I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Illa J (Dillas lillebror) släpper album på Delicious Vinyl prod av...

Utländsk Hiphop - Allmänt

2008-11-05 22:23

Det här var en nyhet för mig i alla fall:

Länk till http://rensoul.com/2008/07/illa-j-to-release-album-produc.php

Länk till http://illajmusic.com/illaj.html

´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸. ><((((º>
www.beatheartsblog.com

2008-11-05 23:41
Skönaste namnet.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-11-06 20:55
Jag var förberedd på en riktig besvikelse...

men...

DAMN! Jag snackar om låtarna på Illa J's myspace.com/illajmusic. Ouuuwww vilka beats!!! Lyssna på "Timeless". Det hörs rakt igenom det i all sin enklelhet underbara beatet att det är från tiden då han gjorde mästerverken till Slum Villages första album och Pharcydes stora hits. Jag är fortfarande inte helt säker på vad jag tycker om Illa J som sångare och rappare, men jag är nu positivt överraskad. Låter han inte som nån av de som på den tiden för kanske 10-15 år sedan rappade över Dillabeats? Låter riktigt som gammal Slum Village ibland.

"R U Listening" är GALEN! Beatet går rakt in på topplistan över smutsiga tunga Dilla-landskap. Jag tappar andan när Guilty Simpson sätter igång. Killen är som GJORD FÖR ATT RAPPA ÖVER DILLABEATS! Det spelar ingen roll att det inte är hans bästa vers, Guilty LYFTER Dillabeats, något som vääääldigt få rappare kan göra.

I VÄRSTA fall kommer detta släpp innehålla några överfeta instrumentaler och nån överfet 12"!

2008-11-06 21:16
Ok... "All Good" får mig att gråta. Ett av Dillas vackraste beats. Jag är tacksam för att dessa beats inte har spridits tidigare... Detta är ju precis vad man drömde om när det sades efter hans bortgång att Dilla hade beats i bakfickan som vi inte hade fått höra...

2008-11-06 21:47
Yes. Riktigt bra! Jag har fastnat på sounds like och kan inte sluta loopa :-)
www.beatheartsblog.com

2008-11-06 22:32
All Good är bland det enklaste, djupaste och bästa jag hört någonsin.
Det blir så jobbigt att lyssna på detta, och inse att det aldrig mer kommer existera en Dilla.
De flesta som lyssnar på detta och tycker att det är tråkigt - och föredrar plastiga kanye west kukbeats, NI är anledningen till att vår nutids musik är totalt jävla värdelös.

Nu ska jag nog gråta och älska denna musik, mer. :)

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-11-06 23:54
så jäävla underbart.. kan inte få nog

2008-11-07 00:16
Vet inte vilka låtar som är med på skivan.. Men dom som jag spanade in på hans Myspace var ju riktigt feta! Ska nog ta och köpas..
Beatboxare

2008-11-07 13:26
Illa J låter som en keffare dilla när han rappar..men feeta beats, 14 dilla beats från 95-98..niice!
/KG BOOM

2008-11-07 13:34
Lade just en beställning
2009

2008-11-07 13:41
....vilket känns bra, då man genom att köpa skivan stödjer brödernas mor, som tydligen råkat ut för lupus hon med, och dessutom hamnat i ekonomiska trångmål.
2009

2008-11-07 14:41
Instrumental version av plattan?

2008-11-08 12:09
Albin, köp 12" så får du fetaste instrumentalen "r u listening". Men då missar man ju Guiltys mäktiga röst...

2008-11-09 03:26
yep... detta är najs. labcabincalifornia över det hela. beatsen ska ju vara från den eran så.

2008-11-10 01:08
sitter och lyssnar igenom hela plattan ordentligt nu och det är så förbannat jäkla bra,
älskar den här avskalade rena skiten. har inte känt så här sen jag hörde quasimoto´s come on feet..

ursäkta om jag är OT nu, men nån som vet artister med lite samma stuk?
(som inte är dilla, madlib, de la soul, mos def, talib, MF doom, ATCQ)

2008-11-10 01:43
Lyssnade igenom skivan för ngn vecka sen och det var inget ja höjde ögonbrynet för, men nu när en vännina bad mig att lyssna om den vilket ja gjorde och då var det att spela en helt anann skiva, den är faktiskt riktigt bra :D

Man hör hur lika Illa J liknar sin äldre bror i sin enkla rimstil och röst. Och hans val av enkla mellow beats som Dilla producerade under mitten av 90 talet funkar riktigt bra med hans enkla rim och sound.

"Abel P27"

Gillar du All good bör du kanske tanka ner orginalet som är gjord av Burt Bacharach låten heter, The Look of Love, en relativt känd sampling ;)
"Hiphop är som lösviktgodis, man plockar sina favoriter " <br>

2008-11-10 18:48
Rebel-Ape: Gift dig med din väninna, hon har öron!

Jag har haft "Timeless" på repeat i två dagar och måste säga att Illa J är, (speciellt med tanke på sin unga ålder), en jävligt duktig sångare. Hans röst vibrerar såååå snyggt i perfekta toner och en sjukt fin beroendeframkallande melodi han sjunger...

Illa J kan bli hur stor o fet som helst - fast det kan bli jävligt svårt utan fler Dilla-beats. Lätt att det spårar ur och blir Black Milk skit...

2008-11-10 20:20
Abel P27 :

Haha naah d går inte ;)

Vi ska nog inte förstora det här, Yancey Boys skivan är bra, speciellt för oss som gillar den här typen av musik, mer mellow soft hiphop. Men det är som du säger ska nästa Illa J projekt bli procuderad av Black milk, Madlib eller liknande? det kommer absolut bli mer Illa J av nästa projekt för detta är trots allt fitfty Illa J och fifty J Dilla. Jag har svårt att se Illa J slå detta med ett nytt sound, återstår att se som sagt!

"Hiphop är som lösviktgodis, man plockar sina favoriter " <br>

2008-11-10 20:29
Heh! Vi får väl se. Han och morsan lär väl ha ärvt en källare full av beats och intrumentaler. Tänk bara på hur länge efter deras död skivbolagen mjölkade 2pac och biggie. Jag tror vi kan få höra mer grymt från Illa J.
www.beatheartsblog.com

2008-11-11 08:38
"Timeless" is that timeless shit I never thought I'd hear again :)

2008-11-14 14:26
Fick hem skivan idag. Uppfyller alla förväntningar. Jävlar vad bra.
2009
Producent

2008-11-14 19:41
daaayum!.. låter överraskande bra, blir lugnt ett köp

2008-11-15 11:56
Det är verkligen värt ett köp! Kan inte mer än hålla med primateboogaloo!
Producent

2008-11-15 16:08
den känns jävligt bra

2008-11-21 19:46
Den verkar dessutom finnas i en instrumental version! Kolla här:

Ni kan ju samtidigt checka in det överfeta samarbetet mellan Waxolutionists och Hygher Baby (Pure P och Melo)!

Länk till http://www.maround.com/mablog/tyler_askew/2008/11/download-mft-radio-13.html

01 Q-Tip feat. D'Angelo / I Believe (Motown)
02 Illa J / DFTF (Instrumental) (Delicious Vinyl)
03 Kid Sublime feat Camp Lo / Rappin' Blak (Dopeness Galore)
04 Diamond D / I'll Be Alright (Babygrande)
05 Waxolutionists feat Hygher Baby / Flashlights (Sunshine)
06 The Big Payback & Reggie B / New Worlds (Circulations)
07 Dam Funk / 10 West (Stones Throw) + interview
08 Dego feat. Ferraz / So Right (2000 Black)
09 Jazzanova / Look What You're Doing to Me (Universal)
10 Deetron feat Just One / Let's Get Over It (Phlash Edgit) (CDR)
11 Fudge Fingas / Ghost House (Prime Numbers)
12 Busy People / Someday (Isoul8 remix) (Sunshine)
13 Reel People feat Omar / Outta Love (IG Culture refit) (Papa)
14 Da Lata / It's Not Over (Faze Action remix) (Papa) +
15 Dick Dickler / The Tapes (Max Trax) +
16 John Beltran / Your Love (CDR)
17 Kindred Spirits Ensemble / Shining Liberation (KS) +
www.beatheartsblog.com
Producent

2008-11-22 13:17
tackar strömming

Graffare

2008-11-24 12:12
Den här plattan är fet! En av dem som kommer in på min Topp 5-lista över årets album, no doubt.. Tack Strömming för länk, verkar fett - skall checka när jag är hemma.

2008-12-09 21:36
Instrumentala versionen släpps i januari...

http://www.amazon.co.uk/Yancey-Boys-Instrumentals-Jay-Dee/dp/B001KYQSGK/ref=sr_1_6?ie=UTF8&s=music&qid=1228854561&sr=1-6