I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

debatt- texter i hiohop

Utländsk Hiphop - Allmänt

2008-04-07 21:38

debatt- texter i hiohop

Pelle Wannabe säger:
Hiphopare skriver bara texter som förnedrar kvinnor, om hur dom knarkar och hur dom skadar allt och alla. Detta skadar dagens ungdom indirekt och är ett dåligt inflytande. Ja, javet att det finns smarta rappare också, men dom syns ju knappt.

Vad svara du? 

Seriösa svar.

http://raprop.blogspot.com/

Sveriges FETASTE hipop/rap Blogg

2008-04-07 21:40
Pelle är ignorant, det är mitt svar.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-04-07 21:40
VemVetVem P78

Pelle Wannabe har alldeles för bra "argument" för att det ska vara realistiskt. Det brukar låta mer på det här sättet:

"Palla negerdunk det är bara massa om hur mycket dom knarkar och deras brudar och pengar!"

Att herr Pelle Wannabe vet att det finns smarta rappare gör det lite krångligare, faktiskt.
I tego arcana dei!

2008-04-07 23:01
VemVetVem - Du borde förklara för Pelle Wannabe hur det kapitalistiska systemet fungerar, framför allt den lilla delen med tillgng och efterfrågan.
Skivköparna vill ha idioter som rappar (och reppar) guns, drugs, money 'n' hoes och därför är det de som syns.
Ett chockvärde med "hårda ord" är så mycket enklare att åstadkomma än ett "blow your mind" med genomtänkta filosofiska tankegångar.

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2008-04-07 23:19
eller så kanske man vill lyssna på musik som gör att man kan skratta och drömma sig bort lite, dvs underhållning och inte någon concius mupp som berättar för mig vilken hemsk människa jag är som käkar kött och är vit och handlar nikeskor. (givetvis är rapparen själv vit)
"IT'S AN OLD GAME, MY LOVE..."

2008-04-07 23:26
Visste väl att jag skulle lyckas provocera någon genom att kalla nonsenstextförfattare för idioter :)

Än mer underhållande är det att det anses som en genomtänkt filosofisk tankegång att säga att nån är en "hemsk människa som käkar kött och är vit och handlar nikeskor" :)

10-4, over...

2008-04-07 23:29
"Scarface the movie did more than Scarface the rapper to me
So that ain't to blame for all the shit that's happened to me
Are you sayin what I'm spittin
Is worse than these celebrataunts showin they kittin, you kiddin!
Let's stop the bullshittin
'Til we all without sin, let's quit the pulpittin"
your heart pump project kool-aid

2008-04-07 23:45
Ja, VemVetVem kan ju alltid be Pelle Wannabe jämföra rapparna med övriga kändisvärlden: det är inte "hjärnorna" (i brist på bättre ord) som lyckas, utan det är de med högst sexappeal.

(ja, natrurligtvis är det smart att ge publiken det den vill ha, så den delen av diskussionen kan ju strykas)

10-4, over...

2008-04-08 01:12
Att ens engagera sig i en diskussion där någon kritiserar en musikgenre med hjälp av generaliseringar är lönlöst. Så säg att Pelle Wannabe har fullständigt rätt bara för att slippa engagera dig i något vidare ordbyte.

V.N.U. - Vinyl Nerds United - by special request <br> www.mokkamekka.com - lumumba teaches the youth
Redaktionen

2008-04-08 07:36
trööööööttsamt..
niggaz want me to rhyme? $3,99!

2008-04-10 12:15

Håll med Pelle Wannabe och bjud honom på en öl

Förklara dock att många av dom rapparna som ger dåligt inflytande inte nödvändigtvis är dumma. Man kan inte vara osmart om man skriver en raptext som slår kommersiellt. För att göra det krävs begåvning.

Förklara även att de "smarta/filosofiska" rapparna är tråkiga och det är i första hand därför som ingen vill lyssna på dom.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-04-10 12:51
När jag möter passionerade hiphop-hatare som nödvändigtvis måste starta en diskussion när de får höra vad jag gillar att lyssna på brukar jag hävda att hiphop är partymusik (och har alltid varit det), och därför får lov att vara lite destruktiv. De flesta brukar nämligen hålla med om att det är riktigt trist att festa till politiskt korrekt musik.

Andra viktiga aspekter av hiphop som flow och rimscheman brukar Svenne Banan inte förstå sig på, så det undviker jag att ta upp i debatten :)
Urbanized Konfusion ute nu!
http://www.myspace.com/scissormenmusic http://www.myspace.com/bumbillbeats
Producent

2008-04-10 13:30
I och för sig så gillar jag "smart" som "dum" rap. Va mer kan jag säga än uttrycket "sex säljer" ? Majoriteten av alla människor väljer att köpa musik som behandlar ämnen som: sex, vapen, våld, vapen, droger, pengar osv... sen om folk ska klaga på att d förstör ungdomarna e deras problem, istället för att dom gör nånting åt saken. Korrekta mig om jag har fel, d finns protestanter emot hiphop musik oxå. Jag har som sagt aldrig hört så vida protester om att porr-filmer och skräck-filmer förstör ungdomarna (eller jo till en viss del). Jag antar att det finns åldersgränser på filmerna just därför, precis som "parental advisory explicit content"-märket på dom flesta hiphop-skivorna.

Själv därför bryr jag mig inte så mycket, argument o protester kommer alltid att finnas.. Jag lyssnar o njuter ba, så länge d låter bra i mina öron. Det e precis som jag läste i Aftonbladet lr Expressen för nåra dagar sen om att banna melodin till hemglass-bilen. Folk hittar ba på en massa argument o protester till allting, så att man inte ens orkar bry sig om det nånmer. Jag lever livet istället o vägrar o bli kallad för dum ifall nån anser att jag inte har samma åsikter som dom. En vacker dag kanske det e helt plötsligt fel att äta mat, helt fel att bli sjuk... aight, lite keffa exempel, men va ja menar e argumen o protester blir allt dummare för tiden som går. Folk vill ba få uppmärksamhet! Peace.//A2K (Wize Guyz)
Support A2K a.k.a. Azrael Kalashnikov & Wize Guyz Global Ent.

2008-04-10 13:45
"Korrekta mig om jag har fel". hihi ;)

nej men såklart, snubben vill bara hävda sig. brukar vara så med folk som anser sig lyssna på "riktig musik". det är ingen mening att diskutera, för han kommer fortsätta att ogilla hiphop, och du kommer att fortsätta gilla det.
Producent

2008-04-10 13:51
SunTzu: WORD UP! Hate it or love it, lixom... peace.
Support A2K a.k.a. Azrael Kalashnikov & Wize Guyz Global Ent.

2008-04-11 15:50
A2K
* "Jag har som sagt aldrig hört så vida protester om att porr-filmer och skräck-filmer förstör ungdomarna"
- 80-talets häxprocess mot "videovåldet" (och hårdrock), samt "Shocking Truth"-fabrikatet var klart värre än 00-talets kolumnisters jakt på hiphoppare :)

10-4, over...
DJ

2008-04-11 20:51
När nån klagar på kvinnoförnedringen inom hiphop kan jag faktiskt bara hålla med.

När det gäller vålds/brottsaspekten brukar de som klagar på det ha en väldig dubbelmoral. De brukar ha rätt mkt våldsamma action- och gangsterfilmer hemma i hyllan nämligen...så det brukar bli skrattretande :D

2008-04-11 21:36

De bara att svara såhär:
Inom "svart" musik så rappar man om droger och bitches för det är så deras samhälle ser ut, gör nåt åt deras samhälle och deras texter kommer väl förändras.

ablaze-lulea.blogspot.com
Nya musikvideos varje dag!