Skivsamlare
2005-01-11 03:14
Var rap bättre förr?
jag har funderat på det ett tag och kommit fram till att "the golden age" fan inte var så mycket bättre än det som följde efter. Många opinionsbildare var unga då och jag märker själv att jag gillar musik mer från 1994-1998. Inte för att den "epoken" är bättre än dagens utan mer för att det var då jag började köpa skivor på allvar. Det kändes mer spännande rent allmänt på den tiden och det är egentligen nostalgi som gör att jag hellre lyssnar på gamla skivor. på samma sätt tror jag att det kan vara för de som var i tidiga tonåren i slutet på 80-talet. eller fan jag vet inte. vad tror ni?
Allt handlar om vilket år man "blev kär i hiphopen". Vilka artister som var etablerade och framstående just då. De som faktiskt stod ut i mängden och kliade din intressenerv lite extra. Klart att man upptäcker nya artister mest hela tiden, men det finns vissa specifika artister som alltid kommer ligga varmt om hjärtat. De kan ha släppt (för att uttrycka sig på ren skånska) skit de senaste åren, men det har ingen betydelse. Man sitter där och väntar, hoppas och fantiserar om nya släpp som komma skall och förväntar sig nått lika bra (eller iaf nästan lika bra som favvo-plattan, för handen på hjärtat de kan aldrig bli lika bra) varje gång. Jag har fortfarande inte fått mina förväntningar uppfyllda, men jag väntar tålmodigt... För att svara på frågan. Personligen tycker jag att det är bättre nu än förr, vi har en bred laguppställning på hiphop-planen, visserligen kan vissa faktist inte ens fånga en boll och gör bort sig så fort de tar på sig dojjorna. Men fokuserar man sig lite extra, putsar glassögonen och rensar bort ostbågarna ur öronen finner man strjärnspelare, genier och underbarn. De är både mer intressanta och fler än de någonsin har varit...
Denna användare saknar häftigt citat samt förmågorna; att tänka, att stava samt förmågan att skriva begripliga inlägg.
Skivsamlare
2005-01-11 03:53
jag håller med. Det finns klart fler som är bra idag än för tio år sen eftersom rap är större idag. men fan vad svårt det är att hitta nya bra artister. Ibland dyker en gammal favorit upp och släpper en grym skiva men jag har märkt att det bara blir svårare och svårare att hitta nya upptäckter. jag har bara hittat en ny grupp som jag gillat förra året och det är Plantlife. kom gärna med tips.
jag diggar Rakim, Eric B, KRS o all sånn ol school samtigt diggar jag den senaste hiphopen som fan så det går jämt ut
Orokanaru otouto yo..... kono ore wo koroshitakuba, urame! nikume! soshite minikuku ikinobiru ga ii..... nigete... nigete... sei ni shigamitsuku ga ii.
Tror också det är mer nostalgi än nån slags era. Men rappen är klart intressantare nu eftersom den inbegriper samma tidsanda som vi lever i. Sen tror jag rimmen, scratchen, beatsen har blivit mer avancerade.
Rakt upp och ner.
Smiff n Wessun, Black moon, Black Sheep och många andra debut album.... ja det va bättre förr.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
ja
The Title Ute Nu! www.miztarodga.com www.myspace.com/tobyandmizta
jag är nog lite ovanlig... jag började köpa hiphopskivor ganska sent (runt millenieskiftet ungefär) men dom plattor jag gillar bäst är typ från 91-98, t ex nas, tribe called quest, common, mobb deep, organized konfusion... (men jag gillar såklart en hel del "modern" rap oxå, som jay-z, mos def, talib kweli, dead prez, cannibal ox, atmosphere osv.) antar att det är en smaksak vilken hiphop man gillar bäst helt enkelt.
Urbanized Konfusion ute nu! http://www.myspace.com/scissormenmusic http://www.myspace.com/bumbillbeats
hiphopen va mycke bättre förr.... slutet av 80talet fram till ungerfär 98-99 så va hiphopen bra... nu förtiden suger ju skiten hårdare än en sugplopp
Tycker många plattor som släpptes back in the days slår det som släpps idag. Inget snack om saken.
Det har alltid gjorts bra hiphop. Folk har bara inte lyssnat på allt som har släppts. Tycker i vilket fall som helst att det finns mycket schysst musik ute nu.. det gäller bara att leta fram den.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Musik utvecklas ju alltid och det ska man inte se som någonting negativt. Har själv lyssnat på hiphop ett bra tag och personligen så vill jag ibland höra ett "nytt" sound. Nyskapande saker kan vara riktigt bra. Tänker tillbaks på t.ex. hur paff jag blev när jag köpte Funcrusher Plus....
phlegm P21 fett grymma metaforer mannen!!! Själv tycker jag att det görs otroligt mycket bra nu för tiden men så otroligt ännu mer skit. Det är lite överflöd på hiphop. Det liksom kommer mer musik än man kan hantera och det hela blir en Mc donalds Happy Meal där allt konsumeras och håller i en vecka eller två, om ens det, och sen är det NEXT! Back in the good ol day fick man ju tålamodigt vänta in varje skiv. Och sen var ju så gott som varje släpp fan en klassisker! Det kom grymma grejer liksom en gång per månad eller varanna vecka och man var helt exalterad. Man väntade och sprang till affären och sen satt man och lyssnade på det om och om igen! Nu för tiden laddar man ner allt på fem sekunder och slänger det lika snabbt. Det har i försig sina fördelar också. Man kan rensa bort allt skit. Men de goda tiderna när man bara köpte en skiva och lyssnade på den från början till slut börjar sakta glida förbi. (jag gör det dock fortfarande av gammal vana!)
Anywhere you go I am going to find you And every time you flow I'll be right behind you Just to let you know and constantly remind you You can never be as dope as I am God-damn
DEt där med att det görs mer skit stämmer nog, men det har nog mycket att göra med att det görs så mycket mer hiphop nuförtiden. Dessutom är det ju så att man minns det som var bra, det sunkiga försvinner iglömska och ett guldskimmer omringar det som var bra. Därav drar man slutsatsen att bättre hiphop gjordes förr.
Det är det grymma med hiphop, att det är konstant under en sån utveckling och att det görs så mycket nyskapande musik just i och med och från hiphop. Så länge hiphop utvecklas och förändras och förnyas och går tillbaka och frammåt osv kommer det aldrig bli tråkigt!
Anywhere you go I am going to find you And every time you flow I'll be right behind you Just to let you know and constantly remind you You can never be as dope as I am God-damn
Maliik Håller med till fullo
nä, inte egentligen. Det bara känns så för att odb är död.
lätt-93-96 bästa tiden....
corpses all hang headless and limp bodies with no surprises and the blood drains down like devils rain we`ll bath tonight./SKULLS/misfits
jag har flest skivor från the golden era tiden, men å andra sidan är det kanske 4 av mina top 10 skivor som kommer efter golden eran, så det finns ju både och.
Rap is like star wars, only the stars die it's no sequels<br><br>
Hm, grejen är ju att det är så stor skillnad på publik och allt, jag menar förut kunde ju artisterna själva sätta sin image, nu har skivbolagsdirektörerna mer att säga till om. Jag lyssnar på hip hop fram alla möjliga epoker, det jag är mest inne på nu är tidigt 90-tal. Men allt som allt skulle jag inte hålla med om att det var bättre förr, mest på grund av att jag var för liten "då det begav sig", och dessutom, nu är det lättare att få tag på musiken.
http://www.oekoland.de/assets/images/Ravioli.jpg
nej det tycker jag inte
detta var det roligaste jag sett sedan polishuset brann!<br>
Rapmusik är fortfarande rapmusik, men hiphop är inte detsamma som hiphop längre. Sorgligt Fast det släpps fortfarande en del bra grejer såklart
Lord forgive me for my sins. And I will forgive you for yours.
hiphopen var något annat förut, men en del saker som släppts runt åren 98-2005 har hållt samma guldkvalitét som när det var som bäst: 90-96.
80talet=Live & battle kultur. Parkjams etc. Hip hopare. 90talet=Rap på platta. Mer pimps, players, gangstrar & grejjer.
Seb1 Det är ju bara enstaka låtar, plus att jag inte uppdaterat sidan sen förra året, har inte orkat.
http://www.oekoland.de/assets/images/Ravioli.jpg