I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hjälp mig att förstå den här linen!

Utländsk Hiphop - Allmänt

2009-10-31 01:47

Hjälp mig att förstå den här linen!

Känns lite löjligt att göra en helt ny tråd bara för det här men har tänkt över den här ett tag och blir frustrerad över att jag inte kan lista ut den!

Lyssnade på Snowgoons nya platta, och på låten King Kong säger Reef The Lost Cauze i slutet av sin vers "I say whatever I gotta just to get my shit to sell, like Michael Jackson probably fucking little kids in hell"... Jag brukar vanligtvis inte ha svårt att förstå liknelser och metaforer i låtar men hur fan kan han likna att "säga vad som än behövs för att hans musik ska sälja" till "Michael Jackson som knullar ungar i helvetet"?

Här är låten förövrigt, lyssna mellan 1:15 - 1:22, det är då linen kommer!

2009-10-31 03:08
bra fråga man!

jag väntar med spänning på att nån smart snubbe ska in och förklara, för ja ser den lika grumligt som dej.
Detta är min forumsignatur

2009-10-31 03:34
Han menar att han säger vad som helst för att hans låtar ska sälja "SOM TEX att micheal jackson knullar barn i helvetet".
"Jag var också rap när jag var fjorton år man."

2009-10-31 03:36
Han menar att han säger vad som helst för att hans låtar ska sälja "SOM TEX att micheal jackson knullar barn i helvetet".

haha, jag fatta först inte heller, men så va den såhär jävla klockrent simpel!
aja måste va för kl e halv fyra! :O
http://blog.whoa.nu/2011/08/18/anxious-feat-dizzy-enough
www.youtube.com/user/DizzyEntertainment89
Producent

2009-10-31 13:21
Precis lika säkert som att att micheal jackson knullar barn i helvetet".

Altså inte säkert.

Fy fan vilken kass line. Nödrim
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2009-10-31 13:40
Jaha, jaja men nu förstår jag!

Fast jag trodde han ville göra en liknelse, var därför jag inte kunde förstå den från början, för det är ju det man brukar göra när man använder sig av ordet like på det sättet.

Ex: "I'm like a person with aids, you'll regret fucking with me" Immortal Technique

2009-10-31 13:42
Dopeness P28

Ja det var ju inte den klyftigaste linen att avsluta en vers med, men lite rolig var den ändå
;)
Producent

2009-10-31 14:12
UGHHRoach91 Det ÄR en liknelse.
Han liknar vid att det är lika säkert att han säger något bara för att sälja är lika säkert att micheal jackson knullar barn i helvetet.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2009-10-31 15:34
Dopeness P28

Jag syftade mer på App P20's tolkning! Då är det ju ingen liknelse ;)

Men jag har faktiskt en ny tolkning på linen. Vad jag tror att han menar är att Michael Jackson dog bara för att kunna få knulla barn i helvetet, eftersom det är något man inte skulle bry sig om där. Alltså likt att Reef säger det han måste för att sälja sin musik, gjorde Michael Jackson det han behövde för att kunna få knulla barn ifred, alltså i helvetet där bara ondska regerar.

Hoppas jag formulerade mig tydligt!

2009-10-31 16:04
Mhm, fast kan man engelska förstår man att jag har rätt och att allt annat är ren idioti.

2009-10-31 16:14
App P20

Jag kan engelska och för att vara helt ärlig tror jag inte att din tolkning stämmer.. Den kan stämma men som sagt så tvivlar jag på det efter att ha tänkt över den lite mer..

2009-10-31 16:53
"lika säkert som att" skulle göra den till en så sub-par rad att reef antagligen skäms resten av livet, jag förväntar mig mycket mer av honom.

2009-10-31 16:53
Apps är ju den mest logiska.
"Who the motherfuckin' bawse?"

2009-11-01 00:02
han hade gått och klurat på michael jackson raden länge men fick inte ihop något bra så han tog nåt som rimmade på kids in hell och det blev shit to sell och på den vägen är det mina barn.
mhm
Producent

2009-11-01 02:12
Allt för att provocera.
Som slutade i en värdelös line.

2009-11-01 17:33
Som sagt, kan man engelska bör man förstå att App har rätt :)
TURN IT UP!

2009-11-02 00:05
apps har rätt. ni andra är tröga.

2009-11-02 23:27
App's tolkning är ju helt klart rätt annars är den ju helt värdelös...

2009-11-03 00:09
de här har jag inte lyssnat på innan tror jag dem var sköna
http://mutualism.blogg.se/
https://vitsvart.wordpress.com/

2009-11-03 01:35
Men jag har faktiskt en ny tolkning på linen. Vad jag tror att han menar är att Michael Jackson dog bara för att kunna få knulla barn i helvetet, eftersom det är något man inte skulle bry sig om där. Alltså likt att Reef säger det han måste för att sälja sin musik, gjorde Michael Jackson det han behövde för att kunna få knulla barn ifred, alltså i helvetet där bara ondska regerar.

nej...går ju verkligen inte ihop med raden..

det du menar alltså:
Reef -> säger vad som helst -> för att sälja <---står i raden
MJ -> gör vad som helst (dör) -> för att knulla barn <---står inte ens om man läser mellan/under/över/bakom eller framför raden....

det han säger om MJ är endast en provokation för att förhoppningsvis sälja mer, alltså säger han vad som helst...

I say whatever I gotta just to get my shit to sell, like: Michael Jackson probably fucking little kids in hell!

lättare o se nu?
Lyrical Kung Fu So Do Ur Kung Fu If U Know Kung Fu!