I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Stillmatic - klassiker lr inte??

Utländsk Hiphop - Allmänt

2008-11-05 10:14

Stillmatic - klassiker lr inte??

Denna skivan är ju extremt hypad och på ett sätt överskattad också (den fick ju 5 mics i både The Source och XXL). visserligen så är en stor del av låtarna värdiga att vara på ett 5 mic album men flera platsar inte, personligen tycker jag han skulle gjort den med 10 låtar precis som "Illmatic". då hade det varit en riktigt sjukt fet och jämn skiva.... va tycker ni om albumet, skulle ni ändra det eller är den bättre som den är?

01. Stillmatic Intro
02. Ether
03. Got Yourself A Gun
04. You're Da Man
05. Rewind
06. One Mic
07. 2nd Childhood
08. Destroy & Rebuild
09. The Flyest (ft. AZ)
10. What Goes Around

....like WHOA

Keep CD alive

2008-11-05 11:54
Inte klassiker enligt mig.
Vist one mic är en av de absolut bästa hiphop låtarna, och ether den grymmaste dissen. Sen har plattan några guldkorn till, men inte en klassiker! Inte ens 10 låtar och alla skulle vara bra.
How can hip-hop be dead when wu-tang is forever?

2008-11-05 12:01
^^ nja jag tycker dom 10 låtarna jag postade där håller extremt hög klass... Stillmatic Introt är kanske min personliga favorit, en av de absolut skönaste Nas låtarna sedan Illmatic, detsamma gäller 2nd Childhood och You're Da Man. Sedan har du ju Rewind som är helt galen, den skulle jag ge en 5/5 enbart på originaliteten och utförandet, beatet av Large Pro är ju inte helt fel heller.... The Flyest är väl en 4/5, känns ändå som en hyfsad uppföljare till "Life's A Bitch" då det är samma trio som gjort den - Nas, AZ och L.E.S.. behöver inte gå låt för låt men den här 10:an hade vart helt sjukt jämn i min mening.
Keep CD alive

2008-11-05 13:24
Stillmatic är ju bra men om den förtjänar betyg 5/5 och räknas som en klassiker?? Nej det tycker jag inte..men en bra skiva är det.

Claaa7 Var Nas Konserten Fet elr?

2008-11-05 14:05
Nej Stillmatic är en bra skiva. Inget mer. Är alldeless för ojämn för att få klassiker stämpel. Favoritlåtarna ärväl : Ether, Got Yourself A Gun & One Mic. Tycker däremot Jay's Blueprint som släpptes bara några månadader tidigare förtjänar klassiker stämpel.

2008-11-05 15:10
^^ DBK; jag håller absolut med dig som jag skrev i första inlägget om att den är för ojämn men om du kollar på tracklisten med 10 låtar jag valt ut så är den på en mkt hög nivå.

Rockz: aa fan det var riktigt bra faktiskt, han körde dom fetaste låtarna från nästan alla albumen, fast många körde han bara 1 vers på.. men typ 7 låtar från Illmatic och klart Nas is Like, Made You Look, Firm Fiasco, Affirmative Action, The Message, One Mic och massa annat fett.. nää det var bra absolut, synd att du missade den men vi catchar han nästa gång!
Keep CD alive

2008-11-05 15:32
Ether
Got yourself a
rewind
one mic
destroy & rebuild
my country
every ghetto

är alla feta spår. skivan förtjänar sin klassikerstatus, en av de plattor jag spelat aboslut mest i mina dar

2008-11-05 15:49
Stillmatic är definitivt en klassiker!
SKU - SKU - SKULASON!

2008-11-05 19:15
maran
Då skulle man kunna kalla i princip vad som helst för klassiker. En klassiker är in klasseker! Men sen kan man ju ha olika defenition på det, visst plattan har sjukt bra låter men också riktigt dåliga och är aldeles för ojämn för att få klassikerstämpel
How can hip-hop be dead when wu-tang is forever?
DJ

2008-11-05 23:31
Bra för att vara sen Nas. Typ 3/5. Långt från en klassiker. Fattar inte vad alla ser i One Mic och Ether.

Got Ur Self A
You're Da Man
The Flyest
Rule
My Country
What Goes Around
Every Ghetto

är delåtarsom håller. Inte ens tio,och de ärlångt från Illmatic-klass.

2008-11-06 00:14
Jag håller Stillmatic ungefär på samma nivå som God's Son. Blandar man dom två får man en rejäl klassiker.
your heart pump project kool-aid

2008-11-06 03:29
Det ligger ju alldeles för tätt inpå för att klassikerstämpla. Hit me in 10 years! Tycker dock att det är nr 2 på Nas gedigna lista av album.

PZ
"Who the motherfuckin' bawse?"

2008-11-06 08:08
knappast nån klassiker men en del tunga låtar.....

De enda plattor från Nas som håller måttet rakt igenom är Illmatic o Lost Tapes....
SALTA DEM

2008-11-06 09:58
den e en klassiker skir bra skiva

2008-11-06 12:16
klassiker. Har nog lyssnat på den mer än illmatic.
http://soundcloud.com/80scrackpolo
Hangaround

2008-11-06 15:51
dundermannen
det säger mer om dig än om skivan.

2008-11-06 16:55
SSII: fattar inte hur du kan sova på "Introt" den versen där plus beatet är det fetaste på hela plattan... illmatic level nästan, sen Youre Da Man, 2nd Childhood och Rewind är helt fucking galna men to each his own.
Keep CD alive

2008-11-06 23:34
Tycker det är en klassiker jag med.
Vatten är ett farligt gift, vilket omger Visby stift

2008-11-07 00:19
Joo Stillmatic är en klassiker.. Men fortfarande inget utav hans skivor som slår Illmatic.. Undra om han har tröttnat på hur alla bara vill höra låtar från Illmatic varje gång han uppträder osv?

2008-11-07 09:42
Inkognito P17 Riktigt så är det ju inte, han har ju hur många feta låtar som helst fårn alla albunm han kör live, har du ens sett han live någon gång?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-11-07 12:36
måste hålla med claaa7 om Stillmatic introt....första gången jag hörde den så höjde jag volymen så högt så familjen blev galna på mig (var på tiden då man bodde hemma) :)

I mina ögon är det på gränsen till en klassiker...har lite svårt för Braveheart party t ex men majoriteten av spåren är tunga
JKIBMM

2008-11-07 13:38
Sjuka toppar men typ smokin' e ju inte allt för kul. rikigt bra skiva om som nån skrev 10 låtar, och den hade tagit blueprint om du frågar mig.
To disrespect you, I would had to have respect for you at one time

2008-11-07 19:02
Blaze_We

Jepp såg han på rock the bells..

2008-11-07 19:41
^^ såg också Nas live nyligen och damn vilket set, alla feta låtar från ALLA album han har gjort... hans katalog är grym, visst Illmatic är kanske den bästa hip-hop skivan som har gjorts men han har så många tunga låtar på alla skivor som också gör sig bra live t.ex. Nas is Like, Made You Look, Affirmative Action, The Message, Get You Down, Thief's Theme, One Mic, You're Da Man, Sly Fox, Hip-Hop is Dead, etc, etc..
Keep CD alive

2008-11-07 23:21
Inte klassiker

One Mic
Youre Da Man
Ether
2nd childhood

är jävligt bra men resten tycker jag är rätt trist måste jag säga.
Rap is like star wars, only the stars die it's no sequels<br><br>
Producent

2008-11-07 23:41
Jag e har inget emot Nas personligt eller hatar på honom eller så men Stillmatic skivan e det enda som e bra med honom tycker jag.
http://open.spotify.com/artist/6UyJzZ4EGKjxIif3OKICxR

2008-11-08 14:48
Klassiker så det skriker om det

2008-11-09 01:15
Inte klassiker i samma vain som Illmatic men klassiker, ja. Beefen med Jigga gjorde att Nas taggade till och kom till liv igen efter två rätt dåliga skivorna. Beefen med Jigga är också lite legendarisk... vem vet hur det hade gått för Nas om inte han släppt Stillmatic (eller iofs börjat beefa med Jigga)!?

2008-11-09 01:17
Sedan tycker jag inte att Stillmatic är Nas nästbästa skiva... men det är hans andra klassiker, ingen snack om saken. Ni äldre gubbar måste komma ihåg hur det var i hip-hopen vid denna tid. Hype som fan om denna och Blueprint.

2008-11-09 04:01
för mig rent subjektivt är det en klassiker.. och det är allt som spelar ngn roll

2009-01-06 22:11
seriöst så tkr jag it was written va en galet bra skiva om, ni kan hata de lugnt
Det finns 2 grupper av människor en som går före och presterar och en som kommer efter och kritiserar.

2009-01-06 23:57
Illmatic <---- Stillmatic
http://www.aktivdemokrati.se/

2009-01-08 18:24
Jag gillar fan Stillmatic mer än Illmatic. Nu kommer många höja ögonbryna.. men så är det ;)

2009-01-08 18:56
Ingen klassiker inte ens hans näst bästa, it was written är bättre:)
 Tottenham Hotspur

2009-01-08 20:32
Tig-Svets, hålleru med
It Was Written är en klassiker
Det finns 2 grupper av människor en som går före och presterar och en som kommer efter och kritiserar.

2009-01-08 20:53
den är en klassiker för mig iaf! Behöver inte ens funderar på det...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-01-09 11:50
Classic, ingen tvekan, precis som "Illmatic" och "It was written"
MAGNUM OPUS MIXTAPE VOL. 2 in the making! Gästas av Öris, Calle P, Marke, George Kaplan m.fl.

2009-01-09 14:01
"Rewind" är uppenbarligen den låten som mest folk härinne sover på verkar det som, har alltid älskat den låten och den går så jävla fett ihop med "You're Da Man". visst Large Pro's beat på Rewind är ju ganska basic men shit vilken jävla story Nas kör, skills så det skriker om det.
Keep CD alive

2009-01-09 20:23
Classic shit. Men du har definitivt en poäng med att den kunde ha kortas ner...
Fast nu har jag snabblystnat igenom plattan och enda låta låtarna jag skulle ta bort är: smokin, what goes around och every ghetto...
www.fucksolar.com

FUCK SOLAR

2009-01-10 08:19
Ta bort låtar i samma andetag som man säger classic, går inte hela poängen förlorad då?
 Tottenham Hotspur

2009-01-10 10:43
Om jag inte minns fel så blev Nas rätt dissad när han släppte it was written, det var väll därför han gjorde stillmatic för att bevisa att han "still got it"

2009-01-10 13:33
Det har han gjort sen illmatic? Nas måste vara en av få artister som jag avgrundslöst älskar för en skiva och sen rycker på axlarna åt de mesta andra släpp.

Hunger och vara opressad är nog för jävla viktigt när det kommer till kritan, sen ha Primo som back up - som jag gissar trodde lika mycket på Nas som han trodde på sig själv när det begav sig.

Ingen av oss som sitter här och skriver, läser och funderar, kan nog ens vara i närheten av vad som hände i skallen på Nas efter illmatic, snacka om prestationsångest.
 Tottenham Hotspur

2009-01-10 16:38
håller med jsonson beatsen på still är bättre än på illmatic o det står jag för, är väl inte old school enough

2009-01-10 18:20
men nas sålde mkt på it was written väl ? fattar inte hur han blev dissad då ?

2009-01-10 19:11
sålde mycket betyder ju inte direkt respekt...

2009-01-10 19:30
hur blev han dissad då de va ju ett grymt album en klassiker tkr jag,
plus de kan va rätt att han blev inte dissad exakt
för han hade mkt förväntningar av folket efter det illmatic, sen blev de inte exakt som
förväntat

2009-01-11 01:03
Tig-Svets

Vi har förmodligen olika definitioner på klassiker... Reasonable Doubt , The Great Adventures of Slick Rick, Straight Outta Compton, Mecca And The Soulbrother, 36 Chambers, To The Death, Firing Squad, Hard To Earn, mfl har som gemensamt att jag kallar dem klassiker men önskar bort en eller fler låtar från albumen...

Och många artister "skriver" sin första skiva under hela deras uppväxt men har 1 år på sig att göra uppföljaren. De har då dessutom enorm press från omvärlden. Inte många som följer upp debuten med en given platta...
www.fucksolar.com

FUCK SOLAR

2009-01-11 11:36
Ja precis It was written känns lite tunn, Tror Nas hade lite för lite material faktiskt. Jag personligen förväntar mig lite mer av en av dom skillaste mc jag vet som på Illmatic hade helt galet orginela beats. Men Stillmatic känns helt klart helgjuten.

2009-01-11 16:40
Utan tvekan, den hamnar i instant classics listan för min del.
För min del är alla hans skivor innan dess classics aswell.

2009-01-11 20:22
Saul

Menar du detta på fullaste allvar? Försöker inte vara dryg men du menar alltså även Nastradamus? Och Iam? Nas är en av mina husgudar men klarar av max två spår från Nastra...
www.fucksolar.com

FUCK SOLAR

2009-01-11 20:51
Nastradamus var ju inte så bra, "Come Get Me", "Shoot 'Em Up", "Family", "God Love Us" & "Quiet Niggas" är dom låtarna jag tycker är bra/ok från den skivan.