I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Braille - Shades Of Grey @Streetzone.com

Utländsk Hiphop - Allmänt

   
Redaktionschef

2004-09-05 23:42

Braille - Shades Of Grey @Streetzone.com

Recensionen hittas i riktig form på:

www.streetzone.com

Från och till dyker det upp grupper/artister från "tomma intet" som får en att fullständigt tappa hakan med sin musik. Rappare som nödvändigtvis inte gör något nytt, utan bara gör det så där jävla bra som man trodde att ingen person kunde göra längre. Som lyckas slänga ihop en skiva bärandes på dom där viktiga ingredienserna från hiphopens glada dagar; jordnära, jazzig hiphop med klass, känsla och stort hjärta.

- Ur recensionen av Lightheaded s "Pure Thoughts ".

Jag älskade Lightheadeds debut, ja jag älskar den fortfarande. Alla har vi skivor i hyllan som betyder något speciellt för en, som sticker ut mängden och som man gång på gång återvänder till när man vill finna den där speciella känslan. "Pure Thoughts " är en sån skiva för mig.

När jag recenserade den plattan så var soloprojekten tillhörande medlemmarna Ohmega Watts, Braille, Othello och Muneshine ännu bara i startfasen. Men nu har det gått ett drygt år och soloprojekt nummer ett är färdigt och släppt. Först ut är den ytterst talangfulle Bryan Winchester a.k.a. Braille .

"Shades Of Grey " är alltjämnt inte 23 åringens första solosläpp. Redan 1999 så gav han ut "Lifefirst: Half The Battle " vid en ålder på bara 17 år. Redan då var han omgiven av personer som skulle komma att blomma ut rejält dom kommande åren (se t.ex. Celph Titled, Kno ) och idag fem år senare har tillvaron inte förändrats åt det sämre, om man säger så. Brailles "Shades Of Grey " bär på produktioner från tunga namn som 9th Wonder (från Little Brother ), Kno (från Cunnin Lynguists ) och Celph Titled (från The Demigodz ). Gästar gör bland annat DJ Rob Swift (från X-ecutioners ), Masterminds, Supastition, Pigeon John och resten av medlemmarna i Lightheaded.

Albumet trampar igång med låten "Right This Moment ", en säker inledning där rapparen skildrar den oroväckande situationen som världen befinner sig i idag med våldtäkter, rasism osv. Han konstaterar att han inte tänker sitta på sidan om och acceptera eländet utan istället försöker nå ut till folket via sin socialt medvetna musik. Budskapet är tydligt, alla människor som vill kan göra skillnad om dom bara tar sig tid/mod till det.

I don´t expect every line to make sense at first mention
That´s why with this album I recommend repeated listens
My flow isn´t the illest, my content isn´t the sickest
These visions are to specific, I´m bringing you something different

Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013|
I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!