I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

vilka får pengarna jag köper skivorna för?

Utländsk Hiphop - Allmänt

2008-02-06 23:39

vilka får pengarna jag köper skivorna för?

Hur mycket får alla, när jag köper mina vinylskivor?

Producenter, artister, skivbolagssnubbar osv osv

2008-02-07 00:15
Köper du de begagnat så är svaret självklart. Annars går de mesta till skivbolagen då producenten oftast redan fått betalt och får sedan en mindre del av försäljningspengarna, liksom artisterna, som tjänar mest pengar genom spelningar.
•pave paradise•

2008-02-07 00:28
nu känner jag dock att jag måste påpeka något som många verkar ha en tendens att glömma:

även om artisten ofta får ut en struntsumma av ditt skivköp i förhållande till skivbolaget så innebär det inte att artisten inte får ut några pengar alls på sin skivförsäljing. sensmoral: köp skivor istället för att bara ladda hem...

2008-02-07 00:37
Precis som Demento säger: köp skivor.
•pave paradise•

2008-02-07 01:47
Det ökar även skivförsäljningen=Skivbolagen vill signa fler hiphopartister=Sämre musik.

2008-02-07 09:43
en skiva kostar cirka 15-17 dollar och artisten får mellan 3-5 dollar. givetvis varierar det från hur stor / liten artisten är.

2008-02-07 10:03
Philip: Så mycket får dom absolut inte.
this is for my niggas and my nymphos, non stop bangin like a dilla instrumental

2008-02-07 11:22
En skiva kostar i dagsläget 9-12$. Väldigt många pre-order skivor com är CD+DVD kostar 12$ också, vilket är skrattretande när man kollar på vad svenska återförsäljare säljer de för också.
•pave paradise•

2008-02-07 12:06
Major label artister får mellan 25 cent till en dollar beroende på hur stora dom är, och independent artister får väl mellan 4-8 dollar per album, iaf vad jag läst och hört, köper dock bara releaser från independent artister som Cormega, Blueprint, MF Grimm osv som äger sina egna skiv bolag och där jag vet exakt vart pengarna går, sen finns det självklart undantag med.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-02-07 12:07
Bra, köp skivor!

Skivbolagsystemet är rätt så simpelt faktiskt, skulle alla vi köpa en platta istället för att ladda hem den, så skulle artisten få en bättre situation för att göra mer musik. Just det, då får de mer frihet ju bättre plats dem har, då får de lättare att cleara samplingar.

Kolla på Will I.A.M som får sampla nästan precis han vill och har råd att cleara dem, medans t.ex Premier måste leta efter svårare skivor som ingen kan hitta eller känna till. Blir han anmäld så blir han stämd och får punga ut en massa pengar.

Mycket spelar roll på skivförsäljningen. Och det är jävligt bra att folk stödjer vinyl, så att inte den produkten dör.

Jag tycker att Blenda har ett bra sortiment, jag har för mig att de köper in saker som man vill  om det inte finns kvar i lagre(?). Roligt att folk köper skivor iaf, vi får iaf bättre musik. Ser skivbolagen att en artist säljer mer, så vågar de satsa på honom/henne... Vi lever i 60-talet nu förtiden, skivbolagen satsar enbart på one hit wonders istället för en riktig artist med tallang.

Fan fanns det inte mer butiker/affärer som säljer vinyl i sverige?

För att kolla hur hög/låg dollarn är:
http://www.valuta.se/

2008-02-07 12:53
Monsta! X0
så enligt din logik blir kvalitén på musik överlag bättre om ingen köper några skivor alls?

En skiva kostar i dagsläget 9-12$. Väldigt många pre-order skivor com är CD+DVD kostar 12$ också, vilket är skrattretande när man kollar på vad svenska återförsäljare säljer de för också.

heh...tell me about it. kan inte ens minnas senaste gången jag köpte en skiva från en svensk återförsäljare (om det inte har varit en svensk artist dvs), importpriserna som dom tar är ju helt jävla vansinniga.

2008-02-07 12:54
Ett annat tips är att köp alla independent släpp du gillar och ignorera majorbolagssläppen.

Hur vet jag vem som ligger på major label undrar du?

http://www.riaaradar.com/  där får du svar på det mesta! :-)
´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸. ><((((º>
www.beatheartsblog.com

2008-02-07 12:57
Demento:

Jag säger såhär: beställde Graduation till slut men gjorde det från Japan, då jag får en aningen exklusivare version plus två extra låtar varav en är med John Mayer. Det kostade mig totalt 207:- med frakt. På MegaStore i Stockholm kostar den fortfarande 199:- tror jag, säger ju en hel del. CD-DVD-skivan jag snackar om är en remastring av en gammal Alkaline Trio-skiva som går på totalt $17 med frakt, och den kommer kosta närmare 200 i vilken återförsäljare som helst här i Stockholm eller Sverige överhuvudtaget liksom.
•pave paradise•

2008-02-07 13:06
frågan är varför man inte ska stödja major?

2008-02-07 13:09
dirtyfist:

för att man vill lätta sitt samvete när man laddar ner?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-02-07 13:27
Haha, det var det barnsligaste.

Köp independet och major, skadar aldrig någon precis.

2008-02-07 13:54
dirtyfist:

jo jag vet, men det var ända anledningen jag kan koma på som folk kanske kan använda.
själv köper jag det jag vill ha.

därimot får ju artisten mer betalt/såld skiva på indiebolag så har man inte råd med allt man vill ha skall man kanske sattsa på indie, eller så köper man det som är bäst

2008-02-07 14:46
Det man kan göra när man köper major är köpa exklusivare versioner eller direkt från artisternas hemsidor istället för från kedjebutiker alternativt från independent butiker.
•pave paradise•

2008-02-07 14:48
Och köpa så mycket som möjligt när man är på spelningar med artisterna.
this is for my niggas and my nymphos, non stop bangin like a dilla instrumental

2008-02-07 16:35
>>lhabia X0

Var köper du skivor för 8-12 dollar?

Där jag ibland köper skivor, UGHH, kostar nya skivor 14-16 dollar.
2009

2008-02-07 17:27
Womack:

Amazon och via skivbolagen. Bara köpt för $15 när det varit CD+T-shirt och sånt.
•pave paradise•

2008-02-07 17:48
ihabia: Hur beställer man igenom skivbolagen?

2008-02-07 17:53
Man går in på skivbolagens hemsidor och beställer? Hur kan jag vara ensam om denna kunskap? :S
•pave paradise•

2008-02-07 20:36
Ensam vet jag inte om du är, men jag har aldrig gjort det! Hänt någon gång att du fått något exklusivt med?

2008-02-07 20:39
Beställde en platta från Vagrant via MerchDirect, fick en t-shirt som trycktes i 500 ex med skivan för totalt 153:- med frakt. Beställde även en från Relapse, samma pris, samma erbjudande.
•pave paradise•

2008-02-08 00:12
Yes, nu snackar vi independent labels eller hur? :-)

Var och en av oss röstar med våra pengar på vem vi vill ska vinna slaget om mångfald, andelen pengar som artisterna får och vilka skivpriser vi vill ha! Glöm aldrig det!

Argument för dig som har bråttom: www.riaaradar.com

Argument för dig som verkligen är intresserad: http://www.demonbaby.com/blog/2007/10/when-pigs-fly-death-of-oink-birth-of.html

Tips på bra independent butiker:

www.bling47.com
www.cdbaby.com
´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸. ><((((º>
www.beatheartsblog.com

2008-02-10 17:00

Säg att albumet kostar 160 kronor.
Butiken tar 60 kronor.
Staten tar typ 40 kronor. (moms)
Skivbolaget tar 45 kronor.
Alla som ska dela på royaltyn dvs artist, producent och
eventuella studiomusiker tar 15 kronor.
Ungefär.

Manager

2008-02-10 18:58
Ang. svenska priser: Det ni missar i era "kalkyler" är frakten och tullavgiften plus påslaget butiken själva måste lägga på för att det ska bli föremånligt för de att ens sälja skivan. Det är därför skivan blir så dyr när den väl säljs i butik i Sverige.
Redline!

2008-02-10 19:54
Dr.Octagon X26
varför priserna är högre är ju dock inte särskilt intressant för mig som konsument, det räcker gott och väl för min del att konstatera att dom är högre och sen fixa det billigare på egen hand...

2008-02-10 19:54
inte för att du sagt något annat men det lät lite som ett försvarstal :)

Manager

2008-02-10 21:02
Demento: Det var enbart en förklaring. Jag äger inte skivbutik och har inga planer på det.
Redline!

2008-02-10 22:57
Dr.Octagon:

Den summan är nästan lika stor som skivans originalkostnad. Rätt svinigt.
•pave paradise•

2008-02-12 02:24
när man importerar så lägger man på 25% svensk moms + de utlägg som man som affär kör på (olika imellan affärer), allt ifrån 10% till 60% (som jag vet), på majors får artister ca 7-10% av sålda skivor, man recoupar oxå för videos etc, kostar en video 1 miljon så pungar skivbolaget ut med ca 30-50% procent, resten betalar artisten som även har fått förskott som ska in innan artisten börjar tjäna egna cash på produkten, producenter och gäster är redan betalda men ingår som sagt var i förskottet/budgeten, bolaget ska ha in allt dom lagt ut för promotion, mastering och allt annat som ingår, säljs sedan skiten och spelas mycket så får man som i sverige stim pengar för t.ex radio, allmän spelning (gym, restaurang eller vad fan det nu kan vara), samma gäller alla upphovsmänniskor på plattan som gäster och producenter, allt går i led, kostnaden för en distb att köpa in skivan ifrån bolaget är ej så saftigt, men sen ska den vidare ut i affär osv, independent artister som säljer tjänar betydligt mer, ca $5-10 per såld skiva ut till distb/butik (beroende på hur dom hustlar), säljer man 100.000 ex independent så tjänar man minst lika mycket om inte mer än en som ligger på en major och säljer 1 miljon ex, ghetto platinum kallas det, independent är egentligen vägen, dock har majors så mycket mer att ge och hjälpa till med, allt beror på vilken sits man sitter i som artist, en vanlig "skröna" är att de flesta new york rappers egentligen inte är så rika dom utger sig för att vara pga av att alla dealar med majors, medans west och south tjänar dom riktiga cashen independent, men med kanske lite hjälp av majors och distb´s/reklam avtal
www.illizit.com www.myspace.com/mayornas http://youtube.com/v/ww.youtube. www.dj-silence.com www.obnoxiuz.com www.ricowon.com www.hoova.se www.liveammo.se