I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt.
Läs Mer »
Whoa Community
Allmänt om whoa
Svensk Hiphop
Allmänt
Audio & Video
Battles
Request / Önska
Utländsk Hiphop
Allmänt
Audio & Video
Battles
Vår Hiphop
Graffiti
Producenter & DJs
Breaking
Audio & Video
Beats
Battle & Cypher
Lyricism
Samarbeten
Emceeing
Övrig musik
Reggae & Dancehall
Soul & RnB
Elektroniskt
Rock, pop & annat
Klubb & Konserter
Stockholm
Göteborg
Skåne
Övrigt & Utland
Festivaler
Hobby & Fritid
Kultur & Media
Datorer & Teknik
Konsol & PC-Spel
Sport & Idrott
Övrigt
Blandat
Webbsidor
Vardagsfilosofi
Köp & Sälj
Specialforum
Populära
Senaste
Aktiva
Whoa Shop
Kontakta Whoa
Fem skivor en skivsamling måste innehålla för att anses komplett!
Utländsk Hiphop - Allmänt
Tillbaka till forumet
««
«
1
2
»
»»
Borttagen
2011-01-02 14:53
NON PHIXION - THE FUTURE IS NOW
2PAC - ALL EYEZ ON ME
CANNIBAL OX - THE COLD VEIN
GZA - LIQUID SWORDS
BIGGIE - LIFE AFTER DEATH
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
drench P48
2011-01-02 15:00
Själva frågeställningen i ämnesförklaringen är rätt knepig. Om vi ska snacka album för och bli kompletta så är nog dom dära 500-1000 som jag sa innan lite överdrivet. Ungefär 15-20 album/år tror jag är rätt så lagom. Det är ungefär så många album som kommer ut som är tillräckligt intressanta. Vissa år kanske har mer och vissa mindre. Jag har mellan 60-70 album från 1994 och det är naturligtvis en smula överdrivet.
Sen skiter jag egentligen i var gruppen/artisten kommer ifrån. En bra låt kan aldrig vara dålig helt enkelt.
Väst och öst kust är en helt ointressant diskussion och har varit ända sen g-funk/gangsta rappen spelade ut sin egen roll och delar av västkustrapparna rörde sig mot ett mer östkustsound (eller i alla fall ett mindre utpräglat västkust sound). Att alla skivbolag signade gangstarappare blev helt enkelt för stereotypt och trist.
Manifesto! – this is what we want to see happen
For my peoples still breakin’, graf writin’ and rappin’
B-sides aayeah!
Dr.Octagon
Manager
2011-01-02 15:18
drench: Vart artisten/gruppen kommer ifrån är inte helt irrelevant. Dels finns det olika sound/stilar från olika platser, vilket i min värld är ett kriterie på att få till någonting komplett. Bara södern har flertalet utprägade stilar beroende på vilken stad man kikar på. Även västkusten. Hiphop har utvecklats en del sedan gangsterrap var spännande.
Redline!
drench P48
2011-01-02 16:22
Well jag förstår vad du menar men ordet komplett är lite subjektivt i det här fallet eftersom folk har olika smak. Skulle man bara tycka hip hop från NY är the shit så skulle en fullgod samling av den stilen vara lika komplett som en samling som innehåller skivor med alla stilar från världens alla hörn.
Dock kan man fråga sig i NY fallet, om det då har blivit någon from av statement eller snobbism. Lite trist om man ska begränsa sig. Men det är naturligtvis upp till var och en.
Manifesto! – this is what we want to see happen
For my peoples still breakin’, graf writin’ and rappin’
B-sides aayeah!
Dr.Octagon
Manager
2011-01-02 16:27
Det är lite det jag tycker är fel, att man blandar i egen smak för mycket i den här diskussionen. Därav mitt inlägg där jag hävdar att folk nu bara postar sina fem favoritskivor.
Redline!
Soul_Survivor_II P48
DJ
2011-01-02 20:04
Om man inte ska gå efter sin egen smak och åsikt, vad ska man då gå efter?
Min senaste text: Några korta rader om The Coups första spelning på Lydmar
Dr.Octagon
Manager
2011-01-03 07:47
SS: Sin kunskap? Sin åsikt har jag dock inte dissat.
Redline!
grass P49
DJ
2011-01-03 10:31
Soul Survivor
Anser du att Doggy Style endast innehåller 2-3 bra låtar?
Utveckla!
Fuck That Serato MP3 shit! Keep It Dusty!!! THD KREW<br> http://www.myspace.com/dj_grass
Soul_Survivor_II P48
DJ
2011-01-03 10:43
Doktorn
Självklart använde rman sin kunskap. Man kan ju inte lista musik man inte känner till. Men bland musiken man känner till fäller ju smaken avgörandet. Eller? Jag menar, jag känner till Juvenile, men jag gillar honom inte, så jag kan ju inte säga att jag tycker man måste ha en skiva med honom i en komplett samling. INOK skrev ju trots allt "Själv skulle jag inte klara mig utan". Jag klarar mig utan skivor jag känner till som itne faller mig i smaken.
grass
Har bara aldrig tyckt det är en särskilt bra skiva. Aldrig direkt gillat Snoop eller G-Funk. Sen är Deep Cover, Fuck Wit Dre Day och Nuthin But A G Thang klassiska låtar, men när det kom till Snoop solo blev det rätt träigt i mina öron. Men Gin & Juice och ett par spår till var väl rätt bra, som jag minns det. Dock aldrig fattat hypen kring Snoop som artist eller kring det albumet. Gillar Cubes Predator-skiva ungefär hundra ggr mer t.ex. Smaksak även där I guess.
Min senaste text: Några korta rader om The Coups första spelning på Lydmar
QtimesU
2011-02-07 18:14
Soul_Survivor_II P32
co-sign ang snoop.
Generellt tycker jag att det är svårt att hitta schyssta hiphop album som håller rakt igenom. Men några jag aldrig skulle kunna se mig själv utan är
J Dilla - Donuts
Jaylib - Champion Sound
Madlib - The Unseen
Madvillain (doom & madlib) - Madvillainy
Absent Minded - Extreme Paranoia in Stocktown
sarahforalways
2011-02-28 01:18
The latin Kings välkommen till förorten
wu-tang forever
N.W.A niggaz4life
2pac + outlawz still i rise
markoolio sticker hårt
LifeIs2Short
2011-02-28 01:45
Killah Priest - Heavy Mental
Canibus - Rip The Jacker
2pac - All Eyes On Me
Notorius Big - Ready to Die
Eminem - Marshall Mathers LP
neva leave your home without this shissniitt!
Enigma
2011-02-28 12:01
Little Brother - The minstrel Show
Gangstarr - Moment of truth
Mos Def - Black on both sides
Nas - Illmatic
Capone N Noreaga - The War Report
ich lebe fur hiphop
AIex P42
2011-02-28 18:13
Nas - Illmatic
Gang Starr - Hard To Earn
Wu-Tang - Enter The 36 Chambers
Company Flow - Funcrusher Plus
MF Doom - Operation Doomsday
Hade kunnat putta in 10 till, är sjukt svårt att välja fem bara....
Confident P35
Producent
2011-03-04 20:23
GZA - Liquid Swords
Wu Tang Clan - 36th Chambers
Nas - Illmatic
Jaylib - Champion Sound
Eric B & Rakim - Paid In Full
http://www.youtube.com/watch?v=6LxpYUTfHZA
Tillbaka till forumet
««
«