I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hip Hop:pens bästa storyteller?

Utländsk Hiphop - Allmänt

Konsertbesökare

2011-07-14 03:28

Hip Hop:pens bästa storyteller?

Är det Slick Rick, Big Daddy Kane, Masta Ace, Rakim, NaS eller kanske Notorious B.I.G.? Ordet är fritt.

2011-07-14 05:26
Sinister var en grym sådan. Hela hans skiva är som en bok om hans liv.

DJ

2011-07-14 09:29
Klyschigt nog så står det väl mellan Biggie och Ricky D även för mig. Rakim är min favorit-MC nånsin, men han är mkt mer lyriker för mig, även om han har en del grymma låtar åt det lite mer episka hållet också, som Casualties Of War.
DJ

2011-07-14 09:29
Producent

2011-07-14 18:08
Masta Ace!
http://www.youtube.com/watch?v=6LxpYUTfHZA

2011-07-14 18:18
Och jag säger Pharaoh Monch
En kantstött pelare som inte pallar trycket
Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker

2011-07-14 21:27
Ghostface är inte helt dålig på det när han vill.
jag tycker KRS har vart bra på det också, Loves gonna get ya och Hold bl a .. Hold tycker jag knäcker childrens story .. på sätt o vis knäcker även Motherless Child med Ghost Childrens story .. hehe nu blev väl halva forumet förbannade.
Hip-hop is still cool at a party. But to me, hip-hop has never been strictly a party; it is also there to elevate consciousness. -Saul Williams

2011-07-14 22:08
Skulle säga Slug 7 dagar i veckan.

Konsertbesökare

2011-07-15 00:36
Kan tycka att NaS är en underskattad storyteller, låtar som t.e.x. "Blaze a 50", "Undying Love", "N.Y. State Of Mind Part I & II" och "U.B.R. (UNOFFICIAL BIOGRAPHY OF RAKIM) befäster min teori.

DJ

2011-07-15 00:41
Håller med om att Nas och KRS kan berätta grymma historier (tänkte faktiskt på Love's Gonna Getcha när jag skulle posta i det här ämnet först!). Men för mig är det ändå undantag att de kör stories på det sättet. Inte för att jag har satt mig ner och lyssnat och räknat efter (både Nas och KRS har ju gjort sjukt mkt), men min spontana känsla är ändå att KRS brukar oftast ta rimmen lite varsomhelst på ett jävligt nice sätt som greppar ens attention och Nas är oftast jävligt poetisk och mångdimensionell. På många låtar på Illmatic t.ex. pågår det alldeles för många sake rpå alldeles för många nivåer för att jag skulle vilja kalla det "storytelling".

Just det, Risin' To The Top är ju en jävligt fet story av KRS också. Based on a tru story också :)

2011-07-15 04:43
En "bra story" är ju en så´n där nästa vers bygger vidare på den tidigare (eller som det klassiska exemplet Childrens story där det är en lång vers som är en story )Exempel på låtar som är på det viset som dyker upp i skallen nu:
Ice Cube - 2 in the morning
Ice T - That´s how I´m livin´
Ice Cube - 24 wit an L
KRS One - I can´t wake up
Atmosphere - Like today
Diamond D - Outta here (kanske att andra versen handlar om en annan snubbe/situation ?)
Immortal Technique - Dance with the devil
GZA - Cold World ( kanske att Deck drar en ny story i sin vers, forgot,får lyssna)

Nu blev det lita av en favorit-story tråd .. keep ´em coming
Hip-hop is still cool at a party. But to me, hip-hop has never been strictly a party; it is also there to elevate consciousness. -Saul Williams

DJ

2011-07-15 08:53
Nja, jag tycker en story är att det är episkt snarare en lyriskt. Att det är berättande helt enkelt, snarare än poetiskt, stream of consciousness, rena skrytrim, battle rhymes eller hopp hit och dit mellan allt möjligt. Sen tycker jag fortfarande det är storytelling även om varje vers är sin egen story. Men det kanske är en åsiktsfråga.

2011-07-16 10:05
Berättande är det ju helt klart.
Kolla in Sinister - Mobbin 4 Life, är som en bok när man lyssnar på den rakt igenom.. lyssnade några ggr innan jag insåg hur jävla bra hela skivan är.
Han var gangsta, men förespråkade inte det livet.. är lite deprimerande att lyssna på till och från, men sjukt bra.

2011-07-16 10:27
.. my life was going downhill, it wouldn't be long before i get my first kill, growin up in south central was kinda hard for me, but that's the life.. if you wanna be a young g.

2011-07-16 11:41
Masta Ace och Slug från Atmosphere får mina röster... för man fick väll två?
Manager

2011-07-16 13:31
Kool G Rap är bra också
/ Deedz.
http://www.facebook.com/jewoit
Toastare

2011-07-17 17:22
2 pac!!!!
life s a bitch men om hon va fin skulle inte du knulla henne då ?