I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Tipsa om glad synthig hiphop (80s)

Utländsk Hiphop - Allmänt

2007-07-03 14:25

Tipsa om glad synthig hiphop (80s)

TJena!

Är ute efter glad partyhiphop från 80-talet. Gärna mycket feta och tvärgrymma synthar som får hjärtat att slå några extra slag. Ska vara hyffsat lätt att få tag på (cyberspace 2007 tripplex cookies ni vet)

Tipsa mig! Jag kan inget om hiphop (föredrar oftast musik framför attityd) så klassiker kan ni gärna ge mig

Every hiphoper has a heart of gold
DJ

2007-07-03 14:47
Är lite osäker på vilket stuk du menar. Är det typ som

Kurtis Blow: 8 Million Stories, If I Ruled The World
Whodini: Friends
Sugarhill Gang: 8th Wonder
Grandmaster Flash & The Furious Five: Superrappin'

?

2007-07-03 17:10
Newcleus - Jam On Revenge och Space Is The Place (plattor)
Var i alla fall vad jag kom att tänka på av din förklaring.

Afrika Bambaataa funkar nog också.
I found a cure for cancer, but it wasn't radio friendly

2007-07-04 09:37
Jag kan inget om hiphop (föredrar oftast musik framför attityd)

............

2007-07-04 11:13
ja tar nastan illa upp av den kommentaren haha. iaf..

Grandmaster Flash & The Furious Five - The Message (storsta klassikern!), It's Nasty och Jesse e nara riktigt feta synth joints. hehe nu kom ja pa varsta olskoolhumoret. Sant har ska spelas ikvall pa forfesten

SSII: 8th Wonder e en av favoriterna men den ar val inte sarskilt syntig?
Dagens Nyheter 15/11 1987: En hip-hopkonsert innebär en eller flera negrer som pratar rytmiskt och snabbt till ett komp av trummaskiner, stulna musikfragment och skivspelare som används som rytm-instrument. (Man "scratchar" med nålen fram och tillbaka över ett skivspår.)
DJ

2007-07-04 11:21
isofu: Nu kanske jag blandar ihop låtarna, är inte 8th Wonder den där det ligger nån typ Miami Sound Machine synth-slinga i bakgrunden genom typ hela låten?

2007-07-04 11:37
Miami Sound Machine vet ja inte.. kanske paminner lite om laten Conga.

jo d e ju en ganska lag syntslinga fast den starker mest trumpeterna. men d kanske e synt-trumpet?
Dagens Nyheter 15/11 1987: En hip-hopkonsert innebär en eller flera negrer som pratar rytmiskt och snabbt till ett komp av trummaskiner, stulna musikfragment och skivspelare som används som rytm-instrument. (Man "scratchar" med nålen fram och tillbaka över ett skivspår.)

2007-07-04 11:40
d e den nar nar vissa delar av laten bara e handclaps o dom sager "clap your hands everybody and everybody just clap your hands"
DJ

2007-07-04 11:57
Ja, jag trodde det var synth-trumpet, tycker det låter så! Men jag ska inte svära på det, var ett tag sen jag lyssnade. Men i mitt huvud låter det som synth.

2007-07-04 12:01

har inte nån större koll på sugarhill gang, men är inte 8th wonder låten som samplar daisy lady av 7th wonder?

2007-07-04 12:47
jo d stammer fan. snacka om stulna musikfragment

2007-07-04 13:17
eller helt enkelt bara rap över ett break, hiphopens fundament :D

2007-07-04 13:54
hehe jo ja refererade bara till hur DN uttryckte saken

2007-07-04 13:55
dj_rocker: maste bara be dej forklara vad du menar me

Jag kan inget om hiphop (föredrar oftast musik framför attityd)