I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Snoops första skiva "Over the Counter" från 1991

Utländsk Hiphop - Allmänt

2009-04-01 16:28

Snoops första skiva "Over the Counter" från 1991

Vet inte om det här har diskuterats här förut men men jag letar efter den fullständiga versionen av Snoops beryktade första inspelningar och tänkte att någon här kanske vet mer.

Snoop var ju med i gruppen 213 tillsammans med Nate Dogg och Warren G men spelade även in en del solomaterial samtidigt som de försökte bli signade. När Warren väl fått Dres uppmärksamhet på gänget, runt 1991, gick allt tydligen ganska fort. Dre såg potentialen och ville få ut en skiva med Snoop fort. Man satte ihop en samling av låtar, en del nytt och en del gammalt som Snoop spelat in tidigare och tryckte upp ett promotiontape som skickades ut till radiostationer. Skivan hette "Over the Counter" och hade ett skönt omslag designat av Snoops kusin Joe Cool som även gjorde omslaget till Doggystyle. Tyvärr så var inte Death Row och deras dåvarande distributionspartner Time Warner klara med alla rättigheter kring inspelningarna och albumet hamnade på hyllan istället. Så säger ryktena i alla fall, folk har diskuterat det här fram och tillbaka på internet ett tag.

Jag har letat runt en del och det enda som nu går att få tag i från det legendariska första albumet är 6 låtar. Tittar man på, det förhoppningsvis omodifierade, omslaget så ska det finnas minst 10 spår till. Det finns även en låtlista med producent och gästkredits som cirkulerar runt på internet. Om någon sitter och trycker på materialet så är det här ett bra tillfälle att skicka en länk till mig. Jag lägger upp de tillgängliga spåren och listan tills vidare om någon inte har dem sen innan.
Länk till
http://www.highfadecut.blogspot.com/