I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

share your memories, hur ni börja lyssna på rap osv :)

Utländsk Hiphop - Allmänt

Rappare

2007-08-13 02:55

share your memories, hur ni börja lyssna på rap osv :)

satt och lyssna på hand on the pump med cypress hill och fick fan minnen om när jag var liten... underbart asså, ville bara skriva lite här och se ifall några andra hade något liknande att dela med sig:)

undrar hur ni började lyssna på hiphopen (eller börja och börja, hoppas ni förstår vad jag menar)

själv var det brorsan fan

tycker att hiphopen har sjunkit helt, den nya generationen skrämmer mig asså ;S allvarligt :(((

allvarligt? alltså när jag var liten ouf... brukade alltid smyga in hos brorsan då han chillade me boysen o lyssna på tung musik endast.. Beastie Boys, House of Pain, NWA, Bone Thugs, Cypress Hill osv East, West, Midwest... ALLT! haha sen när brorsan och hans 'crew' gick ut brukade jag o miniligan smyga in i hans rum o lyssna hahaha fuck asså

;( önskar jag kunde vara runt 18-20 på den tiden ;(. tyvärr så gillar jag Rock idag.. trött på alla skuttande apor @ MTV

håller mig till rock, Iron Maiden & Metallica idag... samma gäller brorsan så synd... saknar tiderna då jag såg brorsan i Khaki brallor med converse och en fet hoodie med stor loga där det står "SOUTHSIDE" med old english text på...  

vet inte hur jag ska förklara för er på whoa asså...

det var fan brorsan som fick in mig i hiphopen jag gillade han så mycket att jag satt uppe o titta ut från fönstret och vänta på att han skulle komma hem efter midnatt... som på film...

aja nu ska jag fan ta o slagga är helt slut pang i huvudet som en madafakka!

hoppas ni har några minnen att dela med er, skrev lite krångligt men ah... är helt avslagen

off 2 bed

Tutilooooo

2007-08-13 03:12
Tänk om man kunde vara i 20årsåldern på nittiotalet :(
Street's disciple, I rock beats that's mega trifle
Rappare

2007-08-13 03:29

1 sak bara .. rekomenderar TILL ALLA ER DONT BE A MENACE IN THE SOUTH CENTRAL WHILE DRINKIN YOUR PIMPED JUICE IN THE HOOD- Soundtracket haha fyfan vad bäst :)

Tutilooooo
Poet

2007-08-13 05:08
Började med att jag plötsligt började lägga märke till graffitin i tunnlarna i det område jag bodde i och började fråga mina polare och deras äldre bröder (då jag inte har några äldre syskon själv) vad det var för något? Fattade självklart inte vad de sa när de förklarade att de var ett av de fyra elementen. Detta då jag var sju år gammal. ENda hip hop med mig var väl de ofrivilliga baggy pants jag hade på mig.

Sedan runt 8-9 års åldern lade jag märke till att de äldre ungarna b-boyade på gatan och källaren i vår byggnad. Då började man själv med b-boying. Samtidigt som man började lyssna på allt mer hip hop (MTV stod främst för utbudet), och man började göra mixtapes av sina polares bröders skivor, som egentligen bestod av det man bara tyckte lät häftigt. Det som hade mest svordomar respektive poppigast sound, föll en bäst i smaken. Blev mycket NWA, Public Enemy, Tupac, De La Soul men även lite typisk 90-tals smör soul, såsom Keith Sweat, SWV, New Edition och Hi-Five.

Sen på min 10-års dag, så fick jag morsan att köpa Dr. Dre's "The Chronic" (kommer ihåg att hon trodde att marijuana bladet var ett palmblad haha).  Blev väldigt mycket West Coast efter det, främst Death Row. Tills man sedan lärde sig en bättre engelska och förstod det lite mer djupare artistern/låtarna. Vid den åldern lät alla "fuck you, bitch, niggah, suck my dick" osv häftigt, men man växte ifrån det hehe.

Ja... och resten är historia, som man brukar säga.

Förresten så önskar jag också att jag var född tidigare, jag önskar jag var född -73 istället för -83 hehe.

Alunatic: Överfett soundtrack, favoritlåten på den skivan är Erick's låt "Maintain".
At the gates of Eternity...
Rappare

2007-08-13 05:31

haha vem kan glömma baggy brallorna.. fanns grabbar som hade jeansen bakofram här, kriss kross tiderna jag trodde bara dom var dumma i huvvet på den tiden hahaha :D

och vem fan glömmer fubu brallorna? =) hahaha stort rött 'FB' märke ouf man va tung då!

Tutilooooo

2007-08-13 06:28
Fick det från brorsan jag med. Brukade göra blandband för att jag inte fick lyssna på hans skivor när han inte var hemma. När han köpte Totally Krossed Out till mig så var jag fast.
your heart pump project kool-aid
Producent

2007-08-13 12:56
(kommer ihåg att hon trodde att marijuana bladet var ett palmblad haha)

Hahahaha... jeeesus christ...
Manager

2007-08-13 13:03
Petter - Bananrepubliken och best of 2Pac typ.
Jag lyssnade på bomfunk mc's - freestyler mest och då satt en polare på nån best of 2pac skiva och sa "det här e riktig hiphop" men jag tyckte det sög sa jag då..

/ Deedz.
http://www.facebook.com/jewoit
Manager

2007-08-13 13:04
Fast egentligen började det tidigare med graffitin eftersom jag tyckte finnarna som höll på med sånt va skitcoola.
/ Deedz.
http://www.facebook.com/jewoit

2007-08-13 17:54

2pac, nas och biggie videos på mtv i usa.
fan, aldrig tänkt på att jag har mtv att tacka för min kärlek till hiphop... känns lite konstigt.

Rhetoric
1. the art of speaking or writing effectively
2. skill in the effective use of speech

2007-08-13 18:11
Hade hört lite Rusiak - Hiphoper och köpte hans skiva, sen köpte jag nog latin kings också.. Men lyssnade fortfarande litegrann på dom banden som var inne på den tiden och typ hits for kids!

men sen hörde jag Looptroop - Long arm of the law och jag var såld, rakt ner i gamet!
Men lika glad är jag för det!

2007-08-13 18:15

36 chambers, faktiskt. låna den av polarens storebror -94, happy days!

2007-08-13 19:03
Men nog hade man kunnat offra ett finger åtminstone för att få hela mitt musikminne raderat fast ändå fått behålla all min musik på datorn och alla skiver, sen bara sätta på det och woooooooow!! hade varit så jävla mäktigt!
Men lika glad är jag för det!

2007-08-13 19:20

Fick 36 Chambers inspelad på tape av min kusin 95 kanske. Memorerade varenda rad på nätterna när jag pumpade den i freestylen..
Första skivan jag köpte va Jungle Brothers Raw Deluxe nått år senare..

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-08-13 20:09
Låtar jag har att tacka till att jag idag lyssnar på hiphop är typ Skee Lo - I wish, Coolio - gangstas paradise, Blackstreet feat Dr.dre - No diggity plus massa fler så klart. Jag menar walk this way me run dmc och aerosmith kom ju samma år som ja föddes och den har pumpats sen dag 1.=)

2007-08-13 21:36
Enter The Wu-Tang (36 Chambers) fick mej såld för livet.
Keep CD alive

2007-08-13 21:39
på mellanstadiet lyssnade en polares 2 år äldre ashäftiga bror på allt som hade med Wu-Tang att göra och jag tyckte det var fett. lite senare (typ 7an) lånade jag skivorna, började köpa egna osv.. därför jag blev sån wu-nörd
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-08-13 22:41
haha, aa känner igen det där.. lyssnade nästan uteslutande på wu-tang (inkl. solo) under långa perioder.
Keep CD alive

2007-08-13 23:40
mtv yo fick mig att börja lyssna på hiphop...

men jag tror inte jag kunde läsa då jag först började lyssna så vet inte vilka de första artisterna/låtarna va...kommer bara ihåg nåra videosekvenser

sen kommer jag ihåg de där två coola hippiga killarna som jag diggade skitmycket efter att jag sett dem på mtv yo nåra ggr...dem körde refrängen i grandmaster flash & the furious 5 - the message, det här va dock många år senare...jag va nog 7 då och förstod typ bara loose my head o djungle, men jag "lärde" mig den iaf!

Lyrical Kung Fu So Do Ur Kung Fu If U Know Kung Fu!
Poet

2007-08-14 02:47

Med risk för att låta som en know-it-all-äkta-fanatiker, men var det bara jag som faktiskt lyssnade på Tupac innan "Changes" respektive "All Eyez On Me" ?

2007-08-14 07:10
^japp du va den enda!

2007-08-14 07:43
1991 när jag fick Run DMC greatest hits, så jag var 11 år gammal.
"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."<br> ---Albert Einstein <br>

2007-08-14 07:45
BC99 nä du var inte den enda :)
"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."<br> ---Albert Einstein <br>

2007-08-14 10:44
första hiphop låten jag någonsin hört var nog Still Dre...har nästan aldrig haft mtv så jag hade missat många år av hiphop kultur ...så för mig var hiphop något helt nytt då...men jag tyckte det svängde rätt skönt men sen var det inte mycket mer med det.

Sedan då man fick tillgång till bredband kom man i kontakt med mer och mer hiphop och jag börja själv utforska denna genre lite mera...men det var först då jag fick tag på Nas - Illmatic  som jag blev fulländad hiphop fanatiker

JKIBMM

2007-08-14 11:40

runt åren när still dre kom ut så var tyvärr inte mtv direkt hiphopkultur, tyvärr...mest komersiell crap, vi kan kalla det pop

2007-08-14 12:07
BC99-
jag slutade lyssna på tvåpack efter "Me against the world" plattan...
"At my house we call them Oh Oh´s..."

2007-08-14 12:11
..
Poet

2007-08-14 12:35
Tenchu: What? "Me Against The World" är ju solklart Pac's bästa! Där jag började digga Pac, hade bara hört och sett han innan i "Poetic Justice" och "Above the Rim" iförsig.

Men även senare när jag började lyssna på "2Pacalypse Now" och "Strictly 4 My N.I.G.G.A.Z." så höll jag fast vid min åsikt.