J Dilla´s0 Bästa!
Tänkte eftersom Dj Premier fick en tråd så varför inte Dilla (RIP)? Skriv ner de 10 bästa låtarna gjorda av Dilla för Dig just nu för de personer som kanske inte hört dem ännu, eller behöver höra på dem igen... Här är några som jag diggar lite extra just nu...J Dilla - Beat 17 ( från en 4 CD´s beat-samling som finns överallt på nätet dessa dagar. )1st Down - With my homies J Dilla - Love Jones ( som vanligt då.. )Common - Heat Common - Love is J Dilla - It´s a mans world ( beat på den samplingen instrumentalen dvs. )J Dilla - One for Ghost J Dilla - Ya´ll ain´t ready Jaylib - McNasty Filth Jaylib - React Man får ju alltid något nytt på hjärnan när det kommer till Dilla, så skriv ner och dela med er av gamla klassiker eller av nyupptäckta grejer för den som inte är så insatt eller följt han så länge innan hans död som drog igång hans karriär lite extra..
Catapults Ent.
Finns ju massor på Jaylib - Champion Sound, grymma klassiker
Ville inte läsa din innan jag skrev, vi får se hur bra d matchar... Ingen ordning, skriver dom som jag kommer på dom.Slum Village - 2U4U Slum Village - Raise it up Slum Village - Fall in Love remixen De La Soul - Stakes is High De La Soul feat. B Real - Peer Pressure Pharcyde - Drop Jaylib - React Jaylib - The Heist Bustarhymes - It Ain't Safe No More Common - Funky for you Ps. Skrev de första bästa jag kom på. Ska man göra en seriös lista måste man ju sitta o lyssna hela dagen.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Funken... Har du snackat med honom själv då eller? ;) Jag är medveten om att mycket gick under bordet kring det projektet, men dock inte enligt bokleten sen jag kollade den sist..
Catapults Ent.
Nej, men hela konceptet med skivan är ju att Madlib proddar när Dilla rappar och vice versa. Det finns väl ingen booklet till den skivan? Eller har du nya delux-versionen?
nej jag har den första utgåvan och där står det klart och tydligt vart var och en av dem står för produktionerna.. vart har du fått uppfattningen av att madlib producerar den..? DET är frågan ;)
Catapults Ent.
Håller den i handen nu. McNasty Filth+ +Produced by Madlib
då så
det roliga är att jag är inte den enda som har lätt för att blanda ihop de två låtarna. jag har ofta tänkt på de låtarna som praktexempel där de två gubbarna möts ganska bra i sitt tänk.. mm... intressant. ;)
Catapults Ent.
Tycker de flesta Jaylib-låtarna är svåra att komma ihåg namnen på. När du skrev Raw Shit så hade jag ingen aning vilken du menade tills jag kollade på fodralet och såg feat. Talib Kweli.
men när du skrev "react" så förstod jag direkt vad du menade.. galen drop i den ;)
Catapults Ent.
Jaylib - The Red Slum Village - Look Of Love Common - The Light The Pharcyde - Runnin
A Tribe Called Quest - Find A Way
J Dilla - The Clapper
De La Soul - Stake is high 7 får räcka sista jag gör på jobbet.. slutar nu!Spell P24 du sket dig lite på tummen man! Projektet går ut på att när madlib rappar proddar dilla & viceversa... Dilla rhymar på mc nasty.
http://www.myspace.com/souldbeats
Jay Dee - Fuck The Police A Tribe Called Quest - Find A Way Slum Village - Players Slum Village - Fall In Love J Dilla - Love Jones Common - Nag Champa De La Soul - Stakes Is High Pharcyde - Runnin Q-Tip - Let's Ride Jaylib - The Red J Dilla - Crushin det där var tom. 11 och jag är inte ens i närheten av klar
Shit, glömde helt bort The Ummah grejerna, men som jag sa, min lista va bara dom som poppade upp först.
Kan bara komma på 6 verkligen står ut. 1. Q-Tip - "Let's ride" 1. Frank-N-Dank - "Love" (Thing of the past) 1. Jay Dee & A Tribe Called Quest - "That shit" 1. Common feat. Slum Village - "Thelonius" 1. Slum Village - "Jealousy" 1. The Pharcyde - "Runnin'" Angående "Champion sound" tycker jag Madlib "vinner" även om Jay Dee var en gud.
och även ÅRETS bästa beat : Phat Kat - Cold Steel. Sen glömde jag Frank N Dank totalt så "Off Ya Chest" måste vara med på listan och jag vill nämna Spacek - Dollar fast vi behöver inte gå in på soulproduktionerna. Och alla Ummah remixer!!! Jag har 2 white label 12" där produktionerna är otroligt bra. jag måste lägga av nu ...
hahaha det märks att folk inte kan sluta när de väl börjat droppa favoriter ;) jag låter er fortsätta med en tår i ögat!
Catapults Ent.
Omöjligt att säga. Kommer ändra mig snart igen, men här kommer 10 snabba=) J.Dilla - Nothing like this Bilal - Reminisce (Mos Def & Common) Nine Yards - Always find a way Remix... CHILL SV - Raise It UP! SV - Look of love SV - Fall n Love SV - Players J Dilla - Wont Do J Dilla - In the streets Pharcyde - Runnin Bubblare: J Dilla - Wrong place right time ;)
fuck the police the red think twice runnin make em envy reckless driving reminisce dollar thelonius vibrant thing
love is
its like that its a mans world pause manga av de tidiga slum grejorna slar iofs allt ovanfor.... j dilla ar den storste nagonsin.
Common - Love Is
Common - The Light
Common - Nag Champa
De La Soul - Stakes is High
Jaylib - The Red
The Pharcyde - Runnin
The Pharcyde - Drop
Phat Kat - Cold Steel
Slum Village - Conant Gardens
Slum Village - Fall in Love
Talib Kweli - Where Do We Go
The Roots - Dynamite
Det var 12..kan nog inte plocka bort nån mer. Skippade solosläppen för att göra det lite enklare, men nu kan jag inte skippa mer. Vissa är kanske lite oväntade..som t.ex. "where do we go", men den låten har jag alltid varit väldigt fäst vid. Dessutom tycker jag soundet sticker ut lite bland dillas övriga produktioner, så den kan vara värd att nämna.
this is for my niggas and my nymphos, non stop bangin like a dilla instrumental
Det varierar ju alltid lite smått, men just nu: Busta Rhymes ft. Biggie & Nas - Modern Day GangstasBlack Thought (The Roots) - Please Don't Go (Demo) Busta Rhymes - Takin What's Mine J-Dilla - Lightworks Overall:Janet Jackson ft. Q-tip - Got Til It's Gone (Prod. The Ummah) Pharcyde - Drop Pharcyde - Runnin' Jaylib - The Red Jaylib - The Heist J-Dilla - Lightworks Slum Village - Beej N Dem Slum Village - Raise It Up Guilty Simpson - Man's World
Busta Rhymes feat ODB - Wheres your money Orkar inte göra en top 10 men hur kan ingen nämnt den ?
Förmodligen för att det inte är Jay Dee som har producerat den...
Jo det är Dilla som har producerat den. Väldigt fet låt..den hade glömt bort helt om jag ska vara ärlig.
Inte enligt mina öron och
Wikipedia men jag har ingen oficiell fakta.
Fast nu måste jag blanda ihop med någon annan, för det där lät inte som ett dillabeat :)
emc ft. common mash crushin fuck the police give it up de e dom jag kommer på här och nu finns ju hudratals fetingar
1st Down - Front Street 1st Down - A Day With The Homies Pharcyde - Runnin J-88 - The Look Of Love Slum Village - Fall In Love Janet Jackson - Got Til Its Gone Jay Dee - Fuck The Police
Fuck That Serato MP3 shit! Keep It Dusty!!! THD KREW<br> http://www.myspace.com/dj_grass
1st Down - With my homies... maaaaan chill sampling
Catapults Ent.
Pharcyde - Runnin J Dilla - Fuck the police J Dilla - Chrusin Jaylib - Strip Club Slum Village - Fall in love Slum Village - Raiseit up De La Soul - Stakes is high
J Dilla - Think Twice (Welcome to Detroit inst. for president!) Listan känns löjlig då man skulle kunna fortsätta i oändlighet.
Keep crushin'!
Mos Def - "Can U see the pride in the panther" (JD remix) är en av Dillas fetaste beat. Det finns massor att nämna, men detta är en grej som inte alla känner till, men som inget Dilla-fan får missa!
abel.... du sa det, den är nog ett måste för dilla eller icke dilla-fans den är... ja... den är helt enkelt.. dilla. Word på Abel!
Catapults Ent.