grundläggande marxism på USAs fängelseindustriella komplex, underhållningsindustrin, polisstaten o.s.v. Det behövs inga speciella onda människor, hemliga handslag och mystiska möten och förbund. Det som driver på all sån här negativ utveckling står i ganska öppen dager. Det är inget hemligt med kapitalismen.

Man skulle rentav kunna ponera att såna här hemliga möten ägt rum ELLER att de inte gjort det. Mekanismerna vi ser i samhällssystemet är ju desamma oavsett. Vad spelar det för roll? Hela den här konspirationsrörelsen bara stirrar sig blinda på massa tekniska detaljer kring hur de tror olika saker gått till. Samhället blir nån jävla pusseldeckare för dem. T.ex. hela 9/11 was an inside job-grejen. Det tar bara fokus från de riktiga frågorna. Det imperialistiska brott mot mänskligheten som "the war on terror" utgör blir väl knappast vare sig mindre eller större beroende av vem som raserade WTC? För att ta ett exempel.

Hiphop var en gång en fri, kreativ och mångsidig folkrörelse. Det är den fortfarande i någon mån och på sina håll. Men det finns idag också en stor rapindustri som är rent kapitalistisk till sin natur och därför till syvende och sist inte ser andra värden än monetära. Kapitalismen har gjort med hiphop vad den gör med all kultur - varufierat den.

Bourgeoisin har överallt, där den kommit till makten, förstört alla feodala, patriarkaliska och idylliska förhållanden. Den har obarmhärtigt slitit sönder de brokiga feodalband, som band samman människorna med deras naturliga ledare, och icke kvarlämnat några andra band än det nakna intresset, det känslolösa "kontant betalning". Den har dränkt det fromma svärmeriets heliga rysning, den ridderliga hänförelsen och det spetsborgerliga vemodet i den egoistiska beräkningens iskalla vatten. Den har upplöst den personliga värdigheten i bytesvärde och i stället för de talrika lagstadgade och välförtjänta friheterna satt den samvetslösa handelsfriheten allena. Den har, kort sagt, i stället för den i politiska och religiösa illusioner höljda utsugningen satt den öppna, skamlösa, direkta, kalla utsugningen.

Ur: Det Kommunistiska Partiets Manifest

2013-04-10 11:42
Soul_Survivor_II P34

Jag försökte verkligen få fram det där utan att ta det till Marx, snedsteget blev väl att länka Jamar haha. Jag tycker dock att han har en poäng även om det blir lite missvisande, det sk "swag", yta och image har verkligen i marknadens tecken blivit lika "viktigt" som musiken.
DJ

2013-04-10 11:45
Och angående Lord Jamar eftersom det också kom in...den mannen alltså. Jag har lyssnat på Brand Nubian i över 20 år. Det är bland den bästa musik jag vet. Jag var väl en av få i det här landet som köpte hans solo-LP för några år sen och har spelat den enormt flitigt. Jamar, Sadat och Puba kommer alltid att tillhöra de allra största av personliga favoriter och hiphoplegender för mig.

Men ärligt talat: fuck that shit alltså.

När Jamar sitter och skriver långa homofoba artiklar och han och Sadat sitter och hoppar på folk på twitter o.s.v. Det är bara så sorgligt att se. Jag har alltid kunnat förstå lockelsen i the Nation of Gods and Earths i och med att den så tydligt tar spjärn emot rådande maktstrukturer. Hat emot "den vite mannen" är varken svårt att förstå eller upprörande för mig. Men att liksom komma med sån där uppenbar medeltida homofob macho BS som de två herrarna gjort på sistone. Det är bara så omoget. Och det är inte att sparka uppåt på något sätt, det är lika lågt som rasism, islamofobi o.s.v. F that shit.

2013-04-10 11:48
Men jag skiter i vad du tänker om mig, jag går efter det som står skrivet.

Nja. Du tolkar allt jag skriver som negativt och personligt riktat mot dig, det är allt jag försöker få sagt. Jag skriver exakt likadant till dig som jag gör till andra. Jag får kanske börja skriva långa kärleksfulla inlägg till dig med puss och kram varenda gång?

Men fortsätt driva om du vill, det är ungefär lika charmigt som att mobba rullstolsbundna för att de inte kan gå.

Haha... du är rolig när du är sur, jag gillar dig :)

VRGNHNS
Nej, tror jag länkade klippet mest för att beskriva hur mkt folk tror olika saker påverkar. Att han ser "feminiseringen" av den svarta mannen som någonting negativt är en annan historia. Ibland drar vi väldigt höga växlar på saker, samtidigt som saker ibland influerar mer än vad man tror.

Jo. Så är det ju.

DJ

2013-04-10 11:49
Haha, man ska alltid ta det till Marx! ;-P

Kan inte enws se klippet där jag sitter nu. Men jag bara antar att "alla" följt debatten runt detta även i övrigt. Och då har både Jamar och Sadat sagt grejer som gör att man förstår att det här bara handlar om ren homofobi och konserverande av könsroller. Och jag gillar verkligen deras musik och ogillar verkligen Kanye och alla de sågar, så det vore lätt för mig att ta deras parti. Men de har varit så obehagliga i det här så det går fan inte...

2013-04-10 11:50
Men att liksom komma med sån där uppenbar medeltida homofob macho BS som de två herrarna gjort på sistone. Det är bara så omoget. Och det är inte att sparka uppåt på något sätt, det är lika lågt som rasism, islamofobi o.s.v. F that shit.

Missat att det har varit så mkt hat från the Gods... Såg det mer som hans personliga syn på att samhället vill få hiphopen att sälja ut sin "hårdhet", eller personer att sälja ut sig själva för att blidka marknaden. Nog haft för höga tankar om de båda, men deras attityder är ju ett resultat av vad de gått igenom för att hävda sig själva också, lite sorgligt allt ihop, skulle du orka länka nån artikel?

2013-04-10 11:50
Soul_Survivor_II P34

Man skulle rentav kunna ponera att såna här hemliga möten ägt rum ELLER att de inte gjort det. Mekanismerna vi ser i samhällssystemet är ju desamma oavsett. Vad spelar det för roll? Hela den här konspirationsrörelsen bara stirrar sig blinda på massa tekniska detaljer kring hur de tror olika saker gått till. Samhället blir nån jävla pusseldeckare för dem. T.ex. hela 9/11 was an inside job-grejen. Det tar bara fokus från de riktiga frågorna. Det imperialistiska brott mot mänskligheten som "the war on terror" utgör blir väl knappast vare sig mindre eller större beroende av vem som raserade WTC? För att ta ett exempel.

Du har rätt. Man fokuserar på helt fel grejer när man börjar fokusera på vem som började vad.
DJ

2013-04-10 12:03
VRGNHNS skrev:
lite sorgligt allt ihop, skulle du orka länka nån artikel?

Håller med. Känns sorgligt. Avföljde bägge på twitter och de är riktiga gamla idoler för mig sen tonåren.

Man kan ju absolut diskutera "oskadliggörandet" av unga, svarta, ilskna människor tycker jag. Men det kan ju lika bra ske genom att den i den populärkultur som gynnas av media, skivbolag, marknadsföring o.s.v. kanaliseras till enbart texter om droghandel, prostitution, gängkrig o.s.v. som genom det de menar är "feminint". De argaste, hårdaste rapparna är ju oftast inte direkt som Chuck D, KRS eller Sister Souljah längre om man säger så. Hårdhet och styrka är väl all good om man använder dem till något revolutionärt...

Här är en omdiskuterad artikel som Michael Muhammad Knight skrev i VICE:
http://www.vice.com/read/kanye-west-in-a-kilt-has-lord-jamar-so-hard-right-now

Det var i "diskussionerna" kring denna artikel som både Sadat och Jamar flippade fullständigt och började kalla random folk på twitter starkt kränkande saker, hota totala nobodys med våld osv. Samt förstås upprepade gånger medvetet använda olika termer för homosexuell som skällsord. Och ja, du kan ju se några av Jamars tidigare comments i artikeln.
DJ

2013-04-10 12:05
Och ja, MMK och VICE har ju medvetet skrivit och bildsatt på ett sätt som de visste Jamar skulle finna "provokativt" för att locka fram "monstret" s.a.s. Vet inte vad jag tycker om den tekniken, men det funkade uppenbarligen...

2013-04-10 12:13
Jo det funkade verkligen, tog lite has "fag"-snack med en klackspark då han försökte understryka att han inte var homofob utan jag såg det som en direktöversättning av fjollighet och "utsäljande" av hiphopen ur hans perspektiv... Men att sparka på och försöka "utesluta" en redan utsatt grupp ur hiphopen är inte revolutionärt någonstans....

2013-04-10 12:21
Något jag tycker är illa på riktigt är "fördummandet" av hiphopen, och då menar jag inte bara sett till budskap:

2013-04-10 15:13
Bara att kalla sig Gucci säger en hel del om vad det är för musik. Jag ser framför mig vilka sorts människor som lyssnar på sånt här, men det är inte deras fel, det är de dom blir matade med.
DJ

2013-04-11 17:39
Ser snart inte skillnad på korkad hiphop och parodi på korkad hiphop. Fattar fortfarande inte om Riff Raff och Die Antwoort är på skoj?

2013-04-11 17:41
Soul_Survivor_II P34

Inte jag heller, men även om det är parodi gör det inte saken bättre, snarare sämre. Wierd Al dödade den där grejen för rätt länge sen.
DJ

2013-04-12 22:38
Hehe, tänker du på I Can't Watch This? MC Hammer var väl iofs sin tid Souljah Boy på sätt och vis.

2013-04-12 23:29
Jag håller med Lord Jamar i det han säger, jag ogillar att han använder skällsord för homosexuella men jag tycker inte heller att Kanyes kilt och A$ap Rockys damkläder har att göra i hiphop. Men det råder ju fritt tolkningsföreträde kring vad som är Hiphop nuförtiden så åsikter går isär, alla delar inte mina och Lord Jamars. Synd dock,men tanke på att den ursprungliga hiphop stilen var och är jäkligt trendesättande i sig själv, den överlever bra utan att man lånar in Prada och liknande.
Hip-hop is still cool at a party. But to me, hip-hop has never been strictly a party; it is also there to elevate consciousness. -Saul Williams

2013-04-13 09:27
Note: Det var intervjun med Vladtv.com jag tyckte kändes vettig o begriplig, jag läste Vice-artikeln efteråt och visste inte att han hade spårat ur på twitter.
Apropå fördummandet av hiphopen.. jag gillar vissa beats hos dessa Toy-rappare som Gucci etc,men jag kan aldrig bli beredd att kalla det för hiphop eller i af inte säga att det är hiphop i samma betydelse som Apollo Brown,D.I.T.C och Wu-Tang till exempel. Men jag har alltid haft en grej för musik som sätter en i trans och gör en nollställd.Spelar ingen roll om det är TRip Hop,Chillout,Fusion-soul eller Trap Muzik. Så om jag lyssnar jag på denna Gucci låten ...

..så gör jag det för att uppnå samma stämning o känsla som när jag lyssnar på detta:

Så bra musik är bra musik helt enkelt. jag vet inte om det skulle hjälpa hiphopen att ha olika subgenrer (vad som fick kallas hiphop och inte) Här är en bra diskussion om det fock, jag håller nog med Myke C-Town mest i slutänden.

Hip-hop is still cool at a party. But to me, hip-hop has never been strictly a party; it is also there to elevate consciousness. -Saul Williams

2013-04-13 12:28
Diskussion kring brevet.

2013-04-13 17:59
Soul_Survivor_II P35

Jo, han har väl gjort en hel del redan, Amish paradise, white and nerdy och vad vet jag...

2013-06-14 20:59
jag hörde att skrillex är med i illuminati och han är bara ett påhitt för att sälja fler baslådor. läste om det på internet av en anonym illuminatimedlem.

folks idioti har inga gränser.
:D
Skivsamlare

2013-06-15 05:34
Minns att jag läste i Source för en massa år sen en insändare som klagade på att busta rhymes skulle ha poserat i fängelsekläder. Det lät något i stil med "Now the kids and the stupid niggaz think that's whats up, being in jail". Blev mest trött och vägrade tro att det finns så korkade personer.

Sen i år fick jag nys om Chief Keef. Gillade faktiskt en del av det han gjorde men sen gick jag in på youtube, såg denna video, läste kommentarerna från fansen och idiotin är värre än jag någonsin trodde var möjligt. Känner ni för att tappa tron på dagens ungdom så kan ni se efter själva:

2013-06-15 11:14
själv tappar jag tron på dagens vuxna som är så socialt handikappade att dom inte kan skilja på folk som driver från folk som är seriösa. kanske dags att sluta lyssna på ditc vinylen och gå ut lite grann?
Konsertbesökare

2013-06-15 12:47

Skivsamlare

2013-06-15 19:04
ojojoj Klot-Einar blev visst lite ajjjj. Du ska nog inte prata så mycket om social kompetens när du överreagerar som du gör. edgy

2013-06-15 19:28
^
detta är exakt vad jag pratar om. ännu ett misslyckande
Skivsamlare

2013-06-15 19:39
Jag tror att lillplutten ska ta och tänka efter lite innan han skriver. Du vet inte vilka kommentarer jag syftade på i chief keef videon. Inte de som driver med honom, utan fansen som försvarar chief keef. De som skriver "whatever, he makes more money then you" är seriösa.