Varför hata på södern, dipset osv?
Jag förstår inte hatet. Det är bara i hiphopen som detta finns. Tänk på alla andra genres, säg den breda som kallas för rock. Ofta Elvis-diggare sitter och whinar på något nytt band som gör en helt ny grej och säger att det är fake, att man borde gå tillbaka till rötterna och sånt bullshit... Brukar man inte tycka det är positivt när en artist/ett band gör en helt ny grej? Recensenter och musik-kännare, och vanligt folk också för den delen, brukar väl i nästan alla fall hylla ett futuristiskt sound. Är det så svårt för folk att förstå att KRS och Dipset gör helt olika musik, och att södern och östkusten inte heller riktigt kan jämföras...
"People are always like; 'Why you never smile in pictures? Cause there aint that much to smile about, I'm dead serious about this." - Papoose
Jag förstår inte hatet. Det är bara i hiphopen som detta finns. Du tror att rockers som varit med ett tag gillar Linking Park och annan Nu Rock?Brukar man inte tycka det är positivt när en artist/ett band gör en helt ny grej? Haha, de flesta gnäller ju om deras favoritgrupp/artist släpper en skiva som inte låter som den de fastnade för. Inom alla genrer. Men visst, jag håller med. Bakåtsträvare är tråkiga. Tur att de flesta artister skiter i de och kör sin grej.
Redline!
Dr.Octagon Du tror att rockers som varit med ett tag gillar Linking Park och annan Nu Rock? De må tycka det är dåligt med nya former av rock, men jag tvivlar på att de brukar jämföra sin musik på det sättet som det görs t.ex. här på whoa.
"People are always like; 'Why you never smile in pictures? Cause there aint that much to smile about, I'm dead serious about this." - Papoose
min fader sa att Linkin park va bland det bästa jag lyssnade på. Och han lyssnar typ enbart på sån där gammal rock...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Äääh..vad fan...visst är det tråkigt med allt för mycket skit snack om vissa artister etc....har själv gjort det men å andra sidan så ser jag iaf ...från mitt eget perspektiv på det med de faktum att jag faktiskt brinner för min genre mycket mer än vad mina vänner brinner för sina respektive genres Vågar inte säga att hiphopare bryr sig mer om sin musik...för jag har inga argument för det...men anledningen till att bullshit och whinande är nog pga att folk gillar musiken så himla mycket att de blir upprörda då det inte görs på de sätt de lärde sig uppskatta musiken själva you get my point?
JKIBMM
Tror att många hiphoppare är arg på musikens förändring för att de identifierar sig med hela genren, inte bara de rappare i genren de gillar. Många verkar se på hiphop som en rörelse med inbyggda regler och moralkoder, mer än bara en subkultur, och då kan det kanske göra lite ont att märka att den inte bara är en subkultur utan flera, och att många inte sysslar med det som är vad de vill kalla hiphop. Dom borde lägga av och acceptera att hiphoppen just nu är en väldigt bred musiksstil där det är fritt fram att plocka russinen ur kakan.
http://soundcloud.com/80scrackpolo
Kitti P0 word ! Jag känner ofta att dom som verkligen lyssnar på hiphop brinner för musiken mycket mer, är mer insatta lyssnar mer på musik överhuvudtaget osv. Då jämmför jag med alla jag känner o har känt, vet inte många som brinner för musiken lika mycket som jag o några av mina hip hop cats, vi kan spendera dagar med o snacka musik. Men så älskar jag all musik och det är kanske där det ligger att jag älskar musik som fan överhuvudtaget. Sen så är hiphop competitive sport, o har varit det sen det började typ o detta smittar av sig bland fansen. Tjafs om vem som är bäst vad som är kasst osv
Tantalizing AZZ Ooh Boy
Grejen ar val det att det finns valdigt manga pretto-onanister som anser sig tillhora en liten exklusiv klubb som forstar battre en den breda massan och saknar sjalvdistans. Ar man riktigt, riktigt intresserad av musik ar detta en avigsida som man latt faller in i, detta galler fans av alla genrer. Ett bra vaccin for att aldrig drabbas av denna akomma eller botas om man redan har den ar sjalvdistans. Det hander vall att jag ibland visar lindrigare symptom sjalv men har lyckats att undvika att bli utsatt for alvarligare smittohardar.
http://cosmichustlegroup.blogspot.com
Tror faktsikt det är något som finns i alla musik genrer, varför skulle det inte finnas. Tror inte att alla som gillar rootreggae uppskattar dagens reggae och framför allt inte dancehall o sån musik. Sen får man ju se att inom hiphop så har så mycket förändrats, populära rappare som dipset har börjat rimma mycket mindre till popiga beats. Okej jag är inte så gammal så jag har ibland svårt för det där extrema oldschool soundet. Tycker hiphop var som bäst mellan typ 1995 till 1999. Sen många som klagar hade inte behövt gör det heller, det finns så många bra rappare som håller det "äkta" bara det att dessa inte får lika mycket uppmärksamhet. Peaze
1995-1999!? Vad hände med 1994?
Watch me get down in your Province, town, or populace Cause in my life, rhyme is Prime, posses the matrix like Optimus
Redaktionen
2007-06-28 12:55
kolla, ett bra exempel på vad som diskuteras i den här tråden.. QNS-D, han sa ju just att han inte var så gammal så det är väl inte helt otroligt att han missat det mesta från -94?
niggaz want me to rhyme? $3,99!
Att du tror att detta är endast ett "hiphop-fenomen" säger nog för att jag inte tänker lägga energi på att diskutera det. Sen är väl inte Dipset och den moderna södern sådär jätte-nyskapande för den delen heller. I alla fall inte rap-mässigt. Föresten:"If I don't like it, I don't like it, that don't mean that I'm hating"
I found a cure for cancer, but it wasn't radio friendly
Jag fattar inte ur det kan vara så svårt att förstå att man starkt ogillar en viss musikstil? Själv tycker jag tvärtom: det är nåt skumt med nån som gillar ALL rock eller ALL hiphop. Det känns bara helt ofokuserat och som om den personen egentligen inte älskar nånting utan bara flyter med.
pappa_påse Jag undrar mer hur man kan tycka om söderns musik. Jag har försökt att pressa in i min skalle hur man kan lyssna på låt efter låt efter låt som har exakt samma stuk på beatsen, exakt samma typ av långsamma flow, inte har någon som helst mening i texterna förutom hur mkt cash dom har. När dom börjar rappa om något intressantare och varierar sig meg både flow- och beatmässigt så lovar jag att jag ska ge dirty south en ärlig chans!
I'm breakin hottie hearts, niggaz drop when my shotty sparks/ It ain't no food in my fridge; just body parts/ - Big L
"What you know 'bout that"?
I'm breakin hottie hearts, niggaz drop when my shotty sparks/ It ain't no food in my fridge; just body parts/ - Big L
i know all about that
södern har varit ganska hypad på senaste ifs??? Massa artister....massa....ja lovar att någon på whoa spittar upp en lista me dom 10 mest framgångsrika hiphoparna från södern o deras bästa låtar åt dej Philosofen
Wanna brawl dog my team love the sports<br> 26 november kulturhuset
Philosofen P17: Synd du ska hata på södern, finns mycket bra från där nere. Trae,Z-Ro o UGK för att bara nämna några.Eccan: Tack för du förklarade det för han, hade inte kunnat säga det bättre själv.Soul_Survivor_II P29: Väldigt on point, Man måste inte gilla allt bara för man gillar genren, tex så gillar jag inte dipset men tycker Royce e överhärlig.
tråden handlade om att hata , vilket är mycket vanligt på whoa. ni får gärna tycka illa om det alltså, det gör man ju liksom...
om man inte gillar nåt så klart man ska hata... playa-hating är hiphopens femte element, och det vore absurt om man inte fick gnälla på södern eller om dipset-fans inte fick gnälla på backpackersna osv. we gotta take playa-hating to whole new dimensions!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
theres a reason young jeezy is the biggest rapper alive and kickin
back like cooked crack
cookie_jar - vadå tog du åt dig? Skulle jag skrivit hippetihoppare istället?
http://soundcloud.com/80scrackpolo
folk äör rädda för förnyelse bara,, för konservativa iaf gammel rävarna smohar vart insatt ett par deceniumm.. det är i södern allt händer, allt börjar,, sen tar alla efter som det ser ut nu,.period!
The Young Phenomenon...
x-con: Senaste åren har det kommit många trender från södern, men alla trender är inte bra. Och det här med att östkusten härmar söderns plojiga sound är på väg ut nu. Visst finns MIMS och sånt, men det snackas ju mer idag om typ Joell Ortiz och andra som kör 100% hiphop, 0% crunk, snap, crackle and pop... Just my 5 cents...
Philosofen P17 Ar det sa att du typ bara lyssnat pa Lil Flip, Paul Wall, Mike jones, Lil John och nagra fler i samma stil och bildat dig en uppfattning darefter? Det finns enormt djupa artister i sodern med varierat flow och olika beats m.m. Det ar inte sa att jag anser att alla maste gilla rap ifran sodern men att domma sodern-rap utan egentliga kunskaper ar nagot jag absolut ifragasatter.
Redaktionen
2007-06-29 12:49
"Duckin' playa haters and the cops!"
niggaz want me to rhyme? $3,99!
word till Soul Survivor, det är skumt med folk som gillar ALL hiphop eller ALL rock osv.. Jag är trogen mina "underground" hjältar från Kalifornien..Abstract rude, Aceyalone, Def Jux, Busdriver, Visionaries, stones throw osv ..smatidigt som jag är jävligt inne på Rhymesayers. Och allt detta kommer av att jag mest och helst lyssnar på east coast från 1989-1994. Men jag ska inte hyckla, är jag i en klubb eller bara hemma hos nå´n o har lite alkohol så är det fett grymt att bobba huvet och göra lite roliga thug poses till all dipset/crunk/south osv .. den musiken har sin chamr och plats och jag pallar inte hata. Vad tjänar det till liksom ? Snubbar som inte har med mitt liv att göra vill göra en grej dom kan tjäna pengar på, välbehövda pengar i deras fall så vadfan, let it pass like a blunt. killnaden är väl att jag lägger ner pengar på de artister jag gillar, crunken är inte ens värd nedladdningen för mig.
Hip-hop is still cool at a party. But to me, hip-hop has never been strictly a party; it is also there to elevate consciousness. -Saul Williams
Tror inte det är många eller nån alls som gillar all HIPHOP. Men jag tycker dock dom som ogillar tex mainstream hiphop eller underground bara för att, är riktigt jobbiga (äckliga) jävlar. Det är så jag mår när någon inte lyssnar på musiken utan bara snackar
Tantalizing AZZ Ooh Boy
den musiken har sin chamr och plats och jag pallar inte hata. Vad tjänar det till liksom ? Snubbar som inte har med mitt liv att göra vill göra en grej dom kan tjäna pengar på, välbehövda pengar i deras fall så vadfan, let it pass like a blunt. det verkar inte som om du tycker att den musiken är "riktig musik" utan bara nån slags fluga? att artisterna liksom inte själva gillar musiken utan gör det bara för att tjäna pengar, dom är ju så fattiga och det är synd om dem...du står över allt det där? det är ungefär vad jag läser ut av ditt inlägg där tyvärr
100 spänn på att lil wayne bara gör musik för cash!
Nu ar det ju sa att i den stora varlden, utanfor ankdammen Sverige sa maste man sjalv ta ansvar for att tjana pengar. Gor man inte det sa kommer man att svalta, vara hemlos m.m., att da artister som levt fattiga i misar hela sitt liv snoar in lite pa stalar ar inte sa konstigt. Man far forsoka att se saker och ting i dess ratta perspektiv, for valmaende medelklass tonaringar kanske det ar fult att tjana pengar pa Rap/hiphop men varkligheten ser anorlunda ut for valdigt manga. Denna post ar inget pahopp eller ett forsok att starta en tontig internet beef sa ingen behover bli arg eller forolampad.
Klart man gillar allt, men inte allt av allt, man plockar russinen ur kakan precis som Bambaata. Sen att det här skulle vara nånting nytt är rent bullshit läs Mezz Messrows Really The Blues (Dans Efter Svart Pipa i svensk översättning). Den är ändå från 1946.
MrKrikon P30 De får tjäna hur mycket jävla pengar de vill. Inte det som är problemet. De som gör piss-musik gör piss-musik helt enkelt. (Därmed inte sagt att alla som tjänar stora cash på sin musik gör dålig musik.) Jag tänker väl inte gilla deras musik bara för att de tjänar pengar på den? Vore en galet rolig paradox.
I found a cure for cancer, but it wasn't radio friendly
Jag tänker väl inte gilla deras musik bara för att de tjänar pengar på den? Nej, det vore dumt att gora det, lika dumt som att ogilla en artist av samma anledning (vilket manga har tycks gora). Finns mycket "tjana pengar rap" med toppen beats och flow m.m.
Gary Owens, det kanske var så du tolkade det jag skrev men det var precis det jag inte menade. Jag skrev "dom vill göra en grej dom kan tjäna pengar på" då menar jag att dom VILL göra den för att det är, som du sa, musik .. Musik som lite för många tycker är bra också. Sen att det faktiskt lönar sig att slå som crunk-rappare i USA behöver vi inte diskutera, kolla bara på deras bilar och diamanter. Jag tror inte dom är omedvetna om det när dom satsar på att slå stort heller..
Hip-hop is still cool at a party. But to me, hip-hop has never been strictly a party; it is also there to elevate consciousness. -Saul Williams
jag gillar inte södern, men jag lägger inte ner onödig energi på att hata det utan jag ignorerar södern totalt...hip-hop från södern är som ett tuggummi på gatan för mig, om jag ens lägger märke till det så skiter jag i det. men ibland kanske man hittar en helt oöppnad påse som t.ex scarface men det händer inte ofta.
Haters gon' hate...
MrKrikon P30 Jag tror inte särskilt många här bryr sig om hur mkt dom tjänar.. det är nice för dom, grattis! Problemet är att dom flashar med det som fan.. och gör låtar om det, vilket för vissa (även kallade "bakåtsträvande konservatister") är helt ointressant .. peace..
philosophen. Kan jag klassas som en bakåtsträvane konservatist för att jag helst lyssnar på eastcoast från 1988-1994 ? Jag tycker iaf inte det, det är så hiphop ska låta för mig och om du kollar på utbudetidag så finns det många artister som fortsatt i den traditionen.. kolla in black milks nya skiva, så ska det låta tycker jag. Även Jay-z´s kingdom come är skapad så imo
Problemet är att dom flashar med det som fan.. och gör låtar om det, vilket för vissa (även kallade "bakåtsträvande konservatister") är helt ointressant .. varför är det ett problem?
ILLINI_DUDE P25 Du måste ha missförstått mig.. "Problemet är att dom flashar med det som fan.. och gör låtar om det, vilket för vissa (även kallade "bakåtsträvande konservatister") är helt ointressant .." Detta menas med inklusive mig.. Jag lyssnar i princip bara på eastcoast hiphop, fast dock även new school grejer.. typ papoose m.m. 88 - 07 is the shit ;) Om jag ska förtydliga mitt tidigare inlägg menade jag att dessa ämnen dom rappar om i södern är helt ointressant och därför blir jag kallad för en "bakåtsträvande konservatist".. Hoppas jag gjorde mig tydligare nugaryowens inga problem.. tycker det bara är ett sjukt ointressant ämne.. Som sagt.. det är skitkul att dom kan tjäna pengar på sin musik.. men dom behöver inte flasha med att dom tjänar cash i sina låtar.. jag tror dom flesta förstår det ändå.. när söderMCs börjar rappa om intressanta saker, lovar jag att ge dem en ärlig chans.. stand clear.. peace
Philosofen, har du hort artister som Bumble Bhe och FESU? Typ soderns svar pa Chuck D, eller Big Ren som handlar mycket om kanslor och angest. Alla sorters rap/hiphop kommer ifran sodern.
MrKrikon P30 Jupp! jag vet.. men jag har börjat dra södern över en kam efter all dynga som pumpas ut därifrån, som dessutom får all uppmärksamhet, vilket är jävligt tråkigt.. med tanke på att det lägger "riktig" hiphop i skuggan.. Fast det finns ju skit från NYC också, låt mig nämna MIMS.. om man ska kalla det för hiphop?