I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hiphop, ingen kultur?

Utländsk Hiphop - Allmänt

   

2004-05-28 08:55

Hiphop, ingen kultur?

Citat från Borr-killarna/tjejerna:




"HIP TO THE MOTHERFUCKING KULTUR?




Jaha? Hur var det här då? Du går runt och pratsjunger iklädd träningskläder och tror att du tillhör en kultur bara för att du har breakdance, hip hop och klotter att presentera som stöttestenar i din "unika" kultur. Nyhet: Hip hop är fan ingen kultur. Hip Hop är pratsång och några andra grejer, men att kalla det en kultur är väl lite att slå på gong-gongen för ett salladsblad? Låt mig förklara begreppet kultur för dig som hållits inspärrad i en fuktig källare de senaste 30 åren: En kultur i den bemärkelsen att det inte handlar om Vanilj-Yoggi eller nån sån skit, är en infrastrukturell, övergripande jättekartong full med allt som får människor i ett samhälle att ticka och trivas och fungera. I ETT SAMHÄLLE FÖR FAN! Inte på den lokala pratsångs-klubben. En kultur innefattar nämligen oftast mer än någon som pratar till en rytm, någon som snurrar på ett golv och någon som sprutar bil-lack på en vägg. Romarriket hade en kultur, Inkafolket hade en kultur och varje enskilt land har oftast sin egen kultur, och INTE FAN är betyder det att alla står och beatboxar till några idioter som dansar electric boogie och dricker Red Bull. Jag har egentligen inget alls emot hip hop, jag kan verkligen uppskatta att höra gangsters sjunga om hur det är att vara gangsters i en förort i L.A. Det är inte det. Problemet är det där med att man anser sig vara en kultur (!) EN JÄVLA KULTUR? Vadå? Är McDonalds en kultur också, eller? Dom har ju låg lön, ostburgare OCH tre olika sorters läsk! Det motsvarar ju den tusenåriga kinesiska kulturen och antikens Grekland flera gånger om. Det är ju exakt samma sak, faktiskt. Äh, det var inget. Hip Hop är nog en kultur ändå . . . . förlåt, B-boys . . . and B-girls.



WACHTEL VON BURGER"