I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Phonte's tankar om Mobb Deep's Blood Money

Utländsk Hiphop - Allmänt

2006-05-02 13:56

Phonte's tankar om Mobb Deep's Blood Money

"6 pages in that other post and nobody's figured it out yet huh? Lemme break it down....

*sighs REAL deep*

Mobb Deep is gone. Club Mobb is what you have now. And you can either take it or leave it.

To me the last classic, dark, moody, make-me-wanna-open-fire-on-a-group-of-in nocent-schoolchildren Mobb Deep single was "Quiet Storm." Hav and P were sharp as ever on the boards and on the mic respectively......and then.......

Enter Hov.

I'm sorry.....but I've never seen ANY emcee past or present be as VISIBLY affected by a dis as Prodigy was by that Summer Jam screen. All of a sudden, the same emcee who gave us countless quotables for 3 albums sounded as flustered and unfocused as ever. Hell, most of the time he wasn't even RHYMING..... Thus, we saw the beginnings of what I call "Club Mobb," a group that had had their street cred tested so many times (see: unfavorable incidents with TruLife and Keith Murray), that they figured 'fuck it.....let's take niggas to the club' and the results ranged from dope ("Burn"), to dope-once-it-grows-on-you ("Got It Twisted"), to horrid ("Hey Luv" feat. 112).

So what exactly happened?

Most people don't realize that the magic of Prodigy (and Mobb for that matter), lied in Prodigy's first bars. Literally......Prodigy has some of the most classic and memorable first bars in hip hop history, and that made for their best singles. Don't believe me?

"I got 'chu stuck off the realness....." -Shook Ones

"The saga begins.....we go to war/ I draw first blood be the first to set it off...." -Hell On Earth

"I put my lifetime in between the paper lines...." -Quiet Storm

"I break bread, r i b s, hunnid dolla bills...." -Keep It Thoro

Now as you listen to "Blood Money" try to find that bar. Dig through that album and search for that one line.....that ONE bar from Prodigy that made you and your mans rap along in unison like "I used to be in love with this bitch named E&J/ don't fuck with her no more now I fuck with Tanqueray" from "Drink Away The Pain."

You can't find it, 'cause its not there.

For better or worse depending on how you look at it, Havoc is now the best MC in Club Mobb. I take my hat off to him. Dude sounds hungrier than ever. And although P still has his moments (his verse on "Capital P, Capital H" is dope), for most of the album he's the same rambling, non-rhyming, unfocused guy that he's been for the past few years. He really sounds clinically depressed. It's sad.

So aside from its obvious artistic shortcomings, what does G-Unit have to do with people's hate for "Blood Money?"

Honestly......everything.

Like I told y'all so many times, even in regards to my OWN career.....in this game, PERCEPTION is reality.

And if people's general perception is that you cashed in 13 years of hard-earned respect for a Porsche...

AND you're rollin with the industry's hot new franchise boy (who DISSED you a year earlier, mind you)......

AND gave him total control of your album...

AND engaged in blatant cock-sniggling in interviews and on records by referring to him as Curtis Billion Dollar Budget Jackson.......

AND the only features on the record are G-Unit (no Noyd or any other QB niggas).......

Then what is the general consensus?

"Maaaaaan, them Mobb Deep niggas sold the fuck out," that's what."
...

2006-05-02 13:57
"...Now personally, I have no problem with an artist selling out, or cashing in (however you look at it)....but I understand the ramifications of it. And the fact remains that when you sell out: 1) it damn sure better be financially worth it so that you NEVER have to sell out again, and 2) your post sell-out records better be artistically fucking BULLETPROOF. I mean, you better make the record of a lifetime or else there will be hell to pay.

And from the looks of things, Mobb may fail on both counts.

Cats are trashing the record left and right. Most die-hard Mobb fans have written them off by now. As dope as "Put 'Em In Their Place" is it ain't gon' get the 106 and TRL'ers, so those diamond numbers they were shooting for are looking more like Yayo's.

Not to place all the blame on 50, because truthfully, the songs he's featured on are among the best on the album. And I always thought "Outta Control" was dope, because it felt like a natural progression for Club Mobb.....it was the grown and sexy Club Mobb and it knocked. The same can't be said for "Give It To Me" and "Backstage Pass." They are club attempts that sound forced and honestly, are downright laughable.

I will always hold Hav and P near and dear to my heart, and they will always be viewed as hip-hop legends to me because of their first 3 albums (honorable mentions go to "H.N.I.C" and "Free Agents" tho). But I gotta call a spade a spade.

For longtime Mobb Deep fans, "Blood Money" pretty much confirmed our worst fears of what we thought a G-Unit/Mobb Deep partnership would bring forth:

Our boys done got rich and stopped trying."

Vad tycker ni ? Håller ni med Phonte från Little Brother om hur Mobb Deep rentav sålt ut, helt för ingenting ? Droppa era tankar..
Länk

2006-05-02 14:09
orkade inte läsa hela men jag håller med honom. detta konstaterade jag vid första genom lyssningen av plattan. de har jobbat efter framgångsreceptet, delat skivan i olika delar: club bangers, gangsta, bling bling, brud låtar. så folk som inte lyssnat på hiphop länge kan ta åt sig trend hiphop. deras sellout grej blir för tydlig, t.o.m tydligare än på amerikaz nightmare.

werd till phonte.

2006-05-02 14:28
Tror dock att den kommer sälja rätt mycket även om skivan enligt mig inte är någon höjdare heller!

2006-05-02 14:33
Klart vi håller med honom..
Schlagerstjärnan Carola berättar om sina skönhetsingrepp: -Jag ser yngre ut än någonsin.

2006-05-02 15:04
diggar pearly gates, det är bra låt. den versionen jag har är prod också censurerad.

2006-05-02 15:38
Håller med Lil brother på vissa saker som att Prodigy känns sämre på något sätt. Men Havoc gör det riktigt bra på blood money. Dem kör på ett klassikt koncept och gör det jävligt bra. Jag tycker blood money är ett bra släpp, och då är inte jag någon direkt fan av dem. Men jag får en känsla av att mobb's äldre fans såg dem som sellouts i det ögonblicket dem signade med G-Unit. Det sticker i ögat på back packers, mobb deep för dem har ju alltid varit deras älsklingar.

Jag tycker folk är stuck in time, för artister kan inte låta som dem gjorde för 10 årsedan. Man utvecklas och blir äldre... Jag förstår precis varför prodigy inte låter lika hungrig som förut, det är inte så jävla lätt att låta som när man var 20 år.

Jag hoppas på att skivan säljer bra så dem får cash för alla års slit. Det är dem värda.
Crime Pays, ask the Rothschilds!

2006-05-02 15:53
Rhetoric
1. the art of speaking or writing effectively
2. skill in the effective use of speech

2006-05-02 15:58

2006-05-02 20:53
phontes tankar är våra tankar

men det är en skum känsla att se dom snubbar man ansåg var hårdare än granit plötsligt polera fiddys reling "bara" för pengar
I was surrounded by powerful entitys of angelic emergence

2006-05-03 00:11
BurtMode P19 , för 'bara pengar' ? ;)
de e nog inga småsummor de handlar om, dom vill väll fylla sina miljonvillor med privata tennisbanor och kylskåp fullproppade med cristal och va med i mtvcribz? kanske göra nån keff feat. lil jon och alisha keys, sen leva primetime å röka blunts? respect their hustle, dom har redan släppt ett mer än ett gäng odödliga spår.

2006-05-03 00:48
Kolla det här är det mest skruvade med hela scenariot; 50 cent har lyckats blivit så rik att han inte bara kan köpa nya custommade bilar på rullande band, äta diamanter, ha kanske det största crewet nånsin (ge ut skivor med dem på skoj; Tony Yayo), göra film utan några skådespelartalanger att tala om, han har nu också KÖPT sina favorit emcees, mafacka, han köper inte skivor med Mash out posse och Infamous Mobb Deep; han köper personerna och allt vad de står för som om de vore kläder. Om inte det är allmänt accepterat som fucked up att Mobb Deep har blivit 50 cents jävla leksaker så ger jag upp det här med hiphop.

2006-05-03 00:49
Tyckte dom sålde ut förra albumet.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-05-03 01:07
Jävla pajas som skrivit^^

Prodigy och Hav har ingenting att bevisa längre. De är legender men de vill collecta nu vilket de gör helt rätt i. All cred i hela världen till duon
PUNGEN SKA MED IN ANNARS KAN DU GLÖMMA DET!
Producent

2006-05-03 01:10
Håller med en del av det av det Phonte sa. Men å andra sidan så är Mobb Deep fortfarande mycket bättre än Little Brother. Jag gillar inte "Put Them In They Place" men jag gillade "Hey Luv (Anything)" och då är jag inte någon sucker för enbart kärlekssånger. Tycker att "Blood Money" verkar betydligt bättre än "Americas Nightmare" var egentligen bara en riktigt bra låt där (Win Or Lose) och bara ett bra Havoc beat "We Up".
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2006-05-03 01:15
hahaha, skruvat scenario? snälla sluta!

Så vilka tycker ni Mobb deep borde ha signat med istället? Ge mig ett bättre alternativ? MD var osignerade i en vecka när 50 fiskade upp duon. Är den självgode p-diddy bättre? eller den den där ugly ass jay-Z? era jävla stolpskott... hatare. Unna Mobb Deep lite framgång och cash och sluta bete er som ni vet något. Det funkar så här i musik branschen, la-la land och skiten ska ju sälja för i helvete.

och 50, jag ser det mer som en svart man med noll förutsättningar att lyckas här i livet skapat ett massivt imperium. Extremt målvedveten snubbe med en rejäl talang för vad som är låter bra osv.

Visst, 50's tankesätt att försöka SÄLJA ALLT kan gå till överdift ibland. Men sluta måla upp honom som självaste Satan som tar era favvisar ifrån er. Blir ju bara löjligt!

2006-05-03 02:54
Jag gillade inte produktionerna.
Jag diggar 50 som fan, men han gästar på 6 av 16 låtar, och det är kefft.

Dirty-Dave P23

Varför dra upp Jay-Z här..? Jiddra inte med den störste.

2006-05-03 07:25
håller med Phonte...

Mobb Deep är Club Mobb nu

2006-05-03 07:40
Club Mobb är rätt roligt, roligt att det är phonte som säger det, och jag håller med, men å andra sidan... jag har inte lyssnat på dom sen murda muzik, trodde dom var rätt slut, men nu plötsligt är dom överallt, på omslaget till kingsize och what not. Jag har accepterat att de aldrig kommer en ny hell on earth och då kan jag ändå glädjas över att det går bra för dom som gjorde den.
http://soundcloud.com/80scrackpolo

2006-05-03 07:53
Håller med Phonté helt och hållet. Det är riktigt tråkigt att en så bra grupp kan sjunka så lågt.
Ingen kan påstå att 50 Cent har några som helst skills för det har han verkligen inte.

2006-05-03 08:11
Jag tycker det vore mycket konstigt om Mobb Deep skulle låta som de lät på Shook ones livet ut. Det vore inte ens önskvärt även om jag tycker att de lät bäst där. Jag låter motsägelsefull, men de skall ju göra vad de brinner för.

Amerikaz nightmare var tung för att den lät jävligt bra. Prodigy må låta oinspirerad och nästan låta bli att rimma ibland, det är ändå hip-hop av kvalitet. Sell out hit eller dit, de har väl länge rappat om att hustla in cash...
Hälsningar från Finland:
www.johankvarnstrom.com

2006-05-03 09:58
"I got 'chu stuck off the realness....." -Shook Ones

"The saga begins.....we go to war/ I draw first blood be the first to set it off...." -Hell On Earth

"I put my lifetime in between the paper lines...." -Quiet Storm

"I break bread, r i b s, hunnid dolla bills...." -Keep It Thoro

Seriöst... han tyckte de här var bra alltså? Holy shit..

Tanqueray linen var fet dock.
"Vi är inte utvecklingsstörda, vi är bara människor som störs av utvecklingen."

2006-05-03 10:13
jo för fan hans öppningsrader är farliga o sitter direkt

2006-05-03 10:21
Ofta! De där sög ju.
"Vi är inte utvecklingsstörda, vi är bara människor som störs av utvecklingen."

2006-05-03 10:52
De Låter övergrymma.
Hälsningar från Finland:
www.johankvarnstrom.com

2006-05-03 11:34

2006-05-03 11:37
"This album is sure to push Mobb Deep back to the forefront"
-Skribenten på allhiphop tyckte inte lika som Phonte...
Hälsningar från Finland:
www.johankvarnstrom.com

2006-05-03 11:39
nope 4/5
ye ye ye
Groupie

2006-05-03 12:31
Juggalotus haha din jävla pajas. Go to school, and get a haircut!
That was bullshit, I'd never say no bullshit like that... Glad I don't live none of that bullshit, that shit is absolutely bullshit!
Bullshit.

2006-05-03 12:52
Juggalotus

håller med sune om dig, pajas
Street savvy

2006-05-03 12:52
Dirty-Dave P23: "En svart man med noll förutsättningar att lyckas i livet" Skön människosyn där, du går på allt man. Han är en produkt, han är musikindustrins svar på efterfråga eller rättare sagt skapad för att sälja musik som inte är något annat än Mcdonalds, lätt och billigt men venomous för intelektet. Jag förstår att du lyssnar mycket på honom, du tittar mycket på Big Brother också va?

2006-05-03 13:26
RushLingo P22
Men du förstår vad jag menar, sluta slingra dej. Uppväxt i southside queens med ensamståede mamma som senare blev mördad. Och att vara svart gör det inte bättre precis, även i dagens amerika så vad fick du fram egentligen? Är man automatiskt dum för att man gillar 50 cent? shiit, du är verkligen fast i din lilla värld. Och för det andra, Hiphop hör inte hemma i dem fina rummen med alla intelektuella... det är gatans musik.

2006-05-03 13:32
Blood Money

Artist: Mobb Deep
Title: Blood Money
Rating:¤¤¤¤
Reviewed by: Martin A. Berrios

saxat från allhiphop.com

Even though Mobb Deep gained enormous street fame in the 90's with their classic The Infamous, the Queensbridge duo have never quite lived up to that earlier greatness on subsequent releases. They showed hints of again reaching their potential here and there on Hell On Earth and Murda Muzik, but didn’t serve up the thorough follow-ups needed to keep their cult status granite solid. With their last album, Amerikaz Nightmare, Progidy and Havoc were met with another lukewarm response. In customary scorned rapper fashion, they blamed the label and bounced. With a new free agent status in place, 50 Cent scooped the boys up in ‘05 and made them G-Unit's first official signing outside the Interscope family tree. The result is Blood Money (Infamous/G-Unit/Interscope); Mobb's strongest batch of work since they laced us with "Quiet Storm".

Overall P and Hav don’t stray too far from their distinctive formula. The hood drama meets gritty production on the album's first single "Put Em In Their Place". Sha Money XL cooks up blazing horns to match the group’s stern demeanor. On "Capital P, Capital H" they justify their unbecoming ways over a laid back distorted bass track laced with synth. On "Pearly Gates" the Mobb shows deeper range as they take an atheist view at life with a show stealing verse from 50 Cent. All three Queens natives converse skeptically over a playful soul sample driven track. Havoc’s bars ultimately put the writing on the wall: "I found myself asking God what the fuck is my purpose/You go to heaven, know I’m foul but put a good word in."

Sonically, the album keeps an overall dark overtone. On "Speakin So Freely" Havoc lays some eerie guitar strings over some soft drum kicks, setting a proper backdrop for the Mobb's thinly veiled diss to some of their former homeys. H continues showcasing his production prowess when utilizing speedy high hats and kicks with an awkward noise about every two bars on the Lloyd Banks assisted "Stole Something". The distorted bass heavy “Backstage Pass” is sure to get maximum love on the block as well.

With what seems to be a necessarily evil amongst rappers, Mobb fall into the trap of forcing a radio friendly hit. "Hollywood" Hav and "V.I." P try to recreate the magic of 50’s "Candy Shop" with "Give It To Me"; but fail to connect. Even a verse from Young Buck couldn’t save this joint.

While this technically doesn't feel like a true Mobb Deep effort (the G-Unit influence is obvious throughout the disc-where's Noyd?), Blood Money still bangs. This album is sure to push Mobb Deep back to the forefront. Curtis wins again.

2006-05-03 13:55
startalt

Du ska fan ha en pokal för det där uttalandet. Jesus kunde inte sagt det bättre.

2006-05-03 13:57
"Fan, dom flesta här är ju kids, kommer ni verkligen ihåg hur mobben lät när det begav sig? eller har ni fått det berättat för er? era jävla mp3-nerladdande snorungar. själv minns man när Kanal 1 (som det hette på den tiden era jävla färskingar) visade GOD pt 3 när den videon var färsk."
-Skivorna finns till salu än idag. Så många "kids" (inklusive mig) har köpt Mobb deeps äldre skivor några år efter att de kom ut, inget fel med det.
Hälsningar från Finland:
www.johankvarnstrom.com

2006-05-03 13:57
Faktiskt, Mobb har inget kvar att bevisa, låt de njuta sina cash.
undertiden

2006-05-03 14:04
Dirty-Dave P23 : Slingra? Du är ju rent rasistisk, 50 cent är inte den förste och ende som klarat sig ur taskiga omständigheter och det gör inte att han är räddad från all kritik.
och det där med att hiphop och intellekt inte går ihop är så malplacerat att det får mig att undra om du är politiker eller nåt. Talib, Immortal Tech, Pharaohe, Mos, Common, Black Thought och listan fortsätter är alla emcees som insett vikten av att nyansera sin stil och tala positivt och konstruktivt om lösningar på problem, inte som dina favoritemcees som enbart tar upp fattigdom, vapen och knark blandat med ofattbara rikedomar för att du din svensk ska på tusentals mil kunna onanera till andra människors misär.

De eventuellt största av alla emcees förstod den här problematiken; 2pac och Biggie fattade balansen mellan utbildning och verklighet. Vad tror du att 50 cent ger för budskap till unga människor i taskiga förhållanden? Skjut din väg till pengar! du tänker precis som en kolonialherre, de som under 200 år diskuterade om svarta och indianer hade själar och sen undehöll sig med att provocera dem till att internt kriga mellan varandra för din egen njtnings skull.

2006-05-03 14:19
Fuck fame, gimme the cash biatch!

2006-05-03 14:39
RushLingo P22
Jag orkar inte försvara 50 mer. Men du drar förutfattade meningar om mig. jag kan säga att min variation sträcker sig långt över var du tror. Din yta är planeten jorden och min hela jävla universum. Och total misär finns här i Europa oxå smart guy. Jag skiter väl i deras struggle, jag vill ha hårt spottande hardcore Mc's över gangster beats som jag kan röra min nacke fram och tillbax till. simple is that! IT'S ONLY MUSIC!

Jag rå diggade black star, commons andra album och The Roots "Illadelph Halflife". Jag har prencip studerat alla stilar inom hiphop sedan Sugarhill Gang. Jag lyssnar på allt från De La, A tribe called Quest, Krs One till Kool Keith, Ra Rugged Man, Too short, Geto Boys, Jedi Mind. sure, Det är är jätte bra med intelektuell hiphop precis som vi behöver Gangsta Rap och tidlös underground rap. Du klankar ner på stilar inom hiphop och ser ned på Gangsta Rap? Det är du som förstör en naturlig utveckling. jaja!

sjukt offtopic för fan.

2006-05-03 14:48
Tycker Phonte borde får börja skriva för någon tidning. Elemental vore grymt.
If I hade any more potential I would have to be twins.

2006-05-03 15:15
Dirty-Dave P23: Jag kommer inte från Europa man, jag har äit fattigdom till lunch.

Allt ska få finnas men när en part blir dominant; aja jag citerarar den ultimate: It can´t be all KRS and it can´t be all Nelly, nu är det tyvärr bara 50 cent.

Precis jag håller mig här på planeten jorden medan du är ute och svävar i yttre rymden. Hälsa Venus man! Flummish.

2006-05-03 15:19
http://xxlmag.com/online/?p=665

4/5 allhiphop.com
4/5 XXLmag
ye ye ye

2006-05-03 15:22
4/5 fick T.I King också men i den tråden tycker alla den är bra, gunit hat kanske vem vet?
ye ye ye

2006-05-03 16:45
En sak är i alla fal säker, om Phonte dissar Mobb Deep så måste vi ju alla tycka som honom.

Väsby Crew! - Spana in min sida för Dubfiles DVD+CD dokumentär.

2006-05-03 17:30
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-05-03 20:02
Mycket hetsande och mycket smutsande härinne.

2006-05-03 21:14
Tycker PHonte överdriver lite och jag tycker det är helt rätt att dom försöker ta sig vidare.. Ingen håller glöden vid liv utan förändring. Och hur ska dom kunna hålla den mörka gamla mobbdeepvibben i musiken när dom inte längre lever samma trashiga liv som dom gjorde när dom kom in i gemet. Dom skriver vad dom lever och det kan jag aldrig hata på.

Dock har phonte helt 100% rätt om Prodigy.. Vilket är jävligt synd, för prodigy har dödat många låtar totalt back in the day. Idag lägger Havoc fetare på typ samtliga låtar..

I övrigt är det synd musikaliskt sett att dom inte plockat med några av gamla qb-grabbarna. Jag vill höra Noyd med Mobb Deep igen!
| Axel | Xeilon Productions | Laxmacka Crew | DJ Yxmördarn
| www.xeilon.com | www.mofetajerre.se | www.ismen.se

2006-05-05 02:31
In love with the moula var visserligen klockren.

2006-05-05 15:50
Prodigy är väll den som är sjuk? isåfall kanske därför han låter segare o segare.
ye ye ye

2006-05-05 17:52
http://www.rapreviews.com

2006-05-06 00:34
gillade vad jag läste
R.I.P J.Dilla & Big Proof!