I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hjälp med titlar/artist på två låtar (belöning)

Utländsk Hiphop - Allmänt

   

2008-01-22 13:20

Hjälp med titlar/artist på två låtar (belöning)

Jag har ett gammalt band som jag spelade in med P3 Sould för ett bra tag sedan (typ 98 kan jag tänka mig, kan ha varit något år före eller efter).
I det avsnittet jag syfar på spelades två sjukt grymma låtar och jag kan för mitt liv inte komma på vad varken artisterna eller låtarna heter.
Nu har jag dessutom lyckats göra av med bandet. :(

Det jag minns är små utdrag av texten och lite om beaten.

I ena är det en MC med lugn, skön, släpig rapstil, snubbens röst påminner lite om Barry White. Beatet är melodiskt och lugnt och börjat med ett intro som bara är massa storstadsljud.
Refrängen går "Inner City" eller "In the city".
Enda rapen jag kommer ihåg från låten är "and when we move, we move slick and we move quick".
Har för mig också att de spelar dice i introt eller outrot till låten.

Jag har för mig att artisten hette något med "A". Typ Capital A, men det verkar som om jag minns fel. (och nej det är inte Capital D alltså)


Den andra låten hade en asnice rocky-sampling. (Nej inte eye of the tiger ;)) Ni vet den lilla trumpetfanfaren typ. (Första 9 sekunderna av denna t.ex: http://www.youtube.com/watch?v=EADM_Ak3GTg)
Mats Nileskär presenterade artisten som "nästa Nas" eller något i den stilen.
Enda raden jag kommer ihåg är "walk like a champion, talk like a champion" men det hjälper ju knappast mycket.
Jag har för mig, men är inte säker på, att artisten hette Cassidy fast det är alltså inte den Cassidy vi känner till annars (helt annorlunda röst).


Sjukt luddigt, jag vet men det är ju tio år sen jag lyssnade på showen (spelade bara in låtarna) och jag gjorde av med bandet för typ fyra år sedan.

Har suttit och googlat flera timmar men inte kommit ett dugg närmre någon av låtarnas/artisternas namn ännu. :(

Belöning för den som kan hjälpa mig här... typ valfritt album on me. (Inga sjuka specialgrejer dock, menar ett vanligt album för max 200 spänn)

"Erik är tillbaka, god som en kaka"