I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2004-03-17 17:05

Sage Francis

Så vad tycks? Personligen gillade jag Non Prophets skivan så pass mycket att jag gick och handlade "Sick of waging war..." (har aldrig lyssnat på Sage förut). Tyckte att den var okej men många låtar har aldeles för tråkiga beats (för många tyvärr) för att jag ska palla lyssna på dem, det enda som lockar är lixom texten. Känns som han inte bryr sig lika mycket om den musikaliska biten av låtarna. Jag älskar dock låtar som "Embaressed" och "Makeshift patriot", är det någon som har några tips på liknande låtar av grabben?

"Hey fuck ass, give me a beer!"

2004-03-17 17:11
Köp: Sage Francis- personal journals.
En utav mina favoriter i min samling.
Har själv inte hört mycket av non prophets förutom det jag har på datan, hope kommer förmodligen hem i brevlådan vilken dag som helst nu
Thats so 97<br> Le Life Quiet<br> ---Input Moustache Here---

2004-03-17 18:01
klassiska undergroundfenomenet.. grymma MCs på trista beats.. tänker närmast på Atmosphere.. Vet att alla här såklart älskar ant, jag tycker han får till typ 3-4 beats på en skiva.
den som hoppas skiter på sig och dör

2004-03-17 18:22
Alldeles för trist solo.. speciellt beat:sen. I Non-Prophets, sjukt fet!
abcdefghijklmnopqrstuvxyzåäö

2004-03-17 18:31
Alldeles för trist i non-prophets, speciellt beatsen. Solo: Sjukt fet!

I've got it now... a thorn in my side the size of a Cadillac

2004-03-17 18:35
"Hope" plattan t ex, är jävligt tjatig av sig.. många beats påminner läskigt mycket om varandra och de flesta beatsen är bara uppbyggda av en 4-barrs loop i form av nån sampling som joe har lagt trummor och bas över..

skivan är inte dålig, men inte i närheten av hans solo mästerverk "Personal Journals".. sjukt mycket intressantare både flyt/text och beatmessigt.. framförallt finns det fler riktigt, ordentligt grymma tracks och skivan ger mej ett bättre helhetsintryck..

"Hope" saknar låtar som Crack-Pipes, Message Sent, Eviction Notice, Runaways m fl, som gör "Personal Journals" till en svinfet skiva.

många gånger bättre än Hope, som för mej tyvärr blev lite utav en besvikelse..

2004-03-17 18:54
hope har jag inte hört, men jag tycker iaf att "sick of..." plattorna är mkt roligare än personal journals...
Urbanized Konfusion ute nu!
http://www.myspace.com/scissormenmusic http://www.myspace.com/bumbillbeats

2004-03-17 21:02
Försök få tag på Sage Francis - Makeshift Patriot EP, gillar du just låten makeshift patriot kommer du inte bli besviken.. tracklista;

01 - Narcissist
02 - Mourning Aftermath
03 - Makeshift Patriot
04 - Hangtime
05 - Every Midnight
06 - Hey Bobby

2004-03-17 21:06
hey, där var tre låtar jag tror att jag inte har hört.. "Every midnight", "Mourning aftermath" och "hangtime"..

även om "Every midnight" för tankarna till "Every midnight, we sit at the coffe table, he stays up with me and we disgust things" fast det är väl "Cup of tea" om jag inte minns fel?

2004-03-17 21:10
tror every midnight är live-versionen av cup of tea, även om den här är inspelad i studio.. men det är samma låt iaf
Hangaround

2004-03-17 21:11
Hope är sjukt bra, The Cure är en av hans bästa låtar enligt mig.
Sage är utan tvekan världens bästa mc.
Hangaround

2004-03-17 22:01
when a boy writes off the world it's done with sloppy misspelled words/
if a girl writes off the world it's done in cursive/

2004-03-17 22:44
The Cure... ouff! Så grym
abcdefghijklmnopqrstuvxyzåäö

2004-03-17 23:15
aeon: haha.. kul att hitta en motpol till dej själv? :)

jag tycker att beatsen är för tråkiga på hope.. alltså, 4-barrsloopar med trummor och bas.. fast skivan är bra.. men vissa saker är tråkiga..
många refränger är rent utav katastrofala..

vissa låtar gillar jag dock mycket.. som "any port" t ex.. den är fet.. även "bounce" som ju är en gammal goding..

och fan.. spolar du förbi "Black sweatshirt" ??! som den fjortisen jag är måste jag bara säga: AAMAGAAAAD! (översättes till oh my god på rikstyska)

2004-03-18 02:18
tycker d e lite svårt att jämföra hope och personal journals, det känns som 2 olika sage...men om jag krystar in de 2 på samma skala så ligger de väl jämt, p.j. liiite högre kanske pga dess variation
och jag tycker det är lustigt att ingen nämner different när de snackar om fetaste låten på p.j. den är bäst tycker jag

2004-03-18 09:03
different är jävligt bra.. man skulle kunna nämna i stort sätt alla..
även Inherited Scars har väl glömts i den här tråden?

2004-03-18 16:02
jag älskar karln, inte minst live. måste ta mig till och pina mig igenom roskilde i år för att få se honom igen.

jag gillar kanske nästan makeshift patriot epn allra bäst för "narcissist" är min absoluta favoritlåt. men personal journals var djävligt grym också. "eviction notice" är så sjukt hård och klockren, man blir alldeles lycklig av magnolia samplingen. och sen "climb trees" och "different". det är nästan det som får mig att älska honom allra mest - ironin och humorn som finns med. som i "different". man kan inte låta bli att skratta inombords av att han är SÅ annorlunda, annorlunda på ett ANNAT sätt, haha.

eftersom jag är helt okritisk till denna karl och sväljer allt med hull och hår avgudar jag såklart även non prophets. "tolerance level" och "damage" är mina favoriter. speciellt top billin referensen i tolerance level där han säger bob dylan istället.

2004-03-18 16:28
Sage kör på extremt plain & "vanliga" beats när han jobbar ihop med Joey Beats...något som är en dynamitduo! Non Prophets plattan tycker jag utan tvekan är en av årets starkaste plattor. Utan tvekan. Skivan visar att man inte behöver vara så avancerad, djup & komplex för att vara stengrym!

...lyssna bara på "mainstream". Ojojoj. Allt från text, till beats, till flow bara klaffar till maximum!. Shiid.
Out with the owls & up with the roosters....

2004-03-18 19:45
Jag har lyckats få ett promo-ex av Dj Signify´s skiva Sleep No More där Sage Francis och Buck 65 delar på låtarna. Oj oj oj är allt jag kan säga. Riktigt grym.

2004-03-18 21:01
aeon: är den? inte särskilt va? ..