Jay-Z - Death of Autotune - Har den påverkat?
Hur har andra artister reagerat på denna. Har den påverkat något `?
Krs och Buckshot har DOA med på något sätt i deras nya video robot.
/ Deedz. http://www.facebook.com/jewoit
Jag hoppas att den kommer sanda en signal till folk. Jag kan acceptera T-Pain kor pa det (det ar ju liksom hans grej) stuket, for snubben kan ju inte sjunga. Men nar riktiga sangare och rappare kor pa det... patetiskt ar val ordet jag letar efter.
At the gates of Eternity...
få inte detta till att det var han som gjorde att artister påverkades och la ner autotune. Detta sattes igång säkert för flera år sedan och det har ju inte stoppat någonting. Men om jag inte ska vara bitter så antar jag att fler har börjat prata om detta, lite som när Nas gick ut och sa att hiphopen var död....
rip stephen perry
A.S.N.O.M
titta vilka personer som sitter där vid ca. 5.20min in. När alla skakar på huvudet ger (för mig) ett större...fan ska man säga..."intryck"(?) över hur hatat autotune är.
Bryr mig faktiskt knappt att Jigga gjorde den där låten, även om det blir en "hiphop is dead" liknande effekt.
rip stephen perry
A.S.N.O.M
Tycker Han skulle ha pekat ut dom som förstör autotune istället ;s
Pete rock diskuterat med drumma boy och just blaze... fet video.
http://soundcloud.com/80scrackpolo
WirrWieD : Da hade det blivit en disslat. Och da hade han behovt att peka ut sin egen pojk, Kanye West. Han har val sagt att han inte stor sig pa att T-Pain, Weezy och Kanye (vilket jag tror han anda gor) att dem anvander det, for dem gor det bra enligt han.
Jay-Z vill beefa med Snoop Dogg !11!!
Jag har viss kontakt med A&R's i NY och Jay låten kommer nog faktiskt vara lite av spiken i kistan på autotune. Men inte så att det kommer försvinna helt, men så att varje singel inte längre kommer ha det. Tidigare har de A&Rs vi varit i kontakt med velat ha beats med färdiga hooks som är autotune, nu efter D.O.A. så vill dom inte det. Jag tror inte att det har så mycket med vad dom själva tycker utan dom vet att nu när JayZ har belyst hur överanvänt autotune är så vet dom att folk kommer haka på det. För många som kanske accepterade autotune kommer DOA vara det som får dom att tippa över till att ogilla det. För om många A&R's bojkottar det av rädsla för JayZ's inflytande över sina fans (han är ändå fortfarande en av de bäst säljande) så kommer det komma färre singlar med det, vilket kommer göra att såna låtar får mindre radio tid etc. Så ur den synvinkeln kommer nog Jay kunna betraktas som den som "dödar" autotune
MCaliste/BlastOff/SB/Fjärde Världen www.myspace.com/blastoffcaliste
Lion-O: Satan vilka vassa beats billboard gjorde, hoppas på att få höra mer av han..
YOUTUBE-KLIPPET! Fuck! Vinnarbeatet där i slutet va ju orgasmiskt! Fick rysningar.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
autotune tycker jag belyser väl hur fega många inom hiphop branschen är och hur kåta de är på att tjäna snabba cash. det var lite roligt i början när det blev poppis igen efter alla år den har legat samlat damm. det är samma fenomen som med akon, när akon blev stor skulle varenda singel ha en feat med akon. sjukt tråkigt att inte bolagen vågar skapa egen musik utan bara imiterar varandra. förhoppningsvis bidrar jigga med att färre använder sig av det.
Philip P24 Vilka år har den samlat damm menar du? Sen Cher använde den eller?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Jag hoppas att den kommer sanda en signal till folk. Jag kan acceptera T-Pain kor pa det (det ar ju liksom hans grej) stuket, for snubben kan ju inte sjunga. Men nar riktiga sangare och rappare kor pa det... patetiskt ar val ordet jag letar efter. De flesta sångare kör på autotune, det är bara det att de inte överanvänder det på samma sätt som till exempel T-Pain.
Men till ämnet så hoppas jag verkligen att Cher-autotuningen dör ut snart.
Vilka år har den samlat damm menar du? Sen Cher använde den eller? jag syftade på roger troutman and zapp som började med skiten på 80-talet
shit, kolla på videon nu, de två sista snubbarna hade ju vrål feta beats. ngn som vet vad de heter?
Philip P24 Autotune var inte ens uppfunnet på 80-talet. Det du blandar ihop det med är talk-box, eller möjligen vocoder. Låter inte ens likt förutom att båda gör rösten synthig. Med talk-box spelar du melodi på synthen som sen skickas ut i en slang som du har i munnen och formar ljudet med. Med vocoder sjunger du i en mic i synthen och spelar även där melodierna själv. Det R&B-nissarna håller på med är bara att överstyra autotune som egentligen är till för att korrigera falsk sång.
jo jag vet också att auto-tune inte var uppfunnen på 80-talet men vissta inte att det hette talk-box, men när jag hör t-pain kan jag inte undgå att höra likheten. du kanske har mer kunskap än jag och kan höra skillnaden, men jag tror inte genomsnittslyssnaren uppmärksammar det. sen kan man väl vrida o vända mkt på soundet så det låter ju inte alltid lika. såg också klippet där just blaze förklarar hur talk-boxen funkar kontra auto-tune.
Klart som fan man hör en skillnad. Ingen tror väl till exempel att Imogen Heap håller på med autotuning?
Autotune låter som Cher - Do you believe in love (eller vad fan den hette). Talk-box låter som California Love. Som sagt, båda låter som robot/synthröster precis som sitar och gitarr båda låter som stränginstrument. Det spelar ingen roll hur mycket du vrider på autotune, den kommer alltid låta som autotune. Jag försöker inte briljera med min kunskap men jag tycker det är en dålig jämförelse, som även Pete Rock gjorde. Jag tycker det är en helt annan grej. Talk-box och vocoder låter ju faktiskt bra och där måste du ha skills för att använda den. Jag tycker den enda som får autotune att låta bra (ibland) är T-pain som också var snubben som startade epidemin.
Måste hålla med Funken.Pete Rock drog keff jämförelse.
Svensk&Utländsk Hiphop På Vinyl:
WWW.COULISSE.SE
hehe, tänkte länka till Stevie Wonder's talk-box-version av Sesame Street-låten.
Philip P24 "du kanske har mer kunskap än jag och kan höra skillnaden, men jag tror inte genomsnittslyssnaren uppmärksammar det."Hahahah idiot asså. Sorry men det e fan det enda rätta att skriva i det här läget.
Scrotum : Jo jag vet att det anvans i falsksang, men det var (precis som du papekade) overanvandandet jag stor mig pa. Sen sa vet vi ju vilka riktiga sangare som behover det, eller inte behover det.
Hahahah idiot asså. Sorry men det e fan det enda rätta att skriva i det här läget. skit samma, är jag en idiot för det? jag personligen hör skillnaden men skulle jag spela california love och sen en låt med t-pain för min morsa eller ngn random polare så tror jag inte de skulle uppmärksamma att det måste vara två helt olika saker. men skit samma, är jag en idiot för det så är jag väl det.
VAD HETER SISTA BEATET!!!!!!!
Pa tal om "California Love", sa skon remixen pa "All Eyez On Me" ar!"Shake it mama, shake it, shake it, shake it, shake it, shake it...."
BC99 Jag är inte helt 100, men jag tror minsann att autotunes används även om sångaren kan sjunga. Det används i studiosammanhang för att slipa till sången och få till det där lilla extra. Även om artisten kan sjunga så behövs det nästan alltid om man vill ha det perfekt.
Scrotum : Jo du har ratt, auto-tune anvands for att korrigera vissa smagrejer, men det ar fortfarande inte alla som anvander det. Finns valdigt manga sangare som vagrar anvanda det. Och vissa, popstjarnor, som inte hade haft en karriar utan det.
Indieband och liknande har väl kanske lite att säga till om när det gäller sådant. Men skulle tippa på att såna beslut oftast ligger i händerna hos ljudteknikern och producenten.