I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Vilket är de mest välproducerade albumet?

Utländsk Hiphop - Allmänt

   

2011-10-03 18:39

Vilket är de mest välproducerade albumet?

Är intresserad av att veta vilket/vilka album ni tycker är de mest välproducerade någonsin. Är även intresserad av hur ni ser på produktion överhuvudtaget. Vad ni använder av för kriterier när ni bedömer album osv.

Här är exempel på några kriterier.

*Helt enkelt antalet bra beats på ett album.
*Vilken "soundmässig" betydelse albumet hade för sin tid.
*Hur albumet har stått emot tidens tand.
*Hur originellt är soundet.
*Hur bra är ljudet på albumet.
*Hur bra är sammanhållningen ("den röda tråden") i mellan beatsen.

-

Mina bidrag.

Dr. Dre - 2001

"Sonic perfection". Fyller för mig alla ovanstående kriterier. Tror man kommer kunna sätta på den när som helst och de kommer fortfarande att låta fräscht. Ljudet är perfekt och alla beats är verkligen feta.

Outkast - Stankonia

Låter fortfarande nyskapande. Spretar åt alla håll samtidigt som det hörs att allt hör ihop. Experiementiellt. Tilltalande till den breda såväl som den smala massan utan att vara varken pretentiöst eller urvattnat. Love it.

Clipse - Hell Hath No Fury
Neptunes bästa ögonblick. Det är gritty som fan och bara jävligt många feta beats.

Heltah Skeltah - Nocturnal & Smif N Wessun - Dah Shinin
Båda albumen skapar en enda lång och skön sammanhängande känsla. Vet inte hur jag ska förklara de mer än att man känner att man går in i en mäktig dimma när man lyssnar på dessa album. En enda lång njutning.

Group Home - Livin Proof
Premier alltså. Han lyckas få medelmåttorna i Group Home att låta som heavyweights. Visste inte vilket Premier producerat album jag skulle ta med, kunde lika gärna varit någon av Jeru plattorna. Men det är nåt med Livin Proof.


Bara några exempel över album som jag tycker har perfekt produktion.

Vilka album vill ni framhäva?

"Efter att ordet spridit sig tog det en halvtimme/tre kvart sen var Crooked och Royce på plats tillsammans med Horse Shoe Gang-snubbarna, Crookeds brorsas gäng, C.O.B.-killarna och övriga kompisar till Crooked. Snubben har hela jävla LA som backar upp honom." - jeppehehe