I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Är hiphop väldigt "Pråligt" idag ?

Utländsk Hiphop - Allmänt

2011-06-22 23:18

Är hiphop väldigt "Pråligt" idag ?

Jag satt o tänkte bara, kanske en ointressant topic, men är det inte så att om man jämför med rappare under dom senaste tio åren jämfört med 90-talet så är det numera status att bete sig lite "upper-middle class" inom hiphop kulturen .. väl strukta kläder, clean cuts,pullovers .. fraser som "Word up" har bytts ut till "Yes sir !" jag haringa problem med det och jag fattar ju som alla att tiderna förändras o hiphop ändras med samhället etc .. men ibland tycker jag bara, hmmm ..OK ? wtf liksom ? kan man får cred om man är en smutsig ghetto basterd idag som R.A the rugged man t ex, känns ju som att dom andra som är stora gärna håller sig lite ifrån det här med ghetto smuts haha ..jaja spåna vidare.. bra eller dåligt, roligt eller tråkigt ?

Hip-hop is still cool at a party. But to me, hip-hop has never been strictly a party; it is also there to elevate consciousness. -Saul Williams

2011-06-22 23:46
Visst har det kommit fjantar som kanye west osv som konstigt tragiskt nog verkar gå mer hem hos massan en riktig "smutsig ghetto" rap. Men det är ju för att dom tilltalar en annan publik än de som lyssnar på hiphop. Brats och fjortisar har "kanye west"-hiphop i ipoden, men skulle aldrig lyssna på kool g rap tex.. Men jag tycker inte att hiphop generellt går åt "upper-middle class" skiten eller att de skulle ersätta den bra hiphopen. De riktar sig bara åt olika målgrupper..
How can hip-hop be dead when wu-tang is forever?

2011-06-23 01:12
Du har ju helt klart en poäng, men i samma veva så är ju sveningmar inne på hela biten med att artister inom hiphop siktar in sig hos olika målgrupper these days och ja, kanske behöver man vara välklädd för det..

Nas, jay-z har väl ungefär samma garderob nu som då däremot hehe.
En kantstött pelare som inte pallar trycket
Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker

2011-06-23 18:05
Det är sant, och det är oukast's fel,

Jag tycker f.ö inte att du har rätt sveningmar, den gamla hiphoppen som kool g rap är betydligt mer populär bland indie-kids än t.ex. södernhiphoppen.
http://soundcloud.com/80scrackpolo

2011-06-23 19:03
Jag haller med, forr rappades det om forty's (Old E) och New Ports, idag ar det Cristal och diverse lyx-produkter som galler. Precis som hiphopen (musiken) under 90-talet var betydligt orginellare an den ar nu sa forsokte artisterna aven "skapa" sin egen stil i storre utstrackning. Rappare hade en distinkt stil, de forsokte inte ta efter de dominerande klassernas konsumtionsvanor (gallande markesklader etc.) pa samma satt som dagens artister....Jag tror att det har att gora med genren har blivit allt mer kommersialiserad.

2011-06-23 19:06
Lyssna pa denna lat med Reks

2011-06-23 21:35
Soundbwoy word UP om 40s haha .. förr var det obligatoriskt för rappare att hålla i en på iaf ett kort eller i en video, nu tror jag inga rappare vill bli tagna på bar gärning med en så´n :)
bara för det ska jag halsa en King Cobra:
Hip-hop is still cool at a party. But to me, hip-hop has never been strictly a party; it is also there to elevate consciousness. -Saul Williams

2011-06-25 09:12
Min känsla är att det har varit så sedan "the shiny suit era" på slutet av 90-talet, och det till och med blivit bättre sedan dess. Idag tycker jag att det är mer variation inom mainstream-hiphopen och att det även där finns flera olika stilar.
...
Moderator

2011-06-25 13:57
Kan det inte vara så att hiphop över lag har öppnat upp sig och blivit mer mainstream och på så vis gjort plats åt "upper-middle class"-rappare?

Rap är kanske inte "bara" för och av ghetto kids längre och det märks på soundet.

Bara en tanke.
"Förrsten så håller jag med om att squirtle är väldigt lik killen i calvin klein - reklamerna. Och det är inte fy och skam. =)" - katt_

2011-06-25 14:04
Det är ingen som är stolt över att vara fattig längre, det är synd.

2011-06-25 17:12
Varför skulle nån vara STOLT över sin fattigdom? Låter ju orimligt. Är man då stolt att man inte åstadkommit något?

Att acceptera och vara lycklig trots att man är fattig däremot, det är värt att hylla!
Man kan vara stolt över sig själv att man mår bra och klarar sig fastän man är fattig, men stolt över själva fattigdomen tror jag inte man är?
Detta är min forumsignatur

2011-06-25 18:50
Nu kanske du försöker tolka vad jag skrev lite för bokstavligt; men det är egentligen inte alls något konstigt att vara stolt över sin fattigdom. Mycket populärt inom religion t.ex, i olika former av avhållsamhet och asketism. Självklart följer då att man mår bra och är ok med sin fattigdom.

Men vad jag menade är att det inte längre är lika populärt att stå för och hylla de fattiga omständigheter man växt upp med.

2011-06-25 20:36
Varför skulle nån vara STOLT över sin fattigdom? Låter ju orimligt. Är man då stolt att man inte åstadkommit något?

För det första så är ditt extremt ignoranta antagande att monetär fattigdom måste innebära att man inte åstadkommit något så dumt att det är rent löjeväckande. Man borde inte behöva förklara för en vuxen man hur många fantastiska, stilbildande konstnärer det funnits som levt hela sina liv totalt utblottade t.ex.

Sen är det ju givetvis inte själva bristen på pengar som man är stolt över, utan snarare så är man stolt över den samhällsklass man tillhör, stolt över det man lyckats uppnå TROTS bristen på pengar, stolt över att man inte behövt få allt serverat på ett silverfat etc.

Värt att tillägga är även att stolthet är en känsla och därmed faller alla logiska uträkningar och rationella resonemang. Människor kan vara stolta över lite vafan som helst, helt utan att ha konsekventa, genomtänkta och förnuftiga motiv som grund. Lite som kärlek.

2011-06-26 03:59
jaja Isåfall är min åsikt löjeväckande om det ska vara så. Menade inget illa, bara att jag hade svårt att se stoltheten i att vara fattig. Det är väl oftast något man inte väljer att vara? Jag tror alla som är fattiga önskar att de hade mer pengar?

Sen skriver du (numessiah) att man är stolt över det man lyckats uppnå trots bristen på pengar, och det är självklart. Men då är man inte stolt över sin "fattigdom", man är stolt över vad man åstadkommit? Utför man något som man anser bra så blir man stolt såklart!

Och JA, människor KAN säkert vara stolta över att vara fattiga, men jag tycker fortfarande de låter orimligt att någon skulle vara det!

just sayin
Detta är min forumsignatur

2011-07-03 18:51
.. I know you think I'm ballin' bitch, but I be dressin' bummy, sittin' in my room cuttin' dope and collectin' money.

2011-07-06 03:13
Fuck lookin' cute, save that for the broad..
all 'bout the bluntrap

2011-07-18 17:14
Mer clean cut än 'hiero'/90tals skate'ar-clean/golf-stilen som var populär på 90talet?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.