ILL BILL - WHATS WRONG WITH BILL? Kategori: Hip hop Lager: Tillfälligt slut Format: CD Release år: 2004 Pris: 199 Kr Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge. Med Ill Bills skiva har det verkligen varit på gränsen. Sen jag först hörde Non Phixion har jag längtat efter en platta med gruppens frontfigur och, enligt mig, mest begåvade medlem. För de som inte känner till Ill Bill kan det vara värt att nämna att hans bror är våldsrapparen och producenten Necro. Ill Bill har till skillnad från sin relativt enkelspåriga bror ofta mer att berätta. Mycket kretsar runt konspirationsteorier, politiska kommentarer, den hårda uppväxten i New York och annat som vi är vana att höra från Non Phixion. "Keep it in the family" är ju ett välkänt uttryck och Ill Bill har valt att låta Necro producera hela debutskivan. Non Phixions debutalbum bestod ju av en mängd olika producenter, legender som Dj Premier, Pete Rock och Large Professor var ju med på "The future is now" men enligt mig var det ändå på Necros beats som Ill Bill och company passade bäst. Det känns därför betryggande att samtliga av skivans spår är Necros skapelser. "The Anatomy of a school shooting" är antagligen den låt som kommer få mest uppmärksamhet. Ill Bill rappar om Columbinemorden ur Eric Harris perspektiv. Det är en rak och skoningslös låt som inte försöker analysera för mycket utan mest förklarar dåden ur en brutal och förvriden synvinkel. På "Glenwood projects" lägger ikonen Uncle Howie ett flippat intro och låter sedan Ill Bill, Necro och Goretex droppa verser om knark, våld och annat som de känner sig bekväma att tala om. "Unstoppable" är uppbyggd med hjälp av en bekant gammal låt som samplats förut, men vad gör det när det är grymt snyggt gjort? Ill Bill berättar om skraja dörrvakter, skivbolag som luras och om andra hinder som har försökt blockera vägen mot toppen, men som titeln lyder krävs det mer än så. "Alien workshop" handlar inte helt oväntat om ufon och besökare från yttre rymden. Vissa rader ur texten känns väldigt inspirerade av den gamla kult tv-serien V, annat från de gamla myterna om en hur rymdvarelser har hjälpt människor med astrologi m.m. Men det skulle inte vara Ill Bill om det inte hade en brutal twist. Enligt Ill Bill reser dessa varelser runt och torterar och utför experiment och liknande på människor, en "travelling alien workshop". Gamla Arsonists medlemmen Q-Unique som numera är signad på Uncle Howie dyker upp på "Canarsie Artie´s brigade" tillsammans med Ill Bill, Necro och Goretex. Det är inget direkt djupare budskap men grabbarna gör det som de verkar föredra att göra och de gör det bra. Ett av de hetaste spåren på skivan är utan tvekan "American history X". Ill Bill blandar paranoia och ett underliggande skrytrapbudskap med samhällskritik och resultatet blir grymt. Ett helt album med Ill Bill i massor och Necros beats kan inte gå fel. Det här är riktigt bra. För alla som gillade Non Phixions skiva är det bara att springa till affären så fort som möjligt, annars går man miste om väldigt mycket. Klow juni 2004
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.