I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Sov inte på Mekalek

Utländsk Hiphop - Allmänt

   

2006-06-20 15:32

Sov inte på Mekalek

Här kommer lite klipp och klister från min blogg. Jag tycker att ett av årets hittills bästa album behöver lite uppmärksamhet, även på whoa.
För övrigt verkar det ha sovits ordentligt på Slow Suicide Stimulus -plattan som kom tidigare i vår. Den bör kollas in för den som brukar gilla weathermen-grejer. SSS är ett samarbete mellan Tame One och Dusted Dons med produktioner från bland andra EL-P, Mighty Mi och CamuTao och med gäster som Aesop Rock, Vast Aire, Cage, SA Smasch och Yak Ballz.



Nu har tiden kommit för en av de mest lovande hiphopproducenterna. DJ
Mekalek släppte häromveckan albumet Live & Learn, ett fantastiskt producentalbum med ungefär femton mer eller mindre kända rappare på mikrofonerna.

DJ Mekalek har hittils mest gjort sig känd som den knubbige, lite uppnäste, lastbilschaffisliknande uppenbarelsen som skött produktioner och cuts i gruppen Time Machine. Jag var en av många som bugade djupt inför trions uppriktiga retrohiphop på debutalbumet Slow you roll. Utöver detta har han lånat ut sina underbara scratchhänder åt bland andra Non Prophets, Mekalek la alla cuts på 2004 års näst bästa album, Hope.

Live & Learn är en 20 låtar, 53 minuter, lång nöjesfärd genom soulsamplingar som doftar guldår, stenhårda synthtrummor som bankar skiten ur 1987 och smeksamma antydningar på att vi ändå befinner oss på denna sida av millennieskiftet.

Rygga inte bakåt bara för att rapparna på skivan heter Sparks, Raw Poetic, Cool Calm Pete, Shawn Jackson, Starrs, Murph, Jahpan och liknande. Hur okända de än är gör samtliga mer än stabila insatser, kanske inte minst den för mig okände Jesse Calico som fullkomligt dödar ett klassbeat på den drygt två minuter korta 2 nights ago. De mest namnkunniga rapparna på skivan, Stones Throw-rapparen Percee P och Time Machine-rapparna Jaysonic och Comel toppnoterar äve de.

Live & Learn går utan svårigheter in bland årets hittills fem bästa album.