I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

en svensk guide till TYSK hiphop! willkommen!

Utländsk Hiphop - Allmänt

   

2004-01-03 21:33

en svensk guide till TYSK hiphop! willkommen!

hej hopp.
kom på att jag kanske skulle vara lite snäll och tipsa er om tysk hiphop. heh.. det finns mycket bra faktiskt!
tipsar om artister och lite låtar så att ni kan sätta er in i det.
(gillar ni inte en så gillar ni nog nästa! :)

Curse
en jävligt skön kille med flera bra låtar.. Widerstand (feat. Gentleman) är en klockren sommarlåt t.ex.
han är en soft lirare helt enkelt ;)
(andra bra låtar: Hand Hoch, Ich verlass dich nicht, osv...)

ASD
två rappare - Afrob & Samy Deluxe (därav ASD) som gör grym partymusik bl.a! störtsköna live också kan jag säga!
min favoritlåt med ASD är nog Sneak Preview
(andra bra låtar: Ich & er, Big Boys, Sag mir wo die party ist, osv.)
(se även deras gamla sololåtar, t.ex: Afrob - Made in germany & Samy Deluxe - Weck mich auf)

Seeed
reggae med hiphopinslag från berlin! funkar störtbra på fest och så vidare.. deras bästa låt är en underbar sådan vid namn Music Monks
(andra bra låtar: Release, Pressure, osv.)

Massive Töne
kanske de kändaste inom tysk hiphop. vad jag märkte i tyskland så verkade dom vara deras version av Petter kan man säga. säljer många skivor, men "hiphoppare" är långt ifrån de enda som köper.
min favoritlåt med dom just nu är nog Geld oder liebe
(andra bra låtar: Deutschland Deutschland, Traumreise, Cruisen, osv.)

Tefla & Jaleel
en rappare och en producent/dj som förutom att de släpper massa skivor och tapes så är de med och ordnar Splash-festivalen (europas största hiphop/reggaefestival, där du förmodligen kommer att få se dessa artister bl.a.)
favoritlåten är Geh Junge (feat. Samir) som är en skööön låt.
(andra bra låtar: Bounce mit uns, Streckenabschnitt (feat. Curse), Phlatline, osv.)

Creutzfeld & Jakob
inte så kända direkt.. men jag gillar dom starkt iaf! (inte bara för att de har samplat a clockwork orange ;)
dessa är dock inte från tyskland utan från österrike . så mycket mer vet jag inte.. fyndigt namn dock :)
favoritlåten är helt klart Fehdehandschuh (med King Kool Savas)
(andra bra låtar: Bunkerwelt in Witten, Flipstar, osv.)


det var 6 artister iaf.. här får ni några låttips med andra tyskar:
King Kool Savas - Till' Ab Joe
Spax feat. Afrob - Waffenbrueder
Sieben - Zeigefinger
Absolute Beginner - Fäule
Raptile - We don't need you (en av få tyskar som kör på engelska)
King Kool Savas feat. Kurupt - Keep it gangsta (Kool Savas har även gjort låtar med bl.a. Smut Peddlers)
Azad - Samy de bitch (disslåt till Samy Deluxe)
Die Sekte feat. King Kool Savas - Dän Dändän Dän (den är lika konstig som den ser ut :)
DJ Desue feat. Samy Deluxe & Buckshot - U know how we do
DJ Desue feat. Afrob & Nature - Art of war
DJ Desue feat. Samy Deluxe, KC da Rookee & D-Flame - Fuck Toemack (diss till DJ Tomekk som bl.a. har gjort........)
....DJ Tomekk feat. GZA - Ich lebe für hiphop (som ni säkert har hört!)
(de rivaliserande DJ Desue & DJ Tomekk har alltså gjort låtar med amerikanska storheter som sagt, kolla in deras skivor)
DJ Stylewarz feat. Spax, D-Flame & Torch - Raw
D-Flame, Eisfeld & Tolga - Splash!
(Alles Ist) Die Sekte (aka. A.I.D.S.) - Harmonie (ausrasten und pogen) - splash remix
Spax - Kriegstagebuch
Bushido - Behindert
King Kool Savas feat Azad, Curse, Laki & Flipstar - Spinne


enjoy.

"Den tjocka killen i Trippel Ett"