I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Atmosphere oppnar top 5 på Billboard 200!

Utländsk Hiphop - Allmänt

2008-05-01 22:16

Atmosphere oppnar top 5 på Billboard 200!

e inte ens en stor Atmosphere fan, men fan va tungt for Indie rap. han oppnade på #5

http://www.sohh.com/articles/article.php/14895

www.myspace.com/youngivy

tro mej, jag är skitduktig på att rappa

2008-05-01 22:52
Kul att folk verkar uppskatta lite riktig rap som omväxling till allt bling-bling mumbo-jumbo .

Rhymesayers !
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Poet

2008-05-01 22:56
Fy fanken va gött!
http://arspedia.org/wiki/Hip_Hop
http://arspedia.org/wiki/Babylon
http://arspedia.org/wiki/Vapen#Bananbomb

2008-05-01 23:01
jääääääääääääävlar. detta var rätt oväntat.
din flickvän är trogen? ja, hon långtradare!
Manager

2008-05-01 23:02
överfett album!
/ Deedz.
http://www.facebook.com/jewoit

2008-05-01 23:35
snappet under årets skiva, vilket ofcourse e oavgjort mellan ca Shawty Lo och Soulja Boy. (detta e endast for att d4L inte slappt i år, ofcourse)
www.myspace.com/youngivy<br>

2008-05-01 23:39
man kan lita på atmo, men han kommer alltid vara godlovesugly för mig. skivan är oslagbar.

2008-05-01 23:41
36 500...fan, en gång i tiden kom man inte ens in i Top 200 med såna siffror...
•pave paradise•

2008-05-01 23:50
lhabia X0

Var har du fått det ifrån?

2008-05-01 23:57
Vadå, siffran eller påståendet?
•pave paradise•

2008-05-01 23:59
Påståendet.

2008-05-02 00:03
Deftones sålde ca 30-35k med en av sina tidigare plattor, alltså ett antal år sen, och hamnade på plats 180 eller något. Därifrån jag får det.
•pave paradise•

2008-05-02 00:07
lhabia X0 helt sant. record sales are down som fan

2008-05-02 00:09
Deftones "rock" bandet?

2008-05-02 00:10
zutt:

Ja, rockbandet Deftones. Vad är problemet? Siffran är relevant och korrekt och inte alls förvånande.
•pave paradise•

2008-05-02 00:18
Problemet är att det inte stämmer, då deras sämsta plats är "#43" på billboard 200.

2008-05-02 00:23
zutt:

Deras sämsta öppningsposition, ja. Siffrorna är korrekta, men går inte att hitta längre eftersom de är temporära och uppdateras snabbt och tätt. Och det hela är väldigt enkelt att tro på, so do it.
•pave paradise•

2008-05-02 00:27
Kul som satan. Skivan, Ant och Slug förtjänar det. RSE!!!!!

OCH ATMOSPHERE ÄR INGEN "HAN"!

2008-05-02 02:20
Användaren är inte inloggad Albin- P18 hence, jag e ingen stor fan... lol. tyckte bara d va kul o se. kanske borde ta o kolla in det då
DJ

2008-05-02 09:35
Jag är ganska likgiltig eftersom jag varken gillar Atmosphere eller den typen av musik som brukar dominera Billboard. Men en sak som vore intressant att veta ändå är om det är hiphopfans som köpt de flesta exemplaren eller om det är mer rock/indie-människor.

2008-05-02 10:07
Soul_Survivor_II P30

Vad spelar det egentligen för roll vilken typ av person som köper skivorna? Vad får du ut av sådan fakta? Dela in personerna i fack och debattera hurvida de är rock/indie eller hiphop? det finns väl över 50 trådar om det redan, tråkigt om ännu en tråd om atmosphere behöver gå den vägen...

2008-05-02 12:13
Albumet är väl Atmospheres minst rockiga så...
•pave paradise•
DJ

2008-05-02 13:58
Deja Vu: Nej, jag tycker bara det är intressant med sånt, vilken hiphop säljer till folk som är inbitna lyssnare på just hiphop och vilken hiphop tilltalar lite bredare grupper. Jag ber om ursäkt om denna enkla undran var provokativ på nåt sätt. Det var inte alls så det var tänkt. Och jag menade inte att Atmosphere gör rockmusik.
DJ

2008-05-02 13:59
Och om det finns en debatt där folk hävdar att de gör rock har jag missat den faktiskt. Blev bara lite förvånad att de säljer så bra eftersom de är rätt okända i hiphopkretsar enligt den uppfattning jag fått.

2008-05-02 20:43
Okej, då misstolkade jag din avsikt, för att svara på frågan, som jag ser det har atmosphere en stor fanskara och vänder sig inte bara till just inbitna hiphop-lyssnare, jag har märkt att det till stor del även är deras avsikt. Enligt mig har de lyckats skapa en gråzon för deras musik som tilltalar lyssnare som inte vanligtvis uppskattar hiphop enbart pågrund av att det smala är spännande med fokus på lyrik och genre-överskridande.

De har blivit frontfigurer för en subgenre. Trådar om just Atmosphere + affiliates har haft en tendens att spåra ur i debatter om hurvida de är "äkta", talanglösa och kvasiintellektuella, listan kan göras lång. Jag måste även påpeka att de skapat sin egen upphausning  genom ständigt turnerande och egna bolaget. De har även kört en gigantisk promotionkampanj för nya albumet, specialversioner av skivan, youtube-shows varje vecka men top 5 på billboard, det var oväntat.

2008-05-02 20:56
Kul som fan för Atmosphere. Unnar dom verkligen lite framgångar - sales mässigt också.
Jack and Jill went up the hill, so Jack could lick Jill's fanny. Jack got a shock and a mouthful of cock, cos Jill was a pre-op tranny.

2008-05-02 22:43
jag lyssnade lite på skivan nu och det var inget jag gillade (trots att jag vill gilla den då man får en barnbok med i en av utgåvorna, bara det gör den ju sjukt intressant, men tyvärr var det inget för mig. skulle dock vilja se/läsa barnboken och se om den är bra)

men riktigt kul att indiependent-hiphop säljer såpass bra och komme så högt på billboard-listan, kanske kan påvärka "mainstream" hiphopen att ta ett steg bort från Souljah Boy
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Poet

2008-05-03 09:42
Att påstå att dom verkligen "gör" rock är ju inget annat än befängt. Som att säga att Slipknot är en hiphopgrupp typ... Hatar såna diskussioner, och är nästan bara inom hiphopen man ser dom. Är det så svårt att acceptera att saker som inte producerats av Dr Dre eller handlar om annat än knark och ho's kan vara hiphop? PLZ lix0m!

2008-05-03 10:29
De har ju lyckats skaffa sig en jävligt bred fanbase världen över. Det är inte indie-rap som enbart tilltalar ryggsäckarna längre. Iom distributionsdeal och samarbeten med epitaph och turnéer med blandade artister så har de lyckats slå sig in bland publik man inte når med musik i samma genré.

Jävligt skoj att se. Kändes nog helt ur frågan för fem-sex år sen att de skulle nå såhär långt ut.

2008-05-03 10:56
Kul. En av få aktiva/nya hiphopakter jag lyssnar på.

Tycker också, som Soul_Survivor_II, att det vore intressant att se hur många rock/punk fans som köpt den. Hör ofta kommentarer i stil med "egentligen gillar jag inte hiphop men Atmosphere är bra".

"Atmosphere finally made a good record.. Yeah right, that shit almost sounds convincing"
Everybody's got something to hide except for me and my monkey!

2008-05-03 18:46
"Det är inte indie-rap som enbart tilltalar ryggsäckarna längre"

Undra om ryggsäckarna redan börjat hata? ;)

Och sen jävligt kul för atmosphere... Som nån sa i tråden, detta kunde jag inte ha sätt framför mig för fem år sen..

2008-05-03 19:24
Fattar inte varför man ens säger "indie-rap". Indie pop har ju fan tappat sin jävla mening också, ingen vet jag vad termen "indie" betyder längre.
•pave paradise•
Poet

2008-05-03 19:25
asså ja fatta inte varför man ens har genrer öht, musik som musik lixom!

2008-05-03 20:40
asså ja fatta inte varför man ens har genrer öht, musik som musik lixom!

Man har ju genrer för att beskriva musik. I stället för att rada upp 40 artister som gör hyffsat lika musk säger man att man lyssnar på hiphop. Sen kan genresnacket gå till sjuka överdrifter, speciellt med metalfans.

OnT: Kul för Atmosphere.
Vatten är ett farligt gift, vilket omger Visby stift

2008-05-03 22:25
Jag lyssnar på kanske 5-6 hiphopartister. Säger jag "jag lyssnar på hiphop" till någon antar de direkt att jag BARA lyssnar på hiphop. Genrefiering är medias sätt att försöka fatta saker.
•pave paradise•

2008-05-25 12:43
Jag blev så jävla glad när jag såg detta, ett steg i rätt riktning.

"Yesterday"
"Guarantees"

Ger mig rysningar, finns inte heller någon dålig låt. Årets bästa skiva, no doubt.

2008-05-25 18:33
Har aldrig gillat Atmosphere sådär överdrivet mycket, men damn, den här skivan är hur bra som helst! Skön blandning av låt-stilar och äckligt bra lyrik!
Married to the money, fuck the world, that's adultery

2008-05-25 20:06
Atmosphere har alltid varit såå fet fan va nice att han klättrar.

2008-05-25 20:25
om man påstår att "han" atmosphere "alltid varit såå fet" så kan man inte ha lyssnat på dom särskilt länge...

om det här är standarden på deras nya liveset så vill jag nog inte se dom igen.

2008-05-25 21:26
DejaVu
Var väl inget större fel på det där? Bruden var ganska tråkig och det är ju svårt att fixa stämning i den situationen, men annars lät det väl bra. Slug flowade fint som vanligt.
Everybody's got something to hide except for me and my monkey!

2008-05-25 21:30
DejaVu P23

Vaa? Det där var ju bra? Synd att tjejen sög.. men det är väll inte slugs fel heller?
Lite svårt med stämmning på Conan O'brien också ;)

2008-05-25 21:55
Missförstå mig inte nu, jag har sett dom flertalet gånger, jag har också sett dvd'n som följer med deluxe-versionen där de framför de flesta av de nya låtarna från skivan och där har jag inget att klaga på. Skillnaden med detta framträdande och dvd'n är att de på Conan inte känns samspelta. Problemet kan här ligga i att de inte är motiverade? en sittande publik och chansen att lira en enda låt kanske inte är särskilt spännande. Nu är allt detta indicier men om sångerskan inte kan prestera live, varför inte ha hennes delar inspelade och för mig känns livebandet smått överflödigt. Jag tänker inte kritisera dom för att de experimenterar med ett nytt sound och en "ny" setup men jag vill att ett liveframträdande skall ge låtarna på skivan en ny dimension. Kontexten: En hårfin skillnad mellan kvalitet och kvantitet. Byt ut livebandet mot en backup-rappare och jag hade hållt min glugg stängd.

2008-05-26 05:37
DejaVu: Just på conan är jag beredd att hålla med dig om att bandet var överflödigt eftersom det mesta utav beatet ändå var playback. Men om man tittar på DVD'n så tycker jag faktiskt att det hela blivit bättre när dom skaffa liveband. Känslan blir mer livlig på något sätt.

Härlig skiva dehär, men var det någon mer än jag som fick deluxeskivan en vecka innan realesedatumet?
www.myspace.com/avmmusic

2008-05-26 11:04
DejaVu P23

Det ÄNDA som felar på det tub-klippet är hon, och iom att det inte är Slug eller Antz så kan man ju inte såga Atmospeher för det, eller?

Tycker Slug är taight live.
Jack and Jill went up the hill, so Jack could lick Jill's fanny. Jack got a shock and a mouthful of cock, cos Jill was a pre-op tranny.

2008-05-29 02:23
och på hultan kommer det ju iaf vara som någon nämde: inget band och Ali som "backup"-rappare.

Är det förreseten Mankwe Ndosi??

2008-05-30 12:44
AvM P17

Det är absolut en smaksak jag har sett dom två gånger utan liveband och en gång med bandet, under de två första spelningarna hade de hade Mr Dibbs som Dj och ena gången Blueprint och andra gången Lucky.iam psc som "backup-rappare" åt Slug. Jag tycker de spelningarna gav mig mer. Jag tror dock att du har rätt att känslan av att det är en livespelning blir mer påtaglig med ett band, däremot blev spelningen också mera nedtonad eftersom bandet tog en för stor plats. För mig försvann Slug som frontfigur lite och hela "Atmosphere" blev nedtonat, som sagt en smaksak.

Jag antar att du beställde skivan ifrån Sverige? Jag tror samtliga butiker i europa skickade ut dom en vecka innan för att förhandsbokningarna skulle komma till releasedagen. Jag beställde själv ifrån USA och fick skivan några dagar senare.

Psycholess P27

Det "ÄNDA" som felar i första raden på ditt inlägg är din tro att en person inte kan avgöra helhetsupplevelsen, vilket hon enligt mig drar ner. Nej det är inget fel på Slug eller Ant's prestation i sig, individuellt, men jag kräver mer från en spelning med dom. Visst är det hon som felar men samtidigt så tar de väll ansvar för att "gruppen" låter tight.

Albin- P18
Japp det står på baksidan på skivan, för mig är hon okänd, vad bör jag kolla upp?

2008-05-30 21:39
Att det är hon på albumet visste jag, hade aldrig sett henne bara :) Och hon är väl inte känd direkt, men alla som lyssnar på RSE mycket känner nog igen namnet iaf, och det var ju isåfall synd att hon inte var sååå lysande live.

2008-05-31 11:33
DejaVu: Jag skickade tom. Ett mail till Rhymesayers och frågade om det var ett misstag att jag fick skivan tidigare, eller om jag var speciel. Dom svarade att alla som köper deras skivor är speciella:D
www.myspace.com/avmmusic

2008-05-31 15:07
frågade om det var ett misstag att jag fick skivan tidigare, eller om jag var speciel. Dom svarade att alla som köper deras skivor är speciella:D

haha :)

2008-05-31 21:37
fan hade ingen aning om att han hade släppt ny skiva.. då känner man ju sig lite odaterad alltså!
Groupie

2008-06-01 19:26
Hoppas verkligen tjejen fixar till sin röst till turnén i sommar. Hennes insats var skrämmande dålig...