I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Jojje vs. Mandalaten

Svensk Hiphop - Battles

Promotor

2011-04-02 23:07

Jojje vs. Mandalaten

Som jag förstått, enligt en intrevju med Kurt Codein + RMK's line i battlen mot Jojje, att Jojje ska ha bett Critical att inte lägga upp battlen mellan honom och Mandalaten efter att den tog plats i Göteborg. Undrar om det är någon som möjligtvis var där och kanske sitter på lite info om vad som egentligen hände? :)

"It's in my chromosomes, to rock microphones.."

2011-04-03 01:20
Här är nog i alla fall delvis ett svar: http://indm.blog.com/2011/02/23/den-som-ger-sig-in-i-leken-far-leken-tala-eller/

2011-04-03 02:39
Om han inte klarar att nån nämner hans närmaste bör han fan inte battla. Man får ju ta allt med en nypa salt..

2011-04-03 11:18
Det hänger på hur det sades, vad som nämndes och vilka som var inblandade. Friheten att kunna rappa vad man vill i all ära, men nån form av respekt ska man ha när man battlar. Ska inte säga för mycket innan man vet något till 100%, rätt löjligt att det skapas en separat tråd dock. Kommer bli en trashtalk-skvaller frenzy här

2011-04-03 14:00
Håller med eylem. Men varför inte bara censurera just det olämpliga? själva battlen har ju ändå varit lixom.

Känns mer som att jojje förlorade mot någon han trodde han skulle vinna lätt över.
Men vad vet jag..

Men nu har alla som vill battla honom ännu mer skit att kasta på honom och rmk gjorde det rätt så bra

2011-04-03 16:21
Idiotiskt att ställa upp i en battle om man inte kan ta personals, och om det är så att hans flickvänn är handikappad so what? i dont give a fuck.
B

2011-04-03 17:53
Det har redan varit en lång diskussion om detta här på whoa, minns inte i vilken tråd det var men jag antar att denna tråden kommer vara kvar ett tag... det är väl lika bra att jag förklarar på en gång innan det urartar.

Ska försöka hålla det kort

I battlen skreks det i folks ronder, folk kunde inte hålla käften, fullständiga namn på närstående, telefonnummer (adress?) droppades..
Jag vet inte exakt vad som var avgörande, men precis som med 'Yde vs. Nickomack'-battlen så tyckte jag inte klippet som helhet var en good look och valde att inte lägga upp den...
Precis som ni skrev så ringde Jojje upp mig, om jag ska vara ärlig så tror jag det var efter den "eg." skulle kommit upp, men hursom så var det inte han som bestämde det.. Jag håller med "om man ger sig in i leken...".
Det är en sak att tycka det är bull att ringa och be mig låta bli att lägga upp det, men nu säger ni att jag skulle hålla något ifrån er för att Jojje tyckte det var pinsamt..det är bara skitsnack.

Tycker dock beslutet bara gynnat alla, Nicko fick en fetare debut och Mandalaten kommer få en mkt fetare debut nu när den videon från igår droppar.

Låt oss kolla framåt och lära oss av det bara... nu har jag End Of the Weak på Bonden Bar (Stockholm) den 21:a ...och så är det ett nytt Basementality Battles den 30:e med Dirtbag Dan mot Henry Bowers, Shazaam/Nils m Skils mot Cruger/Eurgh... alla battlesen/flyer presenteras nu i veckan.

Kommer bara bli fetare och fetare battles, chansen att en video inte kommer upp i framtiden blir bara mindre och mindre.

2011-04-03 19:32
Jag håller med det där blogginlägget där. Jag tror inte på censur men hellre utfrysning och att aldrig mer bjuda in en person som går över gränsen. Sen om personen som gått över gränsen får stryk på parkeringsplatsen efteråt, det är bara notan som ska betalas, hur var det nu igen? "Den som ger sig in leken.."

Vad är då den magiska gränsen? Det tror jag ingen behöver definiera utan är något som alla instinktivt känner på sig.

Exempel, en av rapparnas mamma har nyligen dött i cancer. Är det då kosher att den andra personen drar lines om att det var bra att hon dog annars skulle han dödat henne?

För mig så kan folk säga vad de vill i en battle men var bara beredda på att det kan bli konsekvenser. Bara för att det är en battle så kan du inte komma undan med vad som helst, formatet ska inte vara en ursäkt för att säga rent jävliga saker.

//Paz

2011-04-03 23:12
jävligt mesigt av jojje
Alltid vald sist på gympan för mina ögon alltid var röda

2011-04-03 23:13
Här är nog i alla fall delvis ett svar: http://indm.blog.com/2011/02/23/den-som-ger-sig-in-i-leken-far-leken-tala-eller/

“din-dotter-var-nära-döden-jag-slutför-satans-arbete-genom-att-strypa-henne”

TUNG!!

2011-04-03 23:39
Alla har ju en personlig gräns vad man tycker ska få sägas och inte få sägas i battles. Att man själv väljer att undvika skämt om mamma, familj och flickvän behöver därför inte betyda att personen man möter gör det. Men det är en battle, ta det inte så seriöst..

2011-04-04 02:17
Jag håller med det där blogginlägget där. Jag tror inte på censur men hellre utfrysning och att aldrig mer bjuda in en person som går över gränsen. Sen om personen som gått över gränsen får stryk på parkeringsplatsen efteråt, det är bara notan som ska betalas, hur var det nu igen? "Den som ger sig in leken.."

//Paz

detta är ju nästintill omöjligt att avgöra för den ansvariga för klippen, i detta fall critical.
eftersom att critical kan ha sin uppfattning vad att gå över gränsen är, medans battlaren har en heeelt annan. så i det fallet är censur mycket bättre.
men om de nu är så som critical skrev så jag kan väl förstå det lite osv men ja, tycker ändå de borde läggas upp...
http://blog.whoa.nu/2011/08/18/anxious-feat-dizzy-enough
www.youtube.com/user/DizzyEntertainment89

2011-04-04 14:24
GAIA sa det, Låt dom gå över gränsen hur mkt dom vill.. Kolla dizaster vs jersey swift blir lite skottlossning efter den utanför.. Dra en gräns, Och den gränsen kan man bara dra själv..

Men ställer man upp i en battle vet man att gränserna kan bli rörda annars har man verkligen inte fattat vad man gett sig in på tror då jag..

Men jag förstår även att det inte kommer upp om det är folk som inte kan hålla käften, Sätt lite regler där inne istället för regler på rappare, Lever nån om eller jävlas låt publiken ta hand om människan då. Eller är alla så rädda för alla?

har inte själv varit på någon battle, Men jag lovar att åker jag mina 80 mil för att se och någon står bredvid och säger oh shit hela tiden, Så kommer det att göras något åt det.

2011-04-04 15:13
Min åsikt är att det är rätt patetiskt och ett ganska tydligt tecken på att man inte lyckats skriva tillräckligt bra/tunga/roliga/pricksäkra rader när man börjar bete sig som en rappande version av eniro.

Sen känns det meningslöst att snacka om ifall det är "tillåtet" osv, svenska battles går ju under yttrandefrihetslagen som allting annat. Med andra ord, man får gå fram till folk på stan och skrika "hallå, denna killens sjuka brorsa bor på ankeborgsgatan 19 och har telefonnummer 555-1234567", men det är ju inte så trevligt.

Personligen så kan jag känna att om jag har ett intresse av att veta om var jojjes släktingar bor så kan jag googla honom på egen hand, det är ju inte riktigt av den anledningen jag kollar på en battle.

Att bara namedroppa folks släktingar utan sammanhang och relevans känns som att man varit lite osäker inför battlet.
I vissa fall är det såklart befogat att droppa namn, tex om någon har en mamma som heter samma sak som hans flickvän så kan man ju säkert göra något roligt eller bra av det, ni fattar grejen.

Sen om arrangören väljer att inte lägga upp videos han tycker är kassa eller smaklösa så är det inte censur, killen vill antagligen bara att hans "varumärke" ska bli förknippat med bra grejer.
Lets make some history boys!

2011-04-04 15:22
GAIA och entvåstyck sa det bäst.

2011-04-04 21:03
Eylem P27 sa det! ;)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Rappare

2011-04-04 21:14
ingen trevlig rad direkt om den var sann...
Hör av dig om du vill få sin singel/skiva på Spotify!

2011-04-05 02:31
Haha varför finns den här tråden ens?

Friggan

Hahaha den var inte sann.

entvåstyck

Ja telefonnummer är och var onödigt, det håller jag med om men det är lätt att vara efterklok. :)
Några rader kanske inte var helt relevanta men en del av dem kopplades till Jojje himself och inte bara hans närstående, now you know haha.

Var som sagt fler anledningar till att den inte släpptes och den förklaringen finns redan i andra trådar för längesen.

Om det inte fanns en gräns innan så verkar det finnas en oskriven nu, något gott har man allt bidragit med!

2011-04-08 05:10

tänker inte gå in o säga nånting dåligt om varken mandalaten eller jojje då jag känner dom båda två.. all kärlek till er oavsett..

men att dra upp namn är enligt min mening att gå över gränsen..
det är inte rätt att hänga ut någons respektive med för mkt information
okej om man säger "din brud e en bitch" hit o dit.. men då lämnar man det mer diskret iaf..

tycker man håller mer klass om man lyckas vända på det på ett annat sätt.. det förstör battlen..

I min battle mot crome så bad jag O-zone att censurera när crome droppade min bruds för- och efternamn i battlen för att jag värnar om min tjejs namn (att det inte smutskastas från ingenstans) men dessutom för hennes integritet..
hur hade du känt om ditt namn blev använt i den kontexten?

det är cool nu mellan mig o crome efter många om och men..
men låt mig säga att om någon, vemsomhelst, hade gjort om en sån grej vare sig innanför battlen eller utanför så hade jag slagit ut tänderna på den jäveln..

jojje valde att inte hoppa på mandalaten.. men tänkte antagligen i samma banor som mig gällande integriteten..

och alla ni som inte kan förstå en sån sak har antagligen ingen integritet själva..

peace
http://www.allyawan.com
http://greenstreetwan.blogspot.com

2011-04-08 10:33
Givetvis måste en liga ha rätten att köra kvalitetskontroll på sina battles. Helt sjukt att GT inte gör det om man frågar mig. Vad gäller telefonnummersrader och sånt så är det inte första gången det görs (Marvwon vs Aye Verb tex) men jag måste säga att jag inte riktigt fattar varför man väljer att dra ett RIKTIGT nummer. Blir raden verkligen sämre för att man byter ut ett par siffror i nummret man tänkt använda? Om svaret på den frågan är Ja så är raden helt enkelt dålig. Ibland verkar det glömmas bort att ett rapbattle är en tävling i att rappa och inte en roast - att vräka ur sig finesslösa oförskämdheter om motståndarens privatliv för att kompensera för sin egen wackhet är ingen good look om man frågar mig.

Dock undrar jag vad som skulle hända om den ena rapparen gör en monsterinsats medan den andra fuckar ur och gör något som resulterar i att man inte vill släppa videon? Hade varit väldigt tråkigt för både battlefansen och den rapparen som gjorde bra ifrån sig om ett sånt battle fastnar i kvalitetsfiltret.

2011-04-08 15:50
Mandalaten
Ja telefonnummer är och var onödigt, det håller jag med om men det är lätt att vara efterklok. :)

Bra att du lärt dig av det iaf.
Jag är övertygad om att ifall det skulle bli "standard" med att en rappare hänger ut den andra rapparens och hans nära och käras telefonnummer, adresser, arbetsgivare osv så skulle merparten av de grymma battlarna som kommit upp senaste året tveka att ställa upp igen.
Det här "det är en battle, man ska ta ALLT" är bara bullshit. Eftersom det i praktiken innebär att en battlare först måste fråga hela sin släkt och vänskapskrets om lov att ställa upp.

På samma sätt som tidningar har pressetiska regler, alltså regler som inte är lagstadgade, utan just tydliga riktlinjer som ska följas, så finns det outtalade "battleetiska" regler.
Vilket folk som hänger ut syskons namn, näras hälsostatus osv inte riktigt fattat.
Lets make some history boys!

2011-04-08 19:40
entvåstyck

Ja illa vore det annars haha.

Om folk tror jag drog upp telefonnummer och liknande för att jag inte kunde skriva något mot honom osv så ska ni veta att det inte stämmer haha. Jag tänkte mig inte för gällande vissa saker och kommer inte göra sånt igen, rent spel i framtiden ;) .

Synd att det blivit så stor grej av det. Jag är ju knappast först, folk har hängt ut adresser och liknande förut. Hoppas folk släpper hela skiten nu och ser framåt!

2011-04-08 19:42
entvåstyck coward

klart som fan allt är tillåtet, ska inte finnas några gränser alls om vad man får säga, sen får man ju skylla sig själv om andra tycker man gör bort sig.

2011-04-08 23:13
varför inte bara lägga upp klippen men censurera nr o dyligt? typ kö en USA och lägga in pipljud
dom kallar mig Käääz. www.znapmusic.com/kaaaz

2011-04-09 09:16
Om man ställer upp i en battle och allvarligt tror att en del av sporten och att pluspoäng går till den som gjort den djupaste researchen om motståndarens näras hälsa och är villig att gapa ur sig vilka personliga nummerkombinationer som helst som motståndaren besitter (som t.ex telefonnummer) så är nog snarare en plats som Flashback mer lämpad än ett battle-event.

Lite allmänt nu, men... Okej att man kan dra en oskyldig substanslös diss om en närstående för skämtets poängs skull och för att roa publiken, men ligger tyngden i att bara vara respektlös och allmänt elak och inte i att vara duktig med ord och humor så har en sådan person som maximalt min tid till sig 1 gång (sen finns det ju dom gånger två personer faktiskt ogillar varandra och möts, men jag tycker att man även då får bita sig i tungan, ta sitt ansvar och faktiskt komma ihåg varför man battlerappar inför publik, folk dyker upp för att roas, inte för att se någon få väldigt privata grejer offentliggjorda, rader med syfte att såra är inte battlerap, det är idioti).

Dock undrar jag vad som skulle hända om den ena rapparen gör en monsterinsats medan den andra fuckar ur och gör något som resulterar i att man inte vill släppa videon? Hade varit väldigt tråkigt för både battlefansen och den rapparen som gjorde bra ifrån sig om ett sånt battle fastnar i kvalitetsfiltret.

Det får man nog som arrangör lösa när det väl inträffar och göra det bästa av situationen beroende på hur omfattande "skadan" är från fall till fall.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2011-04-09 13:06
Det handlade om 2-3 saker och inte hela battlen som vissa verkar fått för sig.

2011-04-09 18:45
Jag är positivt överraskad över hur diskussionsnivån här inne har utvecklats!

Mandalaten
Jag ser fram emot att se din battle från senaste Basementality! Och ang din battle mot Jojje, shit happens, hörde av en vän att du ändå gjorde bra av dig :o)

2011-04-10 00:54
Jävligt trist att folk hakar upp sig på detta. Mandalaten gjorde grymt ifrån sig och Jojje blev uppäten i en tugga. Både innan och efter de 2-3 sakerna som en del anser vara över gränsen. Folk stod och skrattade åt Jojje när han körde. Sen telefonnummer, namn på vänner/brudar mm, vafan gör det känner jag lite. vilken jävel som helst kan få reda på sånt. Tom personnummer är lätt att få tag på. Sen om det är sånt folk diggar det eller ty ker det är relevant är en annan sak. Det kändes iaf inte som ett problem när det hände. ingen klagar tex på att Shazaam och Tay Tay dissade Hypers flickvän i deras battle när hon stod där i publiken med kryckor. Jag sa Ackes flickväns namn i vår battle och även om det mesta av namnet censurerades så gnäller ingen om det heller. 2 i Styrka droppade Smo Jo's adress och fler liknande saker kommer säkert dyka upp. Nya personliga dissar kommer hela tiden komma, vissa kommer folk digga och några kommer inte funka. Ingen vill ju köra samma grejer som någon annan därefter men känns konstigt och ohållbart att dra upp regler för vad som får sägas och inte sägas. Det får stå för den som lägger den. Varför skulle det tex vara mer ok att säga ett namn på någon i en rappares crew än hans flickvän? Båda har lika lite med battlen att göra om vi ska hårddra det. Det funkar liksom inte. Så återigen, känns det relevant och du tror publiken duggar det så do it annars skit i det. Så känner jag.
http://www.twitter.com/michaelcrackson

2011-04-10 00:57
Sorry för stavfel. Öl + iPhone + Tjock tumme = dålig stavning.

2011-04-10 01:24
Har inte läst hela tråden nu, men det är väl klart som fan att man ska lämna folk som inte har ett skit med det hela att göra utanför. Visst att man köra ironiska dissar om nån morsa och schabloniserar det hela, men man behöver inte va respektlös och bete sig rent ut sagt idiotiskt mot folk som inte är det minsta delaktiga. Är det en "riktig" battle, på blodigt allvar, så visst, men är man med i Basementality Battles lr O-Zone så handlar det främst om underhålling. PUNKT!

2011-04-10 02:16
Jag trodde jag var tydlig, det var inte bara telefonnummert det var battlen ihelhet.. jag lät bli battlen mellan yde o nicko med..där var inget sånt alls .. poängen är att jag inte "sätter några regler" eller vad du skrev crackson.. jag avgör bara helheten och nu har det varit två batttles som inte kommit upp ..jag tvivlar på att det blir fler

2011-04-10 02:40
Critical: Det var ingen kritik mot dig. Köper din anledning till 100% och anser att du har rätt i det du gjorde. ventilerade bara min åsikt kring vad hur jag ser på vad man får säga/inte säga rent generellt. Blandat med lite tankar kring denna battle och hur jag upplevde den bortsett från det som diskuteras i denna tråd. Kanske var otydlig med det.

2011-04-10 07:09
allt det där var inte riktat till dig :) jag som var otydlig

2011-04-10 13:38
Crackson

Vän med Mandalaten? :o)

Det tål att upprepas > många drar inte till en battle för att höra en rappande version av Enrio. Och ja, som du säger, vilken jävel som helst kan ta reda på dessa uppgifter, vilket gör det mer självklart att man borde strunta i sådana rader till att börja med. Att personliga dissar av den "känsliga" sorten inte har bemöts av starka reaktioner i dessa battles är helt enkelt inte sant. Vad hände i slutet av Allyawan vs Crome? Vad gjorde Hypers flickvän efter tagteam battlen?

Att folk kommer fortsätta kasta personliga dissar och att man under vissa tillfällen har låtit sånt flyga förbi innebär inte att man ska låta det spåra ur. Ingen har dragit upp några regler här, man har bara konstaterat att rapparen är helt fri att säga vad han/hon vill, men att man får vara försiktig med personliga dissar, that's all. Battles kommer inte vara (vare sig man vill det eller ej) en frizon där man kan offentliggöra känsliga, personliga uppgifter utan att få lida av konsekvenserna. Borde det vara det? Helst inte. Att någon skulle vilja ha en sån battlescen är lite efterblivet i sig.

Tycker det är en självklar grej att man får droppa andra rapnamn i en battle, mycket mer relevant och absolut inte samma sak som att nämna motståndarens familj eller dylikt. Men visst, även här kan man gå över gränsen, däremot så brukar resultatet av namedrops på utomstående rappare bli betydligt mycket trevligare - Mer battles!

2011-04-10 22:26
Eylem: Har träffat honom en handfull gånger men alla 250 pers som var där kan nog intyga att han vann.

Jag tycker battles går ut på att både underhålla publiken och få sin motståndare ur balans. Med starka reaktioner pratar jag inte om battlaren i sig utan mer om publiken och om de diggar eller ogillar. Så länge publiken skrattar och diggar så go for it. Gör de inte det, lägg ned. Simple as that.

Sen tas battlen vidare utanför "ringen" och det blir bråk, beefs efteråt osv så får både den som lägger dissen och går över gränsen och den som kanske slår någon på käften skylla sig själva. Det vet båda vad de ger sig in på. Man får vara beredd på att vad som helst kan komma upp men dissar man t.ex någons döda mamma så tror jag de flesta tycker det är smaklöst och då vill nog folk inte heller droppa sånt. Så tror vad som är OK kontra inte OK kommer visa sig med tiden. Men den svenska scenen är ung och formas och då får väl alla battlare prova gränsen. Ibland kan något oväntat faktiskt bli jävligt roligt.

2011-04-11 06:55
Eylem

Klart jag gjorde! haha ;) .

2011-04-12 17:39
många drar inte till en battle för att höra en rappande version av Enrio

haha mandalaten kallade jojje för tomten i eniroreklamen.. de e ju för roligt att vem som nu skrev de där gjorde den liknelsen! :D

on another note: jojje sluta nämn mig i dina battles.. 1 gång e ingen gång men 2 gånger.. kom igen för fan.. de e ingen som tycker du är bra ändå så ingen bryr sig om va du säger..
och jag har redan tackat nej till att battla dig en gång.. av den simpla anledningen att jag inte vill vistas i samma rum som dig..
min polare var uppriktigt orolig över att en "Joel" som var försvunnen i göteborg var du, för att alla hatar dig så mycket..
now THAT'S funny!

jag skriver inte så ofta här så gör inte värsta grejen av detta.. jag ville bara ventilera lite..
den här konvon kan fortsätta på http://twitter.com/#!/RIFAsmo om ni är intresserade..
SHO!
/smo
smo