Att köpa Album
Hur gör ni, brukar ni köpa album som ni gillar för att stödja artisten eller gör ni som majoriteten av befolkningen och laddar ner allt? Anledningen till att jag skapar den här tråden är för att det skulle vara intressant att se hur det är med detta just här i Sverige. Personligen så köper jag alltid ett album om jag tycker att det är bra, fast det gör knappt någon av mina kompisar.. Jag tycker personligen att det är ett måste att stödja artisterna man lyssnar på. Det kanske inte är lika viktigt om artisten har slagit igenom och får in en massa pengar genom reklam och liknande men om man är en underground artist, och det är ju just där som den bästa hip hopen skapas, så är det otroligt viktigt att man lyckas sälja ett par kopior för att kunna fortsätta med det man gör. Peace
personligen har jag samlat på skivor sedan jag var typ 8 och tycker det är roligt att ha en gedigen samling. även om jag laddar ner mkt köper jag plattor av de artister som jag tycker om och gillar att stötta, kan vara kommersiell eller underground. ingenting kan ju slå att ha själva plattan med artwork (som jag personligen tycker e fett kul) och en riktig skiva man slänger in cdspelaren eller på vinylspelaren. har inte råd att köpa så mkt skivor längre så kriterierna för hur jag köper har väl förändrats lite med åren. men jag personligen tycker det e mkt skräp som släpps nu för tiden o jag tycker inte det är motiverat att köpa en skiva med typ 3 bra låtar av 17 tex och då väljer jag att ladda ner. men e det ett riktigt bra album, särskillt om det är en indie artist tycker jag om man e ett fan att man ska försöka stötta så gott det går rent ekonomiskt. förstår inte de som hävdar att illegal nedladdning är ok? vem fan ska betala för kalaset? dock tycker jag de borde sänka priset på skivor, jag hade köpt bra mkt mer plattor om en ny skiva kostade 100 kr och lite äldre skivor kostade runt 50 kr.
stödjer små labels men har inget för mainstream bolag som tar större delen av kakan, det är inte äkta, det gör allt bara för att sälja, tänker inte på integriteten etc
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
stödjer små labels men har inget för mainstream bolag som tar större delen av kakan, det är inte äkta, det gör allt bara för att sälja, tänker inte på integriteten etc Du äter inte på snabbmatskedjor heller? Eller köper saker från andra större kedjor som Siba, Ica eller Game. Kan säga att dem bryr sig inte om integritet eller att vara äkta heller.
Du äter inte på snabbmatskedjor heller? Eller köper saker från andra större kedjor som Siba, Ica eller Game. Kan säga att dem bryr sig inte om integritet eller att vara äkta heller. haha....dubbel-moral är jätte kul. men man får väl välja sina battles, ska man göra allt korrekt kan man ligga gärna begrava sig under en sten.
Producent
2009-09-26 02:44
Jag har väl över 300 cd skivor, jag köper album om jag gillar dem. Bryr mig inte om bolag, kommer förmodligen köpa jay-z's nya skiva. Köper inte för att stödja men gillar jag ett album så köper jag det-visst händer det att jag laddar ned enstaka låtar men jag skull nog aldrig ladda ned ett helt album.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Jag köper också! Ser flera fördelar med det, och även om jag förstår resonemanget med att bara köpa plattor utgivna av små bolag så vill jag själv stödja BRA musik oavsett bolag. Även om det i realiteten bli ganska få major-köp :( Ser dock absolut inget fel med att tanka, och att det är billigt räcker gott och väl som argument för att göra det. Lite synd dock att vissa idag inte ens kan förstå varför man skulle vilja betala för musiken överhuvudtaget. Sen är ju "3 bra låtar"-argumentet ofta förekommande, men finns det inte risk att man letat i fel låda om det är så att man generellt sätt tycker album bara har tre bra låtar? Shiiit i min värld är tre bra låtar på ett album väldigt ovanligt och en artist som släppt en sån platta placeras ju "föll-av" facket tills något drastiskt händer. Man men, vi kanske lyssnar efter olika saker.
varför bry sig om bolag om man tycker om en skiva . personligen så laddar jag ner mina albums och sparar de i min externa hårddisk. tror nog jag skulle kunna ge max 100 kr för en skiva även om de vore tupac som gjorde sin comeback efter att ha vart gömg i en grotta i flera år haha...
Jag har så jävla dålig respekt för folk som betalar för skivor. Har ni inte lärt hur dagens teknik funkar eller är ni riktigt efterblivna bara? Tillomed min farmor och farfar laddar ner nu för tiden. Har personligen inte köpt en skiva sen Internal Affairs kom. Så det väl runt 10 år sen.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Jag köper ALLT av wu-tang och M.O.P rakt av och en del annat. Köpte 2st ex av ob4cl till och med.. Sen ligger de ju bara o samlar damm eftersom cd är ett dött format, men jag gör det för att stödja dem artisterna eftersom de inte gör piss bara för att sälja. Därför tycker jag det är FETT viktigt att köpa och stödja riktig hiphop, så inte artister blir tvungna att göra skitpop som jay-z för att sälja.
How can hip-hop be dead when wu-tang is forever?
Bruna_Björnen P25 Haha är jag efterbliven för att jag stödjer mina favoritartister?
Bruna_Björnen P25 Jag har så jävla dålig respekt för folk som betalar för skivor. Har ni inte lärt hur dagens teknik funkar eller är ni riktigt efterblivna bara? Tillomed min farmor och farfar laddar ner nu för tiden. vill inte göra den tråden till en diskussion hurvida illegal nedladdning är ok, men varför skall inte artisterna få betalt för sin skiva? varför ska författare få betalt? varför skall filmmakare ha betalt?
förmodligen för att de på ngt vis måste finansiera studiotid, betala producenter, betala studiotekniker, få ngn form av ersättning för sitt arbete eftersom de flesta artister har det som ett heltidsjobb, samt betala alla andra saker som tex marknadsföring, hyror etc etc.
så att du tycker att ngn eller några som är beredda att betala för detta är efterblivna, så kan man ju börja ifrågasätta din egna eventuella efterblivenhet.
Du verkar uppenbarligen inte fatta vad jag mena när du börjar prata om restauranger. Så jag bryter ner det för dig. :) Varför ska jag betala i snitt 169:- till ett bolag som inte bryr sig artisternas integritet utan enbart kränger produkter för att få någon sorts hegemoni och överstatus i skivindustrin. För det är det de handlar om för "mainstream" bolag. Musiken är ofta utvattnad och finns inget värde i den, artisterna får mycket framplacerat framför dem "plug-and-play" på flera plan, mycket resurser med andra ord. Varför tror du artister söker sig till större bolag (eller vice versa)? Mer resurser men till ett visst pris nämligen, att artisterna själva går med på att sälja sig enligt vissa principer som kan direkt kopplas till skivbolagets övergirighet och profitering. För det är inte artisten som får ens hälften av kakan när du betalar,... men det är väl artisten du gillar, vill sponsra och inte skivbolaget i sig? Så varför ska jag påhjälpa en redan utvattnad industri att bli ännu sämre? De har redan ett överflöd av pengar. Då ger jag hellre 169:- till rappare som försöker överleva på sin musik där en övre majoritet av intäkterna går till egen ficka, rappare som startat upp sitt label själv, som går sin egen väg och där allt inte handlar om publictet eller att skapa hitlåten på krogen som du sedan dansar till.
Mörten Ja så kan man ju se det. Men det är inte så det fungerar i verkligheten. Skivbolags chefen tänker nog "hmm.. Jay-z och Kanye wests popskit säljer skit bra, vi måste tvinga våra rappare att vara mer gay och poppiga så att de säljer." Och ur raparnas synvinkel "Fansen stödjer inte äkta rap, jag måste bli lika gay och göra popskit som jay och kanye så tjänar jag lite pengar iaf." Om inte hiphop stödjs och säljer så kommer det ju sluta med att alla blir som jay och kanye.. Så ffs köp den hiphop du gillar!
Vet inte vem du riktade dig till Mörten, men även om jag håller med till stora delar av vad du säger så ser jag det som att när ett major-bolag faktiskt ger en artist med integritet, skills och själ chansen att släppa en platta så vill jag visa att det är sånt vi(jag) vill se mer av. Visst kanske det är en lön-lös kamp, men de få gånger artister jag gillar får chansen på major-bolag så tar jag chansen att göra mitt. Men pga det du nämner så händer det ju rätt sällan, och senaste gången jag köpte en major-release var Murs platta på Warner. Och han har ju lämnat dom, så man kan ju spekulera i att de ville peta i hans musik. Och visst är det göttare att stödja artister som startat eget och gör sin egna grej.
Vilket jävla skitsnack. Om ni vill stödja en artist så ladda ner hans skit och skicka han 100 spänn i ett kuvert. Det tjänar både du och artisten på.
Producent
2009-09-26 19:34
Ju mer skivor folk köper skivor från stora artister från stora bolag, desto fler små och nya artister kan de signa. Att skivbolaget skulle styra artisters musik är lite av en myt. Om det inte är en artist som skivbolaget plockat fram som en produkt genom auditions o.s.v vilket är väldigt ovanligt så kan de flesta artister göra vilken musik de vill. Det är nog ofta artisten själv som väljer att göra komersiellt gångbar musik för att sälja mer och tjäna pengar. På större bolag finns det en högre budget så att artisten kan få de producenter de vill ha, spela in med musiker och cleara samplingar.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Bruna_Björnen P25 För det första skulle det bli riktigt krångligt om man ska ta och skicka pengar till varje artist som man vill stödja, och sen är en annan anledning till att man köper skivan också för att det känns så mycket mer äkta att ha en fysisk kopia av ett album än att ha det digitalt..
klart att den musikala kreativismen hämnas lite av stor bolagens sätt att arbeta. självklart får artister i olika utsträckningar påtryckningar om vilken musik de ska göra. de ser ju bara efter sin investering och vill inte gambla för mkt utan de vet ju ungefär vilken typ av musik som är kommersiellt gångbar. men att bojkotta en artist pga vilken typ av bolag de ligger på skulle jag aldrig göra.
Köper sällan skivor nuförtiden, sist jag köpte en skiva var Cormega's "Who Am I? (Soundtrack & DVD)" för jag ville ha Dvd och jag ska köpa hans nya när den kommer i okt.
UGHHRoach91 Ahh jo jag skulle aldrig göra det personligen. Men jämfört med att gå köpa en skiva är det smidigare så länge du inte har en skivaffär närmare än din brevlåda. Att folk köper skivor för att samla/få nåt fysiskt/kolla bookleten etc. är bland det sjukare man läser på internet. Det väl fan bara acceptera och vänja sig vid att saker och ting digitaliseras. Varför hänga kvar vid något gammalt, sämre, som snart dör ut. Vill ni ha något fysiskt så är CD-Brännare ett tips. Och är ni så pass homosexuella att ni köper skivor för bookleten så går även de att ladda ner och skriva ut.
Köper alltid skivor. Gillar inte att stjäla. Annars finns ju det mesta på Spotify i alla fall så.
jagvillocksåhaenblog.com
inte så bruna_björnen men det är bättre kvalitet på ljudet på en cd/vinyl skiva än vad en digital fil är. så om det är ngt som spelar dig ngn roll så motiverar det också att köpa. jag e med dig på det digitala, man kan KÖPA album på itunes etc men det är fortfarande så att ngn ska ju ha betalt för nerlagt arbete. du skrev att det är bättre att skicka 100 spänn till artisten, visst, gör du det själv eller snor du bara skiten rakt av?
Om ni inte förstår det själva så är bruna_björnen en tidigare bannad gimmick användare. Bara ignorera honom.
Jag köper skivor. Säkert drygt tio i månaden men jag är en skiv fanatiker. Skiter ärligt talat i om det är indie eller major, köper det jag tycker är bra, tror kommer vara bra etc. Med det sagt har jag köpt en del riktiga Skit skivor *host-cassidy-split-personality-host.* :)
life is still a bitch.... but sometimes to unwind she lets me feel her tits.
Producent
2009-09-28 02:07
Köper skivor. Men ibland glömmer jag helt och hållet att jag stödjer artisten/artisterna. Tycker bara det är kul att ha de i samlingen och kul att följa med texterna i booklets skitkul o bläddra i de =P.
http://open.spotify.com/artist/6UyJzZ4EGKjxIif3OKICxR