I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

bra rappare som gör dålig musik och dåliga rappare som gör bra musik

Utländsk Hiphop - Allmänt

2007-06-22 13:32
Jadakiss är en av New Yorks bästa mc's i min bok, cool röst, street cred, catch frase check, check och check, men han jobbar tyvärr alldeles för ofta över hopplösa beats.

...and don't get me started on Mos Def...

2007-06-22 14:18
BC99 P24

Om du tycker att Guru e en kass rappare borde du inte ens få skriva i hiphop forumet
South CentraL Cartel
Poet

2007-06-22 14:48
Phife: Mannen, han är kass. Han besudlar verkligen nästintill varje beat Premier har gett honom. Aldrig gillat Guru, låter som killen håller på och somnar i varje låt, väntar bara på att få höra ett gäspande från honom som ska avslöja han.
At the gates of Eternity...
Poet

2007-06-22 14:49

Uhh: Åkersberga ain't the same no more brother. Jag kanske borde göra en 184 låt för att sätta folk på plats, jag var trots allt den första rapparen i Åkersberga.

Konsertbesökare

2007-06-22 17:27
yell0w

Ja du, det är din bedöming mannen. I Am...The Autobiography och It Was Written har ju galet många mainstream beats på, därmed inte att de är dåliga per automatik. Angående Hip Hop Is Dead tycker jag att den skivan är underskattad som fan, i min värld är den lätt värd 9 av 10.

DJ

2007-06-22 17:54
Problemet med Nas är ju att han har massa beats som varken är underground och bra "på riktigt" eller bra på ett poppigt, hittigt, radiovänligt sätt. Särskilt på I Am och Nastradamus finns massa beats som är plastiga fast inte alls gångbara rent kommersiellt.

2007-06-22 18:46
SAOL

Det jag menar är att man ibland måste säga fuck it och släppa klåparna som tydligen är komplett inkompetenta när det kommer till att välja beats även om de levererar verser som både ser vackert ut i skrift och låter fint.

Haha. Jo, det är väl sant kanske.

BC99

Haha. Propps som fan. När började du?

2007-06-22 18:56
Dipset har skit bra beats men så jävla tråkiga på att rappa...

2007-06-22 20:21
RA the rugged man, En Riktigt jävla bra rappare

Som inte alltid kör över bra beats.
"Like Walter. E. Curtz, Im Living with insanity, I'll Raise Child Soldiers and make them Murder their family" - Nero

2007-06-22 20:32

Tycker piss rap med dåliga beats grejjen gäller för de flesta i dipset, speciellt Juelz S vilken sopa

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-06-22 20:38
dåliga rappare som gör bra musik?ok...

Young Jeezy
Lil Wayne
Jay-Z
50 Cent,
juss to name a few...
The Young Phenomenon...
DJ

2007-06-23 00:01
Shit...om Jay-Z är en "dålig rappare" undrar man ju vad en bra rappare är...däremot tycker jag han gjort mkt dålig musik.

2007-06-23 04:03
Ganska bra rappare med dåliga låtar
Eminem

Inte så bra rappare med bra låtar
Guru
Jeru the Damaja
Group Home
Big Shug

Nu kommer nog någon att få hets på mig...
Beat the odds like an abusive freak show owner

2007-06-23 04:05
BC99 P24
Aldrig gillat Guru, låter som killen håller på och somnar i varje låt, väntar bara på att få höra ett gäspande från honom som ska avslöja han.

Haha :P
Poet

2007-06-23 15:58
Uhh: 1996 gjorde jag den första raplåten i Åkersberga, långt före alla suckers som rappar idag i 184. Har hört lite ett och annat att från folk som påstår sig ha rappat före mig, men de har inte kunnat bevisa det. So yes, I am the king of Åkersberga! ;)
DJ

2007-06-23 19:09
Jeru The Damaja= inte så bra rappare? Sometimes I just don't understand what you people be talking about? Han har ju inte en enda brist som MC. Röst, flow, delivery, lyrics, personlighet, soul, karisma...he's the real deal.

2007-06-23 20:09
Men han kan verkligen inte rimma...

2007-06-23 20:15
Men vafan! Lil wayne är väl fan en bra rappare! lystna på texter
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
DJ

2007-06-24 00:43
Qnivkast: ? Du menar att raderna i hans låtar inte RIMMAR?

2007-06-24 01:04
Soul_Survivor_II
Okej, jag kanske skulle gjort det tydligare. Han rappar inte så bra i hans låtar. :P

2007-06-24 01:05
Speciellt eftersom han nödrimmar enstaviga rim...
DJ

2007-06-24 02:05
Qnivkast: Eh, OK... Nödrimmar? Enligt min uppfattning bör du nog ta och lyssna på hans texter igen, menmen...

2007-06-24 03:50
Tog en random vers bara:

It's too strategical and mathematical
I rotate so fast that I appear invisible
I keep it chemical, but never subliminal
The force centrifugal and spiritual
You got static? Get grounded, 'cause I've mastered electrical
Mostly mental, but don't sleep on the physical
Ignorance got'em chatterin', one even said I was a son to him
Still my LP is fatter than
his or yours
, took a two-year pause
Now that I'm back on the set my foes drop like hoe's drawers
in a brothel, only dealin' with what's logical
Applied science left MC's penetrable
The leader's stroke is apocalyptic
Hostile like Arabics in Israel with automatics
And if you want it, the Monks can make it hectic
Set it off, fire burn up Jack Frost and Santa Claus
Whatever you want to do, make it clever
Whatever, whatever, whatever

Okej, han nödrimmar inte så mycket, men han rimmar inte så mycket heller.

2007-06-24 03:54
Ferromagnetic, ask my pops, it's genetic
That's why I'm a weedhead and not an alcoholic
Call it whatever you want to call it
Devils just know that it's some form of arithmetic
Hieroglyphic, 'cause you can picture this shit
The state of hip-hop today is like hookers in politics
Got MCin' locked down like a convict
Blowin' up opposition as I maneuver through it

Fattar du vad jag menar nu då?

2007-06-24 14:43
Vafan, det där är väl från "Whatever" eller vad den heter som kom 96... Inte så där jätte många som rimmade flerstavigt då. Dock får han ändå till "chatterin'" och "fatter than". Det flyter ganska najs tycker jag.

Sen måste jag säga att även om "Sun rises in the east" och "Wrath of the math" är riktigt feta plattor, är Jeru typ världens mest monotona rappare.

BC99

Hehe, fett. Kan man få höra den?

Om du var kungen var jag prinsen.

Åkersbergas hip hop scen är inte den största. Vilka kör nuförtiden liksom? Förutom mina boys Stylus Def och Occe.

2007-06-24 14:57
jag tycker jedi mind har sjukt feta beats men oftast är rappen, oftast vinnie paz, fett tråkigt och störande. enligt mej såklart
DJ

2007-06-24 21:36
Menar du på allvar att han är en dålig rappare enbart pga av antalet stavelser i varje rim? Lyssnar du på hiphop eller sitter du bara och räknar i texterna? Alltså sorry om jag låter raljerande nu, men jag tycker det låter extremt "tonårig MBMA-fan direkt från 2000 kallt". Trodde det där syndromet var över. Jag kan också njuta av rimstrukturer om det är snyggt gjort och med känsla. Typ Percee P eller Lord Finesse. Men jag är ser inte det som ett absolut kriterium för att kalla nån en bra MC...

2007-06-24 22:05
Jag sa aldrig att hur många stavelser man använder var det viktigaste för att vara en bra MC. Däremot är det ganska sällsynt att bara rimma sista stavelsen på långa ord. Hans flow tycker jag inte det är något speciellt med heller. Han kör heller inga avancerade saker (dubbelrim, wordplay mm.)
    Jag tycker heller inte att Jeru är en dålig rappare, vilket var anledningen till att jag ändrade från "dåliga rappare" till "inte så jättebra rappare". Han är ganska skön att lyssna på, men personligen skulle jag aldrig klassa honom som en riktigt bra MC. Smaken är som baken.

2007-06-25 10:22
Werya P22

Du skrev att Nas inte valde sina egna beats tror du verkligen det ?? Sen så önskade jag att Nas skulle köra på bättre beats, mer "mainstream" beats från Premier, Hi tek, JR Rottem, Cool & DRE, ALC osv osv hade fan inte vart fel. Hans beat val e inte så jävla bra. O det känns ´fel o säga mainstream beats, fuck that så länge det låter bra o inte är ett tråkigt beat man har hört innan
Tantalizing AZZ Ooh Boy

2007-06-25 14:04
Är det bara jag som tycker det eller är Papoose ett lysande exempel på en ruskigt bra MC som i 90% av fallen kör på ruskigt ruttna beats?