BC Ja en hit måste ju inte vara en klubblåt liksom. Men det är nog lite olika vad man tycker är en "banger" också, det är ju ett värdeladdat ord. U Don't Know kan jag tänka mig på klubben, även om den är mer straight Henny än Cristal så att säga. Vilken är klubben, vem är du där med och vad gör ni? Såna frågor come into play :) ROC Boys måste väl anses vara en klubb/partylåt by any standards? Can I Get A... VAR ju de facto en stor klubbhit. Sen Hard Knock Life spelades väl ute i egenskap av MTV-hit, men jag vetefan hur man dansar till den? :)
Hiphopsune Enl. mig jäkligt många som underskattar Kingdom Come. Några låtar är sjukt dåliga, men många är riktigt bra också. Skrev om det för länge sen på en gammal blogg jag hade:
http://soulsurvivorii.blogspot.com/2007/06/kingdom-come-med-lite-perspektiv.html Kanske känns lite drygt att komma och länka sin egen gamla blogg, men bara för att inte köra copy paste, hehe...
American Gangster däremot är jag inte direkt ensam om att hylla. Många har ju den på sina listor i den här tråden och andra liknande. Puffy är väl knappast min favorite producer of all time, men de beats som han proddat (eller spökproddat eller varit med och proddat eller overseen eller hur fan han nu jobbar, hehe…) tog mig och många andra by wonderful surprise. Souliga, djupa, varierade, BÅDE nyskapande och gammaldags på en gång - 70-talet som det aldrig riktigt låtit förr.
Perfekta soundscapes till de lite mer nostalgiska, sårbara, sorgsna, kluriga och djupa funderingar som Jay ägnar sig åt på stora delar av skivan. Vanligtvis tål jag inte Neptunes men Blue Magic är ju ett beat man måste älska? (Skulle gärna sluppit Neptunes-tönten på refrängen dock, but what can you do?) Det är kanske lite 80-talsretro, men det passar ju temat så perfekt! Den texten knäcker ju för övrigt.
Älskar även ROC Boys (Jiggas bästa livsbejakande partylåt nånsin??), Fallin’, No Hook, Pray, American Dreamin’ (missa inte när Jigga bryter ner den här texten i Decoded, sååå fett!), Success (orgeln är så funky så det börjar klia på kroppen) m.fl. Sen är kanske Hello Brooklyn den sämsta låt som nånsin letat sig in på en Jay-Z-skiva, men man får som sagt alltid ett par bottennapp på hans skivor, utom på Reasonable Doubt.
Hard Knock Life kom verkligen när Jay var som sämst, lät mest oengagerad och har få spår jag ens orkat lyssna på de senaste tio åren. Vad skulle vara så bra med den skivan menar du? Trodde ”alla” var överens om att VOL 2 och VOL 3 var hans artistic low-point innan han "kom tillbaka" på Blueprint?
jag håller med om att "Kingdom Come" är sjukt underskattad, låtar som "The Prelude", "Kingdom Come", "Show Me What You Got", "Do You Wanna Ride" och "Oh My God" hör till Jay's bästa på 2000-talet enligt mig. tror dock du har fel om att alla anser att Vol. 2 och 3 är hans sämsta, har hört flera på utländska forum som tycker det är bland hans bästa grejer och speciellt iom att de två var hans breakthrough albums tror jag många kan relatera till dom. diggar själv inte dom så mkt dock hans bästa skiva är dock tveklöst "Reasonable Doubt", för mig så är den head and shoulders över allt annat han har släppt; både produktionerna och, framförallt, textmässigt. "In My Lifetime" hade lite av samma lyriska höjder men den är inte alls lika helgjuten som album, så... 1. "Reasonable Doubt" 2. "In My Lifetime"/"The Blueprint" 4. "The Black Album"
http://www.claaa7.blogspot.com ^^ nyheter, recensioner, grymma tapes, m.m., uppdateras dagligen ^^
Soul Survivor: Hehe blir väl att lyssna på American Gangster igen då. Jag ser inte Hard Knock Life som något mästerverk, men jag tar det över hans tre senaste faktiskt. A Week Ago, titellåten, Can I Get a..., Money Cash Hoes, Reorvoar Dogs tycker jag alla är bra låtar. Förresten så kommer jag alltid att tycka att Asher Roths version av Roc Boys (Roth Boys) är hundra gånger mer livsbejakande och bra än Jiggas. Jag vet inte, Jay-Z låter så slö på den. Ashers däremot, är definitionen av livsbejakande. Måste kolla in Decoded också, har inte pallat att läsa den (kändes så mainstream när alla tidningar började skriva om den, jag är lite anti ibland). OT: gillar hur du hatar på Neptunes och Timbaland hela tiden:) Och "ärketönten" Chris Martin. Varför lade du ner bloggen förresten?
black album tycker jag är den bästa och mysigaste plattan :) rd 2 kommer på en andra plats, reasonable doubt typ sist :D
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Hiphopsune Haha, I'm a tru playa hata! Jo, hela Decoded är inte briljant, men de två första kapitlen och de två "politiska" kapitlen i mitten är riktigt awesome tycker jag. Visste att snubben var smart, men itne så smart som han framstår där. Man blir lite avundsjuk!claaaa OK, jag pratar kanske om mer "talibanska" lyssnare, hehe... Men jag tyckte vol. 2 och 3 kändes lite framstressade. Men jag har också träffat folk som hyllar dem just för att det var det första de hörde m Jigga. Tycker ändå det är ett bevis på mannens storhet att nästan varje skiva han gjort har sin lilla fan base, fast han gjort så många!
Soul : Jag är redo att gå djupare och säga: vilket land ligger klubben i? Är det på vita klubbar som här i Europa, där flesta länder har pop och schlager som största musikaliska bas, så går inte ens hälften av de låtarna hem.
At the gates of Eternity...
BC Det förstås. Begreppet "klubblåtar" är rätt svårfångat ö.h.t.
Tycker inte alls Kingdom Come är underskattat. Det är en del ruskigt bra låtar iofs, Oh My God, Kingdom Come, Lost One tex. Men där är även en jävla massor av skit. Anything, Hollywood, osså Trouble. Helt sjukt beat med stor hit-potential men men jigga fucka upp det totalt enligt mig. Sen fastna jag aldrig för Show Me What You Got, den är inte dålig men inget speciellt i mitt tycke. Tycker plattan har fått den kritik den förtjänar, bra som dålig. American Gangster va på en helt annan nivå!
"Popped a molly, I'm sweatin'.. WOOO!!"
Producent
2011-01-29 17:56
Var hittar man "Decoded"?
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Dopeness Lite överallt. Vi beställde från bokus eller adlibris.
Producent
2011-01-30 02:21
Var & kikade på Åhléns idag. Hittade bara Thåström & Åkerström där.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Producent
2011-01-30 02:23
Men tack för tipsen
elem: Vol. 1 faller på att det är för många DÅLIGA låtar. Även om Where I'm From förmodligen dödar allt på KC, Black Album och American Gangster. OK, smaken är olika men jag kan på rak arm komma på två låtar jag tycker är dåliga på Vol 1, I Know What Girls Like och Sunshine. Resten av skivan är fantastisk i mina öron.
På Kingdom Come däremot tycker jag att hela mittpartiet mellan låt 5 och låt 10 är skittrist bortsett från 'I Made It'. 'Dig a Hole' är f ö också en jävligt jobbig låt. Dessutom saknar skivan riktigt starka toppar.
Min lista ser ut:
1. Blueprint
2. Reasonable Doubt
3. American Gangster
4. Vol 1
5. Black Album
Om Blueprint 2 fick sättas samman av mig till en enkel-CD, Blueprint 2.2, skulle den ligga topp 5, kanske rentav topp 3.
www.plaingold.com
Dopeness Var hittar man "Decoded"? Jag köpte den på amazon.co.uk. Handlar man för 25 pund så är det gratis frakt och då kan man få med ett par bra plattor också till nästan samma pris som aldibris tar för boken.
www.plaingold.com
159:- betalde vi på bokus
1. The Blueprint 2. Vol. 2... Hard Knock Life 3. American Gangster På 4:de är nog Reasonable Doubt Jigga that nigga :)
DJ 'Quiksilver' Quik is in tha motherfuckin' house! Straight outta Fonky city of Compton. Yeah I got that funky Jheri curl perm and House shoes on cuz. N thats real.
gillar inte black album
DJ 'Quiksilver' Quik is in tha motherfuckin' house! Straight outta Fonky city of Compton. Yeah I got that funky Jheri curl perm and House shoes on cuz. N thats real.
illmaticly ill (www.tonkonst.net)