I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Överskattade rappare

Utländsk Hiphop - Allmänt

2006-02-06 10:14

Överskattade rappare

Vilken är den mest överskattade rapparen? motivera!!!!

Jag måste säga Tupac. Alla säger att han är så jävla bra men det är jobbigt att lyssna på samma rim (Hennesy/Enemy etc) I 20 låtar. Sen säger folk att han var poet han var 1990 talets svar på fifty. Plus att alla hade hatat honom om han levde.

dra åt helvete

2013-09-01 23:12
Nu har jag läst igenom den här tråden förlåt att jag skriver igen efter 2 år.
Men jag har insett att när jag dissade tupac var jag ung och dum självklart e han en bra rappare jag älskade all eyez on me och me against the world. Det jag menade var att jag tror inte han hade haft samma respekt hos alla om han levde och det står jag fast vid. Visst han var bra men fan inte bäst igenom tiderna och det tycker jag faktiskt inte Biggie var heller. Även fast jag håller Biggie högre än 2pac. Sen finns det fruktansvärt mycket underground rappare som e skit dåliga också men som bara får respekt för att dom e underground (eller det e vad jag tror iaf). Nu ska jag slagga hej då!
dra åt helvete
DJ

2013-09-02 11:01

2013-09-02 11:18
SSII, aldrig hört nån säga att de diggar Ice-T i Sverige... Däremot verkar han ha nått en speciell status och nog ska han ha en eloge för detta:

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
DJ

2013-09-02 16:59
Aldrig hört nån i Sverige säga att de diggar Ice-T?? Jee-zez. Jag har typ aldrig träffat nån i Sverige som gillar hiphop som inte har minst två LP med karln!

2013-09-02 17:01
Haha, du är ju en annan "generation" än jag så... Vi lyssnade på C-murder istället för Ice-T
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Skivsamlare

2013-09-02 17:18
Jag kan räkna mig själv till en av dem, ägande två T album som jag gärna lyssnar på. Diggar en del av hans grejer, men kan också erkänna att han ofta är rätt överskattad som rappare.
 "I never made a pretense, of living with good sense. It's really not my strong suit"
DJ

2013-09-02 17:56
VRGNHNS skrev:
Haha, du är ju en annan "generation" än jag så... Vi lyssnade på C-murder istället för Ice-T

Haha, OK. Börjar se en röd linje av överskattade MCs från Ice-T till Snoop Doggy Dogg till Master P ;-P

2013-09-02 20:55
Har en hel del no limit låtar som guilty pleasure

2013-09-04 14:28
Skönt att 2Pac pratet är över,det blir alltid mycket testosteron och "Realness" när hans "äkthet" ifrågasätts :-) Vissa av hans skivor,beats o låtar och så kan jag tycka var bra överskattade ibland, men han som Rapper var inte det. Det jag tyckte var roligast (och ÄR fortfarande) är att det är många av hans små "Diehard fans" som inte fattar ett skit om vad han rappade om. Typ "Pac var en soldat mot illuminati mannen, han pissade på dom i Killuminati" När Pac inte alls tog Illuminati snacket seriöst och Killuminati handlade om att man inte ska frukta någon påhittad Boogey-man utan tro på sina egna möjligheter.:-)

Oh,right. .. Överskattade MCs ! Förutom 80% av alla som i dagsläget är Hypade i Source Mag,XXL,Amerikansk radio och BET förstås så har vi .. Capone-N-Noreaga tycker jag med, lazy flow o ganska dålig rimstruktur på dom. Jay-Z är överskattad sen några år tillbaka, han har varit riktigt nice !
Hip-hop is still cool at a party. But to me, hip-hop has never been strictly a party; it is also there to elevate consciousness. -Saul Williams

2013-09-04 14:32
Hela MMG förutom Wale tycker jag är rätt Overrated. Pusha T är ruggigt overrated i dagsläget.. Big Sean = Facepalm.
Hip-hop is still cool at a party. But to me, hip-hop has never been strictly a party; it is also there to elevate consciousness. -Saul Williams

2013-09-04 22:01
VRGNHNS, Fiends album "There is one in every family " är bra !

DJ

2013-09-05 09:35
Jag tyckte alltid 2Pac var en helt OK rappare. Gillade honom mer i början, kring Brenda's Got A Baby osv, än senare när det nästan blev lite parodiskt med utdragna ord i flowet "can you feeeehl meh/I think ni**as tryin'a keeehl meh!" Det där som Master P m.fl. gjorde en karriär på sen.

Aldrig riktigt hajat den enorma polariseringen runt 'Pac. Men han blev väl en symbol för nåt mer än bara sig själv som artist. East Vs. West, keeping it real hiphop Vs. att lalla runt i Mad Max-videor på TV osv. För många var han väl typ äkta hiphops fiende nummer ett, ett tag, men det var nog mer 2Pac som symbol än som artist.

Han själv som artist tycker jag gjorde en hel del bra + en massa skräp. Jag har lika svårt att begripa de som sätter honom bland top 25 MCs EVER som de som hatar honom och tycker han var en talanglös nolla. Min sanning ligger nånstans mittemellan ytterligheterna.

Peace

2013-09-05 11:20
Där har vi dagens sanning Soul_Survivor_II. Kunde inte sagt det bättre själv.
Straight from the Suarn!

2013-09-05 11:32
ILLINI_DUDE P31

Nice, ska checka upp den, alltid lite nostalgi.

Är Tupac verkligen överskattad hos folk som nästan uteslutande lyssnar på hip hop? Det handlar i slutändan om att göra bra låtar och själv väljer jag Pac varje dag framför, säg Percee P.

Att avfärda hans work pga tex melodiska beats eller rimscheman är verkligen att underskatta honom.
DJ

2013-09-05 15:07
Fast vad är "bra låtar"? För mig är en bra hiphoplåt ett fett beat (breakigt, inte nödvändigtvis melodiskt) med en funky och skillad rappare på som kan lägga lite oväntade flows och fresh formuleringskonst + helst lite scratches and cuts. Jag tycker att Percee P är en bättre MC än 2Pac som oftast väljer bättre beats osv. Så ja...det är väl personlig smak, men jag tycker ju han gör bättre låtar generellt.

2013-09-05 15:21
Soul_Survivor_II P35

Ja, som sagt det blir ju en svår fråga vi kan ju inte gärna utgå från majoritetens smak för att avgöra vad som är en bra låt heller.

Min motivering
Nu lyssnar jag väldigt lite på någon av rapparna these days men jag lyssnar mer på Percee och tänker också fan va "skillad han är", men det är just det, han känns som en teknisk maskin som inte låter något tema andas tillräckligt för att det ska beröra mig, Pac känns mer personlig. Sen, sett till det totala material båda släppt och hur enhetligt det är så håller jag pac högre.

Men att Percee p är tightare är väl knappt diskussion.
DJ

2013-09-06 09:22
VRGNHNS

Nej precis. Och sen tycker jag inte man enbart kan utgå från "låtar" när man bedömer om MCs är bra/dåliga/över-/underskattade osv heller. Finns väl dåliga/halvbra MCs som gjort många bra låtar tack vare vilka producenter o.s.v. de jobbar med. Sen finns det fantastiska MCs som gjort rätt många dåliga låtar, men som på sina få fullträffar och t.ex. i freestyles, på livekonserter osv visar att de har en enorm potential. Om man får vara lite ortodox så utvecklades ju rap som konstform i några år innan den började ges ut i form av "låtar" på det sättet. Man rappade ju bara över beats utan någon särskild "låtstruktur".

Det här med 2Pacs "känslomässighet" eller vad man ska säga är väl lite grann a gift and a curse. Som du säger, när han bemästrar det som bäst lyckas han beröra med texter och intonationer osv och hur han låter på rösten. Men jag tycker också att det ofta (särskilt under senare delen av hans karriär) gick över styr och nästan blev för uppenbart känslosamt. I stället för att låta orden stå i centrum och med formuleringar försöka övertyga om känslan så blir det ibland ett väldigt laborerande med röst, utdragna ord och märkliga betoningar. För mig blir det lite parodiskt. Men jag antar att även detta är en smaksak. Balansen mellan att beskriva känslor och att visa dessa känslor och var man föredrar sina rappare på den skalan är nog lite olika.

För mig är t.ex. Biggie ett exempel på en MC som på et tliknande sätt som 2Pac uttryckte mycket känslor i sina låtar. Däremot tycker jag han var en mycket bättre MC rent tekniskt, bl.a. för att han lyckades behålla en annan klarhet och stramhet i uttrycket. Det är ju trots allt konst det handlar om och inte en session hos psykologen.

Sen är det givet att Percee P är en artist som betonar tekniken mer, men samtidigt tycker jag det är orättvist att kalla honom maskin. Tänker t.ex. på låtar som The Lady Behind Me. Även i övrigt tycker jag ofta han uttrycker en pondus och musikalitet även när han gör rena punchlinestexter som inte känns maskinell.

2013-09-06 11:05
Ja, att jag utgår från låtar är väl för att det framförallt är låtar jag lyssnar på... Att släppa en skiva som är uppbyggd som lösa freesytyles om hiphop ger inte mig så mkt tex.

Fast egentligen är det inte heller det, jag står ju för att jag är ute efter att en artist ska dela med sig, att vara lite "partikulär" så att jag kan måla upp en bild av vad den säger och lära känna personen. Det har jag riktigt svårt för när jag lyssnar på Percee P, hans texter känns liksom för unvirsiellt hiphop, jag hör ett det är fett liksom men thats that, med några undantag (som the woman behind me).

Det handlar inte om "en session hos psykologen" heller, på "Enta da stage" är det egentligen inte mkt djupa personliga tankar som formuleras, egentligen inte på några av de första klassikerna från BCC. Ändå lyssnar jag på vad Buckshot säger, samma med tex Sean P, det känns som de delar med sig på ett annat sätt oavsett tema.

Angående Bigge vs Tupac så har ju Biggie släppt en skiva som är bätttre än Tupacs samlade material, Ready to die och håller med om att han va en tynge rappare. Upfföljaren har jag nog lyssnat på som skiva max två gånger även om den har guldkorn.

Förstår att Tupacs lite "utdragna stil" som han utvecklade kan störa vissa särskilt med tanke på att folk försökte göra det efter och inte gjorde det lika bra som Ja Rue, viss No Limit artister osv. Still, Tupac fick ur sig otroligt mkt fett material helt enkelt och hade en karisma både på micken och irl som va svår att ignorera.

DJ

2013-09-09 10:57
VRGNHNS skrev:
Ja, att jag utgår från låtar är väl för att det framförallt är låtar jag lyssnar på... Att släppa en skiva som är uppbyggd som lösa freesytyles om hiphop ger inte mig så mkt tex.

Jag lyssnar också främst på låtar. Men jag kan fortfarande acknowledge att vissa rappare är riktigt feta som MCs utan att de kanske har en jättekatalog med feta släppta låtar. T.ex. Percee P som varit på tal här tidigare - där väger hans freestyles och otroliga närvaro på scen m.m. in och gör att jag rankade honom bland mina favorit-MCs även innan hans ens hade släppt ett album. Finns ju hur många grymma rappare som helst som itne släppt så mycket bra material när man tänker efter

VRGNHNS skrev:

Det handlar inte om "en session hos psykologen" heller, på "Enta da stage" är det egentligen inte mkt djupa personliga tankar som formuleras, egentligen inte på några av de första klassikerna från BCC. Ändå lyssnar jag på vad Buckshot säger, samma med tex Sean P, det känns som de delar med sig på ett annat sätt oavsett tema.

OK. Ja, det är kanske här vi skiljer oss. För mig är Sean P och Buckshot ungefär samma sorts MCs som Percee P fast inte lika grymma på vad de gör. Gillar alla tre dock.

VRGNHNS skrev:
Tupac fick ur sig otroligt mkt fett material helt enkelt och hade en karisma både på micken och irl som va svår att ignorera.

Hålle rinte med om "otroligt" mycket men är enig i övrigt.

2013-09-09 12:14
Jo det är ju det, det finns väldigt mkt riktigt tunga rappare som aldrig släpper nått, även här i Sverige, som kan döda ett rum på beställning. Men det jag värderar i slutändan är bra låtar, eller ännu mer, bra skivor vet dock att det formatet nästan är på väg att försvinna som vi varit inne på.

Notera att jag aldrig sagt att jag ogillar Percee P, tvärt om är han sjukt tung, jag har bara aldrig fastnat för hans låtar... Hade varit kul att se honom live

2013-09-28 15:53
Helt klart är att Common är världens genom tiderna mest överskattade rappare. En låt, max två sen kommer kniven fram och det börjar skäras i armarna pga hur tråkig han är.
DJ

2013-09-30 11:01
Jo, fast första två Common-albumen är ju feta...och halva tredje. Men ja, han har varit så tråkig så länge nu att det nästan smittar av sig på 90-talsgrejerna, haha... Men liksom...kommer aldrig kunna dissa såna här klassiker:

2013-09-30 11:20
Han har typ levt på att "i used to love her" blev en klassiker.
Tycker hans röst och flow är super trist.

2013-10-02 18:07

Måste bara inflika att jag tycker hans röst är kanske den bästa i hiphophistorien, hans starkaste attribut tycker jag.

Dagens Nyheter 15/11 1987: En hip-hopkonsert innebär en eller flera negrer som pratar rytmiskt och snabbt till ett komp av trummaskiner, stulna musikfragment och skivspelare som används som rytm-instrument. (Man "scratchar" med nålen fram och tillbaka över ett skivspår.)

2013-10-02 18:19
... som rappare dvs. Flowet är rätt tråkigt, men ger en speciell närvaro. Får allt han säger att låta som att det är viktiga budskap :)

Materialmässigt så tycker jag han var grym t o m "Like Water For Chocolate", fet skiva.. Diggade "Be" också men lite vek och halvdan, även om jag gillar att han gick tillbaka till mer samplingsbaserade beats.
Dagens Nyheter 15/11 1987: En hip-hopkonsert innebär en eller flera negrer som pratar rytmiskt och snabbt till ett komp av trummaskiner, stulna musikfragment och skivspelare som används som rytm-instrument. (Man "scratchar" med nålen fram och tillbaka över ett skivspår.)

2013-10-02 18:29
Ledsen för trippelpost, men skummade snabbt igenom Electric Circus för första gången på många år. Vilken skitskiva! Vill helst förtränga att J Dilla var så pass inblandad i produktionen.
DJ

2013-10-05 02:13
Exorsixten skrev:
Han har typ levt på att "i used to love her" blev en klassiker.

Håller inte med, tycker hela albumet är fett + hela albumet innan också. Tycker också hans röst och flow var helt annorlunda mot nu när han rappar i sömnen. Sen tror jag inte han lever så mkt på 90-talsgrejerna då han gjort mycket sämre och poppigare grejer sen som han lever på.
Rappare

2013-10-22 09:38
jay-z, kanye, lil gayne, eminem, biggie, eazy e och pac listan kan ha vart mycket längre.
"jag har nått en punkt nu pallar inte med nån press, samma rutin dag in och ut börjar fan bli less, min medicin hiphop när det var som bäst,technics 1210 daily operations första press"LORDSINA

2013-10-22 14:55
Lord-Sina skrev:
jay-z, kanye, lil gayne, eminem, biggie, eazy e och pac listan kan ha vart mycket längre.

Bara för att du inte lyssnar på dessa betyder de inte att de är överskattade...
Dessutom är du verkligen 22 och skriver lil gayne hahaha pinsamt

2013-10-31 19:24
Lil Wayne, fast finns ju mycket sämre rappare som också fått mer hyllningar än vad dom förtjänar t ex Waka Flocka, Richboy och på senare tid han I-dont-like-grabben vars namn jag inte minns. Jay-z är självklart överskattad men i förhållande till hur mycket kvalitet han släppt så hamnar han ganska långt ner på listan av mest överskattade.
Casper the dopest ghost in town!