I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Coolio ft. LV - Gangsta's Paradise

Utländsk Hiphop - Allmänt

2006-01-17 20:03

Coolio ft. LV - Gangsta's Paradise

tycker den låten är lätt en av de bästa hip hop låtarna någonsin.

Min riktigta fråga är, jag vill höra andra låtar som påminner om den här, samma ton och lite mer allvarlig sak.

Så om ni känner till några av de låtarna, kan ni vill nämna de här.

Tack på förhand

//Thomas

Från Skåning Till Norrlänning!

2006-01-17 20:16
tackar! keep 'em coming =)

2006-01-17 20:30
Den är överfet faktiskt. Klassiker...

LV är riktigt fet. Checka låten Throw your hands up. Riktigt fet.

Westcoast som fan är den :)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-01-17 21:16
ja den var skön =) har du fler tips? =)

ha det

//Thomas

2006-01-18 02:21
Skräp. Fjortisfavorit bara.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-01-18 02:24
Shit du har rätt! Skall hämta min atmosphere skiva!

punk

2006-01-18 02:45
Den som säger att den låten är dålig, förstår sig inte på musik fullt ut, sen att småpojkar som POSTAL ska vara söta, är en annan femma. Inte för att Coolio är en av världens bästa rappare, men den låten är en klassiker, i ordets alla bemärkelser.

2006-01-18 02:54
Klassiker? Det är du som är småpojke & gillar den nog bara för att du hörde den på lågstadiediskona. Låten & Coolio var skräp då & kommer alltid vara det.

2006-01-18 03:01
coolio was the shiet, fan vad fett han var på lisseberg när han var här 1994 eller när det var..

jag har sett gangster paradise live..
?- Hur många bor det i Tyskland?
- Gôr-many.

2006-01-18 03:05
Skitfett, han var i Stockholm ca 1995-6 också.. skottlossningseffekter, Coolio & 40 thevz slänger sej i backen & alla garvar.. jävla fjant. Ryktades att han blev rånad backstage.

2006-01-18 03:08
Finns en anledning till varför han spelade på ett 16års disko också. Jävla "the voice hip hop" redan då, fast då var det power.

2006-01-18 03:23
POSTAL

Så arg, för ingenting egentligen. Snodde han din brud på 16 års diskot eller?

2006-01-18 03:24
för dom betalade bra under en tid när hip-hop inte alls tjänade pengar..

och han fick dabb här i gbg när han gick ut i publiken. men vad har det med att gangster paradies var är å kommer vara klassiker?
- Gôr-many.

2006-01-18 03:24
Sas att han blev rånad av en kille jag kände faktiskt.

2006-01-18 03:28
Dom kunde säkert hittat nåt bättre.. om det inte hade hade varit just för att det var för ungar, dom som alltid varit hans fans. I alla fall häromkring. Det kom en bra snubbar hit då också, fast dom hörde till nåt helt annat.

Gangstas paradise är väl ingen jävla klassiker.

2006-01-18 03:30
Vi pratar om en låt som låg etta på listorna i stort sett en månad. Hur definerar du klassiker kompis? En låt som verkligen ALLA sjöng på? Som spelades överallt? Som syndes överallt? Som fortfarande pumpas här & där? Som alla kommer ihåg? Kan det vara definitionen av en klassiker?

2006-01-18 03:33
Popklassiker ja.. Inte hip hop klassiker.. Dom som gjorde den så populär var folk som inte hade nån koll på bra & dålig hip hop.

2006-01-18 03:35
POSTAL

Och du bestämmer vad bra & dålig hip hop är?-

2006-01-18 03:41
Bestämmer & bestämmer, jag vet.

2006-01-18 03:42
om den spelas än i dag på olika ställen så e det en klassiker vare sig ni vill eller inte :)

coolio å gangster paradies kommer kommas ihåg mycket längre än massor annat som släpptes samma år.
- Gôr-many.

2006-01-18 03:50
All möjlig skit spelas än, vad är det med det då? Betyder inte att det är klassiker, än mindre hip hop klassiker. Coolio & GP kommer att bli ihågkomna som smaklös 14is rap hit, för det var det det var.

2006-01-18 03:51
nä var soundtrack låten till en stor film...

sen blir alla dansvänliga låtar 14 låtar om dom ligger på tip 10 mera än en dag..
- Gôr-many.

2006-01-18 03:54
Grejjen är att många av dom svenniga smaklösa 14is rap hitsen ifån den tiden klasas som klassiker på whoa & fått nån sorts (ironisk?) mongo hype här på siten. Typ Skee-lo & allt vad det är.

2006-01-18 04:02
POSTAL

Du lever i en ryggsäck mannen, du gillade inte den låten, för att du inte hade några vänner att digga den med.

2006-01-18 04:05
Och vad fan vet du om det? Många av mina närmaste polare gillade den. Det är du som har svennig toy smak.

2006-01-18 04:05
P.S.:

En klassiker är en låt som omfamnas av alla sorts människor, världen över, inte bara av hip hop älskande, helt äkta 4-life backpackers. Coolio lyckades ta hip hop till ännu mer villor med den låten, så att säga. Fuck you om du disrespekterar det; det är som att säga att Will Smith inte är hip hop.

2006-01-18 04:09
Will Smith.. skräp med.. hip hop vete fan, har fortfarande avsmak ifrån boom shake the room, summertime & all skiten han gjorde då.

Klassiker en låt som omfamnas av alla sorters människor? Nu är du helt ute & cyklar.. Tvärtom, du ska inte kalla grejjer klassiker om du är så jävla dålig kännare bra hip hop.

2006-01-18 04:11
Omfamnas av alla människor.. förutom dom som är kärnan av hip hop då? Löjligt.

2006-01-18 04:13
Äh, vad jag kan för hip hop och inte, det har inte du med att göra; vi ska inte mäta våra rapkukar här. Om du som rappare lyckas få folk som inte ens brytt sig om hip hop förr att lyssna, då har du skapat en speciell låt, en unik sak som ställer sig på en nivå högre än vissa andra grejer; inte för att Coolio dödade på micken, han var knappast en MC, men den låten ägde allt & alla när den släpptes. Som sagt då, en klassiker.

Få mig inte att börja prata om Will Smith; snubben TVINGADE Grammy juryn att insätta ett "Hip Hop Award", tack vare skivorna han sålde, sen bojkottade han programmet, för att det priset inte visades när showen sändes. Läs din historia din pajas.

2006-01-18 04:15
Och om DU kallar dig själv för en medlem i "kärnan av hip hop" gänget, då hoppas jag det finns nån i din närhet som kan örfila lite vett i dig. Kärnan av Hip Hop är Kool Herc, Bambaata, Grandmaster Flash & The Furious Five, inte jag ELLER du. Vi är följare, inte skapare.

2006-01-18 04:23
OK, du ser inte grejjer med hip hop syn & hip hop värderingar. Lugnt, då har vi fastställt det.

Skoob, jag är del av det som är kärnan. Hardcore delen som håller fast vid grejjer som hip hop värderingar. Om du tror att hip hop lever i din stad 2006 pga människorna du räknat upp visar du bara hur jävla lite du vet om nåt.

2006-01-18 11:09
kan inte mer än hålla me dig postal...

2006-01-18 11:13
va bra back in the days kanske när man inte hört nått annat men ingen klassiker fan låten e skit om man jämför me annat...... snubben också

2006-01-18 11:45
"Skräp. Fjortisfavorit bara."

word up...
There's only one way of getting rid of nuclear weapons - use them!

2006-01-18 11:49
coolio was the shiet, fan vad fett han var på lisseberg när han var här 1994 eller när det var..

jag har sett gangster paradise live..

haha me 2... en gammal polare (som nu däremot e död) svingade mot han när han va på scen, fast han missa... när coolio börja tjafsa med nån i publiken hahaha fett kul =) kommer inte riktigt ihåg va som hände, det va ju ett tag sen som sagt, men det va väl '96 eller nåt han va här väl?

2006-01-18 13:03
trevligt att ni fick en diskussion om låten, även om det var inte jag ville skapa, jag ville ha tips på fler låtar som påminnde om den.

Rätt intressant dock att läsa folks olika åsikter om låten.

Vissa tycker den är kult, andra tycker den är överskattad.

Jag begriper dock inte hur folk kan säga att en låt inte är kult om den nu har spelats i drygt 10-12 år som jag förstått det. Sen att säga att det bara är fjortisar som diggar den och liknande, är ju också ren rappakalja, om man tänker på att Coolio vann väl något form av award på MTV för bästa låt eller något liknande.

Sen att man kan tycka att låten är mindre bra, skitbra, sämst i världen och liknande det är en sak, men att sen försöka säga att en låt inte är kultförklarad och liknande, bara för man tycker den är bra eller inte är ju bara trams. Det beror ju helt på huruvida låten fortfarande är "populär" och liknande, finns ju fortfarande folk idag som trallar på den så lång tid efter.

Man kan ju dra en liknelse till filmer som blir kultförklarade, Brakfesten t.ex en fransk film från -73 som blev väldigt hatad och älskad pågrund av sin smaklösa handling. Vissa tyckte den var underhållande och bra, andra tyckte den passade bättre ved till kaminen.

Dock blev den kultförklarad för att den blev så uppmärksammad bland folket.

Likaså blev Coolios låt Gangsta's Paradise, den blev väldigt uppmärksammad, just för att den tilltalade folket på ett annorlunda sätt.

Fast det är ju också så som jag uppfattat det, men jag är ju förmodligen inte den ende.

//Thomas

2006-01-18 13:54
POSTAL: Mannen du är bara för mycket.

Dangerous minds släpptes 95 va? Alltså gjordes låten ungefär då. Illmatic släpptes 94, me against the world 95. Lifestylez Ov Da Poor & Dangerous släpptes samma år, samma med Only Built 4 Cuban Linx. Det är bara exempel på 4 klassiker som släpptes då.

Men jag tycker ändå Gangstas paradise är en klassiker. 95 lyssnade jag inte på Big L, eller Raekwon. Det var det som syrrorna lyssnade på som jag lyssnade på. Jag var 8a år. Jag hade hört Wu tang clan ain't nuttin to fuck wit men den tyckte jag var dålig. Det var bara 2pac och MTV rappen som gällde då...

Nu i efterhand har man hört så mycket bra skit bland annat de 4 plattorna jag nämnde ovan.

Men jag får inte glömma att en låt som Gangstas paradise fick mig att öppna ögonen mer för hiphop och därför anser jag att den är en klassiker. Vare sig Rix FM spelade den 4 gånger i timmen eller att den pumpades hos backpackers.

Vill man respektera det är den en grej, vill man inte så fuck that.
Poet

2006-01-18 14:33
Vi pratar om en låt som låg etta på listorna i stort sett en månad.

Haha den låg på europalistan i 12 veckor till och med! :)

Det handlar inte om man tycker om låten eller inte, det är en klassiker no matter what. Jag hatar massa låtar, men förnekar inte att de skulle vara klassiker för det.

Förövrigt bara jag som också diggar "1234" ?

Svinfet även den hehe
At the gates of Eternity...

2006-01-18 14:35
Jag tycker inte att låten är bra. Jag förstår väl musik för den delen? Det finns så mycket mer låtar som är bättre än den! Vart ligger ni och sover någonstans? Som om den där skulle vara bästa rap låten............................. Man blir ledsen bara :(

2006-01-18 14:52
BC99 P22

Se där ja! Det var ännu bättre! =)

2006-01-18 14:52
POSTAL

tur att d finns sånna coolingar som du..som e riktigt hardcore o kan precis allt om hiphop..o sen så hade ju en polare som råna coolio me..shit va frän du e aså ...hur blir man som du?..
en död moderat är en bra moderat

2006-01-19 20:14
Stain, en låt blir inte en klassiker för att du tycker om den. Inte mer med det.

Casp, din poäng? Lantis.
One, antagligen en generationsfråga.

Skit samma, orkar inte tjafsa om det. Jag kände bara för att tackla ett par Coolio fans sådär på kvällskvisten. Lite min generations(?) Cam'ron eller Will Smith eller nåt.. Jämför Coolio emot den tidens stora som Wu-tang, mobb deep, bootcamp, group home, eller varför inte bone thugs-n-harmony & the nonce om man ska se emot västkusten då..

"best of mega rap party" CD med nån slampig svart brud omslaget liksom. Vanilla Ice sålde enormt mycket med sin wacka rap med.. "hip hop klassiker"? Helvete heller.

En fråga bara... var fan hör ni den nuförtiden? Jag har nog hört den 1 gång senaste 10 åren, på ZTV eller MTV har jag för mej..

2006-01-19 22:31
vanilla ice har gjort en klassiker, ninja rap
- Gôr-many.

2006-01-19 23:08
one P25

hahah 25 bast o förstår inte ironi...

Postal
min poäng e d bara blir löjligt när du ska spy ut sånt hat så du nästan spricker över en låt som i stort sett alla diggar...o att säga att den inte e en klassiker e bara löjligt...sen påstår du oxå att du är en del av kärnan av hiphop o skryter om din polare råna coolio...du e fan för mkt asså..
en död moderat är en bra moderat

2006-01-20 02:47
Go ninja go ninja go! Hahaha!

Casp, vem nästan alla? Ingen gillar den förutom ni 3-4. Ingen jag vet som kallar sej hip hopare & har lite självrespekt eller stolthet i alla fall. Kärna & kärna, nån får ju visa åt vilket åt klockan går. Sen får du fan ta & acceptera att du inte har en aning om vem jag är, så det där med att vara cool eller inte enligt ödmjuka småstads fjantar som dina grabbar kan dra.
POSTAL DEF-ENDER OF THE FAITH.

2006-01-20 02:58
Ingen jag vet som kallar sej hip hopare & har lite självrespekt eller stolthet i alla fall

stämmer inte någonstans, du vet att jag finns, å jag står med huvudet högt å stolt å säger mera än gärna att jag tycker att coolio - Gp..

- Gôr-many.

2006-01-20 03:05
Då har "ingen jag vet" blivit ingen jag träffat.

2006-01-20 03:55
Fan vad alla dissar coolio. Som om inte "ugly bitches" är en skitbra låt.
http://soundcloud.com/80scrackpolo

2006-01-20 04:21
"skit samma.. skit i vad jag skrivit" tänkte jag skriva.. men jag har ju inte fel.. mår taskigt för att man kan bli så aggro utan sömn bara. Och pussy lantis Coolio fans new jack stil.

Skit samma, nu får det fan vara.. pallar inte tjafsa.

One, Coolio på "it takes a thief" om jag minns rätt..

2006-01-20 05:10
Tjafsa med lantisungar hahaha.. nu får det fan vara.. Ledsen grabbar.

2006-01-20 17:51
Samma ton vete fan.. men allvarligt ämne