I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

   

2005-03-13 14:04

50 Cent!!!...



Efter ha varit borta i ett flertal månader kom jag hem och skulle checka om 50 Cent was back, eller om han hade fallit ännu mer?!... De visade sig att inget var sig likt, fallet hade blivit djupare... The Massacre förstörde allt vad 50 än gång var... Get Rich Or Die Tryin' var fett nice, fast den rörde aldrig vid tidlösa klassiker som "Ghetto Qua'ran" och "Corner Bodega"... Givetvis gör han fortfarande låtar som får en att röra på sig, men inget är sig likt och jag vill inte alltid dansa eller festa... Jag vill reflektera och relatera... Nu kanske jag låter som nån die hard Whoa användare som bara lyssnar på det som är "real", men så är inte fallet... Musik är musik, och de som är bra är bra, simple as that... Men när man går fran rader som:

Yo, when you hear talk of the Southside, you hear talk of the team
See niggas feared Prince and respected Preme
For all you slow muthafuckas I'm a break it down iller
See Preme was a business man and Prince was the killer
Remember, he used to push the bulletproof BM, uh huh
This here get ya seasick, I sat back and peeped shit
The roll with Easy Rider and they ain't get blunted
Had the whole projects working for fifty on five-hundred
As a youth, all I ever did was sell crack
I used to idolize cat - "Ghetto Qua'ran"

till rader som i "Candy Shop" då är det en skam emot sig själv och allt man än gång stog för:

Let's go to the next level
Dance floor jam packed, hot as a tea kettle
I break it down for you now, baby it's simple
If you be a nympho, I be a nympho
In the hotel or in the back of the rental
On the beach or in the park, it's whatever you into
Got the magic stick, I'm the love doctor

Och refrängen i den tänker jag INTE ens prata om... Det är sååååååå bortslängd talang att göra de han gör, att girigheten tar över talangen... Han visar ju fortfarande att han kan, men KAN räcker inte... Låtar som t.ex. "Envy Me" med The Game, eller "Many Men" men de räcker inte... Enligt mig är det dags att ta lite lektioner ifrån nån som Az: "Thru my eyes, see im all hood fuck the fame!" (Just Because)... Man är alltid den man är, men jag antar att pengar förblindar kraftigt, det är därför han gör så bara när han gästar, för då gäller de inte hans egna skivor, och försäljningen spelar ingen roll... annars hade 50, enligt mig varit exakt som Cormega, Saigon eller Az, en sån som SKREV SOM DET BETYDDE NÅT, en sån som fick respekt tills han dog!... tänk dig Jay-Z, som släppte över 7 album eller vad de är, allt på "memory" som han själv sa och vi hört, då borde 50 kunna släppa minst 70 album med tanke på vad han påstar, sant eller falsk?... It's up to you!!... 50 Cent, Show & Prove!!!!... It's aaaaaaall about story telling, it's aaaall about the truth, fuck a party and bitch!!!!!...... Jag är iaf en sån som saknar den gamla 50 Cent!... 50, det är dags att Johnny Casha industrin, annars är det kört!!!......... i mina ögon.




"Envy Me" är förövrigt en av årets låtar, både textmässigt och beatmässigt... om den nu kom i år?...

- a perverse resistance to security and predictability, & a deliberate disregard for propriety -