I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Är det bara jag som..? The Way I Are..? Salt o peppar? eller?

Utländsk Hiphop - Allmänt

2007-10-29 20:26

Är det bara jag som..? The Way I Are..? Salt o peppar? eller?

Är det bara jag som tycker,
eller finns det någon själ som håller med mig om att:

låten eller beatet i "The way I" are med timbaland och keri hilson
är rätt så likt Salt N' Pepa's låt "Push It"?

iaf om man lyssnar på the way i are ca 28-30s in i låten
och om man skulle höja tempot en smula.

Det jag menar låter likt är:

- Delen som börjar efter att Timbo säger
"I ain't got no money" där man hör en synth (ca 30s i låten)

-Som låter aningen likt den där fräsiga synten i "Push it" (här vid ca 01:02 samt 01:40 m.fl)-->"du ti du ti duti dudu di du duti duti"

Alltså, ifall man skulle snabba upp "The way I are" en liten smula.

Okej, ingen huge grej. Men jag fastnade för det för ett tag sedan.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-10-29 21:08
Jag samtycker ej.
Interista cazzo vuoi, puoi cantarlo quanto vuoi - ma i campioni dell'Italia siamo noooi. JUVENTUS
AMICI DI NESSUNO

2007-10-29 21:59
Jag hör vad du menar helt klart, men tycker inte det är så märkvärdigt. Det är nog svårt att göra en melodi som är helt unik idag.
this is for my niggas and my nymphos, non stop bangin like a dilla instrumental

2007-10-30 12:48
jag kan nog hålla med dig lite, men det är väl som etna säger. svårt åh va unik med melodier nowdays!
- yes

2007-10-30 14:23
jo jag har också alltid tyckt att melodin ibland liknar push it

2007-10-30 16:18
Har diskuterats lite här och där. Håller väl med lite, men det är ändå väldigt olika låtar så det är väl inget att lipa över.
http://soundcloud.com/80scrackpolo

2007-10-30 16:55
han har samplat push it läste jag

2007-10-30 23:12
Philip, några källor?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-10-31 00:52

han kan mycket väl samplat slingan... låter lite som han klippt till den och mutat vissa toner... så visst.

inget fel med det dock

http://www.kalvinhiphop.com

2007-10-31 09:49

Enligt wikipedia stämmer det mkt riktigt att Timbaland inspirerats av Salt-N-Pepas Push it.

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Way_I_Are

2007-10-31 10:16
Timbaland "inspireras" ju ganska ofta och mycket...

2007-10-31 10:41
timb e en av dom tattiga producenter som samplar samplad musik,
damn asså de blir ju inte värre än så,psykt överskattad e han me
 ----------------------------------------------------------------------------

2007-10-31 11:58
jag har faktiskt ingen källa för det var ett tag sen jag läste det och har ingen aning var.

2007-10-31 12:11
rektum: låten är inte samplad, han spelar bara en kort snutt från melodin vid ett visst tillfälle.

och om den melodin i "push it" är samplad, så kan han ju lika gärna ha utgått från originalet. det vet man inte..
this is for my niggas and my nymphos, non stop bangin like a dilla instrumental

2007-10-31 12:27
det är sant men om jag säger så här då att han gör hitts på låtar som reddan vart hits inte en gång utan  flera då.e väll inte så inponerande

2007-10-31 13:39
han samplar va trippar folk över?

hur många gånger har man inte hört samma sampling andvändas av flera producenter?

om jag hör en sampling säg tex dr.dre - next episode, så går jag och samplar den orginal David McCallum - The Edge. har jag då samplat från dre eller David McCallum?

ibland så inspereras man av en slinga och spelar den själv med andra ljud då är de inte sampla utan inspered by.

www.myspace.com/konnektent - din källa för grafix

2007-10-31 14:30
dom pratar inte om samplingar dom prator om att han lägger andras rader å jag pratar inte heller om sampling,påstår du de så va de nått nytt för mig att när man samplar komer konseptet på låten med å titeln blir tryckt på fodralen å att musikvideos blir samma.

2007-10-31 14:32
hehe nä nu tog ja i=) klart ja fattar att han samplar men vad är de för free ride å sampla redan söndersamplade hitts. kul om han kunde prova göra nåt eget nångång  lr kanske leta upp en egen sample som håller annars e man ju wack

2007-10-31 21:54
Fel, Danjahandz och Timbaland har inte SAMPLAT 'Push It', de har spelat om melodin. Det är skillnad.

rektum:
kul om han kunde prova göra nåt eget nångång  lr kanske leta upp en egen sample som håller annars e man ju wack
Ehm... hur mkt av Timbalands katalog har du hört egentligen?
Allt han gör är inte taget från andra låtar, han har gjort väldigt många låtar från grunden på egen hand.

timb e en av dom tattiga producenter som samplar samplad musik
Okay, ungefär 70-80% (egen uppskattning) av hiphopmusiken är samplingsbaserad, bara så du vet. Antar att DJ Premier, Pete Rock, RZA m fl oxå är fattiga producenter för att de samplar?

2007-10-31 22:08
ja jo de vet jag jag talar inte illa om samplingar, utan samplingar hadde vi inte haft nån hiphop. jag menar att om jag använder en sample från en artist, så kan ju någan annan använda samma sample.vist e de lite tråkigt när man tar nått som andra tagit flera ggr.
men det är fan ett nono å sampla en sample om du förstår va ja menar

2007-10-31 22:25
det är så i musikvärlden, det kanske inte var meningen att beatsen skulle bli likadana. Jag har stött på samma sak flera gånger