I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Skillnaden mellan ligorna O-Zone & Basementality.

Svensk Hiphop - Battles

2011-04-04 22:23

Skillnaden mellan ligorna O-Zone & Basementality.

Först och främst måste jag skriva att det är sjukt kul att den svenska scenen fullkomligt exploderat det senaste året, samt ett stort jävla tack till de eldsjälar som lägger ned sin tid och sina pengar på detta.

Nu till saken, vad anser ni vara skillnaderna mellan ligorna?

Jag själv upplever att Basementality ligger i täten när det kommer till bättre deltagare samt att det verkar vara fetare drag på Criticals events. Har dock inte sett något live, så angående publiken kanske jag är fel man att uttala sig om det. Vad anser ni som har vart på både Base. och O-zone live?

O-Zone har däremot bättre utrustning, mindre snurrande med kameran för att visa publiken och ingen 'OH SHIT'-dude. Däremot tycker jag att O-Zone's tre senaste battles har vart underhållande men långt ifrån den standard jag hoppats. I och för sig kan jag förstå att Sabotage och R-man inte höll världens högst klass.

Aja, dela era synpunkter.

Producent

2011-04-04 22:34
Den enda skillnaden är väl att O-zone är skånebaserat medans Base är stockholm-Göteborg.

Någon kvalitetskillnad på deltagare tycker jag inte fins. Sjukt marginell i så fall.

Det med kamerasnurr och "oh shit"-dude är väl specifikt för just ett event och inte för basebattles på det stora hela.
Poet

2011-04-04 23:54
"Oh shit, New York baby, New York" är ju fan epic! :P
At the gates of Eternity...

2011-04-04 23:59
Kamera snurren är Criticals Signatur! Har vart med i samtliga tror jag!

Personligen ifrån enbart att se av klippen tycker jag nog mer om lund publiken. Inget buande och folk som faktiskt reagerar ( inte i alla battles men i många) på punches och sånt.

Men det är såklart skillnad mellan event och event.

Den stora skillnaden om man ska jämnföra nivån. Så måste jag säga att Critical har lyckats skapa sig ett märke. Folk vet vilken hans liga är. Om jag inte sett fel har någon i dont flop battlesen en av hans t-shirtar på sig. Han har lyckas skapa sammarbeten med andra ligor, någon ozone verkar ha hoppat över.

Även om Ozone är ganska ensamma om hittills att ha engelska battles? Eller har jag bara dåligt minne.....

Men jag tycker att:

Den stora frågan är om inte dom borde slå ihop och att vi skulle ha division i Sverige istället?

Inte för att vi har sjuk distans utan mer för att det är kontraproduktivt att ha två nästan lika varumärken på så liten marknad? Skulle det inte gynna hela battle scenen om vi hade en gemensam nämnare med en lund division som Ozone grabbarna stod för? Critical kan hålla i nån och en tredje kanske vill försöka få igång en division i norrland? Om det har att göra med att man är för några så ställer jag själv utan att tveka upp om det inte krockar med jobb eller liknande... Om det behövs folk till klippning eller fotot så var inte blyga på att fråga, jag har rätt mycket erfarenhet inom dom områdena...

Och kanske börja lägga upp stats på folk? Kanske ha en grand prix? Så vi får en mästare? Bara för att ha en...

Sen har jag en idé som jag starkt rekomenderar att testa. Ha omröstning på en battle på intenet under en veckas tid eller två så får man rösta där men ha även dommare som har röstat. Så ser vi om det blir någon skillnad? Eller testa att domarna får se battlen i efterhand och se om deras omdömen ändras, skulle vara intressant.

Sen har båda battelserna en sak gemensam och det är att det är sjukt bra genomförande. Det är starkt insiativ och hoppas ni fortsätter med det. Ni väckte en dödscen, iaf för mig.

Hon checkar in mig från andra sidan baren.
Du checkar in dig och uppdaterar status raden.

2011-04-05 00:33
den mest markanta skillnaden hittils är förmodligen att Basementality enbart kör promobattles än så länge, dvs inget domslut och ingen OT, det kanske borde stanna så för att inte krocka med Grind Time-konceptet som O-Zone kör på, det skapar också lite dynamik i att det finns två battleligor

hur nu än fallet må vara så är det jävligt fett uppstyrt på båda håll, let's get it on!
"Jag hatar inte mycket, men när någon uttalar whoa fel, börjar jag hata den personen." - Dr.Octagon

2011-04-05 00:58
två olika ligor som ständigt steppar upp sitt respektive game för att knäcka den andra är själva definitionen av sund konkurrens. fy fan nu lät jag som en jävla moderat, men kolla kvalitetsförbättringen på t ex filmning och arrangemang från första filmerna för bara typ ett år sedan till dagens.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2011-04-05 01:00
Basementality är ett större namn, men verkar ha en lite yngre publik överlag.

"Jag var också rap när jag var fjorton år man."

2011-04-05 01:07
Och posten sköter sig bättre sen konkurenter dök upp? Nej, behövs inte konkurans för förbättring. Dessutom kan man se på det hela som att konkuransen är utanför Sverige och inte i Sverige...

Det är i alla fall så min tanke var.

tror dessutom att konkuransen mellan ligorna inte har gjort att det rört sig framåt har att göra med den vanligaste anledningen att något blir bättre. Övning.
Promotor

2011-04-05 01:10
Måste säga att jag i helhet på något sett diggar Basementality Battles lite mer. O-zone i all ära men Basementality battles har kanske mer lyckad battles? Har tyvärr inte varit och sett live då jag befunnit mig utomlands enda sen battle-rörelsen
slog igenom förra året, men kommer hem nu i april och ska utan tvekan gå på nästa av Criticals event.

Jag håller också med Bobban om att de vore något att slå ihop hela grejen och framförallt idén om att göra en omröstning. Ofta är det ju lättare att avgöra när man kan spola tillbaka och spela om osv.. plus att man inte alltid håller med domslutet. Det kan även gynna deltagarna att få feedback ifrån folket!
"It's in my chromosomes, to rock microphones.."

2011-04-05 04:02
Jag håller också med Bobban om att de vore något att slå ihop hela grejen och framförallt idén om att göra en omröstning. Ofta är det ju lättare att avgöra när man kan spola tillbaka och spela om osv.. plus att man inte alltid håller med domslutet. Det kan även gynna deltagarna att få feedback ifrån folket!
http://blog.whoa.nu/2011/08/18/anxious-feat-dizzy-enough
www.youtube.com/user/DizzyEntertainment89
Sångare

2011-04-05 07:53
Basementality har haft _ett_ lyckat event så långt. Första eventsen som filmades med fiskögat där rapparna stod och pratade med varandra var inte bra. Sen New Blood var ju ren och skär skit, det är alla överens om. Däremot när det väl lossnade och man fick dit Dizaster så fick man också till det överlägset fetaste eventet hittills och det lär väl bara bli bättre från där.

O-zone känns fortfarande som storebror men jag tror att Basementality kommer köra ifrån ifall man fortsätter bjuda in amerikanskt motstånd av den kvaliteten. Men där vi står idag är skillnaden ändå marginell. Det är i stort sett samma rappare som cirkulerar och Basementality har lärt sig producera på ungefär samma nivå.
"Jag har tyvärr en tendens att impulsköpa marsvin".
Carin Götblad - länspolismästare för polismyndigheten i Stockholms län

2011-04-05 08:56
Ja O-zone är lite storebror, men dom var väll rätt mycket före också.

Känner att det är lite onödigt att ställa ligorna mot varandra även om jag fattar att det är intressant att höra vad folk tycker.
Min känsla är att dom samarbetar lite, en liga tar in en ny battlare och låter honom kicka, sen åker den killen och battlar i andra ligan också, och vice versa. det är positivt. Se på Jimmy Pistol nu senast t ex.
Lets make some history boys!

2011-04-05 10:23
Instämmer med storebror grejen. O-zone känns mer organiserat och deras battles har haft högre standard enligt mig. Dizaster & Okwerdz vs Shazaam/Nils m Skills var en trevlig och uppmärksammad battle, men jag har inte riktigt fastnat för dom andra, eller jo, R-Man vs Tiger :o) O-zone är absolut inte felfritt heller. Utvecklingen som har skett på så här kort tid är verkligen uppfriskande, man känner att den svenska hiphopscenen är i rörelse igen.

Vad jag hade velat se är att våra två battleligor slås ihop och går under ett gemensamt namn, skapa ett nytt namn eller kanske skippa någon av namnen O-Zone eller Basementality. På så sätt täcker verksamheten hela Sverige och förbättringar som sker på ena änden påverkar den andra. Ett varumärke är lättare att hålla igång än två och alla battles samlas hädanefter på ett och samma ställe. PLUS, kanske att man slipper kinesen och araben som hosts och ersätter dom med STICS istället och/eller hittar mer entusiastiska karaktärer för Stockholm/Göteborg.

2011-04-05 10:30
Jo lite av den poängen jag gjorde...

Om man slog ihop vorde det rätt dumt att ta bort Basementality namnet med tanke på att det redan är folk utanför Sverige som vet vad det är...

2011-04-05 10:41
Vet inte om jag håller med. O-zone är också känt utanför landet och deras ursprungliga koncept är battles, medan Basementality Battles är en spin-off på Basementality. Basmentality försvinner inte om man ger upp battles, men O-zone gör det.

2011-04-05 10:51
Efter battlen den 30de så kommer det inte vara något snack om vilket namn som väger tygnst utanför vårt avlånga land är jag ganska säker på.

Oavsett så är det dålig markandsföring att byta namn helt om man skulle slå ihop något...

2011-04-05 11:12
Men är det, det man ska sträva efter som svensk battleliga, att kamma hem mest poäng från utlandet? Otroligt roligt med Dirtbag & co, initiativet måste uppskattas, det mest intressanta för mig är däremot att den svenska battlescenen utvecklas och skapar sig en egen bas.

Aja jag har inga avsikter att starta nån O-zone vs Basementality "krig" diskussion, jag tycker att det är fett att båda finns och det är helt upp till dom om dom vill slå ihop sina verksamheter. Big up Basement och O-zone!

2011-04-05 11:31
Men är det, det man ska sträva efter som svensk battleliga, att kamma hem mest poäng från utlandet? Otroligt roligt med Dirtbag & co, initiativet måste uppskattas, det mest intressanta för mig är däremot att den svenska battlescenen utvecklas och skapar sig en egen bas.

Haha, seriöst. Nej, det är inte alls min poäng, jätte konstigt resonemang att det skulle vara det.

Men det underlättar nog en hel del att boka in rappare om dom vet vilken liga det är man snackar om. Om det finns en som har bokat Diz, Okwerds, Dirtbag osv... Så är det nog lättare att fortsätta med andra om man fortsätter ha ett namn som dom känner igen och tänker. Ah fett den och den har varit där, kanske kan vara något för mig!

Varför inte bara köpa att det var en mindre bra idé att skapa ett nytt namn? Känns jätte onödigt att vrida på det jag sa...

Finns ingen poäng att byta namn förutom för att ingen ska bli ledsen för att dom inte får sitt namn på ligan...

Jo självklart är det upp till dom. Tyckte det bara var en smart idé att göra det till en grej och utvecklas tillsammans, vilket även du köpte.

2011-04-05 17:21
just att det är två ligor är en charm i sig enligt mig, lite olika regler och arrangemang, valfrihet för battlarna själva vad man vill köra för format, och förhoppningsvis skulle det även kunna leda till ett O-Zone vs Basementality-event, med feta MC's associerade till båda namnen ställs emot varandra, det hade fan varit skitfett
"Jag hatar inte mycket, men när någon uttalar whoa fel, börjar jag hata den personen." - Dr.Octagon

2011-04-05 17:26
tror att två ligor i början gynnar utvecklingen lite mer. Klart att det finns en viss konkurrens mellan de två, oavsett deras två helt olika stilar. Alla vill ju ha flest views i slutändan och bjuda på ett sånt fett event som möjligt.

2011-04-05 17:35
kan vi inte sätta ihopa det o döpa det till "O-zone Basementality"

om inte så röstar jag fan på Basementality som namn om det slås ihop och man ska använda Ett av namnen! tycker de är fetare namn plus så syns det väldigt mkt mer än o-zone just nu!
http://blog.whoa.nu/2011/08/18/anxious-feat-dizzy-enough
www.youtube.com/user/DizzyEntertainment89

2011-04-05 17:48
ingenting gagnas av slå ihop det, först blir det namnjidder, sen blir det jidder om regler, ska det vara promo eller grind time-format?, vilka ska hosta? vem filmar?, vem cashar?

utöver det som kommer ingenting vara annorlunda, fortfarande så kommer O-Zone-baserade battlare kicka i just malmö/lund, och Basementalityfolket i Stockholm/Göteborg, med ett par undantag som redan rör sig överallt.

det känns inte som att bredden skulle utvidgas markant, det är fett som det är nu, det är två sidor av samma mynt, som borde försöka överskina varandra, och inte slås ihop till en smet där alla ska samsas, det leder till fler (dvs tätare varandra) och fetare events skulle jag tippa

2011-04-05 20:19
det är två sidor av samma mynt, som borde försöka överskina varandra

word

2011-04-05 20:56
Som både åskådare vid bådas live-events och deltagare i båda "ligorna" tycker jag att de största skillnaderna är den geografiska och domare/promo-grejen. Sen är det lite småsaker, mer "hemmapublik" i O-Zone (-), lite sämre filmat i Basementality (-) (enligt mig), bättre hosts i O-Zone (+), mindre "in house-rappare" i Basementality (+).

I vilket fall hoppas jag att båda kommer fortsätta utvecklas och frodas så man har kvar möjligheten att välja var man känner för att battla.
Följ mig på twitter! @grizzlymusik

2011-04-05 21:17
Grizzly in-house rappare? Något känt begrepp jag missat helt?

Sen måste jag säga att jag tycker att värdarna i O-Zone (S.T.I.C.S) kan vara otroligt töntiga ibland. Man vill liksom bara sträcka ut handen, ge dom en bitchslap och säga till dom att sluta tro att de är så jävla roliga. Fast allt är ju bättre än 'stone-face-Indo', även fast han har sin charm :D

2011-04-05 21:21
O-Zone har varit snäppet vassare enligt mig. New Blood grejen drog ner Basementality väldigt mycket. Trailern som visades innan dem släpptes höjde ens förhoppningar väldigt mycket, men vad som visades i den var verkligen det bästa av alla battlesen tillsammans, t.ex Bildspråks del.

Att ha två ligor gynnar kulturen väldigt mycket mer än att bara ha en. Ha gärna tre ligor. Dra inte ner på det. Ha kanske en "test liga" där folk kan tävla i för att få komma upp i t.ex Basementality eller O-Zone. För att verkligen kunna ha kvalité rappare inblandade som har fått kämpa lite för att battle de som battlat mest. Det ska ju vara jämställt.

Och röstning, super idé. Låt alla som är intresserade få verkligen ta del av det och göra sin röst hörd.

Och sist men absolut inte minst, sluta upp med att ta en månad eller två på att lägga upp lite battles, så svårt är det inte att klippa. Ni gör det endast för hype och det kan lätt vända.
http://www.homage.nu/

2011-04-05 21:54
alxpds

Hehe myntade det uttrycket i brist på bättre. Rappare som enbart associeras med den ena ligan och som känns långt ifrån att göra ett appearance i den andra.
Följ mig på twitter! @grizzlymusik

2011-04-05 23:15
Ingenting gagnas av slå ihop det, först blir det namnjidder, sen blir det jidder om regler, ska det vara promo eller grind time-format?, vilka ska hosta? vem filmar?, vem cashar?

utöver det som kommer ingenting vara annorlunda, fortfarande så kommer O-Zone-baserade battlare kicka i just malmö/lund, och Basementalityfolket i Stockholm/Göteborg, med ett par undantag som redan rör sig överallt.

det känns inte som att bredden skulle utvidgas markant, det är fett som det är nu, det är två sidor av samma mynt, som borde försöka överskina varandra, och inte slås ihop till en smet där alla ska samsas, det leder till fler (dvs tätare varandra) och fetare events skulle jag tippa

Det kan du omöjligt säga. Namnjidder är en bagatell. Gemensamma regler anser inte jag vara något fel? Även grindtime kör promo battles....

Vilka ska hosta? Jo på samma sätt som i övriga världen. Ha olika divisions med olika personer som har hand om sin del. Inte så svårt att lösa. Vem filmar? Precis samma personer som innan. Man kan ju låta allt vara precis som det är nu bara kalla det samma sak. Det är inte så komplicerat. Grundtanken är att allt samlas på samma plats, lättare för nya utifrån att komma in. Det är inte självklart att mina kompisar som inte är inbitna klickar sig vidare från ozone till basmentality men blir nog lättare om dom är samlade under ett och samma namn.

Vem cashar? Som i ett vanligt gigg/event/uppträdande osv. Arrangör, deltagare och klubb som håller i det. Det är upp till avtal. Det är inte så att någon av våra battle ligor drar in storkovan skulle jag tro.

Som sagt, man kör på samma sätt men ger det ett gemensamt namn. Om man verkligen måste ha konkurans kan man ha det inom ligan. Vilken division ser bäst ut? Norr? Söder? den rivalitet kommer nog vara lika stor. Ett namn byte gör inte att folk slutar utvecklas. Det är alltid lättare att sammarbeta och bolla idéer med någon, även om vårat samhälle försöker säga att konkurans är det som ger utveckling betyder inte det att det är sant. Men det är en helt annan diskussion jag gärna tar men känns överflödigt i den här tråden.

Allt jag säger är att det inte är omöjligt att göra detta...

Sen förstår jag att det är intressant ur ett rap perspektiv, det är en annan aspekt. Men det går att ha olika slags event. Man kan göra en KOTD ha en 2on2 grand prix. Ha en champ som folk vill slå. En i söder och en i Norr. Ha en gemensam "young bloods" liga. Ha ett event som kör över beats. Ett annat där man battlar 3 pers samtidigt.

Ja möjligheterna består även om man bara skapar en gemensam nämnare.

2011-04-06 00:45
Bobban P24

you make a valid point good sir

2011-04-06 01:19
eller så skapar vi en 3:e liga som heter Basementzone
Alltid vald sist på gympan för mina ögon alltid var röda

2011-04-06 07:00
sålänge stics hostar så kan dom slå ihop vad dom vill. Dom är för roliga tycker jag. Och jag tycker verkligen inte att "allmänheten"/vi ska få rösta.. Kommer bara bli en massa kompisröster, så shazaam kommer vinna alla battles tack vare hans 9 miljoner fjortisfans.
http://www.youtube.com/dddnicemusik

dddnicemusik @ youtube.. PRENUMERERA

2011-04-06 22:24
Ja, ni som inte diggar STICS grabbarna kan tala för er själva. Tycker dom är hur sköna som helst :o)