Jag har en teori. Ingen tycker om gammal hiphop från början utan man måste tvinga sig igenom att lyssna på den tills man inte tycker den låter så dålig längre. vet inte om du riktigt mena d du sa.. vadå tvinga.. de finns folk som hör på musik ibland tex för att fördriva tiden på jobbet lr nåt sånt.. dom vill ha enkel musik.. sen finns d vi som älskar musik o vi vill ha djupa grejer förstår du?? inget skit man tröttnar på efter nåra lyssningar.. "enformiga beats" ett ljud som upprepas om och om igen.. de e de som kallas rytm.. o d e såna beats som e riktig hiphop.. o kom inte o säg till mig att de e min personliga åsikt om vad som e riktig hiphop för de som kommer först e självklart de riktiga ja blir inte arg när ja läser vad du skriver ja tycker bara du e en vilsen människa.. du har inte riktigt fattat vad hiphop är.. att säga till oss att dagens hiphop e bättre än förr e som att säga till en chilenare att du älskar latinsk musik men att du tycker ricky martin e bättre en rafaga ja ska ställa en enkel fråga till dig du behöver inte svara mig ställ till dig sj bara.. när du hör på hiphop börjar din kropp automatisk röra på sig i takt till musiken.. antagligen itne för du e ingen riktig hiphopälskare
Producent
2005-10-11 22:26
hiphop från tidigt 90-tal är det enda riktigt bra, det är inget snack om saken, det som är bra är sånt som efterliknar den. ni som gillar dagens moderna "hiphop" har fått hela grejen om bakfoten, när ni har mognat till lite kanske ni förstår.
BLEZZ BEATS Köp Ays'n'Beez - The Epidemic på kassett på
COULISSE
Ja, och sen när har folk som inte lyssnar på hiphop egentligen kunnat uppskattat hiphop som dem inte blir matade av från MTV/ZTV/Radio...? Lyssna inte på mtv, ztv och radio. Det är ett bra tips.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
"Ain't nothin' like the ol' skool!" *Tupac* Håller med Yaa_Moms! :) Förutom musiken i sig tycker jag att videorna var mer originella och skönare, med mer fokus på själva artisterna. Nu är det mest bara en massa brudar som kråmar och har sig, tröttsamt att kolla på i längden.
Well, I've got news for you pal, you ain't leadin' but two things: Jack and shit... and Jack just left town.
Den som är mest independent, mest old school och kan droppa mest namn när han dör vinner.
Väsby Crew! - Spana in min sida för Dubfiles DVD+CD dokumentär.
Seb1 ... Du borde bli politiker .. jag skulle lätt rösta på dig .. Det sköna med hiphopen från 89-99 är ju att det är tunga kontra basslingor, skitiga trummor, soul-sjungande samplingar. Sen att man lyckades mjölka ur hela 60-70 talet på samplingar under denna period.. är ju lite tråkigt ..
---------------------------------------- --- ------------ Detta behöver inte vara sant (men mest troligt)
Well back in the golden age fick bra artister i regel mer uppmärksamhet än vad de får idag. Budskapen var intelligentare och rapparna tilläts ha en egen stil utan att bli utskrattade av missfoster som växt upp under ett bord. Rapparna var ärligare och det fanns en större bred i utbudet... dessutom slapp man 50 Cent då, det var skönt.
Djingis Khan for life.
Gammal hiphop var mkt mer positiv ,,, hiphop var mera kärlek då , nu är dte mest hat.
24/7 always keepin it.
Flumm_Simon: Förklara då Gangsta-rappen och Horrorcore som var just under 90-talet? Jag gillar 90-tals hiphop för soundet och de inte lika mer pengakåta texterna som användes, även om det förekom så förekom det knappast i den mängd som är idag. Numera är det den jävla hi-pitchade soulrösterna från en massa med mainstream-soul som stör riktigt mycket. Sedan finns det en mängd andra grejer men jag listar inte dom för jag vill inte framstå som en hater ;)
Ibland undrar jag varför jag bryr mig om så ointressanta saker...
Jernspikars P60 JAg syftade mer på du vet 78-88-89 . inte gangsta rapen .
24/7 always keepin it.
äntligen lite liv i forumt!
Hip hop handlade om trummor förr, hardcore. Melodi? visst, varför inte, inte mer än så. Hip hopare beatboxar, inte håller toner i en melodi.. Kom ihåg, bbeatsen står i centrum, allt kommer ifrån att cutta beats, inte melodier. Kanske ska lyssna efter melodin hos MCsen på gamla plattor.. Sen stämmer det ju inte att gamla hip hop låtar inte har melodi. Men det är skillnad på att ha melodi & låta popigt som det ofta gör idag i jämförelse.. Visst folk håller för öronen, en gång i tiden såg folk hip hop mer som oljud än musik. Den kanske bästa hip hopen gjordes av public enemy/bomb squad som ville att det skulle vara fucking svårlyssnat. Idag låter det gulligt & slickat för popöron med nån pussy melodi, hardcore var ett bboy trumbeat precis som det är idag. Men visst, vill du ha gamla melodier kolla in gammal "electro".. Sakuraba verkar ju bara inte ha fattat ett skit om core hip hop musik.. "BOOM BAP"? Aja folk gnäller ju för fan på scratching för i helvete.. Förresten 10-15 år sen?.. Jag snackar egentligen om äldre grejjer iofs.. men det blir ju bara ännu mer.. äh skit samma. Pallar inte. Förresten många som håller på idag som "var mer förr".. fler än vad ni verkar ha fattat. "Melodi" ingenting med hiphop att göra. Allvarligt, om du tycker melodi är så viktigt finns det andra musikstilar som jag tror skulle passa dig bättre. Klassisk musik t ex. Rakt av.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
sakuraba P20 well you have totally missed out the soul of hiphop.... listen to the sords man, the words... their passion, their anger, their joy, their feelings... we don't got that today... everyone is trying to sell to make money.... no soul in the music...
"who's callin' the shots? we hit that man first..."<br><br>Disatisfaction bring change
Ingen melodi i gammal hiphop? Vad är det för skitsnack, ta t.ex första utgivna rap plattan med sugarhill gang där var det melodi och soul slisk så det heter duga. Eller LL Cool J's "I need love" för att gå framåt några år. Själv vill jag ha lite melodi i min musik, därför jag snöade in så stenhårt på gangstarap.
http://cosmichustlegroup.blogspot.com
listen to the sords man, the words... haha klockrent.
Rhetoric 1. the art of speaking or writing effectively 2. skill in the effective use of speech
Well back in the golden age fick bra artister i regel mer uppmärksamhet än vad de får idag. Budskapen var intelligentare och rapparna tilläts ha en egen stil utan att bli utskrattade av missfoster som växt upp under ett bord. Rapparna var ärligare och det fanns en större bred i utbudet... Större bred i utbudet och intelligentare budskap? Tala om skitsnack. Det fanns inte en massa subgenrer då och texterna var party och skryt rap.
föresten hur mycket uppmärksamhet fick rap runt 1980-90. inte mycket. Den får 10000000000000% mer uppmärksamhet nu.
Seb1 har sagt allt som behöver sägas...
Sen räknar ju många "rappers delight" & "I need love" som skräp hip hop..
Sen räknar ju många "rappers delight" & "I need love" som skräp hip hop.. Synd för dem, det är ju klassiker båda 2.
det e ju klart att vi som e äldre än en tonåring gillar det som var 90-99 o rapen från den tiden .samma sak som dom som var i vår ålder då ju..men jag tycker synd om alla som måste lyssna på 50-cent o eminem istället för eazy-e dru down dj quik etc etc..det var helt klart bättre förr
corpses all hang headless and limp bodies with no surprises and the blood drains down like devils rain we`ll bath tonight./SKULLS/misfits
RIPSTA: De flesta old-school hip-hoparna hade inga problem med 90-tals Hip-Hop även om jag vet att det var många som dissade Wu-Tang, Mobb Deep och sånt för att det inte var tillräckligt svängigt.
RIPSTA.. då lyssnar jag nog hellre på typ Eminem haha Eazy E, Dru down & DJ Quik liksom.. Det blir man ju dumi huvudet av att växa upp på, men det blir man väl av Eminem 50 cent också ändå.
lyssnar nästan bara på old school och det gör jag enbart för att det låter bättre. inte för att jag är nostalgiker eller nåt annat tjaffs.
Tobbelito: Förtydligande? Förtydligande av din åsikt möjligen. Vad bygger du det på? Vet att KRS-One har dragit gränsen vid Rappers Delight, alltså 1979, men aldrig förr hört någon dra en linje vid 1982. Tycker minsann det var ungefär samma sound 1980 som 1982-1983.
Djingis Khan for life.
Jävligt flytande det där, vad jag vet finns det allt ifrån hip hop hamnade på vinyl tills typ ´87.
I've been around for all the Hip Hop era's, worked with artists now and then, I'm still current, have lived in Sweden, NY and LA. And I feel that the main difference now and then is that then, it was a sin and kiss of death to sound like anyone else. If you even sampled a snare from another rappers record you would get laughed at. Now, you won't get listened to (in the US) unless you DO sound like someone else. For anyone who's an og Hip Hop head, you know that's just unorthodox to copy others. That pretty much sums it up for me. The other thing is, I was in the studio when Dre did the first Eazy and NWA album, also when Rakim did Microphone Fiend and other classics. Not once did I hear them talk about how many tracks they can do a day, or what money they were making. It was all about respect and who was the best. All the talk was about making the best record. Then when Puff and Master P entered the game, all of a sudden it was all about pumping out as much product per day instead of the quality. More product vs quality, it started declining from there. I saw the love Dre, myself andothers put into our craft and art, it's not the same now. The majors started adapting a more corporate approach which meant that each division within the label had to grow at least 10% year in order for their investors to be happy. So they started signing what they thought were guaranteed rpojects, but they were only "guaranteed" because the artists was related or attached to another superstar, so it's easy to market, and thus the overall quality fell of across the board. When the money dried up, A &R guys started using producers they got a % from so they could make money that way, and thus the quality sank again. Another huge difference is that the OG guys did everything that's going on today for the first time. Were now hearing stuff for the 4 and 5th time around. When Ice Cube broke down the streets, it was needed and new, now people are telling the same story but not as well. Raps used to be more planned out and not just verses. I can go on for ever. And yes, there are some dope artists and especially producers that are killin it, but overall it's more watered down now. Cube would put his carreer on the line for the community, no days, a rapper would hate to lose endorsement deals to tell the truth. Just no back bone and puprose compared to before. But, it's still Hip Hop so I love it anyway, QD
QD3.com - Ny Hip Hop Bredbands Kanal (ga till QDiesel spelaren) myspace.com/qdiesel
Grymt att läsa, bra skrivet. top_model ...men inte hip hop.
Förresten, det här med att 90talet & gfunk är melodiöst nånting som folk skrev. Så har ju västkusten alltid varit, och inte bara vad gäller hip hop heller, deras svarta musik överhuvudtaget & breaksen dom använder etc som inte skulle funka med gamla NY bboysen som dikterade hip hop förr... Påminner mej om en grej Mr Wiggles sade.. en dis, men jävligt träffande.. "IF LA is Prince, NY is James Brown" HAHAHAHAHA!!!
QDIII sa det...
Jag håller med dej om att man inte ska kalla allt som har några år på nacken old school, men det känns ändå som det är fler som kallar tom typ 86-87 old school än 83.. det är väl mest gamla NY gubbar som tycker det.. vi hade ju inte ens hip hop då.
beatsen i mitten av 90 talet va mycke skönare (iaf från cali) de va mer gangsta ;) man kända liksom tyngden i beatsen, o man känner de fortfarande spec på 2pac's makaveli tapes 2-14 :D
Så du försöker säga att skönare = gangsta? Om du tänker på det viset kan jag tänka mig att du inte uppskattar 80-talet.
Djingis Khan for life.
jorå d klart ja gör men ja föredrar cali gangsta