I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

El-P - I'll Sleep When You're Dead

Utländsk Hiphop - Allmänt

2007-02-14 18:02

El-P - I'll Sleep When You're Dead

Ritkgit fett såhär efter två lyssningar. Känns ju inte lika kreativt som Fan Dam elller Funcrusher, mer som en till Fan Dam fast kanske inte ritkigt lika ångestladdad. Men still, en jävligt bra LP.

Vad tycker ni?

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-02-14 18:11
Eftersom den släpps om först två månader har jag ännu inte hört den. Ser dock fram emot den. Har hört att han samplat nåt från Twin Peaks.
2009

2007-02-14 18:25
bara lyssnat på den en gång men gillade det. lika kaotiskt som vanligt tyckte jag. kanske inte lika mycket ångest men fortfarande en hel del. ska lyssna på den sen ikväll ett par gånger till.
Rhetoric
1. the art of speaking or writing effectively
2. skill in the effective use of speech

2007-02-14 18:27
Appropå Def Jux (som har känts rätt dött de senaste åren) så är Aesop Rocks Nike-platta grym också.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-02-14 20:04
El P är kung!

def jux = real hip hop

2007-02-14 20:19
Det här ska jag inte tanka, denna platta måste köpas, jag kan knappt vänta dock. Jag räknar dagarna...

2007-02-14 23:23
tyckte förra plattan var bra, men jag gillade inte den om ni förstår vad jag menar. ser fram mot hans kommande och den kommer säkert bli spännande att lyssna på.

2007-02-15 11:47
Lyssnar på den just nu, är halvvägs igenom skivan.
Den här måste jag köpa in i samlingen
--- "If you shoot me in a dream, you better wake up and apologize" --- -----------------------------... JeeVee'ouS ...-------------------------------------------------http://www.myspace.com/gatomalo84----------------------

2007-02-18 21:05
Fan kunde inte hålla mig från att lyssna på ett par låtar när en polare skickade skivan till mig.. Det lät riktigt lovande av det  jag lyssnade på !! .. Den där smithereens är ju äckligt FET!

2007-02-18 21:42
Word, bara Smithereens gör den värd o köpa
"I'll get the mexicans to fuck up Xzibit again if he don't pimp my ride" - Celph Titled

2007-02-19 00:05
mm den var inte lika överraskande som fan dam, men fortfarande fet såklart.
smithereens och låten med cage är fetast tycker jag. först trodde jag det var en uppitchad el-p man hörde men icke, det var cage.
han låter fan annorlunda nuförtiden

2007-02-19 01:13
the overly dramatic truth måste såklart nämnas också, den är ruskigt fet

2007-02-20 23:08
Bästa skiten jag hört sen mo' mega

2007-02-20 23:40

har nån någonsin lyssnat på el-p/company flow när dom trippar shrooms? isf berätta hur det var.

Rhetoric

2007-02-21 00:30
Fan jag har aldrig varit något för El-P och detta gör, tyvärr, inget undantag. Så jävla sjuka grejer, det var iofs typ 2 år sen jag lyssnade på något som kommer från Def Jux, men "Flyentology" är riiiktigt grym dock!

2007-02-21 00:47

om du inte lyssnat på def jux på ett par år har du missat en hel del fina plattor kan jag säga. för att nämna några:

the perceptionists - black dialogue
c-ray walz - year of the beast
aesop rock - fast cars, danger, fire & knives
cage - hell's winter

Rhetoric

2007-02-21 11:17
ooch ikey owens, från mars volta, ska släppa skiva tillsammans med 2mex...look daggers!
lär bli fett
han är med på existereos nya platta också...check it out!
shapeshifters!
the mars volta är sjukt bra, mina nutida rock hjältar

2007-02-21 11:17
och det är fett att mina nutida hiphop hjältar tycker likadant=)

2007-02-21 19:17
soft...ska leta
jag kan hela dig ,
bara du sätter dig ner o blöder med mig 5 timmar....

2007-02-22 11:02
Jag gillar verkligen el-p's beats men jag pallar verkligen inte med hans rap. Finns det nån lösning på det här?
http://soundcloud.com/80scrackpolo

2007-02-22 11:13
hehe, jag håller inte med. tycker definitivt det känns nytt, kreativt och fresh...men det går ju inte alltid hand i hand med vad man tycker är bra.
dessutom är man ju alltid låst i nått slags sentimentalt tillstånd när det kommer till musik, till ett band/artist man lyssnat länge på och följt.
jag menar, det kvittar ju faktiskt vad el-p släpper, ingenting kommer knäcka funcrusher i mina öron ändå.
och ingenting kommer knäcka De-loused in the comatorium...
=)

2007-02-22 11:20
jag tycker nog ändå att ill sleep when your dead slår fan dam.
det verkar som det. jag måste ge detta mer tid känner jag hur som helst, det händer nått efter varje lyssning tycker jag...

2007-02-22 12:24
jo, det håller jag med om, att de har sina likheter, men inte sjukt lika.

2007-02-22 12:26
instrumental el-p;

kolla collecting the kid och little johnny from the hospitul

2007-02-23 11:26
Collecting the kid är överlägset bättre. Little Johnny from the hospital är väl nått co-flow släppte va?

SJUKT svängigt album iaf, defjux har industrifunken on lock!

2007-02-23 12:39
ja, little johnny är ett co-flow släpp...och den är lite väl monoton kanske. men den har sina stunder.
collecting the kid är helt av kroken, jukie skate rock!

2007-02-23 13:25
Collecting the kid är riktigt grym, lär vara den första central serviceslåten som gjordes på Oxycontin, lätt vassaste på plattan..

Annars kolla in El-P and the Blue Series Continuum - High Water Mark för nu-jazz med en touch av el-p. Sunrise over brooklyn på den plattan är helt sjukt bra.

Sen gjorde han även soundtracket till Bomb the city(?) en graffrulle från N.Y där lär det finnas ett gäng feta instrumentala låtar. Annars funkar ju instrumentala versionen av Cold Vein hur bra som helst om du vill ha den instrumentala biten.

2007-02-23 14:20

Jag ska kolla upp dom... men om jag verkligen fick välja skulle jag vilja ha el-p's beats men med en annan sorts rappare. Finns det?

http://soundcloud.com/80scrackpolo

2007-02-23 14:26
Mina tips är:

Cannibal Ox - Cold Vein
Aesop Rock - Bazooka Tooth
Cage - Hells Winter
Mr Lif - I Phantom
Company Flow - Funcrusher Plus
Mr Lif - Mo Mega

Annars kollar du hela defjuxkatalogen, El-P har i princip alltid ett finger med i spelet.

2007-02-23 14:28
Hur fan kan man tycka att Collecting The Kid är bättre än Little Johny? Hörselskada någon?

2007-02-23 17:01
nä fan floppen, snarare en smaksak

2007-02-23 20:29
Amputechture och Frances the Mute är fan lika olika som De-loused och Frances. Amputechture är VERKLIGEN inte en förlängning av Frances, har ni inga öron att lyssna med eller cerebrum att tänka med? Jesus, jag förstår inte hur ni tänker. Jag blir nästan upprörd faktiskt, helt löjligt sagt. För det första är tanken bakom helt olika, metoderna helt olika och framförallt är melodierna helt olika, precis som uppbyggningen av låtarna. Bara det att Omar drar santana-riff i varje låt gör Amputechture det till en annan skiva. Hur kan ni tycka en så basalt befängd tanke? Utveckla gärna så man kanske förstår hur ni tänker.

För övrigt tycker jag Frances the Mute är deras bästa skiva.

Jag ser verkligen fram emot El-Ps nya, hoppas den håller trots allt gästspel! Och mars volta har ju gjort hiphopgästspel sedan de-loused dagarna, t.ex. är de ju med på thavius beck's första skiva decomposition.

Puss&Kram
12.

2007-02-23 20:44
^^pretto =P

2007-02-23 20:57
bpa 

Jag kontaktade bokarna via myspace och frågade om de visste ifall El-P hade fler datum inbokade i skandinavien, han sa att de förmodligen skulle komma upp på el-p's myspace såsmåningom...
De hade blivit kontaktade av någon person ifrån def jux som hade hand om turnen.
www.myspace.com/elproducto

j-adD P22

Thavius Beck's första skiva är inte Decomposition, däremot var det hans första släpp på Mush.

2007-02-23 21:06
oh, jag visste fan inte att de hade gästat adlib, fettfett

2007-02-23 21:26
DejaVu - Mush är det som räknas, de håller kvalité minsann. har du hört "thru" förresten, är den nåt att ha? jag lyssnar knappt på hiphop längre, nån får slänga lite tips!

Nex - tack och kram!
12.

2007-02-23 22:22
j-adD P22

Jag har bara hunnit lyssna igenom den, men saul williams, nocando mfl gästar...

Jag blev otroligt besviken på låten med saul, ja är nog inte riktigt rätt person att bedömma skivan då det enda jag riktigt uppskattar med thavius är labwaste projektet och när han kör med saul...

Apropå El-P, är det någon som har koll på vilken låt som kan tänkas bli video?

2007-02-24 08:18
honken P20

Det stämmer, El-P Proddade enbart låten "We're Famous" där han även gästar, på bazooka tooth...

2007-02-24 12:10
nocandos låt på senaste thavius är smått fantastisk...remember 98

2007-02-24 13:01
Nex P23

Helt klart den bästa låten på skivan, jag tycker thavius beck är en sån producent/artist som behöver gäster för att de ska låta riktigt grymt...

Har du hört Nocando - Walk the void från 2006? klart värt all uppmärksamhet den inte fått..

2007-02-24 13:01
whoops, om någon mod skulle kunna editera till vanlig text istället för bold så vore jag tacksam..

2007-02-24 13:58
DejaVu: Dom håller på och gör en video till Smithereens.

2007-02-24 15:38
dejavu
aaah, jag har letat som fan efter den...
hooka?=)

2007-02-24 15:57
honken - nej jag håller inte med dig överhuvudtaget. Dessutom är det olika bandmedlemmer i Frances och Amputechture med. Enda likheten är att Omar producerat båda skivorna men på olika sett, och Omar verkar ha fått hybris i och med Amputechture för allt han gör är att köra santana-riffs i 20 minuter. Till Frances använde de ju en metronome så alla bandmedlemmar spelade sina delar utan att veta hur de andras delar lät, så alla spelade som det var det enda instrumentet. Dessutom är Frances bra mer ambient och kontrollerat kaos medan Amputechture är bra med 70tal och okontrollerad ordning, tycker jag.
12.

2007-02-24 16:33
j-add, du fick mig att tänka på när jag var på All Tomorrow Parties när Mars Volta bestämde vilka som skulle spela. Jag är typ världens största TMV-fan men blev skitirriterad på Omar som trodde att han var TMV. Till och med när han gästspelade med Damo Suzuki så höll han på och klämde in tusen solon och bad ljudteknikerna höja hans gitarr och sänka resten, det var hemskt att se.

Jag trodde faktiskt att I'll Sleep When You're Dead skulle vara en värdelös skiva, det var för mycket olika artister som gästade och jag trodde inte att det var möjligt att göra en låt med TMV utan att de skulle ta över helt. Det vackra med Tasmanian Pain Coaster är just att den bara är kryddad med Mars Volta, jag blev helt ställd över hur fantastisk den är.
Jag tycker att hela skivan är obeskrivligt bra, för El-P har lyckats balansera hans välskriva beats, med bra texter, snygg rapstil och bara ha en hint av gästerna.
Låten med Cat Power är så jävla jävla tung, och kärlekslåtarna också.

Tråkigt om det är sant att videon till Smithereens är den som kommer ut, för jag trodde Flyentology skulle vara första singel.
Och bilderna från inspelningen (som finns på myspace) passar bättre in på Habeas Corpses.

Längtar verkligen tills El-P kommer till Sverige, hoppas det blir lika fett som förra året han var här.
Fördomar är bara erfarenheter man inte hunnit få än.

2007-02-24 16:33
förra GÅNGEN menade jag såklart, 2003 alltså.
Fördomar är bara erfarenheter man inte hunnit få än.

2007-03-26 19:04
Smithereens (Stop Crying)

Fetaste videon på länge. Underbar låt också.
"I'll get the mexicans to fuck up Xzibit again if he don't pimp my ride" - Celph Titled

2007-03-26 19:45
honken - oki doki.

mayhem - jo, men jag tycker det fungerar bättre på hans grej med damo och hans kvintettgrejer för de är mer jazziga än volta, och tro det eller ej så låtar han de andra soloa (?) med! Men damo borde kanske fått lite mer utrymme, har inte lyssnat på "please heat this eventually" så mycket än. Inte El-P heller, det är inte precis samma wow-överraskning som fantastic damage var än så länge. Men som du säger, skönt att gästspelen inte tar över utan bara är krydda. Hade Omar kört sina hack n slash-santanariff under hela låten hade jag smetat in mig själv i yoghurt och tänt på.
12.

2007-03-26 23:52
sjukt fet, gilla peppen!! Han lär ju komma till Sverige, det bästa vore dock o få hit ett def jux set till sommaren, helst på någon nice utomhus-scen där folk kan få röja bäst dom vill...
solar mig i den permanenta glansen av mig själv.

2007-03-27 03:33
Gillar ni vast aire måste ni ju kolla in atoms family grejjerna på cp-records.

Om def jux = real hip hop
är cp= typ bra hip hop
Vad som har hänt med bolaget har jag inte en susning om. sidan har fan inte uppdaterats sedan inlandsisen.

http://members.aol.com/ProfQuater/Atoms.html
http://www.cprecords.net/home.htm

Ha ha ha de hade tydligen uppdaterat hela sidan.

http://www.cprecords.net/cpr_home.html

FREE Ayatolla.

2007-09-13 14:27
lyssnade på skivan, blev personligen väldigt besviken :S