I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

[Övrigt] Varför skryter alla om hur mycket dom röker?

Svensk Hiphop - Battles

2012-03-23 21:32

[Övrigt] Varför skryter alla om hur mycket dom röker?

Jag vill ha seriösa svar på denna frågan. Ni som skryter om att ni röker mycket weed, gör ni det för att ni tycker det är tufft att röka? Typ folk som drar punchlines om att dom röker mer än sin motståndare, wtf? Vem fan bryr sig om att dom röker mer än motståndaren? Det är väl bara bra att motståndaren tar vara på sin hälsa och inte röker/röker mindre än han som uttrycker sig så, fattar inte "punchen" i sådana rader faktiskt. Jag tycker det är mer en snäll rad typ "jag sitter i skiten och är en jävla looser, och du har ett bättre liv utan socker och THC-beroende".

Man röker väl för att det är chill och gött, inte för att imponera på andra rökare? Jag (och säkert många andra) tycker inte det är fett någonstans att någon kan röka mer än någon annan de bevisar enbart hur inkompetent, instabil och nolifer han som skryter är :)

Vad har ni för åsikter?

trollolol
Groupie

2012-03-23 23:20
Du ska nog inte dra in mc-battle i den här diskussionen för det är ju som sagt mc-battle, skrytet ingår där.

I verkligheten? well, det finns idioter som skryter om allt möjligt.
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!

2012-03-23 23:57
För det första är inte cannabis, och ej heller den aktiva substansen THC, kemiskt beroendeframkallande.

Sen så är det nog så enkelt att det är hiphop att röka, och det är inte lika hiphop att inte röka. Precis som det är hiphop att hata polisen, ha haft en tuff uppväxt och att inte vika ner sig. Det är en del av kulturen, vilket man givetvis kan tycka vad man vill om.

Delvis är det nog nån macho-grej också, de flesta av oss har fortfarande inte kommit ifrån det där med vem som kunde svepa mest vodka när man som fjortonåringar delade på en smuggelflaska zaranoff. Killen som tappade det och spydde är knappast han som vann störst respekt. Då som nu handlar det om att kunna behålla kontrollen när andra inte kan det.

2012-03-24 00:07
Grejen är att det är svinmycket som är astöntigt som skryts om och används som dissar i såna här battles. Men om upplägget är bra kan det vara fyndigt och fungera.

Men mycket av attityden i kulturen är som senor chang skulle sagt:

2012-03-24 13:26
det värsta man kan bli dissad för är ju att man röker standish
alltså tänk er förnedringen.. vetefan om man hade orkat fortsätta battla efter en sån diss

haha när ämnet ändå kom på tal, i nån skeez tv battle med smojo mot nån norsk så säger smojo nåt i stil med "vill du ha blazetävling mannen, jag är smojo från ri-fa, vem tror du röker mest"

ja, han sa på fullaste allvar "vill du ha blazetävling"

VILL DU HA BLAZETÄVLING!!!!

alltså vem säger nåt sånt? om man inte är 15 och börjat röka igår kanske?
Poet

2012-03-24 17:05
"Blazetävling"?

Alltså.

Nej.

NEJ.

NEEEEJ!!!11

Rökrader är lika ute som rader om The Saurus acne. "Jättekul" i början.
Läs min nya bok Tyst I Klassen! som jag släppte i år. Är du inte läskunnig kan du åtminstone se mig hos Malou i Efter Tio i TV4 varje vardag och höra mig prata gott om den, inte för att jag minns vad den handlade om, skrev den på fyllan trots allt.
Producent

2012-03-24 17:11
Jag har hört att det är det hela Det Blå Skåpet går ut på, de tävlar mot varandra och andra vilka som kan röka mest hasch. Sedan tävlar Stockholmsdelen mot Skånedelen och mot Göteborgsdelen.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Rappare

2012-03-24 19:54
mm.. hash.. mm.. gott..

Som någon ovanstående sa, det är väl en machopryl.

Tycker där emot att fler både lägga rader om hur dåliga de är på att röka.
Eller att man drar fram tragiken i rökeriet.

En fet punchline är en fet punchline oavsett om den handlar om blaze eller kloakdjur.

"Dimorf Metrik Aka Din mammas nya kille"

2012-03-24 20:08
varken weed eller battles handlar om intelligens så jag tycker inte du ska överanalysera raderna.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2012-03-25 11:38
Men om du tittar utanför battles scenen så har det växt otroligt mkt på musik scenen också..

Fast det finns "weed rappers" där ute och dom som röker weed, men inte snackar om det också..

Eller dom som varken röker eller dricker..

Men att göra en tråd på whoa för att klaga på folk som rappar om, Hur mycket dom röker, hur starkt det dom röker är, Hur fucked up blanding dom kan ha gjort osv osv..

Det är pinsamt för whoa till och med, så låg standard trodde jag inte svenska hiphopfans hade...

2012-03-25 12:04
haha, vissa av inläggen ovan förhåller sig extremt pinsamma utan att författarna ens har vetskap om detta.

Jag tänker inte förtälja vem eller vilka, det borde ni förstå själva.
Väx upp.
Ålltzen, Växjö, Bremen.

2012-03-25 13:36
Det är ett klassiskt skrytskämt, inte olikt att komma på en ny vass din mammadiss. Ändå ganska tråkigt, men det är ju också de flesta rapparna, ganska tråkiga.
http://soundcloud.com/80scrackpolo
Moderator

2012-03-25 16:34
AneekDivine Handlar konst om intelligens? Vad förtjänar att analyseras och vad gör inte det?
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2012-03-25 17:39
kaptenkrok

Det har jag väl aldrig påstått. Viss konst är intelligent och annan är det inte. Det beror helt på personen som skapar och vad personens syfte konsten är.

Texterna i battles har aldrig varit till för att analyseras på ett djupare plan, men jag tycker det är grymt att personen som startade tråden gör det. Tänk om lite fler personer ifrågasatte vad som sades på en battlescen, då hade ju människor börjat tänka, och det är hemskt! ;)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2012-03-25 20:36
varken weed eller battles handlar om intelligens så jag tycker inte du ska överanalysera raderna.

Vad bra att du kommer in och bestämmer, som har noll koll på battles. Jättebra. Kan du vänligen utveckla ditt uttalande? Varför skulle inte battles handla om intelligens?

Bara för att det är en battle och man skriver negativa eller nedsättande rader betyder det inte att dem inte kan vara skrivna på ett intelligent sätt för det.
Moderator

2012-03-25 20:58
Bestäm dig, ska battles analyseras eller inte? Jag tycker också det är bra att TS ifrågasätter något han undrar över, det jag är fundersam över är vad som gör att du avgör att battles inte är intelligenta och inte bör analyseras.

För övrigt anser jag inte att det är skaparen av konst som gör den mer eller mindre intelligent, utan läsaren av den. Att du anser battles vara ointelligent tycker jag således säger mer om dig än om battlarna.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2012-03-25 21:18
svanspelle

skilj på smarthet och intelligens. Att kunna skriva en nedsättande sak mot någon annan på ett snyggt sätt är att vara smart, att vara intelligent handlar om att kunna göra något som tillför människan något på ett djupare plan, bortom ett stort ego.

KaptenKrok P26

Jag står fast vid min åsikt :) Battles är inte konstruerade och blev inte det för att man skulle sitta och överanalysera texterna, men jag tycker att det är bra att det finns människor som vågar göra det.

2012-03-25 21:43
att vara intelligent handlar om att kunna göra något som tillför människan något på ett djupare plan, bortom ett stort ego.

Det där är ju direkt fel. Sätter du dina egna definitioner inom allt eller? Du kanske blir lite smartare av att läsa följande: http://sv.wikipedia.org/wiki/Intelligens

Du får självklart ha din åsikt, även om den är fel. Varför skulle man inte kunna analysera battletexter? som vilken text som helst? Du har fortfarande inte lyckats svara på det.

Battles är inte konstruerade och blev inte det för att man skulle sitta och överanalysera texterna

Va? Vart får du detta ifrån? Du kan sitta och analysera vad som helst om du så vill.

Snälla sluta dra saker ur röven hela tiden, du framstår bara som korkad. Tyvärr.

För skojs skull kan du läsa lite synonymer till Intelligens:

http://www.synonymer.se/?query=intelligens

Hoppas detta hjälper dig lite på vägen :)

2012-03-25 22:20
Rappares musik är ju ännu värre, kan någon nämna EN låt med Marke där han INTE nämner något om röka?

2012-03-25 22:27
Hör nog också till skaran som ställer sig totalt oförstående till att dra "jag kan röka mer än du"-rader i ett battle, men kanske mer är lite image/reklam än nått man försöker vinna med... I sverige anses det ju fortfarande lite "farligt" att vara stoner

2012-03-25 22:41
svanspelle

Nja, det är snarare du som framstår som korkad eftersom du tar all din information ifrån wikipedia och synonym-lexikon på internet. Jag läser riktiga böcker.

Klart man kan analysera allt, men battles kom inte till för att analyseras. De kom till så att folk i gäng som sköt ner och pucklade på varandra skulle få ett mindre aggressivt sätt att visa upp sina egon på. Då spelar det ingen roll om vad d är dom säger är korkat eller inte så länge dom får till en bra punchline. That's it.

2012-03-26 00:36
De kom till så att folk i gäng som sköt ner och pucklade på varandra skulle få ett mindre aggressivt sätt att visa upp sina egon på.

hahaha i vilken av dina riktiga böcker står det här?
Rappare

2012-03-26 02:06
Asså efter det jag pallade läsa verkar det på dom flesta som att dom ser cannabis som KNARK!!.
visst att det är narkotika klassat i sverige men jag som själv rökt i några år vet att innan jag får min första på dagen är jag inte mig själv. alltså blir jag ''normal'' när jag får den första. jag känner mig inte det minsta påverkad trots att jag faktiskt blir lugnare. så allt om att det är ett problem för folk kan ni lägga ner med. cannabis är inget problem förrän du blir lat av det.

Läste också att det inte går att bli beroende av det. HAHAHAHAHAHAHAH
Jag e soooooo adicted! men gött äre! ;)

Gatulärd mixtape @ youtube

2012-03-26 02:13
Sticket P20

Rappare

2012-03-26 08:00
Bästa punchlinen om narkotika jag tror jag det var shazaam som drog i nån ozone battle
"Grabben är så dum att han tror att ringa narkotika är att ringa sin becknare"

;)
Make love, not war!

2012-03-26 08:33
Jag håller med AneekDivine här, många battlerader håller inte för en djupare granskning. Men det är inte heller meningen, man har utvecklat ett eget språk som fungerar i sitt sammanhang och inte behöver göra det utanför arenan. Därför kan man säga fåniga saker om att man röker så mycket att man måste skaffa skortsten, utan att faktiskt behöva varken röka eller skaffa skorsten.

2012-03-26 11:16
tack! dundermannen. Du sa det fast på ett bättre sätt än vad jag gjorde :)

socials P29

can't stop, won't stop med jeff chang. Sjukt bra bok. Läs den ;)
Arrangör

2012-03-26 11:37
Jag har/kan/gör saker bättre/större/mer än dig - är väl knappast särskilt konstigt att använda sig av, särskilt när det går under benämningen skrytrapp.

Sen att det mest känns bajsnödigt är ju en annan femma.

Och så är det helt klart tråkigt när folk får för sig vad något "ska" vara. Om vi alla är tillräckligt övertygade om att battle-rap inte är gjort för att analysers, inte ska vara "intelligent" så kan vi säkert stå kvar och stampa på samma plats utan någon form av tecken på utveckling. Om vi istället lät bli att vara så trångsynta när det kommer till att sätta en etikett på något så kan säkert variation och intelligens höjas (men vem vet, kanske blir på bekostnad av att man inte lika hårt kan identifiera sig med "kulturen" i sig).

"Exciting! Tempting! Salacious! Obsequious! Vainglorious! Lugubrious! Oh, sorry, I got carried away on a fun-to-say word avalanche." -Tim Schafer

2012-03-26 11:53
Att kunna skriva en nedsättande sak mot någon annan på ett snyggt sätt är att vara smart, att vara intelligent handlar om att kunna göra något som tillför människan något på ett djupare plan, bortom ett stort ego.

Här har vi en person som uppenbarligen inte är ett fan av vidareutbildning.
"Jag var också rap när jag var fjorton år man."

2012-03-26 11:56
Bästa punchlinen om narkotika jag tror jag det var shazaam som drog i nån ozone battle
"Grabben är så dum att han tror att ringa narkotika är att ringa sin becknare"

så jävla half-assed och klumpigt utfört

2012-03-26 12:31
app

Jag är vidareutbildad, så du har nog dragit en snabb slutsats där. Har faktiskt haft rätt bra betyg också. Att vara vidareutbildad tyder dock fortfarande inte på att man är intelligent, dock kan man bli väldigt smart av det ;)

2012-03-26 13:40
vart i boken står det här exakt? menar du på fullaste allvar att jeff chang skriver att fenomenet rapbattles uppstod för att folk ville ha ett fredligare sätt att lösa sina konflikter på?

att tävla i konst går tillbaka till antiken, antagligen tidigare. man tävlade t.ex. i poesi i de pytiska spelen. rapbattles följer exakt samma tradition. det har alltid handlat om att visa skills och skryta med att man är bättre än andra. inget annat.
Graffare

2012-03-26 14:19
Ruggigt tröttsam grej att dra upp hur mycket man pallar röka, som om det vore en bedrift. Jag har väl också suttit och tryckt en femma om dagen men nu har jag bättre saker för mig och det antar jag att de allra flesta har, egentligen, om man pallar ta tag i saker och ting. Kör era blazetävlingar, men gröp inte ur mitt hamburgerbröd med dina meckfingrar... spyr fan. Fuck hiphop.
My stomach got young dead orphans in it
I eat from trash cans at abortion clinics
-Jus Allah
Manager

2012-03-26 17:10
Om ni ska klaga på skrytet om att "röka mycket" och stör er mycket på det så finns det nog en hel del ni borde klaga på. Speciellt inom battle-scenen.

Hela punchline-rappen och battlerappen handlar ju bland annat om att överdriva saker, både seriösa och löjliga scenarion och få det att verka som att man är bäst på allt från att äta ostbågar till att röka gräs och dricker cola. Det är lite det som är charmen, att man kan "tävla" och skryta om i princip allting även fast det i grunden kanske inte är så coolt.

Battlerappare som snackar om att skjuta, slåss, knulla runt, knulla varandras syrror och morsor osv är väl minst lika löjliga i så fall. Varför klagar ni inte på dem?

Sen, tror det eller ej så är det många cannabisbrukare som tar det hela som en ganska serious grej. Kolla på Wiz Khalifa, Snoop Dogg osv, att säga att de röker skitgrejer är nog en ganska grov diss för dem, hehe.
/ Deedz.
http://www.facebook.com/jewoit

2012-03-26 17:30
Yun_DI P22

Om vi tänker sverige nu framför allt... Inte så många som kör pistol-grejer, alltså säger att dom är gangsta även om det handlar mkt om att säga att den andre inte har nån streetcredd...

Knulla din mamma/släktingar etc och tillhörande matcho-grejer känns liksom mer vedertaget än att skryta om att man kan röka gräs (i BATTLES nu).

En mammaknullar- rad utan finess är lika trist som vilken annan rad som helst utan finess...

Men det är svårt att förlöjliga den andra battlaren med utgångspunkt att den inte är lika hemma i maja-träsket... Det blir liksom pubertalt på fel sätt att skryta om att man röker på i ett battle, vilket lätt slår tillbaka... Rader som slår med maja-innehåll brukar handla just om att DEN ANDRE rappar om knark...

2012-03-26 17:46
Yun_DI P22

Sen har det väl varit rätt mkt gnäll om just din mamma-dissar och bögskämt...?

2012-03-26 17:57
Det är mycket svårare att göra "street"-rader med finess i sverige.

Typexempel;

då blir kallarna dragna/kalla mig latmask för jag skjuter allt framför mig

där nån i publiken bara "PSCHHHT ELLER HUR" redan vid 'kallarna dragna'.

Av nån anledning ska svenska battles bara handla om "tokroliga" saker.

Ett annat problem är att svensk battlepublik bara reagerar utan att egentligen lyssna på vad som sägs, typexempel;

"du vill bli känd som jay z
men du skulle inte ens bli ökänd om du gör en breivik"

nada sense

Det är egentligen ett utbrett fenomen i battlevärlden över, och det är för att många battlare siktar efter den lägsta gemensamma nämnaren.

2012-03-27 00:20
socials P29

Man behöver läsa hela boken för att förstå. På den tiden var ungdomarna uppdelade i olika gäng som stred mot varandra och man kunde knappt gå över vissa gränser i områdena utan att riskera att bli dödad eller påhoppad. Dj kool herc och Africa Bambaata ( som är grundarna i hip hop ) anordnade så pass feta fester och kom med nya grejer att alla ville gå dit men på den premissen att ingen började bråka med varandra, och därav att dom började battla varandra i sina skills istället.

2012-03-27 00:33
"du skulle inte ens bli ökänd om du gör en breivik" - den är väl rätt rolig? ökänd?

2012-03-27 00:41
dundermannen:
för jay-z är ökänd eller? Förutom att ökänd-rader är galet played (som 95 % av Kaggens rader) så hade ändå just det raden varit fet, om han skrivit den på rätt sätt.

2012-03-27 00:49
Klart man kan analysera allt, men battles kom inte till för att analyseras.

Vad spelar det för roll hur det kom till? Och vad kommer egentligen till för att enbart analyseras? Som sagt, allt kan och blir analyserat. Du menar alltså att eftersom "det var gäng som pucklade på varandra som istället började att battla" så kan man inte analysera dess texter, framträdanden osv? Det är idag en form av underhållning, med miljonpublik. Det är rätt logiskt att folk kommer att bedöma, analysera denna form av underhållning.

Och eftersom jag redan påpekat att du har fel med sin definition av "intelligent" (du kan självklart tolka det hur du vill) men det är betydligt bredare än så, därför faller ditt argument om att battle rap och allt vad det innebär INTE skulle kunna vara intelligent ganska platt.

2012-03-27 11:24
jaojao_ P22

Ö-känd ( för att vara tydlig, han blev känd genom att göra de han gjorde på en Ö ). Bra ordlek faktiskt!

svanspelle

se yun-dis och dundermannens inlägg. Dom sa det bättre än mig :)

2012-03-27 11:37
Du har alltså inget mer att komma med, då sätter vid punkt på denna diskussion då.

2012-03-27 14:03
Man behöver läsa hela boken för att förstå.

det här är din egna tolkning. du har fortfarande inte presenterat vad jeff chang skrivit om det.

att du känner till bambaata, kool dj herc, hiphopens parkfester och svarta amerikas sociala problem bevisar inte din tes. du kan till och med namedroppa kool moe dee. du får inte mer rätt för det.

men det här är off-topic. hur som helst... sluta flasha med kunskaper när du uppenbarligen inte har en aning.

2012-03-27 14:47
oj. Jag försöker inte flasha. Du frågade vart jag fått informationen ifrån och jag svarade. Boken är 600 sidor lång så jag pallar verkligen inte sätta mig ner och hitta en sida för att försöka motbevisa dig, du verkar inte vara värd den mödan. Ja de är off-topic så vi släpper det.

2012-03-27 15:10
För att de innerst inne vill vara med i Ri-Fa. Sant.

/ Troll.
Indianen

2012-03-27 17:54
Ö-känd ( för att vara tydlig, han blev känd genom att göra de han gjorde på en Ö ). Bra ordlek faktiskt!

Nä. Det går ändå inte att säga så, raden är props om något.
"Inte ens om du sköt en öfull med kids skulle folk känna till att du gjort nåt dåligt"

2012-03-27 18:00
Att du ens vågar säga emot någon som läser riktiga böcker.

Men ja, Ökänd-raden är kass/mejkar noll sense.

2012-03-27 22:15
svanspelle

Jag verkar verkligen ha trampat dig på svansen eftersom du verkar ha svårt att släppa det. Jag har aldrig påstått att DU är ointelligent, om det är de du kände dig påhoppad av, så sluta ta d personligt och lägg ner sarkasmen.
Producent

2012-03-27 23:16

Rätt standard i gamet, weed gör dig kreativ (om du fått tag på rätt sort och ingen skit) punkt slut.
Since 1984
@realgizlee // twitter
Rappare

2012-03-27 23:43
+1 till infinity
it aint hard doin right, its just hard 2 succeed
i wanna live but its hard 2 breathe