I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Tråden om Blueprint 3

Utländsk Hiphop - Allmänt

2008-10-04 21:37

Tråden om Blueprint 3

Enligt en vanligtvis väldigt pålitlig Def Jam-källa så har jag fått tag på följande om den tredje delen i Blueprint-serien:

-100% Kanye West-producerad

-Förutom gästerna på Swagga Like Us Pt 1 och 2 (T.I, Kanye, Weezy, Jeezy, Nas och Andre 3000) finns inga rapgäster på skivan. Däremot gästas BP3 av Santogold, Cee-Lo och eventuellt Chris Martin.

-Skivan beskrivs som väldigt olik allt Jay-Z tidigare gjort. Produktionen beskrivs som "Hardcore Hip-Hop with a bit of Hardcore Rock and Electronic".

-Efter att Timbaland gått ut med att han skulle producera hela skiten, åkte Kanye West till Tyskland och räckte över en mängd låtar till Jay, som befann sig där på turné.

Jag vet inte med er, men jag är rejält sugen på den här skivan. Jag tillhör de som faktiskt tyckte att American Gangster var en riktigt bra skiva och än mer tillhör jag de som tycker att Kanye West är som bäst när han inte rappar, men när han producerar åt just Jay-Z. Om denna info stämmer så innebär detta också att vi slipper höra en massa malplacerade Timbo- eller Pharrell-beats på skivan.

Källan jag fått detta från brukar som sagt oftast ha extremt bra koll på sådant som rör Roc-a-fella/Def Jam i allmänhet och Kanye West i synnerhet.

www.plaingold.com

2008-10-04 21:39
Glömde förresten nämna att både BP3 och 808's & Heartbreak fått officiella releasedatum, ifall någon missat det:

BP3 släpps den 2:e december och Kanyes skiva kommer veckan innnan, dvs 25:e november.
www.plaingold.com

2008-10-04 21:40
Alla s k "tracklists" som i dagsläget figurerar på nätet är f ö tokfalska.
www.plaingold.com

2008-10-04 22:02
Vill inte vara dryg men det finns redan en tråd om ämnet med ungefär samma info
"IT'S AN OLD GAME, MY LOVE..."

2008-10-04 22:56
hoppas de inte blir nå neptunes productioner, alltid dom som sinkar ner platterna

2008-10-05 01:04
r0feman:
Såg det nu, borde ha sökt bättre. Men jag tycker ändå det är skillnad i info vad som sades där och här. För två månader sedan var Kanye-grejen ett rykte, nu är det troligen fakta. Plattan är färdiginspelad och det kommer troligen att låta bättre än vad Jay gjort sedan den första Blueprint-skivan.

www.plaingold.com

2008-10-05 02:12
grymma nyheter, hoppas verkligen att det här stämmer - Kanye är som sagt bäst när han håller sig långt borta ifrån micken men beats kan han langa.. är också glad över att slippa Timbaland och Neptunes, brukar finnas störst potential till klassiska album med så få producenter inblandade som möjligt! ..tveksam till att Jay-Z kan langa en klassiker igen men vem vet :)
Keep CD alive
DJ

2008-10-05 10:47
Det känns som att det kan gå lite hursomhelst det här. Jag gillade också American Gangster, och även Kingdom Come.

Och jag tycker också det är skönt att slippa Timbaland och Neptunes. Kanye har gjort några riktigt klassiska beats åt Jay, men jag tycker det var längesen jag hörde ett grymt Kanye-beat nu och en hel platta blir lite tråkigt tycker jag, då hade jag hellre sett Just Blaze i den rollen (för att nu nämna en poppigare producent, jag inse rockså att man kan fetglömma att han har typ Termanologys producentlista vilket är vad en MC av Jays kaliber egentligen förtjänar).

Sen "Blueprint 3" - jag vet inte. Blueprint 2 var bland det sämsta han gjort. Hade hellre sett en Reasonable Doubt, Black Album eller Kingdom Come 2 om han nu m,åste göra en uppföljare.

Tråkigt med Chris Martin igen, även om förra låten var grym. Cee-Lo var kul ett tag i Goodie MOb. men hans register är ju så otroligt litet så han känns over and done with för åratal sen, men det är väl inte direkt för att flörta med sin gamla kärnpublik han tagit med honom. "Santogold" har jag aldrig hört talas om.

Så, ja, det känns som det kan gå lite hursomhelst. Kan säkert bli en hyfsad platta, men knappast top 5 Jay LPs, men han har ju överraskat förr. Är dock mest rädd för det här med "hard rock and electronic". Låter illavarslande som fan. Mer "alla-genrer-möts-i-nån-jävla-Kanye-åker-runt-i-vita-solbrillor-och skiter-ut-eurotrash-för-att-gå-hem-typ-på-MTV-i-Polen-eller-Sverige-eller-annat-musikaliskt-u-Land" är lätt det sista vi behöver...

2008-10-05 14:37
Sweeeeet med Santogold på skivan, riktigt grym brud!

2008-10-05 15:09
Hard rock and electronic låter grymt tycker jag. Antar att den beskrivningen passar in på SLU, och det beatet är ju fett som fan.
this is for my niggas and my nymphos, non stop bangin like a dilla instrumental

2008-10-05 18:29
"Hard rock" och rap är en dålig kombination. Jättedålig.
2009
Producent

2008-10-05 18:37
Hade varit schysst med lite Just Blaze också.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2008-10-05 22:14
Jag tror personligen inte att man ska ta för hårt på "hardcore rock and electronica". Jag tror inte att det kommer att ljuda hårdrock i högtalarna när det är dags för att lyssna igenom Blueprint 3.

En annan beskrivning av ljudbilden är att Kanyes produktioner ska låta som ett mellanting mellan J Dilla, Swizz Beatz och Kanye själv. Personligen har jag svårt att få fram en föraning om hur denna fusion skulle kunna låta, men vi får väl snart höra.

www.plaingold.com

2008-10-05 22:25
Om Kanye West jobbar mer med MPCn och mindre med synthen så kan det här bli jävligt bra. Orkar inte med en hel skiva med swagger like us och angels beats.
your heart pump project kool-aid

2008-10-06 10:10
Rubio
Den som sa det menade att Swagger like us var ett sådant beat oxå, där han kört lite swizzstuk på röstsamplingen och Dillainspirerade trummor.

Sen hur mycket det stämmer kan man ju diskutera.
this is for my niggas and my nymphos, non stop bangin like a dilla instrumental

2008-10-06 18:44
Etna:
Den som sa det menade att Swagger like us var ett sådant beat oxå, där han kört lite swizzstuk på röstsamplingen och Dillainspirerade trummor.

Sen hur mycket det stämmer kan man ju diskutera.

Jag tycker inte att den beskrivningen är så opassande till den låten. Jag kan hålla med om att det går att höra både Swizz och Dilla i ljudbilden på S.U.L samtidigt som det fortfarande låter ganska mycket Kanye.

www.plaingold.com

2008-10-06 19:30
Hoppas mastringen blir bättre än tidigare skivor (black album, american gangster, kingdom come etc...) där ljudet är låter "sprängt"

Hardcore Rock?
Hmmmmm
Poor people have nothing, so they eat everything, Rich people have everything, so they eat nothing.

2008-10-07 00:57
Enligt wiki ska KanYe släppa en skiva den 25e novemeber och Jay-Z den 2a december.

Hur ska Kanye kunna producera två skivor på så kort tid utan att det påverkar kvalitén? Hoppas inte Blueprint 3 får lida pga detta.

Fattar inte varför dem ska stressa fram skivor när båda två släppte bra skivor förra året.

Visst är jag grymt peppad på båda skivorna men jag hade hellre väntat på välproducerade album ifall dessa två inte håller måttet.
"Efter att ordet spridit sig tog det en halvtimme/tre kvart sen var Crooked och Royce på plats tillsammans med Horse Shoe Gang-snubbarna, Crookeds brorsas gäng, C.O.B.-killarna och övriga kompisar till Crooked. Snubben har hela jävla LA som backar upp honom." - jeppehehe

2008-10-07 02:13
För två månader sedan var Kanye-grejen ett rykte, nu är det troligen fakta.

"troligen fakta" = rykte.

Soul_Survivor_II P30
Är dock mest rädd för det här med "hard rock and electronic". Låter illavarslande som fan.

ptja...förändring/utveckling verkar ju inte riktigt vara din kopp té :)

2008-10-07 02:45
100% Kanye = Inget köp av mig.

2008-10-07 23:55
Demento:

Ta det som du vill. Det är inte ett rykte. Om inget oförutsett händer så kommer hela Jay-Z:s nya platta vara producerad av Kanye West. Jag har fått Def Jam-info från samma håll i 7-8 år och aldrig haft anledning att tvivla tidigare, även om vissa saker fortfarande kan ändras med tanke på att det är långt kvar tills skivan släpps.
www.plaingold.com

2008-10-08 13:49
Pa tal om hiphop-rock kombination tycker jag att notorious och korn lyckades ganska bra med laten wake up, dock lite for lite rap. Annars hoppas man val att det blir en ny klassiker
Bullet holes filled with dynamite sticks, thats if hoes and pricks try with tricks - Dr. wbb12 (Willie BB).