I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Whoa Spotlight: #13 - Yo!

Utländsk Hiphop - Allmänt

2008-08-05 14:58

Whoa Spotlight: #13 - Yo!

På MTV håller de precis på att fira 20-årsjubiléet, så vad är bättre än att rikta spotlighten på programmet som hjälpte hiphopen bli global? :)

MTV hade från starten 1981 varit en väldigt “vit” kanal, det tog flera år innan ens Michael Jackson fick speltid (och det var främst p.g.a. att hans skivbolag, CBS Records, hotade med att inte låta kanalen visa några av deras videor) och när det kom till hiphop var det inte riktigt den sortens musik som var högst prioriterad.
Men 1988 förändrades allt. MTV presenterade för första gången ett helt program dedikerat till hiphop! Nog för att konceptet var kopierat från dotterkanalen i Europa som lanserat sitt eget hiphopprogram året innan, men det var via den amerikanska upplagan som Yo! MTV Raps blev en språngbräda för nya såväl som redan hyfsat etablerade hiphopakter.

Läs mer på Startsidan!

10-4, over...

"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Lyricist

2008-08-05 15:44
intressant, mycket jag inte visste =)
Jag är inte offtopic, jag tycker bara att det jag hade o säga var snäppet viktigare...

2008-08-05 16:06
VH1 gjorde ett program om Yo! Mtv Raps, tror det hette VH1 Goes Inside Yo! Mtv Raps..
>:D

I rz 3vul g33nuz

2008-08-05 19:20
Äntligen en sammanfattning av Yo! där LONS-episoden utelämnats. Grymt! )
Jag är 15 kvinnor från att vara en one woman man

2008-08-05 19:58
Funderade på att langa med den, men kände att Leaders of The New School-splittringen inte var lika kul som en packad ODB eller en klantig 2pac ;)

yazer - Tyvärr verkar de inte vilja visa den för "non-US residents"... VH1-grejerna brukar annars vara ganska roliga :(

10-4, over...

2008-08-05 21:04

denna kvinna har ju MTV Yo raps! att tacka...

2008-08-05 21:12
D var gamla goda tider d!, den svenska mtv suger-bara skitmusik

Toastare

2008-08-05 22:28
Jag ska köpa en gammal video bara för att kunna kolla mina gamla inspelade Yo!

Timmen mellan 00.00-01.00 var lika helig för mig som Glamour klockan 17.00 var för mina kompisar...
Jag skyller allt på Emma!

2008-08-06 01:31
Själv måste man behålla iaf en kassettbandspelare (smidigast att spara en freestyle) då jag flitigt spelade in Yo! Mtv Raps med micken mot tvns högtalare. :P

Det var verkligen bättre förr då man fick vänta på Mtv Raps, Flava of the week, porrfilmer mm. Nu väntar man aldrig på nåt med hög förväntan, allt laddas hem och förbrukas i snabbt takt. *suck*

Toastare

2008-08-06 01:35
CapKillah, vet du vad det sjuka var. När vi fick tv3, MTV osv. 89 så fanns det som frekvens på radion. Nu var jag 9 år och kan vara helt fel ute. Men min pappa kan inte ha kopplat tv:n med stereon, det går bara inte med tanke på hur gammal vår stereo var då.

Men jag har ett band med Yo! på ena sidan (inspelat av misstag) och massa låtar som jag spelade in när det var Madonna weekend...

Menar du.. det var på den tiden som tecknad film var nått speciellt! :)

2008-08-06 01:59
BountyBoo: Haha, vad coolt! Mindre coolt är väl att du var inne på Madonna på den tiden, och inte Mtv Raps som du försökte glänsa med i inlägget högre upp. ;) Närå, Madonna, Jackson, mfl var jävligt heta då. Och ja, tecknad film kändes mer spännande på den tiden. :)

2008-08-06 03:12
Ibland önskar man att man hade fötts några år tidigare.
..ima shoot down the propaganda stuck in yo brain like the military did to the fourth terrorist plane!

2008-08-06 19:32
Visste ni att MTV jubilerar mtvrap den här månaden elr haha?
MurmelMan - "Orgasm kan tjejer få på sin fritid inte när jag knullar!"

2008-08-06 21:38
Jajjemen! Det var lite därför den kom upp nu ;)

10-4, over...

2008-08-06 22:38
Mabande P31 . tänkte väll det :)
Poet

2008-08-06 22:41
Sååå, varför länkar inte folk in sina favoritklipp från programmet :(
http://arspedia.org/wiki/Hip_Hop
http://arspedia.org/wiki/Babylon
http://arspedia.org/wiki/Vapen#Bananbomb

2008-08-06 22:43

Faith No More med Ed Lover och Doctor Dré som körar =)

10-4, over...
Poet

2008-08-06 22:52

Och här är ODB.
http://arspedia.org/wiki/Hip_Hop
http://arspedia.org/wiki/Babylon
http://arspedia.org/wiki/Vapen#Bananbomb

2008-08-06 23:23
ODB is king, jag missade yo mtv raps bara på några år , så min höjdpunkt var när det gick "YO" typ en gång i veckan på mtv , sent som fan vad jag minns! hade alltid en lapp klar och noterade så många artister som möjligt ^^

..the people who truly deface our neighborhoods are the companies that scrawl giant slogans across buildings and buses trying to make us feel inadequate unless we buy their stuff....
Toastare

2008-08-06 23:34
CapKillah, nej 89 hade inte hiphopen nockat mig än.. tyvärr. :)

2008-08-07 00:59
haha , jag kmr ihåg när de gick en gång i veckan. är bara 15 år men min hiphop började tidigt =) , vilka år började det med att bara gå en gång i veckan ? skulle va intressant !
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-08-09 10:42
isåfall har du bäst minne i världen, talevskii efter som du var två år gammal
när det sista avsnittet av Yo! MTV Raps visades. Sen fortsatte ju Yo! ett tag,
men det var ju inte i närheten så fett, även fast det var lite skog i början när
artister fick hosta programet, sen gick det väl också över till nån jukebox.

Yo! MTV Raps betydelse för hip-hopen känns rätt förbisedd. Speciellt här i
europa. Känns som alla satt och tryckte på rec knappen på VHS på den tiden.
Den vibben får man inte direkt av youtube .. hade det fått forsätta så kanske
inte kidsen hade haft lika usel musiksmak nuförtiden.

Någon som har kvar sina Yo! MTV Raps trading cards och vill byta lite? Hockey
och fotbollsbilder var för suckers.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-08-09 11:19
talevskii

för ett par år sedan (3-4) körde de repriser en gång i veckan på vissa utvalda avsnitt. det är säkert de du minns.

2008-08-09 16:28
x_iNS
aa de är de nog , tack så mkt !

2008-08-16 12:08
YO! Mtv Raps 20 år. Nu kör vi!!! Fyfan vad fett. MTV kommer stå på hela helgen!

Ps. Nu ska jag supporta Whoa med ett litet sms.

2008-08-16 13:47
någon som vet vad de visade igår? idag visade de Yo MTV Raps Top 20 videos.

2008-08-16 14:18
ookie_Jar_Ressurection : såg det :) många feta låtar, snoop såg värsta blyg ut i videon haha

2008-08-16 17:57
Cookie: VH1 dokumentären var iofs mer intressant än top 20 videos. Är besviken på innehållet av denna såkallade "Yo! Mtv Raps"-weekend. Nu e det bara massa blaj. Imorgon börjar det sändas från kl.11 igen. Varför inte pumpa feta avsnitt hela helgen?! Sju år av Mtv Raps borde kunna fylla en ynka helg.

Ps. Kan man få tillbaka sina pengar om man supportat Whoa med ett sms? ;)

DJ

2008-08-16 22:30
Om Yo firar 20 år måste det betyda att jag är redo för pension snart! :S

2008-08-17 18:57
Soul: Lägg ner skitsnacket. Du ser ung ut i mina ögon! ;)

DJ

2008-08-17 19:22
Cap: Haha, så ung att jag själv tror jag är ung. Sen får man höra att nåt som känns hyfsat recent firar 20. Då känner man sig lastgammal ju...