I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

B-uppsats om anti-våldbudskap i Hiphop

Utländsk Hiphop - Allmänt

2010-09-23 14:59

B-uppsats om anti-våldbudskap i Hiphop

Tjena folks!
Jag jobbar med en b-uppsats om det narrativa, metaforik och opinionsbildning i hiphop-låtar, både komparativt och diakront-synkront, och behöver ett urval av låtar att analysera.
Det jag ber er om hjälp med är alltså förslag på låtar med antingen anti-våldbudskap eller låtar om polisen/övervåld osv.

Jag har en lista på 25 låtar (som ska bli färre) men eftersom vi här har ett forum med kunniga typer kanske ni hittar nåt perfekt som jag missat.
Allt från "Probable cause" till "Fuck the police" uppskattas!
Tack alla som skriver!
ä

ä

2010-09-23 16:18
N.W.A - fuck tha police (även om jag starkt misstänker att den finns på din lista)

En kantstött pelare som inte pallar trycket
Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker

2010-09-23 16:23
Fugees - The Beast

The subconscious psychology that you use against me,
If I lose control will send me to the penetentiary
Such as alcatraz, or shot up like al hajj malik shabazz
High class get bypassed while my ass gets harrassed.
And the fuzz treat bruh’s like they manhood never was,
And if you too powerful, you get bugged like peter tosh and marley
Was.
And my word does nothing against the feds,
So my eyes stay red as I chase crazy bald heads, word up.
"Efter att ordet spridit sig tog det en halvtimme/tre kvart sen var Crooked och Royce på plats tillsammans med Horse Shoe Gang-snubbarna, Crookeds brorsas gäng, C.O.B.-killarna och övriga kompisar till Crooked. Snubben har hela jävla LA som backar upp honom." - jeppehehe

2010-09-23 16:48
ngt med public enemy eller dead prez

2010-09-23 17:39
oldshool antivåld låten av west coast all star same gang

2010-09-24 02:38
haha, we're all in the same gang tapet har jag hemma. klassiskt

2010-09-27 16:47
Tack, folks!
Bra tips. Fortsätt gärna flagga, jag har en höst av sjukt soft research framför mig...
ä
ä

2010-09-27 22:39
Timbuk - stirra ner (fast det är inte hiphop så skit i det)
mbma - musik för din kravall
ap - farbror blå
tlk - ainaziz
ison&fille- lägg ner ditt vapen

Svensk&Utländsk Hiphop På Vinyl:
WWW.COULISSE.SE

2010-09-27 22:46
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-09-29 20:38
OsvenskTiger: Tack för tipsen! Men jag fokuserar på amerikansk hiphop i den här uppsatsen. Återkommer när det är dags för c-uppsats hehe...
Ganjaholic: Aaah, classic! Grymt, tack som fan.

Det blir inte lätt att skära ner när det finns 20 år av legendariska prylar att gräva igenom (tänkte fokusera på -85-05 ungefär) men det blir galet kul.
Keep it up, dudes!
ä
ä
Rappare

2010-10-14 11:11
Behöver du fortfarande material?

I så fall tycker jag du ska ta med KRS one's Black Cop.
Där han tar upp USA's rekrytering under 60-talet av svarta till polisen för att kunna släta över polisbrutalitet i ghettona. (typ)

STHLM GROOVE COLLECTIVE

2010-10-16 13:42

2010-10-16 15:28
2pac är en perfekt karaktär / rappare med den typen av låtar. Åtminstone hans första låtar.

Sök på Rodney King, han är en person som blev utsatt för polis misshandel, det finns en video på det också. Prova på youtube.

2pac - Trapped
"If one more cop harrasses me I just might go psycho
And when I gettem
I'll hittem with tha bum rush
Only a lunatic would like to see his skull crushed"

2pac - i dont give a fuck
"Now I'm in the back of the paddy wagon
While this cops bragging about the nigga he's jackin
I see no justice
All I see is niggas dying fast
The sound of a gun blast
Then watch the hurst past"

"In Oakland in October of 1991, Tupac was stopped by two officers for allegedly jaywalking. When he asked the police why he was being pulled up on such a petty crime, he was choked, beaten, and had his head smashed on the pavement. He subsequently raised a ten million dollar lawsuit against the Oakland police department, which was eventually settled for $42,000."

Så du kan söka lite på 2pac, finns mycket fint där om hans relation till polisen
Producent

2010-10-16 15:38
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Producent

2010-10-16 15:42
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Poet

2010-10-16 23:38
Stop the Violence Movement skapad av KRS-One hade sin största hit "Self Destruction"

At the gates of Eternity...