feta wordplays, metaforer och punchlines
skriv vilka punchlines/metaphors/wordplays ni fastnat för, och skriv sedan artist/grupp samt låtnamn under. ett plus om ni förklarar det ni quotar :) jag öppnar med:"Never looking back, or too far in front of me. The present is a gift. And I just want to be" - Common - Be (intro) - "the present is a gift" betyder ju helt enkelt att "gift" och "present" är samma sak, vilket givetvis stämmer. men det Common huvudsakligen menade med ordet "present" är "presens/nutid". alltså säger han att han hellre lever för i dag istället för att han ska oroa sig över framtiden eller det förflutna. behöver in hjälp så finns: http://rapgenius.com/
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
sanna ord men inte direkt den klurigaste om man säger så.... lyssna på ras kass - write where I left off om du vill ha en hel låt som bygger kring metaforer och ord som låter lika men stavas olika. riktigt fet låt.
sant, men tyckte ändå att den var rätt fet. kanske just för att den är simpel fler låtar/quotes?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Fuck college Street knowledge amazin to scholars when we coin phrases for dollars - Sauce Money på Jay-Z - Bring It On
Det blir inte bättre än så.
"Efter att ordet spridit sig tog det en halvtimme/tre kvart sen var Crooked och Royce på plats tillsammans med Horse Shoe Gang-snubbarna, Crookeds brorsas gäng, C.O.B.-killarna och övriga kompisar till Crooked. Snubben har hela jävla LA som backar upp honom." - jeppehehe
Talkin ’bout baby money? I got your baby money Kidnap your bitch, get that ‘how much you love your lady’ money Weezy på nya låten It's Good. Riktad till Jigga eftersom han sa att lilla Wayne bara har baby money. My flow is so spectacular that Marshall Mathers be wishin i go back to Africa Sean Price på Everything is Heltah Skeltah.
Hangaround
2011-09-06 05:49
kolla min tråd om Murderous Lyricist competition, riktigt feta "freestyles".
Visserligen skrev Common den där "present is a gift" linen långt innan alla började döda den, men den är så jävla uttjatad hehe.
At the gates of Eternity...
There's smoke in my iris But I painted a sunny day on the insides of my eyelids Aesop Rock.
Lönt att förklara någonting när du redan länkat en sida där det har suttit tiotusentals nördar och tolkat hej vildt.
"Dimorf Metrik Aka Din mammas nya kille"
ingen har bättre, roligare och fyndigare wordplays och metaforer än weezy atm. den som säger nå annat är ute o cyklar. Lyssna på vilken låt som helt me han så får ni se :)
-pack you'r bags man, you are a tourist!
finns för mkt. lyssna på vilken låt som helst så hör du nog.
bara för att..
They say you don’t know what you’re doing till you stop doing it Well call me clueless cause I do this
men den var ju faktiskt inte bra...
glömde nämna att lil wayne rader inte är tillåtna..Roethlisberger sjukt fet rad! fler? :)
ingen har roligare och samtidigt fyndiga wordplays. de t ja försöker komma fram till.
jag vet att många som lyssnar på weezy tycker det. jag har inte lyssnat särskilt mkt på honom för att kunna uttala mig, men den raden du skrev var inte särskilt fyndig eller klurig, eller bra för den delen. det var väl om ngt en simpel och enkel rad? sen om man tycker om den eller inte är ju högst personligt.
Du har inte övertygat någon.
Common har många enkla och bra rader i den stilen. Och han levererar det naturligt och personligt - det som gör honom bland de bästa :)
Joell Ortiz - Battle Cry "I'm from where the cut-throats cut coke
Cause school ain't cut it, they cut out the puff smoke
And guess what? That's who I hang with,
so when you speak indutry - I don't know the language"
"Project Shit, ain't no Mansion over here
Just Murder on the strings, Charles Manson on the snare
I'm hungry the game's like a Food Court
I just gave ya'll a loose hundred - Newports!"
I found a cure for cancer, but it wasn't radio friendly
Har inte sagt att det är en av hans bästa eller nånting satt bara o lyssna på en låt då ja snubbla in på tråden och fick för mig att skriva ner den. ville bara ge ett exempel. och jo han e bäst i den stilen. Dom som inte håller med är bara för att dom rent sagt inte gillar han eller den stilen.
Övertyga oss, för jag är väldigt väldigt väldigt väldigt tveksam till det du säger..
En kantstött pelare som inte pallar trycket Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker
kom igen. sluta va så instängda
ditt argument håller ju bättre om du lyckas övertyga oss, inte så svårt heller? bara posta några rader :)
Alla tycker olika grejer är olika bra. Han har sånna på varenda låt så inte så svårt att göra en lite egen research, annars skulle jag va tvungen att posta x antal låtar för att alla skulle bli övertygade.
Tycker också om Lil Waynes punchlines. Han blandar och ger, vissa är skit bra och många får mig att skratta ordentligt medan andra är väldigt basic. Men tycker ändå han har massa finnurliga rader som tyder på att något speciellt försigår i hans huvud.
This shits a game of chess, you niggas think it's cleavage - Its Good
Pop I did it to em, I'm a bastard, and I'm going to do it again like nigga backwards Shoot Me Down (Uttalet på again.)
life is the bitch, and death is her sister sleep is the cousin, what a fuckin’ family picture 6 foot 7 foot
Kanske inte faller alla i smaken. Men ändå några exempel på bra rader. Tycker egentligen att punchline rappers är tråkiga, men Weezy gör det iallafall underhållande.
"Efter att ordet spridit sig tog det en halvtimme/tre kvart sen var Crooked och Royce på plats tillsammans med Horse Shoe Gang-snubbarna, Crookeds brorsas gäng, C.O.B.-killarna och övriga kompisar till Crooked. Snubben har hela jävla LA som backar upp honom." - jeppehehe
Jag gillar in Weezy, men på några låtar på I Am Not A Human Being (EPn?) så kör han lite skön punchline-rap
Weezy rad:Im a made nigga, I should dust something.
Rubriken på tråden var nice. Innehållet var weezy.. "If you battle L you picked the wrong head I smash mics like cornbread, you cant kill me I was born dead" - Big L "ask beavis i get nothin but head" - Big L "I sell ice in the winter, i sell fire in hell, i am a hustla baby i sell water to a well" - Jay-z
Roethlisberger - sa det. kunde inte uttryckt mig bättre..
Some say this dude is a joke, well I hope they get it
Walkin' on skulls cause I'm two steps ahead So I started at square three Now I'm Cubed like O'Shea Jackson be Ras Kass
skulls-heads
two-three
Square - (Ice) Cube - O'Shea Jackson
Genialt!
--
There's four sides to? every story if these walls could talk they'd probably still ignore me Viktor Vaughn (aka MF DOOM) - Lickupon.
ras kass har sånna rader på hela den plattan! förmodligen ett av de mest förbisedda albumen i bredare skala i alla fall. klassiker i mina ögon.
I'm too deep, you Too $hort Standin' on two feet, drownin' in two feet, kapeesh? Ras Kass - Oral sex
Common: "I'm a hamburger, you a fudrucker askin me to let us catch up knowing you can't cut the mustard" "To my comp I'm a ton, get amped like watts in a riot" "my mom want me to be a doctor but I ain't got the patience" Common e top five dead or alive alla dagar i veckan.
life is still a bitch.... but sometimes to unwind she lets me feel her tits.
Ni som är lite mer insatta borde veta att weezy tog upp den stilen till gamet :)
quiroga: Vad betyder att han "tog upp den stilen till gamet" och vilken stil menar du? Punchlines? Kool G Rap hade bättre punches 1986 än Lil Wayne har nu. Det är visserligen en åsiktsfråga om de var bättre, men ett faktafel att påstå att en 90-talsrappare var först med punchlines? Eller missförstår jag vad du menar?
eller menar du wordplays quiroga? hur som så fanns det rätt många andra rappare som mästrat den stilen innnan.
Furious Five och Busy Bee lekte med wordplay när Lil Wayne var en glimt i sin faders öga.
Ni som är lite mer insatta borde veta att weezy tog upp den stilen till gamet :) hoho.
En kantstött pelare som inte pallar trycket Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker
syftar mer på roliga, fyndiga liknelser/metaforer och wordplays. syns du inte finns du inte..
quiroga: Lil Wayne uppfann fyndiga liknelser? Jag vet inte ens vad jag ska svara på det här.... Och nej, äldre fyndiga MCs som Lord Finesse, Kool G Rap och Big L är ju totalt okända eller vad menar du?
ojoj det här snackat vart för deep för dig. snälla.. posta nån du påstår e bättre så ska ja visa dig:)
posta nån du påstår e bättre så ska ja visa dig:) Jag har varken tid eller lust att lista alla hundratals MCs som varit bättre/roligare/smartare/fyndigare än Lil Wayne. Vet inte om du ens lyssnat på Kool G Rap, Lord Finesse, Cold Crush eller Percee P eller vad du skulle tycka om dem. Men jag anar att ditt urval baserar sig på typ "Rappare som spelats i popradion senaste fem åren". Så då kan du väl få t.ex. Jay-Z som exempel på rappare som t.o.m i de mest urvattnade sammanhang framför smartare, roligare och mer intrikata rim än Wayne.
Poängen var dock inte huruvida Lil Wayne är bäst eller sämst i världen på detta. Det är en subjektiv åsiktsfråga man kan diskutera i evighet. Poängen var det historielösa faktafelet att påstå att han var först med detta. Vad jag vet debuterade inte Lil Wayne förrän typ -97, så där har du cirka 20 år av wordplay och punchlines att bortförklara. Inte så mkt en "diskussionsfråga" som en fråga om att gå tillbaka till skolbänken. Blir lite som att diskutera om jorden är platt eller diskutera "islamisering" med några rasister på flashback. Inget jag har tid eller ork med iaf. Antar att det hela är skämt/rent trolleri hursom men ville svara en sista gång innan jag lämnar ämnet för gott, just to be a good sport.
Ha det. Over and out.
lil wayne snacket kan gärna avta snart, instämmer med allt Soul Survivor just sa. Quiroga du verkar inte så allmänbildad inom hip-hop eller har jag fel? vi gör så här, kan du posta rader från andra emcees? kan du inte så är det väl uppenbart att du inte lyssnar på så mycket annat än lil wayne?
Some say I'm ruthless, some say I'm grim. Once a brother done broke into my house and I robbed him En favoritrad signerad L...
www.fucksolar.com FUCK SOLAR
GZA är kungen av metaforer enligt mig. "Animal Planet", ett metaforiskt mästerverk. Sen borde alla lyssna på "Fame", där han använder sig av kända personers namn för att berätta en story.
"It's like the jungle sometimes"
Seedorf hmm intressant, har aldrig tänkt på att studera GZA:s lyrics av någon konstigt anledning trots att jag vet att han är fet :S sen har vi ju den klassiska: "when i was twelve, i went to hell for snuffin jesus " - Nas (från hans vers i Live at the BBQ) .. kan någon förklara en gång för alla vad han egentligen menade med den raden? har hört så många olika förklaringar att jag är helt förvirrad :P
Metastrof GZA:s lyrics är fantastiska, en av de mest kreativa artisterna som finns. På tal om Nas och kreativitet så är Rewind helt sinnessjuk.
Tror att det syftar på att han kanske sin religiösa tro för en stund. Svårt att definiera ordet snuffin.