I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Ang. nya Kingsize!

Utländsk Hiphop - Allmänt

2006-12-17 23:24

Ang. nya Kingsize!

Skulle först vilja skriva att jag följer tidningen Kingsize med varje nummer o tycker det är en mycket bra svensk hip-hop tidning! Men nu köpte jag i helgen det senaste nummret med The Game på framsidan o blev lite smått irriterad över recensionerna i denna tidning!

Tycker det är konstigt att man kan ge Jim Jones 4 kronor av 5 och AZ får bara 2 st av 5. Tillochmed Jibbs får bättre betyg än AZ, who the fuck is Jibbs!? Visst meningen med recensioner är juh att skriva vad man SJÄLV tycker om en skiva och visst smaken är som baken! Men tyvärr så verkar folk ha smaken i baken!

Kan visa några citat som fick mej att bli irriterad:

"Bittra raplegender gör skivor som heter "Hip Hop Is Dead", men sanningen är ju att den lever i allra högsta grad!" - om Jim Jones skiva

"Han sysslar också med ett textförfattande som slår många andra halvmesyrer på fingrarna. Puritanerna måste skutta runt av glädje. Ändå kan jag inte för mitt liv förstå varför jag borde lyssna på det här NU?" - om AZ's skiva

"AZ gör helt enkelt väldigt tråkig musik. Nu kanske inte adjektivtet "tråkig" det bästa exemplet på konstruktiv kritik, men inget annat ord beskriver "The Format" bättre" - om AZ's skiva

Jag har verkligen svårt att förstå att hur man kan sitta o prisa Jim Jones när det framgår exakt att han inte gör det för texterna eller hip-hop. It's his hustle! Sen så säger man det som AZ gör på skivan är tråkigt och föråldrat? Om detta är framtiden av hiphop så vill jag inte ha något med den framtiden att göra, inte konstigt att "bittra raplegender" gör skivor som Hip-Hop Is Dead när sådana här grejer skrivs i tidningar!

Don't get me wrong, jag sitter gärna o lyssnar på Dipset o crack hip-hop! Vill inte sitta på en fest/klubb o lyssna på hur nån snackar om att tillbaks hip-hop eller hur äkta dom är. Kan tillochmed erkänna att jag äger Jim Jones skiva. Men jag förstår verkligen inte hur man kan dissa AZ på detta sättet som dom har gjort! Enligt mej själv har AZ släppt bland dom grymmaste skivorna i år och tycker verkligen inte det låter tråkigt eller föråldrat? Det är pure hip-hop så som den ska vara! Skulle gärna vilja se Jim Jones försöka göra en bra låt o genomtänkt text som "This Is What I Do?", "Animal" & "The Game Of Life". När temat på varje låt på Jim Jones skiva handlar om princip samma sak! Får mej att tänka på en låt Lord Jamars nya skiva, som heter "Advance The Game".

Känns som att dom som har skrivit dessa recensioner är samma folk som några år tillbaks satt o lyssna på Anticon o försökte vara så äkta som möjligt o skulle skrika av ilska om nån satte på nån "känd" rap-artists nya singel. Medans det nu är på hela hypen för södern o crack-rap för att det är inne just nu!

Just my 50 cents on the issue... holla!

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-12-17 23:28
Jag håller fullständigt med dig.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-12-17 23:31
Tycker Kingsize har tappat påtok för mycket den senaste tiden. Tråkiga intervjuer, och med helt fel artister.
Men det stora tappet var ändå när dom intervjuade Dizzie, och dom repterade inledningen på sidan efter.

Till Kingsize försvar är det recensenterna som ska ha kritiken, inte Kingsize.

Men vill man läsa ett svenskt hiphopmagasin idag får man vända sig till Quote. Dom vann min respekt när dom han smälla in tre sidor om J Dilla, trotts att han dog enbart två-tre dagar innan deras nummer skulle släppas.
Keep crushin'!

2006-12-17 23:34
Jovisst är det recensenterna som ska ha kritiken.

Tycker för övrigt att Kingsize är en bra tidning överlag för att lyckas ha en bra balans av den mesta hiphopen! Som intervjuer med The Game, Masta Killa, Ludacris & Rico Won!

2006-12-17 23:39
Den vise har talat. Det är så sant det du säger, fullt ut!

2006-12-18 00:28
Sant!

2006-12-18 01:26
jag har aldrig ens rört en kingsize-tidning men tycker ändå du summerar det ganska bra nånstans där i inledningen: smaken är som baken...

skulle jag börja grina varje gång jag inte höll med en rescensent skulle jag i så fall sitta här hela dagarna och skriva klagomål the size of bibeln... personligen, i mina personliga öron, så är AZ ungefär tretusen gånger bättre än jim jones, men bara för att jag tycker det behöver inte alla göra det... som sagt, smaken är som baken
Point Your Fucking Finger At The Bad Guy

2006-12-18 01:46
139 P23

Men tyvärr så verkar folk ha smaken i baken! - JuvanileRuckaSz P22

2006-12-18 01:50
enligt vederbörande ja, och det är precis det hela talesättet handlar om... dvs. frågar du han som skrev rescensionen om hans uppfattning kommer han i sin tur säga att det är JuvanileRuckaSz P22 som har smaken i baken...

alla tycker olika om allting... så är det, har alltid varit och kommer alltid förbli...
Point Your Fucking Finger At The Bad Guy

2006-12-18 08:52
så det nya numret är ute nu ? blire en sväng förbi pressbyrån idag då :D
SKU - SKU - SKULASON!

2006-12-18 11:15
Eftersom att två olika personer recenserade Jim Jones och AZ förstår jag inte riktigt alla jämförelser?

Jag gav Jimmy en fyra för att jag tyckte han förtjänade en fyra. Jag jämförde inte med AZ eller med Jibbs eller med någon annan platta som recenserades i samma nummer, utan koncentrerade mig på albumet i stort. Man får liksom ta varje platta för sig. Nästa gång jag recenserar ett Anticonsläpp kommer jag inte jämföra det med "Hustler's POME". Och så vidare.

Redaktionschef

2006-12-18 12:21
Ja som sagt... alla har olika smak... och tur är väl det.

Tycker Kingsize recensenter suger verkligen. Recenserar bara skräp, bara mainstream.

Nu är jag ju inte objektiv för fem öre, i och med att jag själv skriver för tidningen, men jag måste ändå säga emot dig.

När Kingsize startade i Sverige så fanns det en del brister, både gällande innehåll, design och personal. Jag störde mig själv på en del recensenter... men sedan dess har har det vuxit fram en stomme av 3-4 recensenter på tidningen som alla vet vad dom sysslar med. Alla vet hur man skriver och alla vet mycket om musiken dom recenserar. Mer än så tycker jag inte man ska kräva, för smaken kommer alltid att variera.

När det gäller underground-utbudet så har du dock en viss poäng, även om jag inte tycker att du ska dömma ut Kingsize bara för att det inte finns mycket underground i nya numret.
Överlag brukar det faktiskt dyka upp del underground. Håller dock med om att jag gärna sett mer av den varan, men det är inte upp till oss recensenterar att bestämma... så varför ska vi ta smällen?

Sen angående anticon så har jag aldrig gillat dom, och personligen har jag mycket svårt att tro att jag någonsin skulle sätta ett högt betyg på Dipset heller :)
Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013|
I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!

2006-12-18 12:30
Jag läser tidningen. Är nöjd över den. Dock så tycker jag att det är för mycket Jay-Z snack i varje intervjuv. Hans namn dyker upp hela tiden. :)

Bra tidning iaf.

2006-12-18 13:19
Det är ju egentligen skivbolagen som avgör vad som ska recenseras, eftersom att det är upp till dem att skicka recensionsexemplar till redaktionen. Om vi skulle skriva om våra favoritundergroundgrejer (som vi själva köper) hade recensionerna varit väldigt inaktuella pga deadlines, pressläggning etc. Det finns liksom en poäng med att bolagen skickar ut plattor några månader i förväg.

Producent

2006-12-18 13:24
Jag gillar AZ, men han är ganska tråkig.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2006-12-18 15:19
mycket märlkligt att pressbyrån på knutan i HBG inte fått hem den ännu. när släpptes nya numeret i butik ?
SKU - SKU - SKULASON!

2006-12-18 15:22
Oracle P23

Sen angående anticon så har jag aldrig gillat dom, och personligen har jag mycket svårt att tro att jag någonsin skulle sätta ett högt betyg på Dipset heller :)

då kanske du inte är riktigt rätt person att rescensera dom ?
SKU - SKU - SKULASON!
Redaktionschef

2006-12-18 15:47
maran P2> har du sett mig recensera dom? :)

2006-12-18 16:17
Oracle P23

hehe nä det har du kanske inte ? men om man på förhand inte gillar en artist eller grupp så ska man nog inte rescensera eller betygsätta dom.
SKU - SKU - SKULASON!
Redaktionschef

2006-12-18 16:59
maran P2> mja det beror väl på... man kan ju inte bara recensera sånt man gillar heller. Man borde recensera sånt som man är kompetent att recensera (och då syftar jag inte bara på smak)... dvs har koll på. Sen gäller det ju givetvis att man har lite självinsikt. Vet jag att jag har en extrem åsikt när det kommer till en grupp så kanske jag tänker efter en extra gång före jag tar på mig en skiva från den artisten/akten.

2006-12-18 17:04
självklart. man måste ju vara ett slags mellanting både kritisk och positiv liksom. Men man kan ju inte gå och rescensera om man redan på förhand hatar gruppen/artisten och tro att man ska få ihop en bra rescension.
SKU - SKU - SKULASON!

2006-12-18 17:06
Vafan, har det kommit ett nytt Kingsize nu! Ingen som berättar för mig :P Ska inhandla den, efter julen blir det nog. Så det gör inte så mycket att jag missade att den kommit ut.
Redaktionschef

2006-12-18 17:09
rätt P1> Prenumerera så slipper du alla bekymmer :)

2006-12-18 17:35
Execute
* "Jag förstår inte varför dom har The Game i framsidan när dom kan hjälpa svensk, skandinivask hiphop genom  sätta en upcoming artist som t ex Lazee, Rico Won eller någon annan"
- Vilket tror du säljer bäst: en tidning med Game / 50 eller Rico / Lazee?
Själv skulle jag nog sätta en slant på blaskan med den flermiljonsäljande amerikanske gangstern. I och för sig skulle jag inte tjäna så mycket på det, men det är alltid kul att få vinna... ;)

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2006-12-18 17:39
"Skulle först vilja skriva att jag följer tidningen Kingsize med varje nummer o tycker det är en mycket bra svensk hip-hop tidning!"
Sen orkade jag inte läsa mycket mer..

Jo, lite.. Men var inte långt ifrån.
Jag följer den delvis. Plockar upp vart tredje nummer typ.. Kanske mer frekvent än så, håller inte statistik. Och varje gång undra jag varför jag köpte den. Inte alls "mycket bra". Den funkar, men långt ifrån mycket bra. Knappt värd sina ynka 40 spänn.

Nu till recension-delen.
Den är keff. Om man ska dra hela sidan över en kant och jämföra alla recensioner.
Dock ska man inte göra det. Olika recensenter för olika skivor och det är DET man ska gå efter. Att hitta den recensent man brukar komma bäst överens med.

Fall tre:
Az är inte så mycket mer än en 2a. Knappt.
Grymmt besviken. Duktig textförfattare, bra röst och schysst floware. Men inte mycket av det kommer fram på plattan och sen är beatsen/mixningarna för det mesta hemska.
Platt och tråkig skiva.

Jibbs borde inte få en krona ens. Suger så mycket kuk att jag fan blir ledsen. "Hiphop IS Dead" om Jibbs får mer än Az.. Oavsett VEM som recenserat VAD. En tidning som ger ut recensioner där det väldigt indirekt sägs att Jibbs är bättre än Az dödar hiphop. 

Det var allt från positiva jag.
Puss
I found a cure for cancer, but it wasn't radio friendly

2006-12-18 19:25
Och jag antar att det är på såna här forum man räddar hiphop?
www.kingsizemagazine.se

2006-12-18 19:30
Ha.

Hur vore det om ni inte bara tittade på antalet kronor, utan faktiskt läste texten under också?

2006-12-18 19:37
Själv slutade jag bry mig efter artikeln om Jackie-O eller vad hon nu heter som till största delen handlade om hennes tatuering och vilka kroppsdelar den närmade sig, hennes utseende, henry berättar om snygga tv-spelsbrudar och att tjejer är sämre på tv-spel
.

2006-12-18 20:25
"Och jag antar att det är på såna här forum man räddar hiphop?"
Nej, här räddar vi världen. Inte hiphop.

Då instämmer jag med BuddyLove angående de två senaste inläggen.
I found a cure for cancer, but it wasn't radio friendly

2006-12-18 23:23
Tråden var inte till för att hata på Kingsize, för jag kommer fortfarande köpa nästa nummer av det, för tycker man borde supporta att vi har en sån här tidning i sverige!

Eftersom att två olika personer recenserade Jim Jones och AZ förstår jag inte riktigt alla jämförelser?

Jasså, hehe hade inte sett att det var två olika som recenserat. Men ändå känns det som att man skriver jättemycket om Jim Jones skiva som egentligen bara är medelmåtta, grymma hitlåtar men som helhet som album är det inte mycket vidare. AZ recensionen är mer bara ren smutskastning åt honom och känns som man i båda recensionerna dissar folket som gillar det. "Puritanerna måste skutta av glädje", och snackar om "bittra raplegender!" i jim jones. Känns som att recensenter försöker bevisa att dom vet mycket bättre vad som "ska" vara bra.

Men visst det är väl upp till recensenterna att skriva vad DOM tycker. Tycker bara det visar nivån på recensionerna när man sätter Jim Jones & Jibbs över AZ!

nuff said!

2006-12-18 23:25
Känns också jävligt fjantigt att ni på Kingsize säger att vi borde läsa recensionerna o inte kolla på kronorna, och att på whoa här så räddar vi hip-hop. Goddamn ni sitter väl här också o postar eftersom ni uppmärksammat posten?

Ville bara komma med lite kritik, no hard feelings haha!

2006-12-18 23:40
Kan oxå hålla med om recensionsdelen. Det är för det mesta bara massa skit som recenseras. Hypad "dity south"skit som inte är värd namnet men det spelas ju på MTV "så då måste vi recensera det".
Tror seriöst inte jag hittat en recension som berört en skiva jag varit intresserad av på riktigt, och då är jag I N T E särskilt insnöad på en stil/smak av hiphop. Då är det nåt fel.

Visst att man inte kan serva allas smak men vafan.

Och Kingsize's inlägg är ju bara löjligt. Vad fan är det som gör en jävla tidning från sverige som fokuserar på MTVartister som BowWow och råhyllar P.Diddy till så mkt bättre o häftigare än ett forum? Klipp er förfan jävla tomtar.
I aint got to breakdance, I aint got to freestyle just to prove I'm hiphop, I'm a grown ass man!
I aint got to write graff, Im allowed to like cash, who you think youre talkin to? I'm a grown ass man!
Producent

2006-12-18 23:50
Jag gillade Gidappa mer.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2006-12-19 13:41
Lustigt att när jag startade en tråd om förra nummret så blev det typ läsarstorm mot att jag postat i Utlänsk hiphop å ej Svenskt...

Jag bryr mig inte men det kan ju vara skönt om mod är konsekventa...

Ang Kingsize.. Käns den inte mer och mer ytlig...

Vet inte hur jag ska sätta fingret på det men den känns inte spännande...Man vill ju liksom bli berikad, -typ ahh det här hade jag ingen aning om..Det är skönt med retro sidor men jag tycker gott att man kan behandla hiphop historien i mycket större utstäckning..
Många som lyssnar gillarju mest musik som gjordes för 10-20 år sedan.. Det kan ju vara en grej att skriva mer om och inte bara aktuella artister...

2006-12-19 16:21
håller me om admins,,,, men vem har gillat admins nångång egentligen :-p

det "sämsta" med kingsize tycker jag är att det är för lite fokus på svensk hiphop. samt att intevjuerna e sjukt tråkiga, ja vill inte läsa 1 sida om nån rappares biografi som jag redan vet. man måste ändå rikta sig till en hiphoppublik som inte är helt analfabeta vad gäller hiphop historia.

sen har dom för mycket öggly kläder som man ändå inte har råd med...

annars är det najs

2006-12-19 17:07
Jurassic579:
"Många som lyssnar gillarju mest musik som gjordes för 10-20 år sedan.."

Det där var väl ändå inte riktigt genomtänkt?
DJ

2006-12-19 17:11
Som jag brukar säga. Sanningen ligger nånstans mittemellan Quote och Kingsize. Och i viss mån vid sidan av dem båda.

2006-12-19 20:16
jag tycker det är ganska intressant.

dissa folk för dom är keffa på att rappa, inte om vad dom rappar om

2006-12-19 20:30
va glad att vi iaf har en jävla hiphoptidning i sverige?.. vore d bättre helt utan eller?...

2006-12-19 20:38
Lorentz: om den är dålig så ja, hellre ingen tidning än en dålig tidning. Men helst av allt en bra tidning.

2006-12-19 20:42
Alltså... ger man Jim Jones skiva 4/5 då kan man inte ha alla hästar i stallet och definitivt inte alla indianer i båten.

2006-12-19 21:02
päronpung - Varför ska man inte få dissa vad nån rappar om? Om det enda nån snackar om är ointressanta grejer, eller snackar om det på ett ointressant sätt så är det väl fritt fram att säga att han bara snackar skit?
Finns folk som kan göra riktigt underhållande texter om en stor booty, men sen så finns det ju en drös som bara kan dra det gamla vanliga babblet om "stor röv, stor röv stor röv!" :6

10-4, over...

2006-12-19 22:57
Har köpt ett nummer, den med kenta. Lite halv tråkig! Men inte alls en dålig tidning. ska checka in nya nummret!
Crime Pays, ask the Rothschilds!
DJ

2006-12-19 22:57

Kan inte vi som gillar hiphop få ha vårat och ni som gillar rapmusik ha erat. Det är inte kul längre.
WHERE IS KOOL HERCS ROYALTY CHECK??

Fuck That Serato MP3 shit! Keep It Dusty!!! THD KREW<br> http://www.myspace.com/dj_grass

2006-12-19 23:02
Ja för det har ju inte gjorts 4000 utevekclingsstörda Dipset och Lil Wayne låtar senaste två åren? Där hade det ändå räckt med kanske 1-2 låtar för att mätta marknaden.

2006-12-20 11:13
weiner -
* "Om man inte får dissa t.ex. AZ för att han snackar om ointressanta saker, utan att bli bannad från whoa"
- Va?

* "Jag tycker inte det är berättigat att dissa någon för vad dom rappar om."
- Så man får inte dissa någon som rappar rasistisk propaganda?

* "Men man får fortfarande rappa om bildar, brudar, pengar och is, bara man gör det på någorlunda bra sätt."
- Jag har väl inte sagt annat?

10-4, over...

2006-12-20 19:26
the format var ju en sjuk besvikelse.
"They criticise us for how we are but then they want to dress and eat like us. There is a bit of envy."
- Alessandro Nesta

2006-12-20 23:01
d e klart de är bra att kingsize finns, det ät bättre med en keff tidning än ingen tidining alls säger jag, dock är kingsize inte keff, inte helt allafall :-p

Jag tycker man ska skilja på att "rappa bra" eller att rappa om "ointressanta saker". Det finns hur många rappare som helst som är bra men rappare om ointressanta saker, eller rappare som är dåliga men rappar om intressanta saker.

Sen tycker jag det är fel när alla säga "öö dom rappar bara om bitches o hoes"

visst dom gör det, men det är verkligen inte alla låtar med tex 50 cent eller tillomed Nelly för den delen, som bara handlar om hoes o bilar. Sen att singlarna ofta är så är en helt annan diskution.

Samtidigt som kanske dom bästa hiphoplåtarna som gjorts har ipincip samma "battle rap" tema, som folk kört den back in africa.

så jag tycker man ska skilja på skillz o tema.

2006-12-21 11:14
BuddyLove P22
Jag förstår inte hur du kan säga att Snoop lagt skridskorna på hyllan? Har du ens lyssnat på Tha Blue Carpet Treatment? Det är en jävligt bra platta, kanske en av de bästa som Snoop släppt. Recensionen stämmer mycket bra på den plattan!

2006-12-21 11:21

1) kulturjournalistik, benämning på ett brett spektrum av journalistiska genrer, från den litterära essän och recensionen till intervjun och nyhetsreportaget, som har ämnet kultur, i vid mening, gemensamt och <B>skiljer sig från annan journalistik genom att skribenten/reportern tillåts vara subjektiv och inte representera någon annan än sig själv och sin egen sakkunskap</B>

2) Två olika skribenter skrev texten. Med hänvisning till ovanstående står heller inte enskilda recensioner för vad tidningen tycker.

3) Vidare så håller jag med om kritiken (om att intervjuerna är tråkiga, att man redan vet hälften, etc). Tycker personligen att innehållet är ett enda stort problem, och det är ju kul att det kommer upp trådar som diskuterar den då och då. My two cents: fixa fler bättre skribenter (kanske genom att börja arvodera?), korrekturläs och ha ngn form av textkritik inom redaktionen. Ta till vara på läsarreaktionerna (sjukt tacksamt att få så mkt respons) och börja för guds skull ha annat än intervjuer.

Why the fuck can't emcees emcee no more?

2006-12-21 12:49
päronpung - Ingår inte "att kunna skriva bra texter" i kategorin skills?

weiner - "Okej," så man får inte kritisera någonting som någon annan säger? I så fall: varför gnäller du över att andra gör det?

10-4, over...