I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Mest spelade hiphopalbum i ditt liv

Utländsk Hiphop - Allmänt

   
DJ

2011-09-27 10:25

Mest spelade hiphopalbum i ditt liv

Det här är en annan sorts ämne än ”Vilka är de objektivt bästa hiphopalbumen?” Men också en annan sort än ”Vilka är dina personliga favoritalbum?”. Det här handlar helt enkelt om vilka hiphopalbum som fått flest lyssningar av dig i ditt liv i din walkman/bandare/skivtallrik/discman/dator/whatever.

För några av er kanske det är samma sak, men de flesta av oss har nog haft perioder i våra liv då vi pluggat en platta stenhårt, även om vi inte uppskattar den lika mkt idag och kanske inte skulle ta med den på en top 50 nu. Och vissa skivor passar bara ens humör eller livssituation så bra under en tid att man spelar dem mer än de ”förtjänar” enbart sett till kvalitet. Sen finns det ju vissa år när det bara kom en eller två plattor man verkligen fastnade för och då fick de otroligt många spins, även om de inte direkt visade sig vara ”klassiker” i efterhand…

Backinnaday var det ju inte heller så lätt att få alla plattor man pekade på med ett par musklick. För mig gäller det särskilt perioden ungefär 88-93 då jag lyssnade sjukt mkt på hiphop, X antal timmar varje dag, men samtidigt hade råd med max 1 eller 2 album på en månad och inte heller kände till många av de mästerverk jag sen upptäckt i efterhand. Lite random vad man råkade fastna för mest på Yo! och Soul Corner på den tiden, iaf för mig. Började nog lyssna på Showbiz & A.G. först när ’Full Scale’ EP kom ut t.ex… Så de få skivor man hade då fick så många spelningar att det blir svårt för nya skivor att komma ifatt.

Sen handlar det även lite om vilka skivor ens polare och bekanta hade och vilka man kunde få bandade osv. Kort sagt: räknar man bara upp de största klassikerna och inte har med ett par halvbra skivor har man gjort fel! :D

Anyways, enough with the intro, här är de hiphopalbum jag tror att jag spelat allra mest genom åren, på skiva, band eller CD. Jag har lagt dem i kronologisk ordning efter när jag lyssnade på dem mest, inte efter när de släpptes…

LL Cool J: ’B.A.D.’
Beastie Boys: ’Licensed To Ill’
Run-D.M.C.: ’Tougher Than Leather’
Public Enemy: ’It Takes A Nation Of Millions To Hold Us Back’
Public Enemy: ’Apocalypse 91…The Enemy Strikes Black’
Naughty By Nature: ’Naughty By Nature’
EPMD: ’Strictly Business’
Gang Starr: ’Step In The Arena’
A Tribe Called Quest: ’The Low End Theory’
Nice & Smooth: ’Ain’t A Damn Thing Changed’
Pete Rock & C.L. Smooth: ’All Souled Out’ EP
Pete Rock & C.L. Smooth: ’Mecca And The Soul Brother’
Arrested Development: ’3 Years, 5 Months & 2 Days In The Life Of…’
Digable Planets: ’Reachin’ (A New Refutation Of Time And Space)’
Grand Puba: ’Reel To Reel’
Run-D.M.C.: ’Down With The King’
Naughty By Nature: ’19 Naughty III’
Brand Nubian: ’In God We Trust’
(94-95 lyssnade jag inte på hiphop, så alla klassiker som släpptes då har haft svårt att komma ikapp, även om jag älskar många av dem nu, undantaget är väl Pubas och Finesse plattor från 95 som jag spelat så sjukt mkt att de nog är ikapp, fast senare…)
The Fugees: ’The Score’
The Latin Kings: ’I Skuggan Av Betongen’
Grand Puba: ’2000’
Lord Finesse & DJ Mike Smooth: ’Funky Technician’
Lord Finesse: ’The Awakening’
Black Star: ’Mos Def & Talib Kweli Are Black Star’
Black Moon: ’Enta Da Stage’ (Upptäckte den på allvar väldigt sent. Typ 99. Men sen lämnade den inte freestylen på länge!)
MF DOOM: ’Operation: Doomsday’
Screwball: ’Y2K – The Album’
Ghostface Killah: ’Supreme Clientele’
Edo G: ’The Truth Hurts’
Quasimoto: ’The Unseen’
Pete Rock: ’PeteStrumentals’
MF Grimm: ’The Downfall Of Iblyiss: A Ghetto Opera’
The U.N.: ’UN Or U Out?’
Edo G & Pete Rock: ’My Own Worst Enemy’
Roc Marciano: Marcberg’