Vad fan är det för fel på folk nowadays ang smaken när det gäller hiphop?
Märker bara mer och mer folk som fnyser och rynkar pannan när man sätter på ett typiskt 90 - 95 beat east coast style, dvs det som mer eller mindre ska vara "hiphopens guldålder". Karateristiska drag är ca 90 till 100 bpm, minimalistisk ljudbild, mindre melodi, mer samplingar, ofta ljud i mollskalan eller dimackord med mera för att ge en mörkare och tyngre touch, lite smutsigare. Mobb Deep, Biggie, Big L, Wu-Tang, Nas är bara några exempel på detta. När man idag sätter på typ en låt som Noreaga - Changes, Mobb Deep - Survival of The Fittest eller Onyx - Last Days så ber många så kallade hiphopare en att man stänger av, de vill hellre höra Kanye eller ngt annat melodiöst. Nog för att jag gillar alla hiphopgenrer (därmed inte sagt alla låtar eller artister) och har en förkärlek för just NY-soundet under första halvan av nittiotalet men att totalt dissa en hel style på beatsen suger. Ni kanske tycker att jag överdriver men faktum är att det är ett såpass påtagligt fenomen att det är värt att nämnas. //Pz
GAIA P26 Jag håller med dig till fullo, utvecklingen förstör lite. Dagens hiphopare lyssnar hellre på Kanye än Biggie, hellre på Byz än Organism 12 och så vidare. Det är illa.
I tego arcana dei!
ja, och du lyssnar hellre på 90-tals rap än boombap rappen från tidigt 80-tal. Folk tröttnar och går vidare så har det alltid varit. Om 10 år gnäller du på att ingen lyssnar på kanye
"IT'S AN OLD GAME, MY LOVE..."
Du kanske missade första inlägget?
Läs om och se om du missade något grabben.
Har flera bekanta t.ex. som utan problem kan digga Black Eyed Peas, Kanye West, Timbaland, The Game mfl men spyr inombords om man sätter på Raekwon eller KRS.. Jag gillar alla hiphopgenrer, inte alla låtar eller artister men en fet låt är en fet låt, att så komplett dissa en genre så som många gör i mina ögon är bara lite konstigt..
Sen så får folk lyssna på EXAKT VAD DE VILL, det respekterar jag, tycker bara att det är tråkigt att den så kallade hiphopscenen idag består av många som inte ens vill kännas vid mkt av det som definierade hiphopen under lång tid.
Och vad är det som hindrar att man gör en viss låt idag liksom? Beatgenrer är inte tidsbundna liksom..
GAIA P26 Jag har läst igen och känner att det jag skrev kanske inte passade in riktigt. Men jag förstår vad du menar, och håller med (även nu när jag förstår innebörden lite mer).
I tego arcana dei!
Hehe, det var inte riktat till dig, sorry om jag var otydlig, :) //Pz
Jag förstår va du menar men hiphop är nutidsmusik (iaf för mig) o därför är inte hiphop som e 15 år gammal aktuell längre.. Givetvis så kan ju musiken fortfarande vara bra även om den inte e aktuell längre..
För min egen del så handlar det mest om att jag inte känner mig så mörk, hardcore o rebellisk som jag gjorde för ett tag sen.. Jag har inget ont att säga om dessa "gyllene år" mer än att folk har fastnat i denna era som om det vore det som e sanningen.. Åren 90-95 va fullproppade med FEEET hiphop från hela USA, inte bara det mörka timbs n hoodies-soundet o jag tycker att det e orättvist mot musikgenren i stort att snacka om New York som "det va där det hände 90-95".. Houston, L.A, Bay area, Miami, chicago osv.. Platser som tog hiphoppen o gjorde sin egen twist på det.. Med detta sagt så vill jag tillägga att hela mitt nya mixtape e proppat med beats från denna eran.. Så som, Last Days, The Realness, Mass Appeal, Memory lane, Ready to die, Nappy head(mona lisa rmx), My minds playin tricks on me osv osv.. Men jag har inte varit direkt tillbakasträvande i skapandet utan försökt göra nått nytt på gamla beats.. Enligt mig så blir hiphopen bara bättre o bättre för varje år, jag tror bara att lyssnaren som blir äldre o får mer bekymmer o ansvar o då kopplar man ihop dom gamla klassikerna med den oskyldiga, bekymmerslösa ungdomen, vilket så klart skapar en känsla av frihet i kroppen.. Om man älskar hiphop så håller man sig uppdaterad från dag till dag
Nu finns all min musik samlad på ett ställe!! Givetvis gratis usershare.net/orismusik
GAIA P26 , Människor är idioter som följer trender. Just nu är trenden att fnysa åt "guldåldern" och älska 3 Six Mafia, inte för att man egentligen förstår musiken utan för att det är så man ska bete sig helt enkelt. Samma muppar som går omkring med doorag och keps med ovinklad skärm idag gick för 5 år sedan runt med ryggsäck och lyssnade på Loop Troop för det var det man skulle göra då.
Du är i den åldern att du förmodligen har fastnat på 90-talet och kommer förmodligen stanna där resten av livet, och musiken kommer ju alltid finnas kvar så varför bry sig om vad myrorna håller på med?
Om 5 år så kanske det är trendigt med intellektuell bögrap eller nåt och då kommer new era-killarna gå runt med rosa spandex och så e d bara.
MASSAN ÄR DUM!
Bara för att klargöra:
Jag själv är varken fast i "guldåldern" eller slav under bling popen, jag gillar lite utav varje stil men respekterar bara sånt som är nyskapande/originellt.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Äsch, skit i det jag skrev. Jag börjar också bli gammal och bitter ser jag, hehe.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Funkenteller Well, det är ju det som är det konstiga här. Jag diggar BEP - Pump It, TI - What You Know.., OutKast - Ms Jackson osv också? Sen att jag föredrar ett visst sound är en annan sak. Men det jag syftar på nu är en totaldiss, dvs stänga av stereon om en Wu-Tang skiva spelar. Verkligen tycka att all den hiphopen är hemskt att lyssna på. Som en parentes ang att "följa trender" eller "keep it real", vara äkta osv. En lustig grej som jag gjort ett par gånger är när jag gjort ngt beat i den genren som jag blivit riktigt nöjd med och som många andra som gillar samma genre också tycker är bra proddat men som får svala kommentarer från andra. Det jag gjort då är att istället döpa om ett fett Premier beat och ljuga om att detta är mitt senaste beat bara för att kolla reaktionerna, minsann så låter det likadant, haha.. "Nja, det var väl sådär va?" "Aha, du vet att det är ett 50 grand Primo beat va?" ^^ Och då blev plötsligt beatet skitbra igen (insert valfri bortförklaring), hehe..
Gaia: Jag missuppfattade dig och håller med dig. En fet låt är alltid en fet låt. sen summerar t2dafuckin vad jag ville ha sagt ganska så bra. Funkenteller: Vadå följer trender?! Vad tror du 90-tals rappen var om inte än trend? Jag kan verkligen inte förstå vad som är så hemskt med att en musikstil utvecklas.
"IT'S AN OLD GAME, MY LOVE..."
Och jag kan tillägga, jag är ABSOLUT INTE emot att hiphopen utvecklas, det är skitkul, väntar med spänning på hur morgondagen ser ut. Men bara för det kommer jag inte hata den gamla skolan, :) Och jag vet inte hur det är med er men i min närvaro så är det verkligen ett utbrett fenomen att fnysa åt Only Built For Cuban Linx beats t.ex. Finner det så konstigt, men det kanske helt enkelt bara är så, att de flesta av dagens hiphopfanbase inte gillar rytmiska, mörka, minimalistiska smutsbeats etc. //Pz
Funkenteller.. Three 6 mafia e ingen 2008-trend om du tror det.. Dom släppte shit (o sålde bra) redan under den här eran, det e bara du som inte fått höra det förrän nu.. Det ligger MÅNGA års kämpande bakom för att få en hype o skapa en trend o musik ska aldrig sluta utvecklas.. Jämför med andra genrer.. I så fall är alla som lyssnar på Metallica fake-hårdrockare osv
Nu finns all min musik samlad på ett ställe!! Givetvis gratis usershare.net/orismusik
GAIA P26 Jag förstod, men jag kände ändå att jag tog åt mig ;)
I tego arcana dei!
Håller med, jag är typ den enda av mina kompisar som lyssnar på eastcoast hiphop från den tiden. Men jag tror det har mycket att göra med vad som spelas på radio och tv också. Varför ska man gå och köpa en skiva från 95, då köper man hellre något nytt med en artist man känner till. Mer äldre hip hop på radio och tv men framför allt lite olika stilar.
your heart pump project kool-aid
Orkar inte ens tänka på saken, jag lever i min egna guld soptunna av bara gamla 85-97 grejer och låter dom andra göra sitt.
Fan jag håller med, i en sådan utsträckning att jag börjar tröttna på hiphop. Jag är ingen backpacker eller musiknird, jag letar inte längst bak i alla backar. Därför börjar jag tröttna på all g-unit, kanye - radio skit, men har ju fan ingen lust att bara pumpa gamla gangstarr plattor heller. Orka med hiphopen nuförtiden.
Rock out with your cock out!
Absolut inte mer gammal hiphop på tv o radio, däremot bättre ny hiphop
Absolut inte mer gammal hiphop på tv o radio, däremot bättre ny hiphop Det var ju det jag skrev!
two_grand Den enda lösningen för dig är ju att gräva djupt och leta i undergroundträsket och då menar jag riktigt underground, typ mer eller mindre lokala band från olika städer som inte en jävel känner till over seas typ, :)
Mer äldre hip hop på radio och tv men framför allt lite olika stilar elem, vill inte va sån men det va detta du skrev...
Mer äldre hip hop på radio och tv men framför allt lite olika stilar elem, vill inte va sån men det va detta du skrev... Menade inte att man bara ska spela äldre hip hop men det skadar inte att slänga in en då och då. Men framför allt lite olika stilar, sätter du på radion idag så är det 50% chans att det är en timbaland produktion känns det som.
Rätta mig om jag har fel men jag tycker inte detta fenomenet är så utbrett bland folk som lyssnat på hiphop sen 90-talet. Att fnysa åt ett Pete Rock beat från 92 gör ju nästan bara personer som inte va med när detta typ av sound var aktuellt. Dom som började lyssa på hiphop vid 2004 gillar en Dipset låt mer för att de va just den typen av musik som lockade dom till att lyssna på hiphop. Sen att det finns tidigare versioner av denna musikstil när inte denna typ av beats öch rap används är för dessa personer ointressant och det tycker i alla fall inte jag är konstigt eftersom man inte behöver uppskatta Diamond D för att man gillar Kanye West. Det är enligt mig 2 skillda typer av musik även fast de kanske är besläcktade. Men ta nu inte detta fel. Jag älskar musik mellan 87-95 och anser att det är den bästa musiken som gjorts men man måste ändå ha förstålse för dom som har svårtatt upskatta det.
själv håller jag 85-95 närmast hjärtat men man kan ju förstå att folk blir avskräckta när det sitter en massa bittra 30+ rapnördar och rabblar upp varenda tolva på cold chillin och överlägset avfärdar all ny hiphop. det är lite som att man inte vill lyssna på samma musik som farsan på nåt sätt. i vissa fall. sen har ju musikstilen utvecklats så mycket, och det som är mest populärt idag växte ju fram ur andra grenar av hiphopen än new york 1995-soundet. men den häruppe i tråden som itne orkade för att han inte gillar radioskit men inte heller vill lyssna på gangstarr, det finns ju en oändligt stor undergroundscen som mer har rötter i "golden era"-soundet så det finns ju ingen anledning att ge upp. men se upp för man är en töntig nörd om man lyssnar på sånt
90 soundet äger vid män runt 20 till 30 års ålder
Lyricist
2008-02-28 17:46
Det ligger nåt i det där, jag vet hur ofta man fått byta musik näfolk kommer hem it för att "klassikerna" är okända skitlåtar för många och det är fel, man bordinte ens få kalla sig för hiphoppare om man inte kan sin historia och hängemed lite i utvecklingen. Det ä inte bara musik, vakna och gå tillbaka till tiden å hiphop var bra,men såklart kommer det nyare hihop vilket bara är bra, men glöm inte bort rötterna! Word GAIA som tog upp ämnet!
Jag är inte offtopic, jag tycker bara att det jag hade o säga var snäppet viktigare...
Hm, känner inte igen detta fenomen som tur är! Folk som gillar hiphop och dissar alla de största klassikerna från 90-talet? Kanske är jag bara gammal.
folk kanske är trötta på musik de inte kan relatera till? jag känner inte behov av att kunna relatera och därför gillar jag nas bättre än kanye west. många tycker nog att mobb deep osv är lite för "gangsta" och tycker nästan det är pinsamt att lyssna på dom, medan kanyes nallebjörnar och pitchade refrängen är lättare att ta till sig för en vanlig medelsvensson.
/ Deedz. http://www.facebook.com/jewoit
Fast snackar vi om svenne banan eller om folk som faktiskt gillar hiphop? Inte så att folk "ute i stugorna" satt och diggade till Illmatic 1994. Det har alltid varit en ganska smal musikstil.
Det är väl som du säger, folk vill inte höra de där smutsiga, mörkar beatsen utan vill ha mer melodiöst, och vågar man säga, poppigt. Hiphopmusiken har jag inte utvecklats oberoende av lyssnarna. De som skapar musik är också lyssnare. Sen är ju inte hiphop som till exempel rock i att folk i alla åldrar lyssnar och lyssnar hela livet. Äldre som idag diggar rock gillar ju fortfarande the Stones osv. Hiphop är till stor del ungdomsgrej så dagens hiphoplyssnare var knattar när Illmatic släpptes. Och de som var grymt inne på Illmatic när den släpptes är idag över 30 och lyssnar då inte på hiphop. Ah jag vet inte, lyckades förvirra mig själv där nånstans. Behöver kaffe.
Everybody's got something to hide except for me and my monkey!
90-talet levererar ju bättre rap än några andra år, enligt mig Håller alltså med dig till fullo... Jag citerar Organism12 ännu en gång...- Saltvattenfisk-modet är ingenting för mig!
http://myspace.com/BoodaBlezzin
affeaffe Rock har ju iofs funnits i över 50 år. Jag tror aldig jag kommer sluta lyssna på hip hop helt och hållet.
elem Nä alla gör ju inte det men generellt sett så är det ju större frånfall än bland många andra musikgenrer. Om jag bara tittar på äldre bröder och andra bekanta över 30 så vet jag flera av dem som körde NWA de kom osv men ingen av dem lyssnar på hiphop i någon större utsträckning idag. Däremot dee som lyssnade på rock i ungdomen gör det än idag och de lyssnar också delvis på samma band som de gjorde back in the days.
Jag lyssnade på hiphop innan Illmatic kom ut och jag lyssnar idag. Tror det där beror på dels att hiphopgenerationen inte blivit så gammal som Stonesgenerationen än. OCh dels att Illmatic och dom här grejerna aldrig varit mainstream, särskilt inte i Sverige.
NWA var ju ett fenomen. Inte direkt bara "hiphoppare" som lyssnade på dem.
Ja, som sagt, alla slutar ju inte lyssna på hiphop. Det är bara min åsikt eller teori if you will, men jag övertygad att hiphop är och kommer fortsätta vara en ungdomskultur. Endast folk som är riktigt insnöade på det kommer fortsätta med det genom hela livet.
Hm, I hear what you're saying. Men är det inte så att det bara är rätt insnöade människor som lyssnar på "real hiphop" i Sverige till att börja med. Gemene mans uppfattning om hiphop är väl typ 50 Cent, Eminem och Kanye? Precis som den en gång var MC Hammer, Vanilla Ice och Marky Mark.
Jo förvisso. Den där kärnan som är så inne på hiphop att det är en stor del av deras liv kör ju på. Men de flesta som lyssnar på och på så vis håller igång och finansierar hiphopmusiken är ju inte sådana utan mer ungdomar som är inne på mainstreamgrejerna. Och de tror jag faller ifrån i stor utsträckning ju högre upp i åldrarna man kollar. Och de är ju majoritet även på ett hiphopcomunity som detta. Känner att jag upprepar mig själv en del där.. Aja, "sånt som händer som glas på badstränder"
Hajar vad du menar och håller med i viss mån. Men jag tror det är samma grej med rock. Känns som 90% av de som finansierade Beatles karriärer inte direkt spelar Beatles dagligen nu...
Ok. Jag är övertygad om att det är överlägset större andel av de som köpte Abbey Road -69 som spelar den idag än det kommer vara folk som spelar Get Rich or Die Trying om 40 år. Men som du pekade ut så gäller det ju mest mainstreamsheit. Iofs tror jag samma samband, om än betydligt svagare, kommer att finas gällande 36 Chambers. Men jag kan ha fel. Vi får se om 30 år helt enkelt.
Jag håller med om jämförelsen Abbey Road/Get Rich. Men jag tror Illmatic blir mer av en Abbey Road. För de få som brydde sig om Illmatic till att börja med d.v.s. Japp, vi ses om 30 år under stora Eken och jämför resultat :D
utveckling är alltid jobbigt om man inte kan eller vill följa med den...
Det är bara min åsikt eller teori if you will, men jag övertygad att hiphop är och kommer fortsätta vara en ungdomskultur. Endast folk som är riktigt insnöade på det kommer fortsätta med det genom hela livet. Jag håller helt och hållet med om att hiphop är en ungdomsgenre i större utsträckning än t ex rock. En anledning till att fler överger hiphopen än rocken tror jag kan vara just hiphopens utveckling, om man jämför dagens hiphop med 90-talets så är skillnaden markant, om man däremot jämför dagens rock med 90-talets så är skillnaden inte lika stor. Det är bara min uppfattning och självklart finns det undantag, men jag tror att det gör att det är lättare för folk som lyssnar på rock att hänga med i utvecklingen medan folk som lyssnar på hiphop efter ett tag ger upp för att de känner att det inte längre är något för dem, dagens hiphop kan kännas helt främmande helt enkelt.
Man kanske inte vill lyssna på samma gamla illmatic resten av sitt liv utan man vill ju ha något nytt och fräscht, och då kanske inte hiphopen är rätt genre om man är inte är väldigt bred i sitt hiphop lyssnande.
Hovito baby, no equal baby
Definitivt. Hiphoppens utveckling påminner ju mer om jazz, soul eller reggae på så sätt att den utvecklas och ändras otroligt snabbt. Medans rockmusiken lunkar på i samma spår.
Soul_Survivor_II P29 å andra sidan så är det väl fullt möjligt att du upplever att rockmusiken lunkar på i samma spår för att du inte är särskilt insatt i genren? ungefär på samma sätt som många häver ur sig att all reggae låter likadant...
bara en tanke, jag vet inte vad du har för koll på rockmusikens utveckling och jag har själv ingen vidare koll.
Demento: Hm, ja du...kanske! Jag lyssnar en del på rock, men inom ganska begränsade subgenrer, jag har t.ex. absolut ingen koll på metal och sånt.
Hmm, well, jag kan nog säga att jag har nästan lika god koll på rockscenen som på hiphopscenen genom historien, är ett stort fan av rock, hårdrock och metal. Där har det utvecklats minst lika mkt som hos hiphopen. Jämför soundet mellan dessa t.ex, Black Sabbath - Paranoid (1970) AC/DC - T.N.T. (1975) Iron Maiden - Iron Maiden (1980) Megadeth - Killing Is My Business... And Business Is Good! (1985) Cannibal Corpse - Eaten Back to Life (1990) Meshuggah - Destroy Erase Improve (1995) In Flames - Clayman (2000) Arch Enemy - Doomsday Machine (2005)
GAIA P26 Jag förstår vad du menar men vad kan man göra liksom? Det är bara att bumpa till 90' till 95' eastcoast bangers. Själv är jag mer westcoast/G-Funk från samma tidpunkt och det kanske kommer en tid där det kommer upp artister som för oss tillbaka i tiden. Det är bara att luta sig tillbaka lyssna på Nas, Mobb Deep, Wu Tang etc samtidigt som att hålla ett öga på artister som Saigon, Papoose, Termanology etc...
Shuu
som en som har hört det mesta ifrån början tills nu och diggar allt därimellan så har redan folk ovanför sagt ungefär vad jag tycker, tänker och KÄNNER när det gäller musiken, T2 kom närmast, jag är dock en sådan som aldrig tröttnar och älskar ny bra skit, kanske dock inte kanye west (dock ej så ny heller) och liknande, mer i så fall 3-6 mafia (dock heller så nya direkt)m.fl, som jag brukar säga, hip hop har växt och det finns ngt för alla, gäller bara att ta tid på sig att leta och ej bry sig så mycket, låt känslan ta över istället är mitt tips och sätt att känna sig fram i denna jungel av bra musik, och sen har jag mitt triumf kort eftersom jag lyssnar och samlar enormt mycket på UK rap som tillför både nya och gamla sound, så hur kan jag tröttna?! många i min stad och ålder har (tyvärr) fastnat i olika tidsepoker och enligt mig så är det ej jag som fnyser åt det gamla, utan mer att folk fnyser åt det dom ej känner till eller har hört, särskilt "ny" musik och sk reality/gangsta rap, medans en själv har lyssnat och lyssnar fortfarande på allt äldre och nytt med glimten i ögat, däremot anser jag inte att allt "nyskapande" är tungt för det, för det finns bra mycket mer bandwagons och hype skit nu än förr, men jag tror ni fattar vad som menas det är bara musik, men fortfarande nästan något man kan dö för, musik är liv, själ, död, krig och kärlek, big up därute!
www.illizit.com www.myspace.com/mayornas http://youtube.com/v/ww.youtube. www.dj-silence.com www.obnoxiuz.com www.ricowon.com www.hoova.se www.liveammo.se