I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Proof spökskrev åt Eminem?

Utländsk Hiphop - Allmänt

2006-12-15 18:57

Proof spökskrev åt Eminem?

Läste en intressant sak skriven av Cozmo D borta på jazzyjefffreshprince.com-forumet:

OK,

I probably shouldn't even be sharing this, and I want to preface it with a disclaimer that I am not stating an opinion one way or the other, and that y'all should draw your own conclusions. However, I know what students of rhyme styles many of y'all are, and I know y'all definitely follow Em a great deal more than I do, so here goes.

When "My Name Is" first came out I was introduced to Em at my lawyer's office, who was also Em's manager. I complemented him by saying that "yo, you're mad funny man, but you really got some skills too." He said "that's cause my boy here is my ghost writer" and introduced me to his black homeboy that was rollin' with him, Proof. I said "get the f*** outta here" and Proof jokingly said some nonsense about "yo, I sit down with my pen and morph into a whiteboy" or sumthin stupid like that. I was kind shaking my head after that, I mean even if it was true why would he admit it? However, when I talked to other peeps about it they quickly convinced me that I was being clowned, which made all the sense in the world. After all, I was probably just some obscure one-hit-wonder Old School cat from the '80s to them.

A while later I shared this with my son, who is himself a rapper and a serious rap aficionado (he's 23 now), and of course he thought I was being clowned as well. Then D12 came out, and it seemed real funny to me that Proof's flow sounded EXACTLY like Em's. I pointed this out to him and he thought I was right, but chalked it up to the fact that they had been down with each other and so close for so long. Of course I pointed out to him that in TRUE Hip-Hop that was the exact reason that MC's went through great pains to NOT sound like each other. After all, nobody wants peeps to think that they bit their boy's style. But, I just settled that it's a new age in Rap and cats these days don't care about sounding unique.

Then last April, tragically, Proof was killed. I liked the cat even though I only met him that one time, so it saddened me. Still, it's been a long time since I checked for Eminem as a rapper seriously, since I have been on my Music Industry Anarchist kick for a minnit now. But, tonight I saw this thread, and a little light went off in my head. I haven't heard anything by Em in some time, so I'm totally in the dark here, but it's funny that somebody, ESPECIALLY a rapper like Brakes who's lyrics and style I admire and respect, would say that Eminem's lyrics and flow then and now sound like they were written by two different people. Then, as I'm writing this post, my son calls home from work and I ask him his opinion, and he says yeah, he's thought this for some time now, and that he noticed the change right about the time that Proof was killed. My son then said "maybe there was more truth to what he told you than I thought..."

Hmmmm........

Djingis Khan for life.

2006-12-15 19:07
oooh my its a conspiracy ;)
Forumssignatur...<br>

2006-12-15 19:13
Eminem har inte gjort något pga sörjelsearbetet efter proofs död, han skriver sin skit själv.
Street's disciple, I rock beats that's mega trifle

2006-12-15 19:24
Om man lyssnar på lite låtar från de båda tycker jag man slås av hur identiska stilar de har.
Djingis Khan for life.

2006-12-15 19:52
Vad oväntat med en konspirationsteori om en död snubbe!
Det händer ju aldrig

2006-12-15 19:55
jag har hört att proof spökskriver from beyond the grave...OOoooOOOooh

2006-12-15 19:56
...bara jag som tror bizarre spökskrev åt em och proof?

2006-12-15 20:36
för att vara ärlig

båda har identisk stil

varför?, eminem säger de i "yellow brick road" dom har umgåts sen dom var små, dom rappar på samma sätt, dom rimmar och skriver på samma sätt, det är detroit , finns massa häör på whoa t.ex som skriver o rappar på samma sätt, ghostwritar den ena till den andra? nej

dock har proof lite annorlunda flow inte exakt som eminem

och finns massa freestyles videos från back in the day med eminem, tror inte proof ghostwrita då också

som sagt, alal dom i d12 har vunnit på "hiphopshop" tävlingen som bästa battlare, därför dom bilda en grupp, .. såå. inte helt konstit domi har samma stil

jag tycker att gamla royce texter och eminem typ "nutting to do" o sådana låtar, när dom kickar tillsammans, jag tycker dom låtar rätt så lika textmässit

ghostar eminem royce eller tvärtom? nej

detta är bara en kille som vill hypa sin son elle något haha ;D
Gå in på www.filmbloggen.devote.se ! Sveriges populäraste filmblogg.

2006-12-15 20:39
fast, jag tvivlar inte för en sekund att proof kanske skrivit en låt till eminem, em kanske skrivit en till proof, kanske e ntill kuniva o.s.v

det är sånt man gör när man jobbar tillsammans, eminem har en skit bra idé, börjar o skriva o shit nej jag vill ha en mörkare röst på den ey proof, kan du kicka detta ? ah perfekt

typ de e sånt som händer

2006-12-15 21:37
Är det en slump att Eminem är betydligt sämre nu än när Proof frodades?  
Djingis Khan for life.

2006-12-15 21:40
sämre?

jag tycker no apologiez  är de bästa ha ngjort på länge

och re-up med fifty cent håller samma klass som encore samma sak gäller crack corn låten

alla rappare gör en låt sämre en låt bättre, normalt

proof kan inte skriva så som eminem skriver, ni som lyssnat på eminem sen infinite vet vad jag talar om

det är en unik stil helt enkelt, ordvalen, metaforerna, punchlines, eminem är en egen genrer inom hiphoppen

2006-12-15 21:41
Är det en slump att alla rappares debuter alltid är bäst?

2006-12-15 21:44
absolut inte

allas debuter är drygt 15 års av tänkande, 15 års av kreativitet, beor på ålder så klart, men debuten, det är hela ditt liv, liksom, du har kreativa tankar du har idéer du haft sen du var liten , du har förslag du har texter du har rim du velat använda sen du börja rappa

därför brukar debuten vara de bästa!

för att ditt andra album är drygt 1-2 års tänkande/kreativitet, och de första året brukar flesta knulla runt, festa runt, flumma runt, vara på andras skivor, ägna åt att spela in videos och synas överallt

så det är typ knappt 1 år dom får att jobba med sitt andra album och det är svårt att hålla det lika kreativt , orginellt o.s.v

2006-12-15 23:16

Det är ju klart som fan att han blev "clowned". Proof är inte ens hälften lika skillad som Em, och visst, Eminem har blivit sämre sen Proof dog, men å andra sidan har Eminem sakta med säkert blivit sämre hela tiden sen Slim Shady LP. Allt jag har hört av Proof har varit sämre tekniskt än allt jag har hört av Em, med vissa undantag.

I belong with all the glamorous trash, sex punkettes, bruised faeries, kinderwhores and art sluts. And cause rehab is for quitters. Awright?<br>

2006-12-15 23:36
dock var eminems andra album bättre än det första
Omae wa jowai

2006-12-15 23:36
Förlåt killar.. Men Proof var wack.. Riktigt wack.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-12-15 23:53
nej , proof var ett geni text mässigt, verkligen nära eminems nivå och jag älskade hans röst

att säga att han är wack är helt fel, jag säger inte detta för att människan är död, jag säger det för att det är sant

hans texter är grymma, lätt en av detroits bästa freestyler

när han var med i "8mile" så fick han inte heta "proof", som han ville heta, istället så hette han Lil'tic, och de första han säger i filmen var något sånt här

i'll Punish Rabbit Or Obsolete Future

genialiskt!, there u go., Proof, första mening!

2006-12-16 01:04
Aesop Rock är genialisk, Slug är genialisk.. Proof var långtdärifrån..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-12-16 01:04
ModernDrunkard P21
nej nu tror jag bestämt att det är din usla musiksmak som spelar in hörrudu...

2006-12-16 01:06
Proof var faktiskt inte nått som stack ut ur D12 alls. Visst en del gamla freestyles han gjort med Em är rätt schysst men rent objektivt är hans grejer sen dess grymt mediokra..

2006-12-16 01:09
ModernDrunkard P21
jag tycker inte att proof var ett geni, menar mer att det faktum att du geniklassar aesop rock och slug diskvalificerar dig från alla diskussioner whatsoever. men jag är ju full och sur så whaddoIno

2006-12-16 01:30
Håller med demento... Slug är en medioker rappare på sin höjd, och aesop rock står jag inte ut med...
Sittin sideways...

2006-12-16 01:30
Proof var fet däremot
Sittin sideways...

2006-12-16 15:58

Så mycket fel här :)
Orkar inte ens peka ut en tiondel.

"Är det en slump att Eminem är betydligt sämre nu än när Proof frodades?"
Det är han inte ens.. Så kass som han är nu har han varit i ungefär 2 år.

Hur fan kan folk veta att han blivit sämre sen Proof dog?
De låtarna folk hör nu kan ju vara inspelade innan Proofs död.
Och om man nu säger att Proof ghostwriteade.. Lär det inte funnits en del texter och låtar kvar att spela in för Eminem efter Proofs död med?

Så sjukt dåliga argument och ingen humor eller något här. Tråkigt :(
Tycker det lät som konversationen mellan Em, Proof och Cozmo D flödade av humor/ironi för den delen med. Låter rätt mycket som deras typ av humor.

Finns nog inte mycket mer patetiskt än rappare som föll av på 80-tal ;)

I found a cure for cancer, but it wasn't radio friendly