I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Sammanfattning av 2005?

Utländsk Hiphop - Allmänt

2005-12-26 12:03

Sammanfattning av 2005?

Så vad tycker folk om 2005? Själv tycker jag inte att det var något jättebra år, men fanns ett par bra släpp.

Mina åsikter på några av de viktigaste albumen för mig i år:

Athletic Mic League - Isolation EP
AML's The Thrill Is Gone och Sweats & Kicks är två måsten för alla hiphopälskare. Dock gjorde mig deras senaste album Jungle Gym Jungle väldigt besviken och jag hade inga större förhoppningar på deras kommande grejer.
Därför blev jag extra glad när jag hörde Isolation EP, AML är tillbaka vilket betyder hiphop at its finest!

Common - Be
Precis som AML så hade jag inga större förhoppningar på Commons album pga Electric Cirkus. Men jag tror att många tackar Kanye för att han visade Common vägen tillbaka. kanske inte hans bästa album, men absolut ett album som jag kan lyssna på, till skillnad från Electric Cirkus..

J.U.I.C.E. - All Bets Off
Som ett stort fan av Juice och Chicago-hiphop allmänt hade jag stora förhoppningar på det här albumet. Men Juice svek mig. Plastiga produktioner (Emmaculate har dock visat att han kan göra riktigt sköna beats) och en mer mainstream-anpassad Juice gjorde albumet till en besvikelse. Dock skiner hans skills igenom, och vissa av låtarna går att lyssna på.

K'naan - The Dusty Foot Philosopher
Folk måste sluta sova på den här plattan!
K'naan är född i Somalien och gör just nu skön hiphop i Canada. Han rappar om hiphopindustrin och och om sin uppväxt och han gör det på ett själfullt sätt. Det enda jag kan klaga på är vissa beats, men beatsen har mindre betydelse när man lyssnar på K'naan.
"If I rhymed about home and got descriptive
I'd make 50 Cent look like Limp Bizkit"

Sean Price - Monkey Barz
Bra beats, bra rap. Många ser den som årets bästa album och den är med på min top 3-lista. Men jämför man den med förra årets favorit A Long Hot Summer så tycker jag att Monkey Barz bleknar, men det kanske säger mer om ribban på hiphopen under 2005..

The Little Brother - The Minstrel Show
Hur jävla enformig kan en grupp bli? 9th Wonder är en bra producent, Big Pooh och Phonte är bra MCs, men det känns som att jag har hört det här förut. Finns andra i Justus League som förtjänar mer uppmärksamhet.

Tame One - OG Bobby Johnson
Älskade When Rappers Attack, hatade den här. Wack..

Tonedeff - Archetype
Det här är det bästa albumet som har gjort mig besviken sedan The Lest Emperor's debutalbum. Det beror kanske mer på att jag hade för höga förhoppningar än att albumet var dåligt. Finns många spår på skivan som jag älskar.
Han har tillgång till galet grymma producenter på QN5 i form av Domingo, Kno och Elite, men han måste insistera på att själv producera ett par spår. Helt onödigt. Och låten Children är det mest cornyga jag har hört sen Nas gjorde I Can.

Hitta Svenska HipHopTexter på: http://www.hiphoptexter.com