I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Album som låter mkt bättre på vinyl än på CD

Utländsk Hiphop - Allmänt

   
DJ

2006-10-06 13:42

Album som låter mkt bättre på vinyl än på CD

Ämne för nördar:

Visserligen tycker jag att de allra flesta album, iaf hiphop och jazz, låter bättre på vinyl. Men ibland är skillnaden större än brukligt. Lista album ni hört på både CD och vinyl, där ljudet är betänkligt mkt bättre på vinyl.


Pete Rock & CL Smooth: Mecca And The Soul Brother
På CDn är basen på nåt sätt mycket svårare att höra, den blendar in totalt i mellanregistret och den låter inte så smutsig som den ska utan snarare lite för "poppig". Hitsen funkar ju iaf, TROY, Straighten It Out och Lots Of Lovin är bra även på CDn, men låtar som Wig Out, Skinz och Can't Front On Me är totalt annorlunda. Låter ungefär likadant, men "känns" helt annorlunda i maggropen. Ljuden är inte så ihopmixade utan mer frigjorda från varandra på nåt sätt.

Gang Starr: Step In The Arena
Basen igen. Här ligger basen på ett helt eget avlägset ställe på vinylen så du måste ccranka upp basen ganska mycket. På CDn är den mer närvarande och störande, men inte alls lika nod-vänlig. Ljudet blir för slickt och rationellt på CDn. En enda smocka i ansiktet i stället för miljoner bin som anfaller från olia håll. CDn saknar volym och rymd helt enkelt.


Brand Nubian: Foundation
Har haft CDn sen den kom ut. När jag för ett par år sen fick tag i vinylen blev jag grymt överraskad. Album som släppts efter 93-94 brukar vara så anpassade för CD att de låter ungefär lika bra, om inte snäppet bättre (fast förstås kallare och tråkigare) på CD. Eftersom den här rackarn släpptes 98 trodde jag skillnaden skulle vara marginell. Men det känns nästan som en annan mixning. Ljudet är mkt tydligare, vassare och hårdare. Plötsligt har du Puba, Sadat och Jamar i vardagsrummet och känslan av ljudmatta i bakgrunden försvinner helt.