I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Drake - Take Care

Utländsk Hiphop - Allmänt

2011-10-18 09:39

Drake - Take Care

Release: 15 November.

Någon mer som känner pepp? Tror producenten "40" sound kommer dominera albumet. Kommer nog bli riktigt bra de här.

Förstasingeln

Vet ej om denna ska va med på albumet. Riktigt iallafall.

Annat bra från Drake iår.

"Efter att ordet spridit sig tog det en halvtimme/tre kvart sen var Crooked och Royce på plats tillsammans med Horse Shoe Gang-snubbarna, Crookeds brorsas gäng, C.O.B.-killarna och övriga kompisar till Crooked. Snubben har hela jävla LA som backar upp honom." - jeppehehe

2011-11-17 09:16
Top 3 albumsläpp 2011!

läs http://www.nytimes.com/2011/11/20/arts/music/drakes-take-care-goes-to-moody-places.html?ref=music

Alla låtar är bra förutom kanske Make me proud som känns lite out of context.

2011-11-17 09:46
Definitivt topp 3 i år. Kul att någon mer har koll på Drake. Albumet har så många feta spår.

"Efter att ordet spridit sig tog det en halvtimme/tre kvart sen var Crooked och Royce på plats tillsammans med Horse Shoe Gang-snubbarna, Crookeds brorsas gäng, C.O.B.-killarna och övriga kompisar till Crooked. Snubben har hela jävla LA som backar upp honom." - jeppehehe

2011-11-18 00:26
Får ta mig en titt på albumet ändå, fick mad respect för honom efter KOTD

2011-11-18 12:45
Äckligt bra skiva finns inget spår som är dåligt.

2011-11-18 13:29
Har inte än lyssnat igenom albumet noga men diggade "Take Care, Undergrounds king, cameras och make me proud" extremt mycket.

2011-11-18 17:21
gillade inte skivan alls, riktigt dålig.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Producent

2011-11-25 17:14
sjukt bra skiva
 https://soundcloud.com/jakkthemixer
Poet

2011-11-26 03:44
Är jag verkligen den enda som ogillar killens röst och flow så pass mycket att det skär i öronen varje gång han rappar? Som en blandning av Kanye och Weezy. Can't stand it!
At the gates of Eternity...
Sångare

2011-12-05 00:18
Over My Dead Body är min favorit hittills. Gillar albumet skarpt!
~ Don't stop.

2011-12-05 23:11
BC99 skrev:
Är jag verkligen den enda som ogillar killens röst och flow så pass mycket att det skär i öronen varje gång han rappar? Som en blandning av Kanye och Weezy. Can't stand it!

håller med dig. gav samtliga låtar i tråden en chans men det var inget som föll mig i smaken.

Poet

2011-12-05 23:26
Saken är den att han gör till sig, med rösten alltså. För lyssnar man hans på gamla mixtapes så låter han ganska normal.

Fattar inte att folk finner detta appealing.

2011-12-07 10:36
Håller helt med dig BC99 P28. Måste vara en hater nu och säga att detta föll mig inte alls i smaken. Han gör till så mycket med rösten att man inte ens orkar lyssna på hans texter och beatsen är helt ok..men inget som gör att jag kan förbise det extremt jobbiga flowet & rösten
JKIBMM
Poet

2011-12-07 12:13
Tex hans vers i den här låten (4:16) så gör han inte tills sig med rösten och då dödar han hela låten. Så han kan om han vill.

2011-12-07 15:06
Inte lika bra som hans debutalbum men fortfarande tungt och äkta.

2011-12-07 15:23
jag lyssnade på första videon, headlines. kräktes lite i munnen.
kul att nån uppskattar honom ivf, jag tycker det är straight up crap.
snarare en rnb-sångare än en mc imho. men vad vet jag? kanske ingeting.
KANSKE ALLT.

2011-12-14 05:49
Galet jobbig röst killen har, förstår inte hypen kring han.

2011-12-14 12:04
Jag tycker att det är fel att Kritisera Drake endast ur "hiphoparens" prespektiv, Drake är en begåvad artist rappare singer/songwritter som skrivit hits åt sig själv och många andra, både män och kvinnor inom musiken.

Han har i princip haft ett finger med i allt som blev hits det senaste året och etablerade artister och producenter som DJ Khaled, Timbaland, Mary J Blige, Jamie Foxx, Lil Wayne, Alicia Keys, Rihanna, Rick Ross m fl har mycket att tacka honom för.

För att uppskatta hans musik framförallt hans albums måste man nog vara en person som uppskattar både rap, soul och rnb och inte bara backpack shit a la Gangstarr.

Killen är en talang utan dess like och det borde han få kredd för oavsett hur lite vi gillar hans albums.

Han kan skriva, han kan rappa och han kan sjunga, WE CANT HATE ON TALENT!

Jag hoppas att han en dag fokuserar på ett genre i taget med sina album, men så länge hans albums säljer lika mycket som "The Throne" så kan man inte klandra honom.

"Dont fix what isnt broken" ; )

ich lebe fur hiphop

2011-12-14 20:33
För att uppskatta hans musik framförallt hans albums måste man nog vara en person som uppskattar både rap, soul och rnb och inte bara backpack shit a la Gangstarr

för att uppskatta hans musik framförallt hans albums måste man nog vara en mainstream bög..

gav killen en chans, både ur rap och soul perspektiv.. men han är fortfarande helt förfärlig i mina öron. studerade hans metaforer o skit, bl a genom rapgenius.com, men det är inget som tilltalar mig. liknelserna han drar har jag alltid sett förut någonstans, bara små förändringar för att verka originell.

det mest kända exemplet: "last name ever, first name greatest" hur kan man tycka att det låter bra?? visst om man är p12:a men..

vet inte om jag tycker att han är urusel bara för att jag är van vid t ex Commons rhyme schemes, metaforer, messages och liknelser.. men drake är verkligen skitdålig
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2011-12-15 07:57
WE CANT HATE ON TALENT!

No, but we can hate on Drake
JKIBMM
DJ

2011-12-15 09:22
Snälla, kan ni inte sluta använda antal sålda units som ett argument för att någon är bra? Det blir så otroligt antiintellektuellt. Då är kioskdeckare och chick lit fantastisk litteratur. MC Hammer sålde också en jävla massa skivor...

2011-12-15 11:46
Jag fösökte bara säga att det är helt odödigt för riktiga "hiphop skallar" att ens diskutera Drake.

Det är ungefär som om jag skulle gå till olika Pop forum och skriva att Håkan hellström är skit bara för att hans musik inte tilltalar mig, killen är framgångsrik och tydligen duktig på det han gör.

Drake är en hybrid artist som har släppt albums som utan tydliga riktningar på genre och stil och det funkar för honom.

Drake som artist passar inte in på whoa överhuvudtaget, helt fel forum om jag ska vara ärlig. Hans mixtape var hiphop men sen han blev kommersiell så har det var något helt annat.
ich lebe fur hiphop
Poet

2011-12-15 11:56
Enigma: Jag ska inte ljuga och säga att jag inte tar åt mig lite när du hävdar att man måste uppskatta R&B, soul och hip hop för att tycka om hans musik. Om man uppskattar ovanstående genrer så känns det lite som en hädelse att jämföra det med Drake's musik. Poppig hip hop är det. Men det är inte i närheten av äkta soul och R&B. Sjunga kan han inte heller göra för den delen. Och jag är och har aldrig varit någon backpacker. Jag är bara en urban guy som haft främst afro-amerikansk musik som fundament. Och som jag saknar den tiden då man kunde slå på MTV och inte höra techno-rap BS eller Drake och sina dagisrim och en röst som man många gånger har svårt att urskilja om det är han eller en Weezy klon man lyssnar på.

Drake, likt resten av Young Money, kan om de vill. Ingen av de är egentligen värdelösa. Men den slutgiltiga produkten som vi konsumenter får höra, är i min åsikt 95% av alla gånger rent skräp.

DJ

2011-12-15 14:11
Jag hör väldigt lite vare sig hiphop eller soul i Drakes musik. Någon på twitter sa ambientpop eller popambient och det känns väl inte helt fel som beskrivning?

Nu råkar jag tycka att han gör oerhört wack musik, men det är inte för att det inte är hiphop. Jag kan rabbla artister jag gillar som inte är hiphop i två dagar. De här människorna som ENBART gillar hiphop och hatar alla andra genrer, existerar de ens i verkligheten? Jag ogillar inte Håkan Hellström för att han inte låter som Run-D.M.C., utan snarare för att jag tycker t.ex. Dexys gjorde extremt mycket bättre musik i en liknande genre. Jag gillade Jaheims senaste platta, även om hiphop-inslagen var minimala om de ens fanns.

Min första reaktion var som vanligt: "varför ligger det här i utländsk hiphop?" Men det har jag iofs undrat sen folk började snacka Li'l Wayne härinne, så jag har vant mig vid att folk i allmänhet har en annan definition av ordet hiphop än jag. Många går mer på Billboard Magazine och liknandes målgruppsbaserade och tämligen rasifierade definition av hiphop än på något som har särskilt mycket att göra med känslan i musiken, traditionen den springer ur eller hur den faktiskt låter. Eller så kör man på "musik där nån rappar" och sveper in allt från Marcoolio och gammal eurotechno till rap metal och grime i samma "hiphop"-filt och har skapat en fullständigt meningslös och oanvändbar genrebeteckning.

De flesta avfärdar ju i princip all hiphop som "throwback" eller "gubbrap", medan de kallar all urban ungdomsmusik som spelas i reklamradion eller hamnar på hippa bloggar för "hiphop". Enligt mig ett ass backwards sätt att genreindela, men man höjer ju inte direkt på ögonbrynen över det längre om jag säger så.

2011-12-15 16:22
Enigma har en poäng
Poet

2011-12-16 20:03
Det Enigma säger låter vettigt om det faktiskt stämde. Drake är en artist som kan, men inte vill. Drake är nödvändigtvis inte skräp, men det han gör är 95% av alla gånger rent avfall.

Som sagt, kritiserar man dessa nya artister så är det för att man är crate digger (vilket jag är ganska mycket motsatsen till), inte har musikaliskt djup eller att man helt enkelt är för korkad för att förstå deras texter. Aldrig någonsin är det för artistens verk i sig som är SKIT. Nej nej, det är alltid lyssnarens fel. Jag ska inte sticka under stolen med att det finns en och annan låt på min playlist som är skit, men jag ERKÄNNER att det är skit och försöker inte höja det till skyarna och få de artister att låta som om de är musikaliska genier. You can't polish a turd! Fast dagens lyssnare polerar de bajskorvarna så skit stänker överallt!

Men vad ska man säga? Världen blir dummare för varje sekund och på något sätt har vi hamnat i Bizzaro World där Drake's texter anses vara "smarta", Soulja Boy har "flow" och Lil B anses vara innovativ.

Jag känner mig hela tiden som den där lilla ungen i "Kejsarens nya kläder" som påpekar att kejsaren är naken...

2011-12-16 22:41
"kritiserar man dessa nya artister så är det för att man är crate digger"

suck.

2011-12-17 00:16
Bara för att Drake skriver om sitt brustna hjärta och sjunger ibland så betyder väll inte det att han inte är hiphop? Det är klart det inte är hiphop i samma form som förr... Men snubben kan rappa och är inte dålig sångare heller.

Klart han inte rappar bäst i världen, och han sjunger definitivt inte bäst i världen heller, men han har en bra känsla och kan lägga rader som är lätta att förstå samtidigt som dom är snygga. Relaterbart helt enkelt...

Jag gillar att höra "gangster-rap" för det ger mig en bild av hur andra har det, inte för att jag tror det är livet jag lever eller har någon form av anknytning. Det är deras version av äkta och den historien vill jag höra. På samma sätt vill jag höra Drake, fast hans spektra av äkta fokuserar mer på hjärtesorg och hur kändisskap har både fördelar och nackdelar osv.

2011-12-17 00:46
Vikktorius

förstår hur du menar, det jag hatar mest med Drake är att hans rader ofta är tråkiga, rätt okomplexa osv. hans innehåll är heller inte något man aldrig hört förut. det värsta är väl alla kids som anser att Drake är någon form av lyrical genius pga någon hitta nemo rad liksom. han säljer även långt mycket mer än han förtjänar, fast egentligen.. jag vill ju inte att Nas nästa album ska sälja 5 miljoner copies för då skulle han bli värsta knapsot

2011-12-17 00:49
innan någon frågar.. fick lära mig att "knapso" är tornedalssvenska för "bög", rätt coolt ord faktist :P
DJ

2011-12-17 02:19
Är crate digger nåt dåligt nu? Visst, spotta på hela hiphoptraditionen.
DJ

2011-12-17 02:47
Motsatsen till en cratedigger = den som lyssnar på reklamradion och sväljer allt radion serverar.

Crate diggers created hiphop music.
DJ

2011-12-17 02:52
"Drake's an actor man...He play the fag" - Action Bronson Stockholm 2011
Fuck That Serato MP3 shit! Keep It Dusty!!! THD KREW<br> http://www.myspace.com/dj_grass
Poet

2011-12-17 10:31
PSK & Soul: Ni fattar väl att jag skrev den biten ur perspektiv av de som försvarar sån här fjant hip hop?
DJ

2011-12-17 13:07
BC: Och de använder crate digger som skällsord? Has it really come to this? Backpacker visste jag, men crate digger trodde jag fortfarande var enbart positivt för de som öht slänger sig med ordet.
Poet

2011-12-17 14:44
Jag har hört crate digger som skällsord, yes. Nu säger jag inte att Enigma säger så, men han påstår ju att vi inte diggar Drake för att vi är alldeles för enkelspåriga när det gäller hip hop.
Producent

2011-12-17 16:19
Finns inget värre än när folk använder siffror och talang för att sälja som ledande argument. T.ex när jag snackade med en helt vanlig tjej om Lil Wayne så var hennes argument att han gästar med alla dom största och är med överallt samt får konstant radioplays. Även att alla andra "celebrities" i Hollywood höjer han till skyarna, som om att deras åsikter räknas mer.

Folk som får mig att framstå som dyster och bakåtsträvande kan helt ärligt dra åt helvete. Hiphop är hiphop, och visst att en genre kan uvecklas men bara för man använder rap elementet i total skit så blir det inte automatiskt hiphop. Jag har ingenting emot funk, soul, jazz eller reggae-element i hiphop, men då ska hiphop vara the foundation för låten. Inte att man trycker på massa random keys i piano rollen och lägger ett as plastigt trumkomp över det i FL Studio. Och sedan ge de till en "prestigefylld rappare" som skriker swag i bakgrunden och skriver outplayed wordsplays/liknelser som MC's redan droppat i deras album -88.

Det finns dock bra ny hiphop och man ska inte säga att den är utdöd. Jag personligen tycker att The Roots är mainstream, men ändå lyckades dom göra ett utav årets bästa släpp.
http://www.youtube.com/watch?v=6LxpYUTfHZA
DJ

2011-12-17 17:11
BC: OK, sad. Crate Digger är ju motsatsen till enkelspårig. I blame Premier then, haha...