I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Årets LP hittills

Utländsk Hiphop - Allmänt

DJ

2008-08-30 02:35

Årets LP hittills

Nej, jag tycker inte att det är NYs Finest, trots att jag är et tlöjligt stort fan av Pete Rock och trots att NYs FInest var riktigt fet. . Det är Show & A so gäller!

Vilken tycker du?

2008-08-30 10:05
Nicolay & Kay-Time:line, är den skivan jag helt fastnat för än så länge...
rip stephen perry
A.S.N.O.M

2008-08-30 10:40
Show & A - Live Hard kom ju dock ut 2007 om man ska hårddra det och sen så skulle jag klassa det som en EP (dubbel-EP i det här fallet) snarare än en LP.

^^ för att contradicta mig själv så säger jag Bumpy Knuckles "Crazy Like a Foxxx" hahah :P
Keep CD alive
DJ

2008-08-30 11:05
claaa:

CDn kom nog -07, men LPn kom -08. Det var ju därför jag skrev "årets LP" och inte årets album.

En EP har normalt typ fyra eller fem spår för mig. Det här är ändå tolv spår, en ganska normal längd för en LP. Att de pressat den på dubbel tycker jag är synd. Men om tolv är en EP är ju de flesta klassiska album EPs, exempelvis Illmatic?

2008-08-30 11:20
Årets album för mig är Illmatic. Jag drog ner den 2008 så det räknas ändå som 2008...?
Its like a jungle sometime it makes me wonder how I keep from going under - klassisker!

2008-08-30 11:24
Drog du ner vinylen från butiken eller vad menar du?

Och Soul, LP är inte per automatik något som är på vinyl. :)

Årets LP för mig är nog Reks nya, men jag har nog missat en hel del med.
jagvillocksåhaenblog.com

2008-08-30 11:26
slängde iväg en besällning på Live Hard och 2 andra klasiska album jag saknar i samlingen.
Tycker än så länge The Formula har varit det bästa som släppts i år tillsammans med The show. När man tänker efter är faktiskt Masta Ace ordenligt underskattad. tillhör definifit top 25 MC of all time.

2008-08-30 12:21

Immortal technique the 3rd world, hittils basta, The formula e oxa fet....

2008-08-30 12:49
Album - Reks - Grey Hairs - Kan nog mycket väl stå som 1a vid årets slut med.
Mixtape - Royce 5"9 - Bar Exam 2 - Två veckor kvar, men inget kommer slå detta.
VA - Statik Selektah - Stick 2 the Script - Allt man hört hitills har varit bly.

2008-08-30 13:11
har aldrig köpt så få skivor som jag har gjort i år. den fetaste måste jag "tyvär" säga är crazy like a foxx som egentligen är 15år gammal. annars ser rankingen ut så här:

1 pete rock - ny's finest
2 lil wayne - the carter iii
3 abn - it is what it is
4 reks - grey hairs
5 bun b - ii trill
6 nas - untitled

kan tillägga att jag inte ens är ett stort fan av "ny's finest" så hela året har varit en ganska stor besvikelse med andra ord.

2008-08-30 16:35
Soul_Survivor: jo absolut en skiva på 10 spår räknar jag som en LP (iallafall om den är 30 min. eller mer) men kanske är den 2xLP:n annorlunda från CD:n som släpptes förra året?? på den finns det 7 låtar (22 minuter) och sedan 6 av instrumentalerna på samma låtar.. det räknar jag som 7 låtar totalt men som sagt så är kanske det här ett helt album, isf. måste den kollas in för jag älskade EP:n!
Keep CD alive

2008-08-30 19:08
Pete Rocks Nys finest tkr jag var den bästa hittils
Det finns 2 grupper av människor en som går före och presterar och en som kommer efter och kritiserar.

2008-08-30 19:47
1 pete rock - ny's finest
2 lil wayne - the carter iii
3 abn - it is what it is
4 reks - grey hairs
5 bun b - ii trill
6 nas - untitled

Bra lista men jag skulle lägga till Young Jeezy och Killer Mike. Pledge Alligance to the grind är en helt vansingt bra skiva. Hur den inte kan bli mer hypad är bortom mitt förstånd. Samma Med ABN Trae and Z-ro är för fan två legender. Skulle iofs stryka reks tror jag inte så jättestort fan.
"IT'S AN OLD GAME, MY LOVE..."

2008-08-30 20:08
Södern åt upp New York till frukost i år. Sorry.

1. Jeezy - Recession
2. Nas - Untitled
3. T.I. - Paper Trail (troligtvis)
4. Pete Rock - NY's Finest
5. Bun B - II Trill
Watch me get down in your Province, town, or populace
Cause in my life, rhyme is Prime, posses the matrix like Optimus
DJ

2008-08-30 20:15
claa: nej, tyvärr, det är sju låtar med rap och fem instrumentaler

2008-08-30 22:36
känns inte som det kommer grymma album längre
www.discotheque.se

2008-08-30 22:57
SSII: ok synd, jag kände att den hade fet potential att bli ett klassiskt album om dom hade spelat in 6 låtar till i samma stuk. överfett släpp i vilket fall..
Keep CD alive
DJ

2008-08-30 22:59
claa: förstår hur du menar, men de tkänns som att sex låtar till hade inneburit 90% risk till försämring...

2008-08-31 02:00
^^ ja absolut, risken hade varit stor - men jag menar om dom nu hade lyckats få till 6 låtar i samma stuk så hade det blivit ett av dom bästa albumen på väldigt länge. jag rådiggar att varenda låt har en egen topic och alla tar upp något intressant - hur ofta ser man det nuförtiden egentligen?? ..dock tycker jag Show & A låter rätt annorlunda från deras tidigare grejer nu men fortfarande jävligt vasst fast mkt cleanare på nått sätt.
Keep CD alive

2008-08-31 13:40
Nas- Nas punkt slut. Jag är lite förvånad att folk inte hypat skivan mer. Någon däremot?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-08-31 13:53
R0feman P22
tack. listade bara skivor som jag själv har, jeezy's skiva kommer jag klart köpa när den kommer ut, och han brukar inte göra mig besviken. ska kolla upp killer mike också, tack för tipset.

DJ

2008-08-31 14:10
Rhymesayer: Ja, jag säger emot. Nas-skivan har skitbra låtar, absolut. Men även ett gäng dåliga låtar, enligt min smak. Inte top 5 i år hittills. Ännu en underprestation i albumformat av en av de bsäta MCs som nånsin levat.

2008-08-31 21:42
amerykah

2008-08-31 22:27
NYs Finest. Fast Termanology kommer släppa årets.
your heart pump project kool-aid

2008-09-01 00:12
Just nu ligger ju Nas jävligt bra till för årets skiva, men jag reserverar plats för Shows och A.G's fullängdare som jag spår kommer bli det bästa. För visst ska den väl släppas nu i höst?

Men tillbaks till Nas. Fried Chicken, enbart den låten får mig just nu att sätta Nas på första plats!

Helt galen låt!

NY's Finest kommer på en värdig andraplats!
Rap is like star wars, only the stars die it's no sequels<br><br>

2008-09-01 00:14
^^ det är väl OC & AG som släpper ett album tillsammans i höst, "Oasis" ska den heta och 2 tunga låtar har redan läckt.. inte hört nått om Show&AG men d hade vart välkommet!
Keep CD alive
DJ

2008-09-01 09:48
OC & AG har album på g japp. På Nature Sounds dessutom!

2008-09-01 11:31
Weezy F baby:)

Men orkar inte ännu en diskussion
Nu finns all min musik samlad på ett ställe!!
Givetvis gratis
usershare.net/orismusik

2008-09-01 15:04
Jag klämmer till med The Million Dollar Backpack med Skillz!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-09-01 19:34
Japp jag ljög ovan! O.C & A.G skulle det stå men jag blev aningen färgad av tråden ;)
Rap is like star wars, only the stars die it's no sequels<br><br>

2008-09-01 20:44
Reks - Grey Hairs
Nas - Untitled
Elzhi - The Preface

2008-09-02 17:32

Det ar manga som namner Nys finest, jag tyckte det var ett riktigt daligt album. Jag kanske borde ge det en andra chans, vilka later ar dem basta. Ar inte produktionen ratt medioker samt artisterna gor ganska sa halvhjartade insatser.....

2008-09-02 19:05
Jag håller med soundbwoy, kass skiva.

2008-09-02 19:24
nää "NY's Finest" var ju ingen dålig skiva iallafall men den var juh inte super bra heller.. bra men inte mer än så.
Keep CD alive
DJ

2008-09-02 20:43
Soundbwoy: Alla gäster känns inte helt lyckade men hur du får det till att produktionerna inte var bland årets bästa kommer jag aldrig fatta...lyssna på instrumentalversionen nästa gång, den är nästan snäppet vassare.

2008-09-05 01:14
Rofeman

Håller verkligen med dig ang. Killer Mike, älskar Pledge Allegiance...
men släpptes inte den förra året? har för mig att det var längesedan jag köpte den..

2008-09-05 19:56
Ice Cube - Raw Footage och RZA as Bobby Digital - Digi Snacks.
njut

2008-09-08 13:34
Nas nyaste, som ni vet att har ett namn, är nog årets för min del.
Hälsningar från Finland:
www.johankvarnstrom.com

2008-09-08 22:59
Har show & AG skivan släppts?

2008-09-08 23:15
^^ det som har kommit från Show & AG i år är en vinyl press på förra årets EP "Live Hard". riktigt fet är den, beställde ett ex förra veckan men väntar fortfarande - kanske mkt pengar för en EP men kvaliteten gör den värd det... annars är det alltså AG + OC som släpper ett album tillsammans senare i år.. Diamond D kommer ut i slutet på september förövrigt..
Keep CD alive
DJ

2008-09-09 07:41
Rhymesayer: Det är den här som har släppts. Tolv spår, varav fem instrumentaler. Jag kallar det en LP, men det råder lite olika meningar om det här på whoa.

2008-09-11 12:42
Lil Wayne - Carter III

utan en enda sekunds tvekan
www.markemusik.se
www.twitter.com/markemusik
http://mekkeriet.blogspot.com

2008-09-11 12:52
Soul_Survivor: Jag fick hem CD versionen av "Live Hard" i brevlådan igår och blev jävligt positivt överraskad av en grej. jag laddade hem skivan för ett tag sen och diggade den som fan men på CD:n är låten "Land of the Free" totalt annorlunda från Mp3-filen jag hade, beatet alltså.. versionen som ja fick på CD:n tillhör dom allra fetaste på skivan då jag innan tyckte att det var förmodligen den svagaste (produktionsmässigt). så vilken version ligger på vinylen, är det den här som jag hittade på youtube (vilken är samma som Mp3:n)... fattar inte hur det kommer sig, har dom pressat CD:n igen i samband me LP:n och då remixat den låten?

SHOW & AG - LAND OF THE FREE (ORIGINAL??)

förövrigt håller jag med om att det är årets bästa..
Keep CD alive

2008-09-11 12:53
aa länken funkade inte riktigt men kopiera och klistra istället

http://youtube.com/v/8fA3vcZjkBQ
Keep CD alive
DJ

2008-09-11 21:30
claa: På vinylen är det INTE den du länkade från youtube utan ett klart fetare beat med stråkar.

2008-09-11 22:53
^^ ja precis då är det samma som på CD:n jag köpte.. undrar om de gjorde en re-press på den samtidigt som vinylen eller om mp3 filerna kom från en advance? måste säga att den här skivan, vare sig EP eller LP, är helt jävla otrolig - det är många år sedan jag hittade en skiva jag skulle slänga ut en 5/5 i betyg men den här lutar mer och mer åt det.. får se om den håller om några år men isf. kommer jag antagligen hålla den lika högt som Illmatic, Word...Life, Stunts, Blunts & Hip-Hop, Reasonable Doubt, etc., etc..
Keep CD alive

2008-09-11 22:57
med "många år sen jag hittade" menar jag skivor som har släppts på många år och inte äldre skivor som jag hört under tiden.. va tycker ni andra som har hört den, verkar inte vara så många som har lyssnat här... gör er själva en tjänst och sov inte, köp skivan nu för den lär inte gå att hitta i butik länge till (vare sig CD lr LP)... Fat Beats har släppt en re-issue på "Full Scale LP:n" som finns på b.la. megastore och cdon förresten.
Keep CD alive